رضا غلامی

برخلاف بیانات جناب نصیری، برای بنده شاگردی در مکتب صدرایی که خدمت آن به بسط و تعمیق تعالیم حقّه اهل بیت علیهم السلام قابل انکار نیست، یک افتخار است.

به گزارش مشرق، به دنبال اظهارات آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی در باب فقه نظام‌ساز، مباحث متعددی میان اندیشمندان در گرفت. مهدی نصیری از جمله افرادی بود که در یادداشتی با عنوان «فقه نظام‌ساز داریم؟ نداریم؟» در این باره اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید

فقه نظام ساز؛ داریم یا نداریم؟

حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا در یادداشتی رویکرد نصیری را مورد نقد قرار داد و مهدی نصیری نیز با یادداشتی با عنوان «عرصه را بر آزاداندیشی تنگ نکنید» در مقام پاسخ به غلامی درآمد. در ادامه حجت‌الاسلام غلامی در یادداشتی برای دومین بار به مهدی نصیری پاسخ داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:

بیشتر بخوانید

عرصه را بر آزاداندیشی تنگ نکنید

قبل از هر سخنی، مایلم از دوستان بزرگوار در رسانه‌های گوناگون که فرصت این نقد و نظر مفید را فراهم کردند تشکر کنم. پنجشنبه گذشته که تصمیم گرفتم یادداشتی در نقد دیدگاه‌های جناب آقای مهدی نصیری بنویسم، می‌دانستم که با یک ژورنالیست با سابقه و پرطرفدار روبرو هستم و نقد صریح و بی‌پرده من به ایشان چه عکس‌العمل‌ها و هزینه‌هایی خواهد داشت، لکن به خاطر انجام تکلیف شرعی و انقلابی به خود تردید راه ندادم و یادداشت را از طریق یکی از دوستان عزیزم برای مدیر محترم وبگاه مشرق فرستادم. آقای نصیری صحیح می‌فرمایند که برای من به صورت خصوصی و البته بعد از آنکه یادداشت بنده در مشرق منتشر شده بود پیامی فرستادند و همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در انتهای آن بنده را تهدید هم کردند، لکن ای کاش انصاف را رعایت نموده و پاسخ صمیمی من به پیام خصوصی‌شان را نیز منتشر می‌کردند.

بیشتر بخوانید

سخنی با مهدی نصیری

به هر حال، بنده قصد حاشیه روی ندارم، لذا خیلی سریع وارد اصل مطلب می شوم. البته تقاضا دارم دوستان ارجمندی که یادداشت‌های من را می خوانند بیش از آنکه بخواهند برنده و بازنده را معین کنند، به عمق جملات توجه کنند و عنایت داشته باشند که ما در محضر خداوند هستیم و إن‌شاالله برای انجام وظیفه و پاسداری از اسلام عزیز قلم می‌زنیم و می‌خوانیم؛ لذا نه من به سیاست‌بازان شباهت دارم و نه این گفت‌وگوها شباهتی به بازی‌های رایج سیاسی در روزنامه‌ها دارد.

۱. من در یادداشتی که در نقد جناب مهدی نصیری نوشتم توهینی به ایشان نکردم. نمی‌دانم چرا جناب ایشان، صراحت من در بیان واقعیت‌ها را توهین به خودشان تلقی کرده‌اند و با مظلومیت نمایی، قصد دارند نگاه مخاطب را از جان مطالب بنده منحرف نمایند؟ به هر حال، هم برای حقیر و هم برای مخاطب، مهم است که بدانیم جناب مهدی نصیری کیست و مولود کدام جایگاه و مکتب علمی است؟ آیا آقای مهدی نصیری یا هر کس دیگری مانند ایشان، اجازه دارند درباره میراث فکری تشیّع که طی قرون متمادی با مجاهدت، دقت‌های طاقت فرسا و حتی جانفشانیِ هزاران تن از علماء عظیم الشأن حوزه علمیه مقدسه به دست ما رسیده است، قضاوت قطعی کنند و زیراب آن را با چند استدلال سست بزنند؟

آیا جانبداری دوستان و مریدان جناب نصیری از این دیدگاه‌ها که گاه با چاشنی تحقیر منتقدین ایشان همراه است، می‌تواند به این نظرات وجاهت علمی بدهد یا خیر، اعتباربخشی به دیدگاه‌های آقای نصیری باید مسیر دیگری را طی کند؟ شاید بیان این مطلب لازم باشد که در سال‌های گذشته، نه فقط بنده که عددی نیستم، بلکه اکثر فضلا و علمای حوزه، جناب نصیری را یک صاحب نظر و نظریه‌پرداز اسلامی قلمداد نکردهاند و سزاوار نیست که جناب نصیری از بیان این واقعیت مکدّر شوند.

انگ یونانیت، جایگاه فلسفه اسلامی را متزلزل نمی‌کند

۲. ایشان با افتخار از مخالفتشان با فلسفه اسلامی و به طور خاص حکمت صدرایی صحبت نموده اند، اما حقیقت این است که نه انگ یونانی زدگی که پیش از امثال جناب نصیری، روشنفکران غربگرا آن را به فلسفه اسلامی زده‌اند، چیزی از عظمت فلسفه اسلامی و نسبت حقیقی آن با اندیشه اسلامی کم می‌کند و نه پیدا کردن چند حدیث که بنا به تفسیر غیراجتهادی ایشان، در مذمت فلسفه وارد شده است، جایگاه فلسفه اسلامی را در تفکر اسلامی متزلزل می کند. از طرف دیگر، وجود دیدگاه‌های شاذ و غیرقابل قبول در بین فلاسفه و حکمای اسلامی چیز عجیبی نیست و کسی تاکنون آن‌ها را در جایگاه معصوم(ع) ننشانده که مثلاً خطای یک فیلسوف بتواند وجاهت کل فلسفه اسلامی و روح حاکم بر آن را زیر سئوال ببرد.

بنابراین، برخلاف بیانات جناب نصیری، برای بنده شاگردی در مکتب صدرایی که خدمت آن به بسط و تعمیق تعالیم حقّه اهل بیت علیهم السلام قابل انکار نیست، یک افتخار است. ضمن آنکه توانایی منحصربفرد حکمت صدرایی در شکل‌دهی به هسته سخت علوم انسانی اسلامیِ برای بسیاری از اندیشمندان روشن است و ما و صدها استادی که بنده خدمتگذارشان هستم، در سال‌های اخیر، چه در نقد بنیان افکن علوم انسانیِ سکولار و چه در فرایند ظهور علوم انسانیِ اسلامی به توفیقات بزرگی دست یافته‌ایم که ذکر آن مجال دیگری را طلب می‌کند. 

و اما اینکه جناب نصیری فرموده‌اند با فلسفه اسلامی مخالفند نه با دستگاه عقلی، سخن خوشحال‌کننده‌ای است و لااقل موجب دور شدن ایشان از اخباری‌گری می‌شود، لکن کسی می‌تواند قائل به کشف و به کارگیری یک دستگاه عقلی متفاوت از دل متون دینی باشد که ابتدا توانسته باشد مرزهای میان فلسفه اسلامی و چنین دستگاهی را فارغ از طرح ادعاهای توخالی اثبات کند.

برآیند تفکر هایدگری-فردیدی به تسلیم در برابر مدرنیته و توقف حرکت انقلاب منجر می‌شود

۳. روشن است که بنده با نفس عنایت کسی مانند جناب نصیری به تفکر هایدگری-فردیدی مسأله‌ای ندارم. سال‌هاست که شماری از اساتید دانشگاه مشغول بحث و بررسی چنین دیدگاهی هستند و تا به حال ده‌ها مقاله و کتاب در این زمینه منتشر شده است و بنده هم از مطالعه بعضی از این مقالات و کتب، بهره برده‌ام؛ اما آنچه در یادداشت قبلی محل نقد حقیر بود، نسبت این تفکر با اندیشه اسلامی و خط انقلاب بود. من ابایی از بیان این واقعیت ندارم که تفکر هایدگری-فردیدی هر چند در بدو ورود به غرب‌شناییِ عمیق و انتقادی، کمک زیادی می‌کند، لکن برآیند آن به تسلیم در برابر مدرنیته و توقف حرکت انقلاب منجر می‌شود. ضمناً بنده نه تنها از امام(ره) و مکتب فکری و عرفانی او یاد گرفته‌ام که چیزی به عنوان سیطره مطلق مدرنیته نمی‌تواند وجود عینی داشته باشد، بلکه در این سال‌ها به وضوح جلوه‌هایی از ظهور عصر انقلاب اسلامی در عرض عهد مدرنیته را مشاهده کرده‌ام.  

نصیری؛ سخنگوی انجمن حجتیه یا سخنگوی نهضت فکری امام خمینی(ره)؟

۴. گرچه حقیر به عنوان یک طلبه کوچک، خود را ناتوان در نقد جزء به جزء نظرات جناب نصیری، چه در باب فلسفه اسلامی، چه در باب غرب و مدرنیته و چه در باب فقه یا تمدن نوین اسلامی نمی‌دانم، اما در یادداشت قبلی هدف دیگری داشتم. هدف من این بود که با پرده‌برداری از گوهر و پیام نظرات جناب نصیری، مخاطبان خود و آقای نصیری را نسبت به تعارض این نظرات با تفکر مبنایی انقلاب و نیز تبعات آن در میدان نظر و عمل روشن کنم.

جمعه گذشته که کامنت‌های زیر یادداشت خود در وبگاه مشرق را مطالعه می‌کردم، به این نتیجه رسیدم که نه فقط در ساحت تئوریک تشخیص درستی داشته‌ام، بلکه وقتی به حرف های نه چندان محترمانه طرفداران یا دنبال کنندگان نظرات جناب نصیری می‌نگرم، آنها دقیقاً دچار برداشت هایی از نظرات ایشان هستند که نسبت به آن اظهار نگرانی کرده بودم. بنابراین، مسأله فقط این نیست که آقای نصیری بفرمایند من از نظراتم چنین غرضی نداشته‌ام، بلکه مهم این است که ببینیم تأثیر این نظرات در مخاطبان ایشان چیست. آیا جناب نصیری به سخنگوی انجمن حجتیه شباهت پیدا کرده‌اند یا سخنگوی نهضت فکری امام خمینی؟

به دنبال ایجاد یک شعبه فکری در کنار اندیشه مبنایی انقلاب نباشید

۵. جناب نصیری در پاسخ به آن فقره از یادداشت من که گفته بودم در یک کار عظیم جمعی مانند انقلاب اسلامی، نه می‌توان خود رأی بود، و نه می‌توان به بلبشوی فکری تن داد و لذا حرکت ما در مسیر انقلاب باید در چارچوب تفکر امام (ره) و رهبر بزرگوار انقلاب باشد، ایراد گرفته‌اند که چرا عرصه را بر آزاداندیشی تنگ می‌کنید و وقتی رهبر انقلاب خودشان جواز نقد نظراتشان را داده‌اند، آن را بر دیگران حرام می‌کنید؟

در پاسخ به جناب نصیری عرض می‌کنم که نه کسی تاکنون حق شما در نقد نظرات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب را نادیده گرفته و نه شما از این حق استفاده نکرده‌اید. بخشی از نظرات جنابتان در سال‌های اخیر نقطه مقابل دیدگاه‌های امام(ره) است، لکن نقد من به شما از این زاویه نبود. نقد بنده به دیدگاه‌های جنابعالی از این زاویه است که چرا به جای اظهار نظر در مجامع و محافل علمی و تخصصی و سپس شنیدن نقد صاحب نظران، به انتشار نظرات خود در رسانه‌های عمومی و انتقال حرف های خود به ده‌ها هزار نفر از افرادی که عمده آنان تخصصی در این عرصه ندارند مبادرت کرده‌اید؟ آیا مسأله‌دار کردن ذهن افراد غیر متخصص و متزلزل کردن باورهای آنان نسبت به خط فکری امام (ره) صحیح است؟ الآن نیز همین را دوباره عرض می‌کنم که هنر خودتان را صرف مخدوش کردن ذهنیت افرادی که بخش مهمی از آن‌ها هیچ اشرافی به این مباحث ندارند نکنید و در عمل، به دنبال ایجاد یک شعبه فکری در کنار اندیشه مبنایی انقلاب نباشید.

فقه نظام‌ساز، فقه جدیدی در عرض فقه جواهری نیست

۶. جناب نصیری درباره دستگاه فقه و قدرت نظام سازی آن دچار اشتباه شده‌اند و چاره‌ای ندارم که بگویم این اشتباه بیش از هر چیز به خاطر عدم درک عمیق ذات فقه و به طریق اولی پویایی و کارایی آن است. فقه شیعه - البته فقه مکتب اصولی نه مکتب اخباری- یک دستگاه زنده و پویاست که فراتر از توان پاسخگویی به مسائل جزئی اعم از رایج و مستحدثه، از قدرت استنباطات کلان من جمله استنباط نظامات اسلامی از بطن منابع چهارگانه برخوردار است. وقتی از فقه نظام ساز صحبت می‌شود ( صرف نظر از معنای دقیق نظام) ، از یک استعداد و ظرفیت ویژه صحبت شده است که تا مرحله به فعلیت رسیدن فاصله دارد. هر چند تجربه اولیه و موفق استنباط نظام‌واره‌ها، مانند کار مرحوم آیت الله شهید صدر در استنباط چارچوب کلی نظام اقتصادی اسلام در فقه شیعی وجود دارد.

پس باید دقت داشت که کسی نگفته که نظام‌سازی در فقه به تمامه انجام شده و یا بدون طی مقدمات ضروری مانند تکمیل اصول فقه، نظام‌سازی ممکن است. از طرف دیگر، بر خلاف تصور برخی از فقهای محترم، فقه نظام‌ساز، فقه جدیدی در عرض فقه جواهری نیست، بلکه از قابلیت‌های پنهان فقه جواهری است که باید با تلاش‌های روشمند فقهای زبده ظهور و بروز پیدا کند. بنابراین، باید از جناب نصیری که با این درجه از قاطعیت می‌فرمایند فقه نظام‌ساز نداریم و یا فقه قادر به نظام سازی نیست، سئوال کنیم که این جمع‌بندی چگونه برای ایشان حاصل شده است؟ از مطالعه ذات‌شناسانه فقه؟ از مطالعه مبناشناسانه فقه؟ از مطالعه ساختار شناسانه فقه؟ از مطالعه روش شناختی فقه؟ یا از مطالعه کارکرد شناسانه فقه؟ به بیان دیگر، چه اشراف و تسلطی بر فقه، آقای نصیری را به چنین قضاوت قاطعانه‌ای درباره فقه ترغیب کرده است؟ آیا به صرف ملاحظه کم‌کاری‌های فقهی در حوزه‌ها و یا در اثر سرخوردگیِ ناشی از فاصله گرفتن دولت ها از عقلانیت فقهی، چنین قضاوتی در ذهن ایشان شکل گرفته است؟

تمدن نوین اسلامی در طول تمدن بی‌نظیر مهدوی است

۷. و اما بحث درباره ضرورت و امکان تمدن نوین اسلامی که شکل‌گیری آن با محوریت انقلاب اسلامی و در دوران غیبت، جزو محکمات تفکر نهضت امام (ره) و انقلاب است، بحث مستوفایی را می‌طلبد که خوشبختانه نه فقط در کتاب فلسفه تمدن نوین اسلامیِ حقیر، بلکه در ده‌ها مقاله علمی-پژوهشی صاحب‌نظران این عرصه به تفصیل بحث شده و تکرار الفبای آن نیز در این یادداشت ممکن نیست. لذا بنده فقط به ذکر سه نکته بسنده می کنم:

اولاً. شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، هر چند هدف غایی انقلاب نیست ( بلکه یک هدف میانی است ) اما موتور محرکه انقلاب و جوانان پرشور انقلابی در جهت عینیت بخشی به تعالیم مترقی اسلام است و لذا حذف این هدف یا تردید در اصل آن، چیزی جز خاموش کردن این موتور محرکه و خنثی کردن انقلاب نیست.

ثانیاً. تمدن نوین اسلامی در طول تمدن بی نظیر مهدوی و به مثابه مقدمه ظهور منجی عالم ( ارواحنا فداه ) تلقی می‌شود نه آنکه این تمدن در عرض تمدن مهدوی یا جایگزینی برای آن قلمداد شود.

ثالثاً. در عصر غیبت، شیعیان با محوریت ولی فقیه، مکلف به آوردن همه بضاعت خود به میدان و حتی توسعه روشمند بضاعتشان، برای تحقق حداکثری اسلام در نظر و عمل هستند و کسی اجازه ندارد به بهانه غیبت معصوم(ع) یا فرا نرسیدن عهد طلوع اسلام، یا از سر انفعال و سرخوردگی، از انجام تکلیف خود شانه خالی نموده و دیگران را هم به بی تحرکی تشویق کند.

بنده دیگر قصد ندارم به این بحث در رسانه‌های عمومی ادامه دهم و لذا پیشنهاد می‌کنم اگر جناب آقای نصیری مایل به ادامه این نقد و نظر هستند، آن را در یک وبگاه یا نشریه تخصصی پیگیری فرمایند و من هم در خدمتشان خواهم بود.

و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

رضا غلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حسین IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 16
    خوبه نظر مخالفین رو هم بزارید ببینیم اصلا فلسفه اسلامی وجود خارجی داره یا نه ... علمی که (فلسفه) منشاء اش کشف و شهود و لاعقلی (به نام عقل) باشه علم نیست
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      9 2
      البته کسی هم که ادعا میکند علمی( فلسفه ) لاعقلی هست اگر از روی منطق و علم و دلیل نتواند لاعقلی بودن ان را اثبات کند خود این شخص ادعا کننده لایعقل هست. زیرا اتهام لاعقلی زدن بدون استدلال خودش لاعقلی هست
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      8 2
      اگر واقعا منشأش کشف و شهود باشد که فوق علم است
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      1 2
      "علمی که فلسفه اش کشف و شهود باشه"؟؟ چی میگی داداش؟ علم؟؟ فلسفه اش کشف و شهود؟؟ نمنه؟! فلسفه اسلامی رو منم قبول ندارم چون اساسا حکمت رو بالاتر از فلسفه میدونم و فلسفه رو بالا تر از علم. فلسفه اسلامی وجود نداره بلکه مافوقش یعنی حکمت اسلامی وجود داره. عقل هم اونجا نظری نیست عمَلی هست علم هم اونجا حصولی نیست، حضوری هست
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    7 7
    با سلام خدمت دانشمند محترم جناب غلامی. از اینکه فرمودید کامنت ها را خواندید و نگران ذهن من و امثال من شدید خوشحال و ناراحت شدم. خوشحال از اینکه کامنت ها را خواندید و ناراحت از اینکه علیرغم توصیه ام مبادرت به عذر خواهی از نصیری نکردید بلکه اصرار قبلی را ادامه دادید. شما نیت خیر و صلاحی دارید من نیز قبلا نوشتم با نصیری درباره نفی فلسفه و عرفان مخالفم ولی از دانشمندی مانند شما توقع این هست علمی حرف بزنید. حرف های نصیری درباره فقه تمدن ساز برفرض محال علمی نباشد اما مبتنی بر واقعیت های چهل ساله انقلاب هست. شما در یادداش قبلی و نیز همین یادداشت باز از نگرانی و تکلیف خود گفتید ولی استدلالی ارائه ننمودید. این روش شما به ضرر هدف شما در دفاع از انقلاب و تمدن سازی ان هست زیرا این روش میرساند شما چون فاقد استدلالید لذا با نگرانی از مخدوش شدن ذهن من و امثال من وظیفه دهرید نصیری را تخطئه کنید.. در مورد دیگران نظری نمیدم ولی در مورد ذهن خودم به شما عرض میکنم نگران ذهن من نباشید زیرا نحن ابناءالدلیل. نحن ننظر الی الاواقعیات الملموس فی عدم کارایی نظام فعلی نحن لیس بحمار لکی نعطل العقل و نغمض العین عن الفسادت العظیمه فی الثوره الاسلامیه. بعض الفسادات التی تتولد فی الایام بعد الثوره لیس لها سابقه من اول الخلق آدم الی الان. عبرت بگیریم از این جمله. بعض الفسادات لیس لها سابقه من اول الخلق آدم الی الان . حقیر حاضرم این را اثبات کنم.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      9 0
      انصافا شما فکر کرده اید که بعد از انقلاب فقه اجرا شد؟ و آیا عملکرد مسلمانان مساوی اسلام است؟ و آیا فقه اجازه رباخواری و پارتی بازی و امثال آن را داده بود؟ چرا عمد دارید چیزی را که نتیجه عملکرد لیبرالها و سلطه آنها در طول سالهای بعد از انقلاب و مخصوصا سالهای بعد از جنگ است را به اسم فقه بنویسید؟
    • NL ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      4 0
      همتون فیلسوف بودین اینقدر کلی با مغلطه و بی دقت متن میزدین و نظر می دادید؟؟!!! یه چیزی بگو من هم بفهمم. به فارسی نه عربی فیلسوف. الان که ارز جهش کرد و زندگی ما به خاک و خون کشیده شده یاد فقه افتادین به عربی حرف میزنید؟
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    5 2
    احسنتم بسیار زیبا و متین
  • نوذری IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 0
    جوابیه دوم آقای غلامی صرفنظر از محتوای آن، مودبانه و وزین بود. ای کاش پاسخ اول را هم با همین لحن می دادند.
  • دانشجوی دانشگاه امام صادق (ع) IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 0
    پس از مدت ها از یک مباحثه علمی ناب و معقول و حوزوی سود بردم. تشکر فراوان از جنای غلامی و نصیری که بسترساز این مباحث بودند.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 6
    حاج آقا یه دفعه مودب شدید؟!!
  • زهتابی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    5 0
    منتظر یک مناظه سه نفره میان آقای غلامی و خسروپناه و نصیری هستیم. مشرق پیگیری کن و خبر بده کی برگزار می شود.اصلا چرا مشرق؟بذارید یکی از مدارس علمیه قم.
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      2 4
      آر فرصت نفس دولت است برای فراموشی گرانی - درحالی که محمود افغان شورشی در حال ورود به پایتخت آن روز و غارت اصفهان بود طلبه ها فارغ از دغدغه وضعیت حال و روز مردم بحث می کردند کتاب قدیم است یا جدید (منبع یادم نیست از دکتر شریعتی یا جلال آل احمد است) حالا حال وروز این جماعت است.
  • مکانی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 0
    بیشترین نقدها به تمدن غرب و مدرنیته را طرفداران هایدگر و فردید در ایران داشته اند. امثال آوینی و داوری و زرشناس و ....
  • مهدی علوی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 0
    آقیان غلامی و نصیری و خوانندگان محترم سلام. خوشحالم که باب گفتگویی گشوده شده و از خداوند می‌خواهم به تمام ما قدری خویشتنداری بدهد تا اینگونه مباحث ابتر رها نشود. در باب مباحث انجام شده نکته نظراتی دارم که بیان آنها می‌تواند سودمند باشد. 1- نباید بیش از حد لازم روی مدت درس رفتن در نظام حوزه انگشت گذاشت. از شهید مطهری خوانده بودم که مثلاً شیخ انصاری چند سالی درس گرفت و بیشتر تفکر کرد. آن زمان به یاد این حدیث افتادم العلم لیس به کثرت التعلیم... این را طوری دیگری بگویم. برخی پنجاه سال شاگرد بنا هستند و آخر کار نمی توانند یک آجر روی آجر بگذارند و برخی یک ساله بنای ماهری می‌شوند. این را از باب مثال عرض کردم و گرنه شأن آقای نصیری اجل از این مسائل است و ایشان بیش از بیست سال در دروس حوزوی اهل درس و بحث بوده و هست. 2- با یکی از برادران محترم صحبت می‌کردم. وی گفت بیش از بیست سال است که در درس تفسیر قرآن فرد محترمی شرکت کرده و پس از درس مباحثه هم می‌کنند. دلم برای این فرد سوخت که چرا باید این همه سال در درس تفسیر بنشیند و سرانجام هم یک جمله تولید نداشته باشد. با بیست سال در هر علمی می‌شود استادی فرزانه شد. می‌خواهم بگویم باید سیستم‌های نظارتیريال ارزشیابی و کنترلی بیشتری بر دروس حوزوی اعمال شود تا در قرنی که دنیا این همه به اسلام نیاز دارد، نیروهای کیفی تربیت شود. 3- در کامنت قبلی گفته بودم که از نظر نظری و عملی آقای نصیری در چارچوب انجمن حجتیه نمی‌گنجد، باید از آقای غلامی گله‌مند باشم که مجدداً بر این طبل کوبیده است. در مناظرۀ علمی برچسب زدن شایسته نیست و امیدمندم که آقای غلامی بیانشان را تصحیح کنند. 4- چه خوب است برادران و خواهرانی که مباحث را پیگیری می‌کنند، نظراتشان را بفرمایند تا بحث گروهی باشد.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    3 1
    به جای ارجاع به کتاب ها و مقاله ها کمی دفاع هم می کردید و یا نقض می آوردید کی حال داره مقاله و کتاب بخواند؟
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 7
    نصیری بی سواد پر سر و صدایی بیش نیست
  • حسین IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    8 5
    حاج آقا ! اگه واقعا به حقانیت فلسفه به قول خودتون اسلامی ایمان دارید با استاد حسن میلانی فقط یه بار مناظره کنید . تا حق و باطل روشن بشه . لاف در غریبی فایده نداره .
    • مجید US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      0 0
      حسن میلانی؟ شیخ پر هیاهو که فقط جیغ میکشه؟ مناظرش رو با جناب وکیلی ببینید که چطور همه سالن بهش خندیدن.
  • سعی می کنم منصف باشم IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 2
    با سلام از جناب آقای نصیری که یک ژورنالیست ارزشی است متعجبم! ایشان در مورد مسائلی اظهار نظر کارشناسانه می دهند که تخصص لازم را در آن ندارند. نه فلسفه را تخصصی مطالعه فرمودند(اقرار ایشان در مناظره با آقای غرویان) و نه تبحری در فقه دارند. اظهار نظر در مورد ماهیت و کارکرد فقه و روش فقهی در حوزه تخصصی کسی است که سالها در مباحث فقهی و اصولی تحقیق و پژوهش کرده باشد. لذا اظهار نظر در مورد این مطالب تخصصی در مجامع عمومی برای کسانی که اشراف علمی بر این مباحث ندارند پذیرفته نیست. (بنده نزدیک به دو دهه در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل و پژوهش هستم و با توجه به شناختی که جناب آقای نصیری دارم این مطلب را نوشتم)
    • کمال IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      1 0
      برای این که بفهمیم این حرف ابن عربی که گوساله پرستی قوم سامری عین خدا پرستی است حرف باطل و برخلاف آیات صریح قران است چقدر باید متخصص بود؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      1 0
      چقدرم منصفی!!!
  • احمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 2
    ضمن عرض ارادت به استاد بزرگوار آقای حجه الاسلام غلامی باز هم میگویم که نظری که فقه را نظام ساز نداند عملا منجر به اسلام منهای روحانیت و حذف اصل اساسی دین اسلام و مذهب شیعه یعنی عدل و به معنای دقیق تر امامت خواهد شد. آقای نصیری باید توجه داشته باشند که نقد مدرنیته که از اساس در قاموس متفکران شیعه باید باشد و هست از مجرای تفکر ناب و اصیل اسلامی و اجتهاد پویای اصولی و عقلانیت الهی فقیهان و حکمای اسلامی میگذرد . آقای نصیری باید قبول داشته باشند که در مباحث اندیشه سیاسی اسلامی ؛ تنها منظومه فکری شیعه بر مدار عقلانیت و عدالت می گردد و تایید میفرماید از صدر اسلام تا الان منظومه فکری اهل سنت بر مدار سازش(چه در مقابل حاکم جائر در زمانهای دوران گذشته و امروزه سازش در مقابل تمام غرب و تفکر غربی) و یا در مقام شورش( در گذشته مثل جریان خوارج و امروزه هم با جریان تروریستی داعش و النصره و طالبان و قس علی هذا) بوده است. پس چه کسی توانست شیعه را از این گردابها نجات دهد غیر از حکمای فقیه شیعه مثل خواجه نصیر و علامه حلی و بزرگوارانی چون شیخ طوسی و سید مرتضی و شیخ انصاری و میرزا شیرازی و ملاصدرا و حضرت امام روح الله(ره) و الان هم امام خامنه ای(حفظه الله)؛پس این حکمای الهی که هم فقیه بودند و اتفاقا با عقلانیت اصیل بدون هوا و هوس توانستند با عنایت امام زمان(ع) این کشتی را هدایت کنند. پس برای مخالفت با مدرنیته نیاز نیست جبهه خودی ها را هم زد خدا همه ما را در مدار حق قرار دهد آمین.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    به همین شکل خوب است ، اما « و قـل لعـبـادى يـقـولوا التى هى احسن ان الشيطن ينزغ بينهم ان الشيطن كان للانسن عدوا مبينا (53) ترجمه : 53 - بـه بـنـدگـانـم بـگـو سـخنى بگويند كه بهترين باشد چرا كه شيطان (بوسيله سخنان ناموزون ) ميان آنها فتنه و فساد مى كند، هميشه شيطان دشمن آشكارى براى انسان بوده است . »
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 0
    حاج آقای غلامی سلام علیکم ، بحث خصوصی ثمره ای جز برای همان محفل ندارد ، بنا بر این اشکالی ندارد بحث در رسانه ی عمومی مطرح شود و بشود کلاسی همگانی منتهی با ادبیات عمومی ؛ امام صادق علیه السلام نوید زمانی داده اند که اکثریت مردم عالم باشند ، چه عیبی دارد شماها ابزار نشر علم در مجمع عمومی جامعه باشید ، دشمن به دنبال سوء استفاده از فضای مجازی بوده و هست ، می شود ، از این سلاح در جهت انتشار نورانیت بهره برد ، وفقکم الله لمرضاته و جنبکم عن سخطه .
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 4
    از علاقه‌مندان جناب نصیری هستم ولی بسان جناب غلامی معتقدم تفکر هایدگری کمکی به تمدن سازی اسلامی نمی کند. دیدگاه هایدگری در نقد غرب منجر به تنفر از تکنولوژی و مخالف با مظاهر مادی غرب هم می شود. لذا اعتقاد به ناتوانی فقه در تمدن سازی تراز اسلام که زمینه ساز ظهور باشد هم ناشی از تاثیر ضدیت با تکنولوژی است که درآثار جناب نصیری دیده می شود.
  • جوان بیکار IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    3 4
    آقای غلامی. استدلال های شما فقط از جنس تشویش و نگرانی و شعار و اتهام و گاه تهدید است! استدلال ندارد! نمی دانم، شاید نگران جایگاهتان هستید و یا مشکل دیگری در میان است! من یک سؤال ساده از شما دارم: فقه اسلامی یا همان فقه حوزه، پس از گذشت 40 سال ادعا، آیا توانسته نظام اقتصادی مستقل و صحیحی به جامعه ایران ارائه دهد؟! سؤال ساده، جواب ساده دارد. اگر آری، پس روشن می شود میان مردم نیستید و اوضاعتان بر وفق مرادتان است! معلوم می شود سفره تان حسابی رنگین است و پر از گوشت و پلو، و از رنج نیازمندانی که سفره هایشان ماه هاست رنگ گوشتی ندیده و بحران امروزشان یک قوطی کوچک رب گوجه یا روغن نباتی است، خبر ندارید! معلوم می شود وضع بانک های ربوی را ندیده اید و نمی شناسید! معلوم می شود از سه هزار میلیاردی های معروف، از سلاطین سکه و فلان و بهمان، از خیل عظیم جوانان بیکاری که با هزاران امید و آرزو بیکار اند و رو به یاس و نومیدی رفته و به دامان اعتیاد و بزه پناه برده‌اند خبر ندارید! معلوم می شود از خیلی چیزها خبر ندارید و در اتاق فکرتان حسابی مسغول هستید. این مفاسد با این حجم عظیم را که با ماست مالی نمی توانید توجیه کنید برادر گرامی! اگر هم پاسختان خیر است، پس جواب خود را داده اید که فقه حوزه ناکارآمد است و نظام ساز نیست و سخن نصیری که مطابق با واقعیات ملموس است را قبول دارید. من نه نصیری را می شناسم و نه به افکارش کاری دارم، واقعیتی را مطرح کرده که مطابق با عینیات جامعه است. والسلام.
    • US ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      0 1
      برداشت شما از رابطه فقه و عملکرد دولت آقای روحانی، بهترین دلیل برای امثال غلامی است که خیلی پرت تشریف دارید!
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      2 0
      در پاسخ به کاربری که گفته «برداشت شما از رابطه فقه و عملکرد دولت آقای روحانی، بهترین دلیل برای امثال غلامی است که خیلی پرت تشریف دارید!». نخست اینکه: مؤدب صحبت کنید برادر! با توهین و پرخاشگری، چیزی نفی یا اثبات نمی شود. معلوم می شود از رفقای اهل علم نیستید که سریع چماق به دست شده اید! دوم اینکه از نظر بنده همه دولت های بعد از انقلاب ناکارآمد بوده اند به دلیل واقعیت های عینی و ملموس جامعه، با این تفاوت که دولت روحانی و دوره دوم احمدی نژاد، جزو ناکارامدترین هایشان بوده است! سوم اینکه بنده نقد جدی به دولت روحانی دارم اما روی صحبتم با ادعای برادر غلامی است و شما به میل خود، سخن بنده را تفسیر به رای نمودید! حق نگهدارتان.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 1
    سلام . چیزی به نام فلسفه اسلامی نداریم . همچنان که فیزیک یا شیمی اسلامی نداریم. تا زمانی که قبول نکنیم علوم در جوامع مختلف به نتایج یکسانی منجر میشوند همچنان که قوانین فیزیک و شیمی جهان شمولند وضع ما و کشورهای در حال توسعه همین خواهد بود.
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    افرین اقای غلامی
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 2
    بحث خوبی بود. مشرقی ها تشکر. البته بعضی ها از جمله من را شوکه کرد. آقای غلامی به قول خودش بیشتر قصد داشته تبعات نظرات آقای نصیری را طرح کنه و باید قبول کرد که موفق هم بوده است. آقای نصیری می گوید که قصد من این نیست که ... اما از حق نگذریم، مهدی نصیری امروز ناخواسته به حامی نظری کسانی تبدیل شده که روزی سرسختانه با فکرشان مبارزه می کرد. شاید با برخورد محکم آقای غلامی، مهدی نصیری لجوجانه این خط را جلو ببره؛ اما من به عنوان یک طلبه یک لا قبا به نصیری عزیز التماس می کنم که به همان آزاداندیشی که گفتی، شجاعانه نظراتت را اصلاح کن.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 1
    حاج آقا غلامی این چطور بحث و استدلال کردن است؟؟ به جای ادعا کردن و نسبت دادن و ... به اصل موضوع بپرداز ... دریغ از یک خط تحلیل و استدلال
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 0
    احسنت بر جوان بیکار،چون: انقلاب ما،انقلاب پابرهنگان بود(امام خمینی).ولی امروزبه دست مدعیان افتاده(لطفاً منتشرشودتاآقایان دوطرف دعواببینند.)
  • سیاوش ایمانی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 2
    آقای نصیری حرف های خوب و راهگشایی زدی مخصوصا اینکه عمیق تر از روش های مرسوم حوزوی به مدرنیته و زمانه نگاه کردی ما هم در جریان این فهم مرسوم و فهم غرب شناسانه عمیق هستیم هرچند جریان هایدگری به این فهم عمیق تر از غرب کمک کرده است اما جنابعالی اسیر روح هایدگری که به تقدیر می انجامد و روح انجمن حجتیه ای که به قعود می انجامد هستی فکر نکنید با این استدلال های لای زر ورق، ما مبهوت می شویم و نگاه حداقی شما به دین را درک نمی کنیم، انقلاب اسلامی فراتر از هایدگر و صدرا عمل کرده است و فهم آن و نوع نظامات آن را نه با هایدگر می شود فهمید نه با ملاصدرا و نه با روح انجمن حجتیه ای می توان مستضعفین امیدوار به انقلاب را ناامید کرد بهتر است دوستان هایدگری و حتی صدرایی از آن پیله ای که دور خودشان تنیده اند بیرون بیایند و چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 2
    به دور از هر هیاهوی سیاسی و انگ زدن نظرات و تفکرات جناب اقای مهدی نصیری و محمد رضا حکیمی و بخشی از تئوری پردازان اعتقادی انجمن حجتیه و بخشی از تفکرات ضد فلسفی و ضد عرفانی مرحوم دکتر علی شریعتی ونظرات اقای لطف الله میثمی در نشریه " راه مجاهد " و سید ابولفضل برقعی بسیار به هم شباهت دارد و فصل مشترک انها ضدیت با عقل گرایی و حکمت صدرایی است . این متفکران حوزوی و دانشگاهی سعی بلیغ در تفکیک بین عقل گرایی و معرفت دینی در حوزه و تفکیک علم و دین در دانشگاه دارند .
    • هادی US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 0
      عجب خلط واضح و خنکی بین آدمها و مواضع آنها کرده است.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 1
    چرا دیدگاه مرا که دیشب فرستادم منتشر نکردی مشرق جان. نکنه شما هم انتظار معجزه داری از فقه در طول این مدت کم بعد از انقلاب.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 1
    بازی باکلمات نکنید!فقه ومکتبی خوبه که خروجیش بشه امام خمینی(ره) شاگردراستین مکتب اهل بیت علیه السلام والسلام!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 1
    بازی باکلمات نکنید!فقه ومکتبی خوبه که خروجیش بشه امام خمینی(ره) شاگردراستین مکتب اهل بیت علیه السلام والسلام!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 1
    بازی باکلمات نکنید!فقه ومکتبی خوبه که خروجیش بشه امام خمینی(ره) شاگردراستین مکتب اهل بیت علیه السلام والسلام!
  • احسان IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 0
    سلام علیکم. جناب آقای غلامی چه اصراری دارید که انگ بزنید بعد مخاطب را در زندان برچسبهایتان وادار کنید که نظر طرف مقابلتان را مردود بشمارد؟ آقای نصیری استدلال کرد و تجربه 40 ساله نیز اثبات کرد که توقع نظام سازی از فقه توقع عبثی است؛ شما باز دارید جدّ و جهد به خرج می دهید که بگویید هر کس این حرف را بزند نقطه مقابل امام است و اِخباری است و از این جنس برچسبها. برادر محترم هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین نه هاتوا برچسبکم! اگر ادب مناظره علمی را نمی دانید چرا وارد آن می شوید. این نهایت ابتذال در یک مناظره علمی است که بخواهید رف مقابل را برچسب ضد امام و اخباری و سخنگوی حجتیه، گوشه رینگ ببرید. این همان است که آقای نصیری به شما تذکر داد که باب گفتگو و نقد علمی را نبندید ولی متأسفانه شما به هر دلیلی (احتمالا فقر علمی) همچنان بر همان نسق می رانید.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      1 0
      داداش الف کلمه اخباری با کسره نیست بلکه با فتحه هست. منم طرفدار استدلال نصیری ام ولی یادت باشه با غلامی مودب حرف بزن اونم داشمند هست ولی در این بحث طرفدار نصیری ام
  • مهدی از استرالیا AU ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    جناب غلامی بحث پشت درب های بسته به جایی نخواهد رسید و اصولا در دنیای امروز هیچ در بسته ای وجود ندارد. به نظر من تلاش اقای نصیری در حفظ دین در دوران غیبت با قبول کم کردن هزینه ناشی از تقابل مدرنیته با فقه است. اگز تلفات ناشی این تقابل را در ۴۰ سال تجربه عملی فقه در نظام سازی به ویژه حوزه اقتصاد و اجتماع را نمیبینید پس لابد همیشه پشت در بسته بودید پیشنهاد میکنم اگر در را باز نمیکنید حد اقل پنجره را اندکی باز کنید تا هوای فضای ابری حوزه اقتصاد و‌فرهنگ جامعه را ببینید. اندکی آمار های مربوط به وضعیت دین داری در جوانان را مطالعه کنید تا ببینید چه وضعیت شلم شوریایی شده .
  • مهدی IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 0
    نگاه دکتر غلامی دقیق و اصولی بود. کاش جناب نصیری عزیز کمی آزاد اندیشانه به این نکات دقت فرمایند.
  • کمال US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 0
    مشرق باید پی گیر این مباحثه باشد و زیر بار این حرف آقای غلامی که دیگر بحث را در مشرق ادامه نمی دهم و ادامه آن را به ناکجا آباد حواله کرده است، نرود. جوانان جویای حقیقت به شنیدن این مباحث نیاز دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس