کد خبر 919405
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
ظریف نمایه

وزیر امور خارجه گفت: نباید همه نگاهمان را روی آمریکا متمرکز کنیم. خیال نکنیم هر اتفاقی در در دنیا یک سرش در آمریکاست.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز در کنگره حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه سیاست خارجه حوزه منافع ملی است و حوزه منافع سیاسی و جناحی نیست گفت: ایران کشور قدرتمند و تاثیرگزاری است و ما به لحاظ جغرافیایی و تاریخی همواره تاثیرگزار بودیم و خواهیم ماند و این واقعیت در نه تنها 40 سال بلکه در 7هزار سال گذشته به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه مردم مبنای قدرت ایران هستند گفت: در همه عوامل قدرت ظاهری، همسایه های ما از ما جلوترند و یکی عضو ناتو هست و یکی از آنها بمب هسته ای دارد. کل بودجه دفاعی ایران برای هر فرد، در کل منطقه خاورمیانه، به استثنای مصر پایین ترین است.

ظریف ضمن اشاره به اینکه عربستان سال گذشته 69 میلیارد دلار هزینه خرید سلاح کرده و جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی زیر16 میلیارد دلار است تصریح کرد: پس چه چیزی جز  مردم ما را در منطقه قدرتمند کرده است؟ پس رعایت شان ایران یک ضرورت امنیت ملی است و ما مردم را به عنوان پشتوانه امنیت ملی نیاز داریم و بدون مردم ما هیچیم.

بیشتر بخوانید:

هزینه نجومی آمریکایی‌ها برای سلاخی مردم یمن

واکنش ظریف به اظهارات وزیر خارجه آمریکا

واکنش ظریف به تست اخیر موشکی ایران

وی افزود: من بعنوان مسلمان شرم می کنم که درمورد همسایگان ما لیندزی گراهام می‌گوید یک هفته حمایتمان را برداریم شما مجبورید فارسی حرف بزنید.

ظریف با بیان اینکه مشکل ما این است که از طیف های مختلف فکری مان و کسانی که طرفدار تعامل با دنیا هستند تا کسانی که به عنوان دلواپس شناخته می شوند یک اشتباه دارند، گفت: آن اشتباه اینکه غرب را مرکز جهان می بینند. دنیای امروز ما دنیای پساغربی است و یعنی زمانی در قرن 16 یا 17 هر اتفاق تاثیرگذار در غرب می افتاد و دنیا معادل غرب بود.

وی تاکید کرد: دوران جدیدی پیدا شد که هرچه در دنیا اتفاق افتاد غربی ها در آن تاثیرگذار اصلی بودند و هر اتفاقی در هرجایی دنیا در غرب طراحی شده بود پس ما عادت کردیم هر اتفاقی می افتد از طرف غرب است. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست، گفت: بنابر این سیاست نگاه به شرق معنی نمی دهد همان طور که سیاست نگاه به غرب هم معنی نمی دهد چون غرب به شرق و شرق به غرب نگاه می کند.

ظریف افزود: دوران قدر قدرتی در جهان تمام شده و این به نفع ماست اما نمی خواهیم باور کنیم.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر اینکه همه نگاهمان را در آمریکا متمرکز نکنیم و خیال نکنیم هر اتفاقی در در دنیا یک سرش در  آمریکاست اظهار داشت: جمهوری اسلامی موضوع کنش نیست بلکه کنشگر است و ما می توانیم آینده خود را رقم بزنیم و باید با دید درست رقم زد چون اشتباه در دوران ما خیلی هزینه مند است.

ظریف در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: چرا کیهان و صداوسیما بخش اول جمله اوباما را تیتر می‌کنند که «اگر می‌توانستیم یک پیچ‌ومهره از هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتیم» اما جمله بعد را که می‌گوید «اما نمی‌توانیم» سانسور می‌کنند؟

وی ادامه داد: چرا نمی‌خواهند غرور ملی ایرانیان حفظ شود؟ باور کنید همه‌مان در یک کشتی نشسته‌ایم و بپذیریم منافع ملی، مسایل جناحی نیست.

وزیر خارجه تصریح کرد: آنهایی که با ما دشمن هستند اصلا توجه ندارند که چه کسی در ایران رییس جمهور است و چه کسی وزیر است. ما هم بپذیریم بپذیریم که در یک کشتی نشستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • آزاد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    3 5
    کاش این جهانو حذف کنند به جاش کشور ایران بنویسند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    0 0
    من نمیدونم چرا از این ادم بدم میاد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس