تنهایی

نرخ باروری زنان کره‌ای از ۱۹۶۰ میلادی تا کنون تقریباً به یک‌ششم کاهش یافته و حالا «نسل تنها» خود را در قاب عکاسان به رخ می‌کشد. جوانان ایران نیز چندان با این تغییر بیگانه نیستند.

سرویس جهان مشرق- «هانجوک»، نسل/قبیله تنها یا گروهی از جوانان کره جنوبی که یکی دو سال است تنهایی خود را به رخ می‌کشند، هر جا که بتوانند. آنها تنها زندگی می‌کنند، تنها سفر می‌روند، تنها به رستوران و کافی‌شاپ می‌روند و تنها قدم می‌زنند، زیرا بر این باورند که نباید برای احساس خوش‌بختی، به حضور دیگران در کنار خود محتاج باشند.

زندگی به صورت تنها یا عبارت معروف «از تنهایی‌ات لذت ببر» حالا محور زندگی عده‌ای از زنان در کشورهای نسبتاً توسعه‌یافته قرار گرفته است. نینا آن و هِسیسی پارک از عکاسان کره‌ای هستند که این پدیده را به تصویر کشیده‌اند.

نینا آن به خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید «ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که عده زیادی احساس می‌کنند صرفِ تلاش برای آینده نمی‌تواند تضمین‌کننده خوش‌بختی باشد» برای همین به این می‌اندیشند که «چرا برای خودم وقت نگذارم؟». او می‌گوید استقبال از عکس‌هایش نشان می‌دهد این یک مسأله جدی در میان مردم است.

بیشتر بخوانید:

از خانواده‌های تک والدی تا خانواده‌های تک نفره/«خانواده» در دنیای مدرن چه تعریفی دارد؟ + آمار

مرگ خاموش دختران آمریکایی بر اثر «تجاوز خانوادگی»

وی ادامه می‌دهد «نسل پدران ما می‌دانستند که بعد از سال‌های مشخصی کار و پس‌انداز می‌توانند خانه‌ای برای خانواده خود بخرند اما ما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم چنین چیزی بخریم حتی اگر همه عمر کار کنیم... بنابر این اولویت‌های زندگی ما تغییر کرد».

هسیسی پارک دیگر عکاس کره‌ای معمولاً سوژه‌اش را در قابی قرار می‌دهد که مخاطب با نگاه‌کردن به آن به ذهنش می‌رسد «این زن نباید تنها باشد»، اگر چه در قابی بزرگتر، یعنی زندگی مدرن جوانان کره شاید عجیب نباشد که فرصت چندانی برای باهم‌بودن وجود ندارد. خود هسیسی یکی از دلایل این تنهاییِ گسترده را، اهمیت دادنِ جوانان به سلیقه خود در زندگی است، سلیقه‌ای که نمی‌خواهند آن را فدای هم‌نشینی با کس دیگری بکنند.

دلایل شکل‌گیری زنان تنها در کره

سرویس اطلاعات آماری کره اعلام کرده است ۲۸% از خانه‌های مسکون در کره جنوبی، تنها یک ساکن دارد. در واقع حدود یک دهم از جمعیت ۵۱ میلیونی کره جنوبی ترجیح داده‌اند تنها زندگی کنند، در حالی که همه ۴۶ میلیون دیگر در سه چهارمِ باقی‌مانده از خانه‌ها سکونت دارند.

مایکل برین، نویسنده کتاب «کره‌ای‌های جدید: داستان یک ملت» بر این باور است که این سبک از زندگی با سنت‌های کره در تضاد است. او می‌گوید این «نتیجه طبیعی دموکراسی و توسعه اقتصادی است». تحلیل او از تفاوت تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدتِ این دو عنصر جالب توجه است:

«در بسیاری از جوامع آسیایی (پس از قرارگرفتن در مسیر دموکراسی و توسعه اقتصادی) حقوق و منافع فردی با حقوق و منافع خانواده و سازمان‌های گروهی، همخوان و سازگار شده، اما هر چه زمان بگذرد و بیشتر با دموکراسی زندگی کنید، ‌ ارزش‌های فردی بر جمعی غالب می‌شود».

وی ادامه می‌دهد وقتی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی به کره جنوبی آمده، هر خانواده‌ای ۵ یا ۶ فرزند داشته است. آمار بانک جهانی نیز سخن او را تأیید می‌کنند. نرخ باروری (تعداد فرزندانی که هر زن در طول عمرش به دنیا می‌آورد) در سال ۱۹۶۰ میلادی ۶.۱ بوده اما حالا این نرخ برای زنان کره‌ای به ۱.۲ رسیده است.

بیشتر بخوانید:

آخر هفته‌های ترسناک خانواده‌های ژاپنی با مادران و همسران اجاره‌ای +تصاویر

برین به خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید نسل جدید احساس می‌کند عروس‌ها و مادرها در زندگی خود تحت فشار قرار می‌گیرند. بنابر این کمتر تمایل دارد چنین فشاری را تحمل کند، بلکه به فکر ارتقای شخصی خود و پرداختن به اولویت‌های دیگر است.

این ویژگی فقط به دختران کره‌ای اشاره ندارد. پسران نیز دوست ندارند هر روز مثل پدران خود به فکرِ تهیه نان برای شام خانواده باشند. جانگ جائه یونگ مدیر سایت «نسل تنها» می‌گوید پدران کره‌ای «باید خود را فدا می‌کردند تا خانواده‌شان گرسنه نمانند و در اقتصاد کشورشان شریک باشند اما حالا یک تمایل جدید برای توجه به خود و خوشبختیِ خود شکل گرفته، حتی اگر به بهای تنهایی باشد».

جمع‌بندی

این اتفاق منحصر در کره جنوبی نیست. احتمالاً بسیاری از کشورها که به مرحله‌ای از توسعه رسیده‌اند، با چنین پدیده‌ای، کم یا زیاد، روبرو هستند، حتی در ایرانِ عزیز.

پیشرفت فناوری از یک سو و گسترش اهمیت حقوق فردی از سوی دیگر، «حریم خصوصی» را روز به روز گسترش می‌دهد و حالا کار به جایی رسیده که گسترش این حریم موجب بیرون‌انداختن دیگران از خانه و کاشانه شده است. شاید دیر نباشد که با گسترش آن خیابان‌ها و پارک‌ها در حریم خصوصی افراد قرار بگیرند؛ شهروندانی که در کنار دیگران هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند.

این یک تغییر کوچک نیست. شاید نتیجه یک تحول فرهنگی، ‌ اقتصادی یا سیاسی باشد، اما به صورت رفت‌وبرگشتی تأثیر خود را در فضای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهد گذاشت. مثلاً سرمایه‌گذاران از هم‌اکنون از این فرصت برای بازکردنِ جایی در این بازار جدید بهره گرفته‌اند. از میزهای یک‌نفره‌ای که تاشو است و امکان استفاده از آن برای درس، ‌ نهار و قراردادن وسایل در کشوها وجود دارد تا نگهداره‌های گوشی جهت سلفی‌گرفتن، همه و همه با عبارات تبلیغاتی که نشان از استقبالِ این شرکت‌ها از مجردها دارد، به فروش می‌روند.

همزمان تورهای مسافرتی از حضور جوانانِ تنها استقبال می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای ترتیب می دهند که باب طبع آنها باشد، علاوه بر اینکه اپلیکیشن‌های ارسال تعمیرکار برای انجام خدمات فنیِ منزل مورد استقبال زنان مجردی قرار می‌گیرد که احتمالاً خیلی از آنها انگیزه یا مهارت کافی برای انجام آن را ندارند.

در واقع گاهی «تنها» ها با مشارکت هم مشکلات زندگی خود را برطرف می‌کنند و این یک تناقض جالب را شکل می‌دهد.

علاوه بر این زنانی که حاضر شده‌اند لذت مادری را فدای پیشرفت و «خوش‌بختی» مورد نظر خود بکنند، لابد حاضر می‌شوند نامزد انتخاباتی‌شان از بسیاری از اولویت‌های نامفهوم برای جامعه جدید که به زندگی خانوادگی در گذشته مربوط بوده، بگذرد. شاید دیر نباشد که نامزدهای انتخاباتی که خود مجرد هستند از تبلیغِ این ویژگیِ خود برای کسب رأی بهره گیرند و تازه وعده بدهند کسی حق ندارد رفتار دیگران را در اماکن عمومی محدود کند، مگر اینکه ضرر آنیِ جسمی داشته باشد.

با این همه هنوز امکان دارد شتابی که هم‌اکنون در گسترش تنهایی شاهد هستیم و بخشی از آن نتیجه سختگیری‌ها در معاشرت خانوادگی یا انجام وظایف مادری و پدری بوده است، با گذر زمان و کاهش سخت‌گیری‌های خانوادگی و آسان‌ترشدن مادری و پدری، کمی آرامتر شود، اگر چه باید در نظر داشت که همزمان با پیشرفت فناوری، تنوع بیشتری به امکاناتِ زندگی یک فرد مجرد داده می‌شود.

منابع

https://edition.cnn.com/style/article/honjok-south-korea-loner-culture/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    غم در چهره همشون موج میزنه خدا کنه این اتفاق در ایران نیافتد.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      88 17
      در ایران که آنقدر شعار ازدواج آسان داده شد و آنقدر جلوی پای جوانان سنگ انداخته شد الان وضعیتی بهتر از کره نداریم. جالبه وقتی دختر و پسر جوانی قصد صحبت اولیه برای آشنایی داشتند دستگیر می شدند!! هر کس بانی این کار هست انشا الله رو در روی محمد امین ص قرار بگیرد و پاسخگو باشد
    • IL ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      به نظر شما کاهش جمعیت اتفاق ناخوشایندی است ؟ کاهش جمعیت . رفاه و آسایش را برای شما به ارمغان می آورد .
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      22 0
      به موسی علیه السلام قسم بخور اسرائیلی هستی ، شوخی نمیکنم جدی دوست دارم بدونم ؟
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      43 7
      جناب کم جمعیتی ! مگر روزی ما در انحصار خودمان است ؟ اگر ایمان و‌تقوی باشد برکت آسمان و‌ زمین در اختیار انسان است ، هنگامی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه و سلامه علیه ظهور نماید وفور نعمت اعجاب آور خواهد بود ، خداوند توفیق درک حاکمیت عدالت گسترش را نصیبمان فرماید .
    • FR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      15 10
      اینایی که میگن جمعیت زیاد روزی میاره و برکت پاکستان و هند برکت دارن یا یه مشت بدبختن. با این اقتصاد در پیت شما میخواین ۱۰۰م بشین؟ لابد همشونم تو تهران. و مهمتر از همه. آیا آب و برقم زیاد میشه یا گاز؟ منابع طبیعی که محدودن. الان کشور خشکساله برقش کمه و ... دوستامون اینقدر شعار ندن لطفن
    • ناشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      36 1
      اتفاقا این هولوکاست خیلی به کم کردن جمعیت بعضی ها کمک کرد خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • مجید IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      32 2
      خدا کنه این اتفاق تو ایران نیافته؟! خوابی؟ یاخودتو زدی به خواب. دیگه امیدی وجود نداره. دیگه کار جوانها تموم شده.
    • به IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹ IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      5 4
      خودت را گول نزن. مگر الان دختر و پسرها راحت لاس نمی زنند؟ کدام آن حرفهای شیک برای ازدواج است؟. اتفاقا تجربه نشان داد که ازدواجهای سختگیرانه دهه شصت پایدار ترین ازدواج ها از آب درآمدند. رحمت خدا بر آنها که در آن زمان با آن سختگیری ها یک نسل سالم را پرورش دادند.
  • پری مجرد48ساله IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    تتنهایی رو عشقه مرگ بر آقا بالا سر
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      96 69
      به ۵۸ که رسیدی نظرت عوض میشه
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      56 67
      همین الآنش بیچاره فراوان غصه داره واز خیلی چیزا محروم,زندگیشم معنا نداره!چون دستش نمیرسه,چاره ای نداره عصبانیتش رو خالی کنه!این خودمحوری چه بلاهایی که به سر انسان نمیاره!
    • IL ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      54 77
      درود بر تو پری عزیز .
    • وطن دوست NL ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      50 2
      فیلم مستقل عالی "کسب و کار غریبه ها" (2001) به بررسی تاثیر فمینیسم بر زنان مدرن می پردازد. نویسنده نشان می دهد که زنان آمریکایی نقش اجتماعی با ارزش همسر و مادر را با یک کار ناپایدار و زندگی سخت در شرکتهای بزرگ بدون ارزش انسانی مبادله میکند -- در نهایت وقتی متوجه میشوند که خیلی خیلی دیر است .
    • اكبر DE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      26 15
      15:14 مشرق پفيوز كامنت اين اِشغالگر صهيونيست آدمكش رو حذف كن.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      36 8
      تنهایی مختص خداست و لا غیر . دیگران همه نیازمند موانستند . تبلیغ تجرد یعنی تشویق به انقراض
    • ح IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      4 0
      فهمیدیم مجردی...
    • پژمان IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      1 2
      بانوان گرامي دقت داشته باشند كه جوامع مدرن غربي هم پس از چند دهه در حال بازنگري ديد خود نسبت به حقوق زن هستند ( موج چهارم فمنيسم)و فهميده اند كه كار كردن برابر زنان با مردان نه تنها دادن امتياز به زن نيست بلكه وظايف خرد كننده اي بر دوش آنها مي گذارد.چون طبيعت به اندازه كافي وظايف سختي به عهده زن گذاشته است.نمكته ديگر اينكه زندگي سنتي بشر هر چه بود لا اقل طي چند هزار سال آزمون خود را پس داده و موجبات بقاي جوامع را فراهم مي كرد .ابتدا ببينيم چه بر سر غرب مدرن مي آيد بعد در صورت نتيجه مثبت از آنها تقليد كنيم
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      8 0
      بعضی ها چقدر نگران انقراض نسلشونن. حالا انگار یوزپلنگ ایرانی هستن
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    63 89
    هیچ انسانی حاضر نیست مجرد زندگی کند، مگر اینکه ... .
  • زن چهل ساله IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    عاشق زنهای مستقل و قوی ام که هیچ بچه ای بهشون آویزون نیست و خودشون آویزون یه مرد نیستند. خودم خوشبختانه شوهر و بچه ندارم ولی ننه بابام همیشه در زندگیم دخالت می کنند و نتونستم اونطور باشم که میخوام
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      76 26
      نمیتونی بگی عمرم,جوونیم,زندگیم,حروم شد!نه مادری کردم,نه همسری,نه زندگی!نه بچه ای نه کس و کاری!!!البته مشکل روانی هم دارید باعرض معذرت؛ایشالله همه پسرها همدم وهمسر خوب وبراهی داشته باشند!باقی مهم نیست!
    • محسن IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      13 2
      نتیجه میگیریم هیچ وقت نمیتونید از دخالت همه راحت بشید نکته مهم اینجاست که افراد دخیل در زندگی تون رو خودتون انتخاب کنید
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      12 11
      پسرهای پرروی امروزی هرگز نمی تونن همسری که دوست دارند پیدا کنند چون دنبال کنیز مطبخی و باربی توامان هستند که گیرشون نمیاد.پس باید تو اینترنت خودشون رو تخلیه کنند:) ثابت هم شده مردهای مجرد بیشتر از زنهای مجرد به افسردگی و بیماریهای مختلف دچار میشن:))
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      7 2
      پسرای امروزی هرچی دوست داشته باشند انتخاب میکنند چون اونها نیازشون باید برطرف بشه ودارند هزینه تعهدی میدن! پیدا میشه؛هرچند پسرای امروزی دنبال زن باکمالات وبساز ,البته دلنشین هستند؛پیغمبر ص هم به پسرها میگفت ازدواج کنید نه به دخترها!!!شماهم میتونی کنیز مطبخی وحمال بیرونی خودتون باشید !ماهم براتون آرزوی موفقیت میکنیم! انشالله همه پسرها وهمه دخترهای آرزومند همسرخوبی پیداکنند.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      9 11
      چرا فکر میکنید هر زنی که ازدواج نکنه حروم شده ؟ این نگاه کالایی به زن است مثل ماستی که مصرف نشه و تاریخ مصرفش تموم بشه و حروم بشه
  • فرشته IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    75 34
    تنهایی همچین بد هم نیست .. دلا به تنهایی خو کن کز تنها بلا خیزد
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    16 5
    نگران نباشید! چند دقت دیگه ایران هم وضعیت رو پیدا خواهد کرد
  • پارسا US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    61 24
    بدبخت ما ایرانی ها !!اونا وضعشون خوبه و از این فکرا میکنن..ما ها با این اقتصاد لاکپشتیمون اگه نخوایم هم مجبوریم تنها زندگی کنیم
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      4 0
      کاملا درسته اونا بر اساس طز تفکرشون تنهایی را انتخاب کردن و این براشون شیرینه اما جوان ایرانی بخاطر مسائل اقتصادی مجبور به انتخاب تنهایی شده و این براش سخته فشار جامعه سنتی هم بر این سختی می افزاید
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    38 38
    عمل‌های زیبایی، خودبزرگ‌بینی، عافیت طلبی، ترس از سختی های زندگی، الگوی زشت غربی در زندگی و هم نفسی با یک حیوان خانگی و نشناختن جایگاه مرد و زن و قبول شعار دروغین تساوی زن و مرد باعث تنها شدن، عدم اعتماد به شریک زندگی، خیال پردازی و توهم رویاهای بزرگ و شیرین، زندگی برای دیگران و نه برای خود و بعبارتی چشم و هم چشمی و نهایتاً افسردگی و تنها زیستن با کلی مشکلات روحی و روانی را بدنبال داره، از آنجایی که آسیایی‌ها فرهنگی نزدیک بهم داشته و فامیل و ارتباطات فامیلی نقش بزرگی در زندگی آنان داشته اکنون این فرهنگ غربی صنعتی و تکنولوژیکی بلای جان آنان شده و از شرق تا غرب آسیا را دچار بحران کرده ولی ظاهراً محققان روحی و روانی و جامعه‌شناس این مناطق در خواب غفلت گیر کرده و در درمان این معطل عظیم درمانده اند.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    28 55
    « کارشناسان برجسته انگلیسی می‌گویند: میزان احساس تنهایی و تنهایی افراد در این کشور به بالاترین نرخ خود طی ۷۰ سال گذشته رسیده است. » می خواهید از انگلیسی ها عقب بمانند ؟ پیروان فرهنگ غربی مسیرشان همین است .
    • NL ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      14 8
      تنهایی با احساس تنهایی فرق داره ها. احساس تنهایی اگر بد باشه ولی خود تنهایی مثل همه موقعیتهای دیگه فرصت های نابی هم داره. درضمن مقصر همه معضلات فرهنگ غربی یا شرقی نیست و بیشتر درونی هست.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      2 0
      تنهایی نسبی و در حقیقت داشتن خلوت در زندگی در عین وجود ارتباطات با دیگران ، برای عبادت ، تفکر و ... آری ، اما ... . یکی از گرفتاریهای مهم روحیه انفعالی است ، که البته این خودش عوامل مختلفی می تواند داشته باشد مثل کمی آگاهی ، ضعف ایمان و تقوی ، برخی از رذایل اخلاقی و ...
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    37 43
    فرهنگ نجس غربی هرجا وارد شده عین یک سیل ویرانگر همه چیزو خراب کرده...ولی خیلی از همون غربیهای هرزه دارن متوجه این طاعون میشن و برمیگردن
  • محسن IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    10 27
    دلا خو کن به تنهایی که ازتنها بلا خیزد سعادت ان کسی دارد که ازتنها بپرهیزد
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      8 0
      تنها رو اگه تن ها بنویسی درسته.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    15 16
    من خودم خیلی در زندگی مادربزرگ و مادرم دقت کردم و همچنین زنهای هم سن سالشان ؛ جالب است که همین زنها و پدرهایی که پنج شش بچه بزرگ کرده اند حاضر نیستند یعنی قلبا دوست ندارند فرزندانشان مثل خودشان سختی بکشند اگر پدر و مادر ما اونطور زندگی کردن به دلیل این بوده که شرایط اجتماعی چنین خواسته هایی ازشون داشته . مادران ما چنان غرق در بچه بزرگ کردن بودن که هنوز دهه پنجاه زندگی تمام‌نشده زانو درددو کمر درد و ....میگیرن و بعد از رفتن بچه هاشان یا فوت شوهرشان دچار چنان خلائی میشوند که که فقط مرگ میتواند از غصه هر روز خلاصشان کند . وابستگی به هیچ چیز و هیچ کس خوب نیست حتی اگر همسر یا فرزندت باشد . با اینکه آدمی هستم که تمایلاتم بیشتر به زندگی سنتی ست ولی این حرف جدیدها رو میپسندم برای احساس رضایت از زندگی باید از منتظر این بودن که شادی را دیگران بهت هدیه بدن قطع امید کرد ، باید همیشه کارها و علایقی داشته باشی که وابسته به هیچ فرد یا شرایط خاص یا حتی شی خاص نباشد .
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      3 3
      سغدی میگوید: نباید بستن اندر چیز و کس دل که دل برداشتن کاری است مشکل
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      2 1
      وابستگی نداشتن آری ، اما مگر راه عدم وابستگی منحصر در تجرد است ، این حرف مثل سخن کسانی است که به بهانه فرار از ریا ریششون رو می تراشند ! آنها بجای تلاش برای اصلاح نیت به دنبال اصلاح صورتند ! شما هم بجای اندشیدن در وابسته نبودن به دیگران و بجای آن وابسته به خدا بودن ، فکر کردید بایستی راه تجرد را در پیش گرفت و ...
  • مهدی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    10 18
    اگر در وقت کمی که در کشور ما نمانده با رشد برخی رفتار های فرهنگی زندگی مادی که که ریشه در تکبر وخود خواهی عده ای از زراندوزان ومال اندو زان دارد ونسخه ای از رفاه زدگی زندگی غربی است که بر اثر بی تدبیری برخی مسئولان ایجاد شده تدبیری اندیشده نشود بزودی در ایران شاهد گسترش این شیوه های زندگی خواهیم بود
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    9 4
    چه چهره‌های افسرده ای...
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    0 6
    من هم می خواهم
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    6 6
    صهیونسم زحمت کشیده ,نباید محصولشو برداشت کنه! بیچاره این پسرها که با این قوانین تبهکارانه,ورقابت بر سر ثروت وقدرت با یه مشت دختر روانیه خودکامه متوهم, گرفتار شدند!
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    5 7
    عجبا من دنبال زن دوم میگردم. عالیه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    12 1
    کلابشریت داره به پوچی ونیستی میرسه البته سرعتش درایران بیشتره
    • nader US ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      آمار طلاق بالاست و هرکس مسئول این نابسامانی هست در روز قیامت قطعا باید پاسخگو باشه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    7 4
    بد نبود مقایسه ای با همسایه شمالی اش انجام می دادید، تا مشخص شود که کمونیسم آن قدرها که بعضی فکرش را می کنند بد نیست. حداقل باعث حفظ حریم خانواده شده است
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      3 9
      کمونیسم بد است ، اتفاقا توی شوروی سابق اشتراک در مسایل جنسی از همان اویل شکست خورد و ناچار .... اما غربیها و پیروانشان هر چه که بیشتر سرشان به سنگ می خورد باز هم ...
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    12 2
    مشرق چرادرنظرات به پرچم منحوس رژیم غاصب صهیونیستی رانمایش میدی؟؟؟؟!!!!!!! به هردلیلی وتوجیهی که استنادکنی اشتباه است!وگرنه ورزشکاران مادرمصاف بانمایندگان صهیونیست ها دلایل وتوجیهات زیاددارن امااهمیتی به این پست ترازحیوانات وپرچم کثیفشون نمیدن!تو هم نده!
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      6 4
      مرگ براسرائیل
    • DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      2 0
      شما در اعتراض از تشک برو بیرون
  • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    2 5
    من کسی را می شناسم که هفت زن دارد و پنچاه هفت فرزند او هنوز می گوید کم است شما کم بزارید اونها جبران خواهند کرد
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    7 0
    تنهایی خوب نیست حالا اگه تحریم هم با آن همراه باشد بسیار غمگین است
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      2 0
      یا رب نظر تو برنگردد برگشتن روزگار ...
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    3 1
    مشرق زودتر میگفتی
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    0 2
    بیچاره ها کشورشان توسط صهیونیست ها به چندر غاز خریداری شده و میدانند اینده شان مثل فلسطینی ها غمباره .
  • nima IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    1 0
    down_with_israel#
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    3 5
    خدایا هیچ زنی را تنها مکذار
  • AE ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    1 1
    کجاست الوین تافلر که سر از قبر بلند کند و ببیند موج سومش به کجاها رسیده
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 1
    چه اهميتي واسه شما داره؟ شما راه خودت رو برو هر قومي تقديري داره! كار خدا رو به خدا واگذار بايد كرد!
  • سعید IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 1
    این بنده خدا اسرائیلیه ظاهرا نمیدونه آی پی کشورش نمایش داده میشه ! معلومه که خیلی دنبال کاهش جمعیت ایرانن !
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    5 0
    از همه حرف ها که بگذریم نقش دولت ها در تقریبا غیر ممکن شدن ازدواج در ایران خودمون چیه؟ با این قیمتها به نظرتون نسبت درآمد و هزینه ها اجازه میده اصلا جوون به ازدواج فکر کنه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 2
    خانواده بایدبرای ازدواج جوان شان تلاش کنند غفلت گرفته همه را از مسئولین تلاشی نیست لااقل خانواده تا بچه ها سن بالا پیدا نکردن کاری کنند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 2
    طبق قانون طبيعت و حكم دين ازدواج لازمه تداوم نسل بشر است اما اگر اين روند طبيعي متوقف يا مختل شود يعني بروز نابهنجاري و اين نابهنجاري خطرناك و نياز به بررسي هاي روانشناسي و جامعه شناسانه دارد تا با تحقيقات علمي به راهكارهاي از بين بردن اين نابهنجاري و عوامل بروز تجرد دائم و تمايل به ان دست يافت و با حرف كاري درست نمى شود.
  • علی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    6 2
    بنظر بنده بهترین راه برای اینکه جوانان را ترغیب به ازدواج و بچه دار شدن کنیم.،باید به رسم و رسومات قدیم رو بیاریم و ازدواجها را آسان بگیریم تشریفات و این جهیزیه و سیسمونیهای الکی که مشتی چوب و تخته الکی و وسایلی که شاید در طول زندگی یک بار هم استفاده نشه ،از فرهنگ ایرانی بر داریم و راهش هم این است که در تلویزیون جمهور ی اسلامی ایران اینقدر این فیلمهای لاکچری با این هنر پیشه های غربزده که در خانه های آنچنانی و ازواجهای تشریفاتی و .....نشان مردم و جوانها ندهند که همه را وسوسه کنند .
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    1 2
    این از اثرات نظام سرمایه داری رفاه طلب و عصر تکنولوژی
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 5
    چرا تنها آخه؟!
  • DE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 4
    فقط بچه ننه ها با ننه باباشون زندگی می کنند. ادم سالم و با مسئولیت خودش خانواده تشکیل میده. پرنده ها رو نگاه کنید. این قانون طبیعت هستش. هرکسی خلاف قانون طبیعت عمل کنه به سرنوشت این زن های کره ای غمگین دچار میشه!
  • DE ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    3 7
    این تصمیم زنانی که ازدواج نمیکنند بسیار قابل احترام است زیرا هر کسی لیاقت مادر شدن و عهده دار شدن مسوولیت بزرگ تربیت انسانها را ندارد.مجرد بمانند بهتر از آنستکه اجق وجق تحویل جامعه بدهند.بهشت زیر پای مادران است زیرا دردو رنج و مشکلات بارداری و زایمان و شیردهی و تربیت نسل بشر به عهده آنهاست .
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      1 2
      دقیقا. انقد بدم میاد بعضی ها بچه میزان بعد میدن دیگران بزرگ کنن. انگار نه انگار وظیفه ای داره با خودخواهی تمام دانشگاه و کار و مسافرت را به بچه اش ترجیح میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس