کد خبر 921248
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن دسترسی به اینترنت و شبکه‌های مجازی، مشاوره آنلاین با مشاور، به صورت جدی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. روشی که گرچه در ابتدا مخالفان و موافقان زیادی داشت، اما قابل انکار نیست که دسترسی بسیاری از افراد را به مشاوره آسان‌تر کرده و با فراهم کردن قابلیت های متنوع، رضایت مراجعان را جلب نموده است. بدون شک مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین هرکدام معایب و مزایایی، چه برای مراجع و چه برای متخصص روانشناس در پی خواهند داشت.

مشاوره حضوری بهتر است یا مشاوره آنلاین؟

مشاورهی آنلاین حداقل به یک دلیل ساده جزء ضروریات دنیای مدرن است: اکثر افراد به روش دیگری نمیتوانند برای رفع مشکلات خود کمک بگیرند. فقط یک سوم افرادی که از اختلالهای روانی جدی یا استرس شدید رنج میبرند، برای درمان مناسب اقدام میکنند.

بهرهگیری از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی مانند این به لطف رسانههای اجتماعی، کسب و کارهای آنلاین و مشاغل اینترنتی به تازگی با استقبال قابل توجهی شده است. پزشکان و مشاوران مجرب و دارای مجوز خدمات آنلاین را به مراجعین ارائه میدهند و عارضههای بالینی فردی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اضطراب را درمان میکنند.همچنین مشاوره آنلاین می‌تواند برای حل مشکلات خانوادگی و زناشویی یا مشاوره پیش از ازدواج نیز موثر و مفید باشد.

خدمات مشاورهی اینترنتی به اندازهی مشاورهی حضوری موثر است. نتایج پژوهشهای گسترده و مهم بیانگر آن است که تفاوت بین مراجعهی حضوری به مشاور و رفتاردرمانی شناختی آنلاین ناچیز است و در بسیاری از موارد هیچ تفاوتی وجود ندارد. مشاورهی آنلاین در بعضی موارد مزایای بیشتری دارد و بیماران در مشاورهی اینترنتی بیشتر احساس راحتی میکنند.  

البته قرار نیست مشاورهی آنلاین جایگزین مشاورهی حضوری شود، اما مشاورهی اینترنتی تناسب بیشتری با سبک زندگی انسان مدرن دارد. برای انتخاب بهترین روش، چه به عنوان مراجع، چه به عنوان مشاور، باید نقاط ضعف و قوت هر روش را با توجه به شرایط خود بسنجید.  

مزایای مشاوره آنلاین برای مراجعین

صرفه‌جویی در هزینه‌

هر جلسه مشاوره حضوری هزینه نسبتا زیادی برای بیمار دارد، که البته این مقدار باتوجه به مدرک متخصص و مکان ارائه مشاوره متفاوت خواهد بود. از آنجایی که معمولا برای حل کامل یک مشکل فردی یا خانوادگی، نیاز است حداقل یک دوره چندین جلسه‌ای مشاوره انجام شود، هزینه یک دوره کامل مشاوره حضوری رقم قابل توجهی خواهد شد. ضمن اینکه مشاوره روانشناسی تحت پوشش اکثر بیمه‌های خدماتی درمانی عمومی و دولتی قرار نمی‌گیرد. در مقابل هزینه مشاوره آنلاین بسیار کمتر و حدود  نصف مشاوره حضوری است. در این صورت به نظر می‌رسد مشاوره آنلاین برای مراجع بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

در دسترس بودن مشاور و امکان برقراری تماسهای بیشتر

بسیاری از افراد نمیخواهند یک هفته برای گفتگو با مشاور صبر کنند. مشاوره آنلاین این امکان را برای مشاورین و مراجعین فراهم میکند تا هر روز چند بار با هم صحبت کنند. این تماس مستمر برای مراجعینی که نیاز به مراقبت مداوم دارند، ضروری است.

راحتی بیشتر

مشاوره اینترنتی به اندازهی فرستادن یک پیام راحت و آسان است. نیازی نیست که برنامهی روزمرهی خود را برای گفتگو با مشاور تغییر دهید و وقت باارزشتان را در رفت و آمد هدر بدهید. اگر مشاوره چتی را انتخاب کرده باشید، حتی نیازی نیست که ساعتی از وقت خود را برای گفتگوی آنلاین خالی کنید.

امکان بیان احساسات و شرایط روحی به روشهای مختلف

حرف زدن گاهی اوقات برای بیان احساسات و افکار کافی نیست. اما مشاوره آنلاین روشهای مختلفی مانند نوشتن، گفتگوی تصویری یا غیرتصویری، ارتباط همزمان یا غیرهمزمان و حتی ارسال تصویر را در اختیار مراجعین قرار داده است. بیماران میتوانند افکار و احساسات خود را با بهرهگیری از ترکیبی از این روشها به راحتی بیان کنند.

امکان شروع آنی مشاوره

چنانچه شبکههای مشاوره آنلاین را انتخاب کنید، فقط چند ساعت بعد از ثبت نام در سامانه و حتی زودتر میتوانید مشاوره را شروع کنید.

فرایند جستجو برای یافتن مشاور مناسب نیز بسیار کوتاه شده است. شبکههای مشاورهی آنلاین الگوریتمهای تطبیقی و متخصصینی دارند که شما را در عرض چند ثانیه با مشاوری جفت میکند که بیشترین تناسب را با شرایط شما دارد.

این فرایند برای مشاورین اینترنتی که به شبکه یا سازمان خاصی وابستگی ندارند، متغیر است و به مشاور و مراجعین احتمالی بستگی دارد. جستجوی فراگیر و کامل برای مشاوری که بالاترین تناسب را با نیازها و ترجیحات شما داشته باشد، ممکن است ساعتها طول بکشد. شروع مشاوره بعد از یافتن مشاور مناسب میتواند از یک روز تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

محرمانه بودن مشاوره

بعضی شبکههای مشاورهی آنلاین مراجعین را ملزم به ثبت اطلاعات شخصی نمیکنند و حتی لازم نیست که اسمتان را در سامانه ثبت کنید. فقط کافی است که روش پرداخت هزینهی مشاوره را انتخاب کنید و ایمیلتان را وارد کنید. 

هزاران نفر مشاوره آنلاین را انتخاب میکنند، چون به این روش میتوانند ناشناس بمانند و خطر این که دوستان، اعضاء خانواده یا همکاران متوجه تحت درمان بودن آنها بشوند، از بین میرود.

نتایج یک نظرسنجی حکایت از آن دارد که مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل ترس از فاش شدن رازشان و تصورات منفی درباره مشاوره از مراجعه به مشاور خودداری میکنند. اما ناشناس ماندن در مشاوره آنلاین این امکان را برای مراجعین فراهم میآورد که به راحتی مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارند. این محرمانه بودن امنیت، راحتی و حریم شخصی بیماران را حفظ میکند. 

مشاوره آنلاین روش مناسبی برای بیماران دچار اضطراب اجتماعی است

اگر فکر ملاقات حضوری با یک نفر یا صحبت کردن دربارهی مسائل شخصی بعد از اولین برخورد، مضطرب و نگرانتان میکند، مشاوره آنلاین برایتان مناسب است. در مشاوره چتی حتی لازم نیست که مشاور را ببینید یا به چشمانش نگاه کنید و مسائل حساس و شخصی زندگیتان را برملا کنید.

امکان مشاوره با چند مشاور متفاوت

بر حسب نیازتان میتوانید با یک مشاور صحبت کنید یا چند مشاور را انتخاب کنید. مشاوره حضوری به شدت محدود است و جلسات مشاوره با توجه به زمان حضور مشاور در مطب زمانبندی میشود، حال آن که مشاوره غیرحضوری و چتی را میتوانید در هر زمانی انجام دهید. زمانی که مشاور منتخبتان در دسترس است، میتوانید با او مشاوره کنید و هنگامی که نیاز به مشاورهی سریع دارید، اما مشاور همیشگیتان در دسترس نیست، میتوانید از خدمات مشاورین دیگر بهره بگیرید.

محدودیتهای مشاوره آنلاین برای مراجعین

مشاوره آنلاین محدودیت هایی را نیز به همراه دارد، از جمله:

تعامل رودررو برای برخی افراد ضروری است

برای برخی مراجعین استفاده از زبان بدن و آهنگ صدا برای برقراری ارتباط موثر با مشاور ضروری است. این افراد نمیتوانند خودشان را با شرایط مشاوره اینترنتی تطبیق بدهند. انتخاب مشاوره آنلاین یا غیرحضوری به ترجیح هر فرد بستگی دارد. برخی ترجیح میدهند که ساعاتی از وقت خود را به مشاوره اختصاص بدهند و در مطب حضوری با مشاور صحبت کنند.   

گاهی مشاوره آنلاین کافی نیست

مشاوره آنلاین غالباً به تنهایی برای درمان مشکلات روانی جدی کافی نیست. درمان عارضههای روانی جدی که سلامتی بیمار یا اطرافیانش را به خطر میاندازد، نیاز به جلسات مشاوره حضوری یا تحت نظر قرار گرفتن در مراکز خاص دارد. مشاورهی آنلاین درمان مکمل موثری برای این گروه از بیماران است، اما به تنهایی کافی نیست. به علاوه ارائهی بعضی گونههای مشاوره به صورت اینترنتی دشوار یا تقریباً غیرممکن است.

محدودیتهای مشاوره حضوری

علاوه بر مسئله هزینه زیاد مشاوره حضوری که به آن اشاره شد، مشاوره حضوری محدودیت ها و معایب زیر را نیز برای مراجع به همراه دارد:

دردسر رفت و آمد و برنامهریزی

مراجعه حضوری به مشاور در ساعات اداری دشوار است. وقتی میخواهید مرخصی بگیرید، ممکن است دوست نداشته باشید که دلیل واقعی مرخصی گفتن را بگویید. از طرفی اگر راست بگویید، احتمال دارد رئیس یا همکارانتان دربارهتان قضاوت کنند و شرایطتان را درک نکنند.

زمانی که برای رفت و آمد به مطب مشاور سپری میکنید، خودش به تنهایی یک هزینه است. اگر مطب مشاور نزدیک خانه یا محل کارتان نباشد، باید چند ساعت از وقت باارزشتان را در ترافیک سنگین هدر بدهید.

اگر نتوانید خودتان را در طول ساعات کار مشاور به مطب برسانید، فرصت مشاوره را از دست میدهید. بنابراین مجبورید مشاور دیگری را انتخاب کنید یا اگر مشاور انتخابیتان مشاوره آنلاین هم ارائه میدهد، اینترنتی با او مشاوره کنید.

انتظار طولانی قبل از شروع مشاوره

فرض کنیم مشاور مناسبی را در نزدیکی محل سکونت یا کارتان پیدا کردهاید که فکر میکنید کاملاً برایتان مناسب است. اما مشکل اینجا است که این مشاور نمیتواند مراجع جدیدی را بپذیرد و تمام وقتهایشان تا چند ماه پر است. شاید هم برایتان وقت داشته باشد، اما این وقت برای شما دیر باشد. در شرایطی که در میانهی یک بحران ذهنی قرار دارید، چند روز انتظار یک ابدیت به نظر میآید. 

تمایل نداشتن برای حرف زدن

اگر دوست نداشته باشید که افکار و احساساتتان را با حرف زدن بیان کنید و مشکلات روحیتان را در یک گفتگوی رودررو مطرح کنید، مشاوره حضوری برایتان مناسب نخواهد بود.

مزایای مشاوره آنلاین برای مشاورین

افزایش درآمد به روشی راحت

زمانی که مشاورین در مطبشان مشاوره حضوری میدهند، بخشی از وقتشان ناگزیر هدر میرود. ممکن است مراجعین وقتشان را کنسل کنند یا دیر برسند، نماینده بیمه کارها را دیر انجام دهد، فاصلهی بین وقتها زیاد باشد و وقتها همیشه پر نشود.

اما زمانی که مشاور تصمیم میگیرد، خدمات آنلاین هم ارائه بدهد، این ساعتهای خالی پر میشود و درآمد نیز بالاتر میرود. به همین دلیل است که اکثر مشاورین آنلاین حضور در مطب را به عنوان فعالیت اصلی خود و مشاوره آنلاین را به عنوان فعالیت جانبی انتخاب میکنند.

یادگیری مهارتهای جدید و پیشرفت در حرفه

مشاورهی آنلاین به مشاورین یاد میدهد که چطور مراجعین خود را به بهترین روش با استفاده از روشهای ارتباطی آنلاین مانند چت درگیر کنند و بر آنها اثر بگذارند. اگر واقعاً قصد دارید که مشاوره آنلاین ارائه بدهید، میتوانید دورههای مرتبط را بگذرانید، در شبکههای مشاوره آنلاین آموزش ببینید و مجوزهای لازم را برای مشاوره اینترنتی کسب کنید. یادگیری این مهارتها فرصتهای شغلی جدیدی مانند مدیریت شرکتهای اینترنتی فعال در زمینهی سلامت روان را برایتان فراهم میکند.

راحتتر پیدا کردن مراجعین جدید

چنانچه با شبکههای مشاورهی آنلاین همکاری کنید، شرکت طرف قرارداد مراجعین احتمالی را به شما معرفی میکند که شما میتوانید آنها را بپذیرید یا رد کنید، به همین سادگی.

مزایای مشاوره حضوری برای مشاورین

کسب درآمد بیشتر

مراجعین حاضرند مبلغ بیشتری را برای مشاوره حضوری پرداخت کنند. برخی مشاورین مبالغ هنگفتی را از مراجعین ثروتمند خود دریافت میکنند.

در دسترس بودن آموزشهای بیشتر

چون مشاوره حضوری قدمتی بیش از یک قرن دارد، صدها موسسه و روش شناخته شده و معتبر در این رشته وجود دارد. بنابراین یادگیری مهارتها و به روزرسانی آنها به روش حضوری آسانتر است.

بهترین انتخاب برای شما

زمانی که بحث مقایسهی مشاورهی حضوری و غیرحضوری مطرح میشود، نمیتوان گفت که کدام یک از این دو روش اشتباه یا صحیح است. این شما هستید که باید دربارهی زندگیتان فکر کنید و بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید. بررسی کنید که آیا ترجیح میدهید با پرداخت مبلغ بیشتر از مشاوره حضوری استفاده کنید یا این که مشاوره آنلاین برایتان راحتتر است؟ 

مزایا و معایب هر روش را با در نظر گرفتن شرایط زندگی و نیازها و ترجیحات خود بسنجید. هر یک از این دو روش میتواند زندگی شادتری را برایتان به ارمغان بیاورد. 

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس