حدیث روز

امام جعفر صادق علیه السلام در سخنی گهربار تفاوت کسانی که در دنیا نزد کسان خود شادمان بوده‌اند با کسانی در قیامت به نزد کسان خود شادمان بر می‌گردند را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امام صادق علیه‏ السلام:

خـداوند تبارک و تـعالی چون بخواهد بـه حساب مؤمن رسیدگی کند، کارنامه‏ اش را به دست راست او دهد و بین خود و او، به حسابش رسیدگی نماید. پس گوید: بنده من! چنین و چنان کرده ‏ای و فلان و بهمان کار را انجام داده ‏ای! عرض می‌‏کند  آری، پروردگار ! من این کارها را کرده‏ ام. 
خداوند می‌‏فرماید: من آنها را بر تو بخشیدم و تبدیل به کارهای نیک کردم. پس، مردم گویند: سبحان اللّه‏ ! این بنده حتّی یک گناه هم نداشت؟ این است معنای سخن خداوند عز و جل: «اما آن کس که نامه ‏اش به دست راست او داده شود زودا که آسان حسابرسی شود و به سوی کسان خود شادمان برگردد .

خـداوند تـبارک و تـعالی ... هر گاه بـرای بنده ‏ای بد بخواهد، در حضور مردم از او حسابرسی کند و محکومش نماید و کارنامه‏ اش را به دست چپ او دهد. این است مراد سخن خداوند عز و جل که می‏ فرماید: و امّا کسی که نامه ‏اش از پشت سر به او داده شود، زودا که بگوید وای بر من هلاک شدم و به آتش افروخته در آید، که او در دنیا نزد کسانش شادمان زیسته بود. 

متن حدیث: 

الامامُ الصّادقُ علیه ‏السلام:

إنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وتَعالی إذا أرادَ أن یُحاسِبَ المُؤمِنَ أعطاهُ کِتابَهُ بِیَمینِه وحاسَبَهُ فیما بَینَهُ وبَینَهُ ، فیَقولُ : عَبدی ، فَعَلتَ کَذا وکَذا و عَمِلتَ کَذا و کَذا ! فیَقولُ : نَعَم یا رَبِّ قَد فَعَلتُ ذلکَ ، فیَقولُ : قَد غَفَرتُها لَکَ وأبدَلتُها حَسَناتٍ، فیَقولُ النّاسُ: سُبحانَ اللّه‏ِ أما کانَ لِهذا العَبدِ سَیِّئَةً واحِدَةً ؟! و هُوَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل: فَأَمّا مَن اُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ * فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِسابا یَسیرا * وَ یَنْقَلِبُ إلی أهْلِهِ مَسرورا.

إنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وتَعالی ...إذا أرادَ بِعَبدٍ شَرّا حاسَبَهُ عَلی رُؤوسِ النّاسِ ، و بَکَّتهُ ، و أعطاهُ کِتابَهُ بِشِمالِهِ ، و هُوَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل: وَ أمّا مَنْ اُوتِیَ کِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ * فَسَوْفَ یَدْعو ثُبورا * وَ یَصْلی سَعیرا * إنّهُ کانَ فی أهْلِهِ مَسرورا.

*سوره انشقاق

"منتخب میزان الحکمه، صفحه ۴۱۶"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    17 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    6 0
    الله جان قربونتم
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    خدایا خودمان رادردنیاوآخرت به خودت میسپاریم به مارحم کن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    0 0
    اگه در عمل واقعا عقیده داشتیم اینجوری نمی شدیم
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 0
    یا من مبدل السیئات بالحسنات ای خدایی که گناهان را به حسنات تبدیل می کنی قررربونت برم خدای مهربون که دنبال بهانه ای که بنده های گنهکارت را نجات بدهی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس