افشاگری نماینده مجلس در خصوص واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: خبرها حاکی از این است که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ، فروخته شده و برگزاری شتاب‌زده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.

به گزارش مشرق، احمد مرادی نماینده مردم شریف بندرعباس،‌ قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتاب‌زده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم‌سازی هرمزگان انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید

شکایت دیده‌بان شفافیت از سازمان خصوصی سازی

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

باسلام و احترام

​اخیراً مطلع شدم که قرارداد واگذاری شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال فسخ و مزایده مجدد برای فروش این دو کارخانه در حال برگزار شدن است.

​اینجانب به عنوان یکی از خادمین و نمایندگان ملت از خطه نیلگون خلیج فارس از وزیر محترم اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی درخواست دارم به ابهامات و سوالات ذیل پاسخ لازم جهت تنویر افکار عمومی داده شود:

1- چرا قرارداد واگذاری این دو شرکت آلومینیوم سازی کشور با بیش از 55 درصد تولید شمش  به‌صورت پنهانی و بدون اعلام رسمی فسخ و لغو شده است؟ و چرا برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد در حالی در شرف انجام است که خریدار و مدیران و منصوبان خریدار تا 21/9/1397 روزانه بیــش از 10 هزار تن شمش از کارخانه خارج کرده‌اند و هنوز هم در شرکت حضور داشته و مشغول به کار هستند؟

در صورتی که از لحظه فسخ قرارداد باید همراه با ابلاغ رسمی تاریخ فسخ قرارداد واگذاری از همان لحظه صورت جلسه تغییر و تحول در محل کارخانه به‌صورت مکتوب و با جزئیات کامل و همراه با معرفی و انتصاب مدیران موقت از طرف سازمان خصوصی‌سازی اقدام می شده است.

همچــنین اولاً مجتمع هرمزال دیــگر یک مجموعه دارایی و امــوال نیست و در همان ســال 1394 دو ماه بعد از تحویل به خریدار تبدیل به شرکت آلومینیوم هرمز جنوب با مسئــولیت محدود با شماره ثبت 2508 و شناسه ملی 140053992590 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرشهرستان دامغان ثبت گردیده، در حالی که در بندرعباس باید به ثبت می‌رسید.

ثانیاً وام چند صد میلیون یورویی که خریدار بعد از واگذاری از بانک صنعت و معدن گرفته با حمایت و پشتیبانی چه کسانی بوده و چگونه و کجا هزینه شده و ضمانت پرداخت این وام کلان به عهده چه سازمان و یا اشخاصی است؟

ثالثاً به خاطر عدم پایبندی خریدار به تعهداتش پرونده‌های زیادی در مراجع قانونی تشکیل و محکوم به پرداخت میلیاردها تومان حق و حقوق دولت شده است.

رابعاً خریدار حتی یک کیلو شمش هم در بـورس نفروخته و کلیــه شمش‌های آلومیــنیوم که در تـمام مدت سه سال و انــدی از کارخانه خارج کرده به‌صورت قطره چکانی در بازار آزاد و با احتکار به بالاترین قیمت فروخته است. ​لذا سازمان خصوصی‌سازی در موقع حسابرسی مبنای قیمت شمش را چگونه تعیین  و محاسبه خواهد کرد؟

2- متاسفانه خبرهایــی که در بین اکثر کارگران این دو کارخانه مطرح است،‌ حکایت از این دارد که این دو شرکت قبل از فسخ فروخته شده و برگزاری شتابزده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است. اگر چنین شیــوه و روند خرید و فروش در سـازمان خصوصی‌سازی حاکم و رواج یابد آنگاه سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک سازمان مخوف، کارچاق کن و دلال می‌شود.

3-به خاطر اعمال سیاست‌های ناشیانه، بی‌هدفی و بی‌برنامه‌گی‌های خریدار که هیچ‌گونه درک و آشنایی صحیح از این صنعت پیچیده نداشته،‌ بعداز گذشت بیش از سه سال از واگــذاری و تحویل این شرکت‌ها اوضاع تمام واحدها و بخش‌های این مجموعه را به نقطه‌ای رسانده که از لاستیک، ‌روغن و گریس لیفتراک‌ها، تراکتورها و بونکرهای حمل مواد و غیره ... گرفته تا مواد اولیه مصرفی و قطعات یدکی را به صفر رسانده و 80 درصد تجهیزات یا از کار افتاده و تعطیل شده یا به‌صورت نیمه کاره فعالیت می‌کنند، به ویژه اینکه اوضاع سلامتی روحی و روانی 2000 نفر از کارگران زحمتکش این دو مجموعه با خانواده آنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این صنعت به مخاطره افتاده است.

4-آثار و تبعات زیانبار عدم اهلیت و سوء مدیریت و خودکامگی خریدار فقط شامل المهدی و هرمزال نمی‌گردد، بلکه حداقل چندین پروژه دیگر می‌توان نام برد که به همین وضعیت دچار گردیده‌اند. 

​لذا به جنابعالی تاکید می‌گردد اجازه ندهید قطب تولید آلومینیوم سازی کشور به سرزمین سوخته و ایجاد یک بحران بیکاری 2000 نفری مبدل گردد و در پایان ذکر این مهم ضروری است که از مجموع 240 دیگ در آلومینیوم المهدی و 228 دیگ در شرکت هرمزال هم اینک فقط 65 دیگ در آلومینیوم المهدی و 43 دیگ در هرمزال قادر به فعالیت هستند و هر لحظه امکان توقف هریک از واحدهای مذکور وجود دارد.​

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    چه چیزایی از این مملکت نمیشنویم
  • حسین IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    سلام، آقا به وضعیت شرکت ملی سرب وروی هم نظری بیفکند، سهام این شرکت عمدا هررو ز پایین می آید، نماد شرکت فسرب است، بداد ما سهامداران برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس