کد خبر 920084
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
فرزندان روسای جمهور آسیای مرکزی چه می‌کنند؟ + عکس

سورانبای جین‌بیک‌اف، رئیس‌جمهور قرقیزستان با ۲ فرزند کمترین، و امامعلی رحمان با ۹ فرزند رکورددار بزرگ ترین خانواده در میان روسای جمهور آسیای مرکزی هستند.

به گزارش مشرق، فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی فرزندان روسای جمهور آسیای مرکزی طی سال‌های پس از استقلال همواره مورد سوال بسیاری از تحلیل‌گران بوده است. این سوال‌ها به‌ویژه پس از ریاست‌جمهوری الهام علی‌اف پس از پدرش حیدر علی‌اف در قفقاز و الگوگیری برخی روسای جمهور آسیای مرکزی از این شیوه، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. طی سال‌های اخیر نیز شایعات بسیاری در خصوص فرزندان روسای جمهور تاجیکستان و ترکمنستان برای به میراث گرفتن قدرت از پدران خود مطرح شده بود.
بیشتر بخوانید:
وب‌سایت تاجیکی « کیمیای سعادت» طی گزارشی به بررسی وضعیت فرزندان روسای جمهور آسیای مرکزی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

قزاقستان

دریغه نظربایوا، دختر بزرگ نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان است که 55 سال سن دارد و با راحت علی‌اف سیاستمدار مرحوم ازدواج کرده است و 3 فرزند دارد.

نظربایوا ریاست رسانه‌های گروهی را بر عهده داشته، تاجر و سهامدار «نوربانک» و در عین حال رئیس حزب «اثر» و نمایندگی پارلمان قزاقستان را در سوابق خود دارد. وی همچنین مدتی معاون نخست‌وزیر قزاقستان بود و در حال حاضر نماینده پارلمان علیا است.

دریغه نظربایوا همچنین دبیر کمیته روابط بین‌الملل، دفاع و امنیت سنای قزاقستان نیز می‌باشد.

دیناره قلی‌بایوا، دختر دوم نظربایف، با تیمور قلی‌بایف کارآفرین و سیاستمدار مشهور قزاق ازدواج کرده است.

بر اساس گزارش مجله فوربس، درایی‌های او 3 میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شده و همسر او نیز همین قدر دارایی دارد. قلی‌بایوا، علاوه بر تجارت در امور خیریه و طرح‌های آموزشی فعالیت داشته و عضو آکادمی فرهنگستان علوم قزاقستان است.

عالیه نظربایوا، دختر سوم نورسلطان نظربایف 3 بار ازدواج کرده است. همسر اول او پسر عسکر آقایف، رئیس‌جمهور اول قرقیزستان بود. او در ازدواج دوم خود با دانیار حسن‌اف، فوتبالیست و بازرگان معروف قزاق ازدواج کرد و 2 دختر به دنیا آورد.

شوهر سوم علیه دیماوش داسان‌اف، تاجر و سیاستمدار است. آن‌ها یک پسر و یک دختر دارند.

قرقیزستان

سورانبای جین‌بیک‌اف، که یک سال پیش به عنوان رئیس‌جمهور قرقیزستان انتخاب شد 2 فرزند دارد. بخت‌گل جین‌بیک‌اف، دختر بزرگ او دانشجوی دانشگاه قرقیزی- روسی «بوریس یلتسین» است.  او در سال 2016 با عطابیک، پسر علیاربیک ابجعلی‌اف، نماینده پارلمان این کشور ازدواج کرده است.

وی در بخش همکاری‌های بین‌المللی دفتر دولت به عنوان کارشناس فعالیت می‌کند.

تاجیکستان

امامعلی رحمان از دهه 1990 قرن بیستم رئیس‌جمهور تاجیکستان است. جایگاه فعالیت وی نه تنها رئیس‌جمهور، بلکه «پیشوای ملت، بنیان‌گزار صلح و وحدت ملی و ... » نیز می‌باشد.

رحمان یکی از روسای جمهوری است که نه‌تنها در منطقه، بلکه در جهان دارای بزرگ‌ترین خانواده است. او 9 فرزند دارد و برخی از آن‌ها دارای سمت‌های بلندپایه در این کشور هستند.

آزاده، دختر 40 ساله‌ی رحمان، طی سال‌های 2005 تا 2007 به عنوان مسئول فرهنگ و معارف سفارت تاجیکستان در ایالات متحده آمریکا فعالیت کرده است.

در سال‌های 2007 تا 2009 به عنوان ریاست کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان فعالیت کرده است. در بازه 2009 تا 2014 نیز معاون وزیر امور خارجه و از 2014 تا 2015 معاون اول این وزارت بوده است.

او از 27 ژانویه سال 2016 به عنوان ریاست دستگاه اجرایی رئیس‌جمهور ایفای نقش می‌کند.

آزاده از 29 مه سال 2016 عضو مجلس عالی جمهوری تاجیکستان و از 15 جولای همان سال رئیس کمیته تامین اساس‌های قانونی، حقوقی، آزادی‌های انسانی، شهروندی و قانونی‌ بودن انتخاب در این مجلس شده است.

جمال‌الدین نورعلی‌اف، همسر او معاون اول رئیس بانک ملی تاجیکستان است. آزاده 5 فرزند دارد.

رستم، پسر بزرگ رحمان است و 30 سال سن دارد. او فعالیت خود را در سال 2006 به عنوان متخصص ارشد شعبه همکاری با سازمان عمومی وزارتی رشد اقتصاد جمهوری تاجیکستان آغاز کرده است. رستم همچنین در سال‌های 2009 تا 2011 به عنوان ریاست حمایت از کارآفرینی کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان فعالیت داشته است.

او در بازه سال‌های 2011 الی 2012 نیز رئیس تشکیلات مبارزه علیه جرائم گمرکی در اداره گمرک دولتی تاجیکستان کار کرده است. بین سال‌های 2012 تا 2013 نیز معاون رئیس خدمات گمرک در دولت تاجیکستان، و از نوامبر سال 2013 تا مارس سال 2015 در وظیفه ریاست خدمات گمرکی این کشور فعالیت کرده است.

رستم از ماه مارس سال 2015 تا ژانویه 2017 نیز به عنوان مدیرعامل آژانس نظارتی مالی دولتی و مبارزه با فساد جمهوری تاجیکستان فعالیت کرده است. در تاریخ 12 ژانویه سال 2017 نیز به عنوان اجراکننده‌ی وظیفه ریاست شهر دوشنبه (شهردار) منصوب شده است.

پسر بزرگ امامعلی رحمان همچنین در حال حاضر رئیس فدراسیون فوتبال تاجیکستان و عضو شورای المپیک آسیایی می‌باشد.

او با دختر رئیس یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنایع غذایی دوشنبه ازدواج کرده و 2 فرزند دارد.

فیروزه دختر دیگر امامعلی رحمان است که با محمدزیار صاحب‌اف، ازدواج کرده است.2 سال پیش رسانه‌ها اعلان کردند که رخشانه رحمان، یکی دیگر از دخترات رحمان، به عنوان معاون رئیس یکی از ادارات وزارت امور خارجه تعیین شده است.

در مورد تهمینه، یکی دیگر از دختران رحمان در عمل هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. پروینه، دختر پنجم رئیس‌جمهور تاجیکستان اما با اشرف گل‌اف، پسر شیرعلی گل‌اف، وزیر سابق انرژی و صنایع تاجیکستان ازدواج کرده است. زرینه، دختر ششم رحمان که زمانی به عنوان مجری شبکه اول فعالیت می‌کرد، با پسر بیگ ظهوراف، رئیس خدمات ارتباطی تاجیکستان ازدواج کرده است.

درباره فرزانه، دختر هفتم رحمان نیز اطلاعات زیادی وجود ندارد. سامان نیز پسر خردسال رحمان است که فعلا دانش‌آموز می‌باشد.

ترکمنستان

قربانقلی بردی‌محمداف از سال 2006 رئیس‌جمهور ترکمنستان از و 3 دختر و یک پسر دارد.

سردار، پسر 37 ساله بردی‌محمداف بین سال‌های 2003 تا 2008 به عنوان کارشناس ارشد در اتحادیه صنایع غذایی ترکمنستان مشغول به کار بوده و به سمت معاونت وزیر کشاورزی منصوب شده است.

از سال 2016 وی نماینده مجلس ترکمنستان است و از آغاز سال جاری نیز به عنوان معاون وزیر امور خارجه تعیین شده است.

سردار هم‌اکنون 4 فرزند دارد. برخی کارشناسان معتقدند که سردار جانشین رئیس‌جمهور ترکمنستان خواهد شد.

چند سال پیش طی گزارشی عنوان شد که گل‌جهان، دختر بزرگ بردی‌محمداف با الیاس‌گلدی امان‌اف، شوهر خود که نماینده آژانس دولتی ترکمنستان در مدیریت و بهره‌برداری از منابع در انگلستان است، زندگی می‌کند.

دختر کوچک بردی‌محمداف نیز با همسرش در پاریس زندگی می‌کند، اما در مورد دختر سوم او هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

ازبکستان

شوکت میرضیایف 61 ساله که دو سال پیش پس از مرگ اسلام‌کریم‌اف رئیس‌جمهور ازبکستان شد، 3 فرزند دارد.

در مورد سعیده، دختر بزرگ او و شوهرش آیبیک تورسون‌اف، اطلاعات کمی در دسترس است. شهناز، دختر دوم رئیس‌جمهور ازبکستان به عنوان معاون رئیس اداره کل وزارت آموزش ازبکستان فعالیت می‌کند. آتیبیک شاخان‌اف، شوهر او در سال گذشته به عنوان معاون رئیس حفاظت نهاد ریاست‌جمهوری تعیین شد. او یک فرزند دارد و چندی پیش تصویر میرضیایف با همراهی نوه‌اش در رسانه‌ها منتشر شد.

علیشیر تنها پسر رئیس‌جمهوری ازبکستان نیز در حال حاضر دانش‌آموز است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    24 8
    لطفا از موقعیت فرزندان روسا و سران کشور های پیشرفته هم بگید.وگرنه علت عقب افتادگی دولتهای مشابه ایران (آسیایی مرکزی ) بر همگان مشخصه (# ژن خوب ) ضمنا در صورت امکان از ژن های خوبی که به تازگی بجایی پداران خود به سمت های مختلف فقط و فقط برای خدمتت به مردمممم ( مدیونید اگر فکر دیگه ای کنید ) انتصاب شده اند هم بفرمایید.
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    7 2
    دختر ترامپ، داماد ترامپ، پسر بوش، همسر کلینتون، پسر دیگر بوش، عروس نوه ملکه انگلیس، نوه ملکه انگلیس و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس