کد خبر 922792
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
عبدالله شهبازی

روون هازان، استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری اورشلیم، به واشنگتن پست گفت: «نتانیاهو باید بفهمد که این تهدید جدی است.»

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامی درباره نخستین پیامد فرمان ترامپ نوشت:

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷/ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸، رهبران چهار حزب ائتلافی دولت اسرائیل اعلام کردند که کنشت زودتر از موعد منحل شده و انتخابات دوره بعدی (کنشت سیزدهم) به جای ۵ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹ آوریل ۲۰۱۹/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

دعوای بزرگ یک سال گذشته بر سر اعزام طلاب حوزه‌های علوم دینی (یشیوا) به خدمت سربازی بود ولی روشن است که اطلاعیه امروز ربطی به آن ماجرا ندارد. این تصمیم، که در جلسه چهارشنبه (۲۶ دسامبر/ ۵ دی) کنشت به مصوبه بدل خواهد شد، پیامد مستقیم فرمان چهارشنبه (۱۹ دسامبر/ ۲۸ آذر) ترامپ، دال بر خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، است که در پنج روز اخیر اسرائیل را در بهت فروبرده؛ آنگونه که عاموس هارل عنوان زیر را برای مقاله خود برگزید: «اسرائیل مانده با قول‌های دروغ روسیه و رئیس‌جمهوری نامتعادل در آمریکا.» (هاآرتص، یکشنبه، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۸/ ۲ دی ۱۳۹۷)

بیشتر بخوانید:

بازندگان و برندگان خروج نظامی آمریکا از سوریه

پشت پرده فرمان عجیب و ناگهانی ترامپ

برغم این فرضیه که نتانیاهو می‌خواهد با ترفند انتخابات زودرس خود را نجات دهد،‌ آنچه خشم سایر راست‌گرایان افراطی اسرائیل،‌ و جاه‌طلبان وحشی عضو دولت چون نفتالی بنت (رهبر حزب «خانه یهودی» و وزیر آموزش) و آیلت شکد (وزیر دادگستری، از حزب «خانه یهودی»)، را بر نتانیاهو عیان می‌کند اطلاعیه وزارت دادگستری است که پرونده‌های نتانیاهو طبق برنامه پیگیری خواهد شد. نتانیاهو دارای سه پرونده مفتوح فساد مالی است، که به پرونده‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ معروفند، و آویخای مندلبلیت، دادستان کل اسرائیل، مصمم است او را تحت تعقیب قضایی قرار دهد. روون هازان، استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری اورشلیم، به واشنگتن پست گفت: «نتانیاهو باید بفهمد که این تهدید جدی است و بدترین چیزی است که در کوران مبارزه انتخاباتی به آن نیاز دارد.» بدینسان، محتمل است که نتانیاهو نه تنها سقوط کند بلکه بهمراه زنش، سارا، راهی زندان شود.  

کناره‌گیری چهل روز پیش (۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان) آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع دولت نتانیاهو، که ظاهراً در اعتراض به آتش‌بس غزه انجام گرفت، این ظن را پدید می‌آورد که او از تحولات پیش‌رو مطلع بود. لیبرمن بعنوان «آدم پوتین» شهرت دارد و حتی دارای پرونده قضایی پولشویی برای روسیه بوده. آنچه این ظن را تقویت می‌کند واکنش سریع لیبرمن، رهبر حزب پوپولیست و راست‌گرای «ییسرال بیتنو» (اسرائیل، خانه ما) است که بر جامعه یهودیان مهاجر از روسیه استوار است. لیبرمن گفت: «ما در این ماه تمام مدت گفته بودیم که این دولت [دولت نتانیاهو] دولت بقاء است نه دولت کار [برای بقاء خود تلاش می‌کند و کارآمد نیست.] مهم‌ترین نیاز مردم اسرائیل دولتی جدید و باثبات است.»

نحوه انتخاب نخست‌وزیر در اسرائیل پارلمانی است به این معنا که نخست‌وزیر را احزاب سیاسی حاضر در کنشت برمی‌گزینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    74 9
    پس ترامپ خیلی هم موافق نظر اسراییل عمل نمی کند.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      1 72
      آمریکا خیلی توی سوریه دست و پا زد اما به لطف الهی جریان به گونه دیگری رقم خورد
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    1 0
    یعنی طلاب یهودی سربازی نمی رند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس