کد خبر 917296
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
رضا غلامی

چقدر سوژه هایی که ایشان برای اظهار نظر انتخاب می کنند مسأله امروز انقلاب است؟

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی در یادداشتی به بررسی نظریات مهدی نصیری پرداخت. متن این یادداشت بدین شرح است.

بیشتر بخوانید

یادداشت مهدی نصیری: فقه نظام ساز؛ داریم یا نداریم؟
 


چند سالی است جناب آقای مهدی نصیری در قامت یک صاحب نظر دینی ظاهر شده و به خود اجازه می دهند بدون ارائه بحثی روشمند و مستند، درباره همه موضوعات مبنایی دین اظهار نظر کنند؛ از نفی فلسفه اسلامی و ترویج نوعی اخباریگری، تا بازگویی و ترجمه امروزی نظرات فردیدی در باب غلبه مطلق مدرنیته بر عالم، از تحدید و کوچک نمایی مرزها و طاقت فقه شیعی و ناتوانی آن در نظام سازی، تا تردید افکنی و کمرنگ سازی بُروز و ظهور عینی اسلام در قالب تمدن نوین اسلامی در دوران غیبت امام زمان (عج) و غیره.

جالب اینجاست که این همه اظهار نظر در شرایطی صورت میگیرد که دقیقاً معلوم نیست جناب نصیری در چه حوزه و مکتب علمی ای، و در چه سطح و عرصه ای تحصیل و سپس مورد آزمون قرار گرفته اند و اساساً چقدر شایستگی اظهار نظر قطعی در این موضوعات دارند؟

آیا سکوت فضلای حوزه در قبال این نظرات به مفهوم بی نظر بودن آنها در قبال این اظهار نظرهاست یا به معنای جدی نگرفتن نظرات ایشان است؟ آیا سزاوار نیست این دیدگاهها قبل از درج در رسانه های عمومی در مجامع تخصصی حوزه نقد شود؟

و نکته دیگر آنکه چقدر سوژه هایی که ایشان برای اظهار نظر انتخاب می کنند مسأله امروز انقلاب است و واقعاً پشت این نظرات که من از آن به " تقلیل گرایی " و " خنثی گری انقلاب اسلامی " تعبیر می کنم چیست؟


من در درسگفتارهای موسوم به "تأملاتی بنیادی درباره اسلام و پیشرفت" که سال 95 در دانشگاه امام صادق (ع) ارائه دادم و توسط انتشارات سدید چاپ شده است به تفصیل درباب این خط و برآیند فکری آن توضیح داده ام.

بیشتر بخوانید:

سکولاریسم مردود است اما درباره توانایی فقه برای اداره جامعه و رفع مشکلات غلو نکنید

فقه در عصر غیبت قادر به ساخت مدینه فاضله نیست

البته تمرکز اصلی بحث من درباره برآیند اجتماعی تفکرات هایدگری-فردیدی در ایران بود که البته معتقدم گرچه آقای نصیری خود را مخالف فلسفه معرفی میکند اما به شدت از آن تفکر متأثر است. حتی اگر بگوییم که برآیند برخی از مباحث آقای نصیری با مباحث انجمن حجتیه شباهت دارد، سخن غیر دقیقی نگفته ام.

من در اینجا قصد ندارم مباحث آن درسگفتار را تکرار کنم و علاقمندان را به مطالعه آن کتاب و همچنین کتاب بعدی، یعنی فلسفه تمدن نوین اسلامی دعوت میکنم لکن لازم می دانم خیلی مجمل به چند نکته اشاره نموده و مابقی بحث را به فرصت دیگری مؤکول کنم.


اولاً. اگر از موضع کلام سیاسی اسلام به بحث های ایشان بنگریم، گوهر مباحث آقای نصیری به خنثی سازی حکومت اسلامی در دوران غیبت معصوم (ع) منجر میشود. ایشان با زبان پنهان و آشکار این پیام را به مخاطبشان منتقل می کنند که حکومت اسلامی در دوران غیبت با محوریت فقه و فقیه اقامه میشود و در جایی که دستگاه فقه ما قدرت پاسخگویی به انتظارات، من جمله نظام سازی ندارد، حکومت اسلامی در دوران غیبت، یک حکومت حداقلی است و نباید آرزوی احیاء تمدن اسلامی را داشته باشد.

به بیان دیگر، پیام وی این است که باز کردن دایره حکومت اسلامی، بالا بردن توقعات، و قدم نهادن در مسیر پیشرفت اسلامی و تمدن سازی جزو تلاش های بی حاصلی است که در این دوران صورت میگیرد و صحیح این است که همه منتظر ( به معنای دعاگو ) ظهور امام زمان ( ارواحنا فداه ) بنشینیم و دست از این ادعاهای گزاف برداریم.


ثانیاً. آقای نصیری در شرایطی وارد فاز زیراب فقه زدن شده اند که قبلاً به زعم خودشان حقانیت میراث فلسفی شیعه به خصوص حکمت صدرایی را نفی کرده اند و از صلاحیت مطلق فقه اخباری نسبت به فلسفه سخن رانده اند و حال که چندی است وارد کوتاه سازی قد و قواره فقه و به تبع آن حوزه های علمیه شده اند، معلوم نیست نهایتاً در منظر او چه چیزی از اندیشه اسلامی باقی مانده است و آیا از نظر ایشان امروز کاری جز به انتظار ظهور نشستن و دعاگویی، باقی مانده است یا خیر؟


ثالثاً. ما در اتمسفر انقلاب اسلامی تنفس می کنیم و عمل خود را در چاچوب تفکرات امام (ره) و رهبر بزرگوار انقلاب تعریف می کنیم، هر چند این به منزله بحث نکردن نیست لکن روشن است که در یک کار عظیم جمعی نمی توان خود رأی بود و یا بلبشوی فکری را مباح ساخت؛

در چنین شرایطی، چقدر نظرات آقای نصیری با محکمات دیدگاه های امام درباره فقه، درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه در دوران غیبت و بحث تمدن سازی و غیره انطباق دارد؟ به نظر میرسد یا جناب آقای نصیری سخنان صریح امام درباره رسالت حاکمیت اسلامی را ملاحظه نکرده اند و یا انتظار دارند نیروهای انقلاب به جای اندیشه های امام (ره) از اندیشه های ایشان تبعیت کنند؟!


به هر حال، توصیه بنده به جناب آقای نصیری این است که بیشتر مطالعه کنند و قبل از آنکه جمعبندی های خود را عجولانه منتشر کنند، آن را متواضعانه با علما و فضلای حوزه در میان بگذارند و اصلاح و تکمیل کنند؛ ضمن اینکه دسترسی ایشان به رسانه ها و محافل انقلابی سبب نشود که انتظار داشته باشند این دیدگاهها، جزو تفکر انقلاب محسوب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    7 8
    مشکل همین است لاف گزاف در غربت و الفرار مناظرات ایشان با آقای واسطی و فیتیله پیچ شن ایشان در همه تاریخ ماند کتاب جدال با مدعی هم خارق العاده ایشان را دست بسته وارد سیاهچاله افکار خودش می کند
    • شیخ دیپلمات IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      26 16
      چقدر بی ادبانه پاسخ دادند این آقای حجت الاسلام غلامی. در واقع هیچ پاسخی ندادند! فقط گفتند که نصیری نمیداند و بیاید با اهل حوزه مشورت کند!! شما اگر اهل بحث و مناظره هستید جواب مطالبی که آقای نصیری مطرح کرده اند را بدهید با استدلال فقهی...نه اینکه صورت مساله را پاک کنید...خوب است مشرق میان نصیری و مخالفانش مناظره ای بگذارد تا مردم خود قضاوت کنند
    • خلبان هواپیما IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      15 14
      اینها که اینطور بی احترامی میکنند جرات حضور در یک مناظره با نصیری را ندارند...تا حالا در هیچ یک از متون این مخالفان 4 تا استدلال درست و درمون دیده نشده...فقط میگن "نصیری بد است" نصیری اشتباه میگوید" نصیری فلان است" ... همین. برچسب و برچسب و دیگر هیچ
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      17 8
      واقعا از یک روحانی بعید است این چنین بی منطق بودن و این چنین حرمت نگاه نداشتن. متاسف شدم از خواندن این متن
    • به خلبان و دیگران IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      9 6
      عزیزم کامنتها را بخوان. امثال من خیلی با سواد تر از غلامی هستیم. و کمی پایینتر جوابش را داده ایم.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 0
      هین دو سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود ... دوستان در پستوهای خود چه نشسته اید و سخن ها چه گویید که در واقعیت فرسنگها از جاده ی عدالت دور افتاده اید...
  • سلام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    30 6
    خوب بود متشکریم
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      13 3
      دقیقا کدوم قسمتش خوب بود؟ این متن رو یک خبرنگار حوزه دین و فرهنگ هم میتونست بنویسه...نیاز به این همه سال تحصیلات حوزوی نبود که بعد خروجی اش این باشد...
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    24 24
    حاج آقا شما هم بهتر است کمی مطالعه کنید
    • طلبه IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      28 10
      حقیقتا این حجت الاسلام غلامی بیشتر به مطالعه نیاز دارد...در یادداشت ایشان هیچ استدلال و بحث فقهی و حوزوی مطرح نبود...فقط قصد کرده بودند که به نصیری بتازند... خب حالا تاختید ... برویم سر اصل مطلب... استدلال شما در اینکه فقه شیعه در عصر غیبت قادر به ساخت مدینه فاضله و حکومت اسلامی حداکثری است، چیست؟؟ با شرایط امروز جامعه و افول دین و دیانت و پایبندی به شریعت و رواج طلاق و زنا و ربا و اختلاس و ... چه میکنید؟؟؟
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      12 3
      طلبه!! ایمدوارم طلبه واقعی نباشی و الا بیاد فاتحه حوزه ها رو خوند! بیکاری و فقر حاصل تفکر شیعی ایست؟؟ احمقانه ترین ادعا ادعای توست مثلا اتیش پرست بودیم یا عمری بودیم وضعیت بهتر بود؟ نمیفهمی یا خودتو زدی اون راه؟؟ بی کفایتی شماها نباید به اسم اسلام شیعی نوشته شه
  • مهدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    30 10
    به نظر حقیر ،نویسنده صرفا مخالفت کرده است.و الا نه صحبت های آقای نصیری را دقیق خوانده نه نظر حضرت امام ره را متوجه شده است. آیا در نبود امام معصوم علیه السلام آن هم بصورت مبسوط الید،چیزی جز "حکومت حداقلی" می توان تشکیل داد؟-هر چند که این حکومت حداقلی ثمرات بسیار بسیار زیاد دارد اما نسبت به دوران ظهور ،حداقلی است.-
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      4 22
      ظاهرا تو حرفهای نصری را نخوانده ای. حرف او این است که الان باید تسلیم مدرنیته شد والسلام.
    • مجید PL ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      10 5
      اگر صرفا یک حکومکت حداقلی هست پس چرا این همه اخیارات ولی فقیه زیاد هست؟ این همه اختیارات فقط برای یک حکومت حداقلی؟ یک حکومت حداقلی ، اختیارات حداقلی رو میطلبه نه این هممه اختیار
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      14 3
      دقیقا فقط مخالفت کردند و هیچ بحث مستدلی در رد نظریات مهدی نصیری نداشتند... فقط گفتند که نصیری این را گفته و آن را گفته و منظورش چه و چه بوده... جناب غلامی، منظور آقای نصیری واضح است. ایشان میگوید فقه در عصر سیطره مدرنیته توان ساخت مدینه فاضله و برقراری حکومت اسلامی در تمام شؤون را ندارد مگر با ظهور حضرت حجت (عج).... و مصادیق بسیاری هم در تایید آن ارائه کردند. حالا شما میگویید ایشان اشتباه میگوید...خب بسم الله... آنتی تز آن را ارائه کنید. تا مردم خود قضاوت کنند...از کنایه و عصبیت هم پرهیز کنید که شان لباس پیامبر این ادبیات نیست!
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    27 12
    متاسفانه تاثیر پذیری امثال نصیری از تفکرات شیخ حلبی و برافراشتن پرچم سفید در مقابل مدرنیته تسلیم به علامت پایان دوره شریعت و حاکمیت اسلامی کاملا مشهود است. با این تفکر اسلام العیاذ بالله چیزی نیست جز تعدادی دستورات فردی در حد شکیات و سهویات و غسل! . حتی این را هم نمی گوید که قوانین مانند ارث و قضاوت و حدود و اوقاف هم بدون تشکیل حاکمیت اسلامی قابل اجرا نیست! مهمتر اینکه آنچه آقای نصیری می گوید ابدا مطلب جدیدی نیست. مشکل ما با امثال ایشان ربطی به غیبت ندارد. از همان صدر اسلام افراد زیادی بودند که معتقد بودند اسلام در الان جوابگو نیست و با نیازهای جامعه نمی سازد! از همان روزی که در مکه پیامبر دعوت خود را شروع کرد مگر با چه چیزی رو به رو بود؟ دقیقا با همان چیزی که امروز آن را مدرنیته نامیده ایم. اخلاق نسبی مبتبی بر نظر اکثریت قبیله که در دارالندوه تعیین می شد، فرهنگ بی حیایی و برهنگی تا جایی که عده ای خود کعبه را برهنه طواف می ی کردند، پذیرفته شدن انواع روابط جنسی در قالب نکاح های مختلف . روابط آزادانه یک زن با دهها مرد و روابط ضربدری و امثال آن. قطعا اگر پیامبر خدا می خواست به عنوان یک فرد پراگماتیست و عملگرا برخورد کند باید می گفت که اساسا اجرای شریعت و حاکمیت اسلامی محال است! باید دست از ادعاهای خود برای تمدن سازی بر می داشت و حداکثر به نوشتن چند نسخه در مورد نماز و روزه و یا طهارت و نجاسات آنهم برای افراد معدودی که علاقمند بودند اقدام می کرد! هزار چهارصد سال بعد از پیامبر هم که دو باره فرزند راستینش امام خمینی مجددا اندیشه حاکمیت اسلامی را زنده کرد دقیقا همین وضعیت بازگشته بود. جاهلیت آخر الزمان. و باز هم عده زیادی بودند که که مانند امثال شیخ حلبی معتقد بودند که اسلام جوابگو برای زندگی اجتماعی و سیاسی نیست و باید آن را در همان مراسم دعای ندبه و مسجد محدود کرد! حقیقت این است که این افراد چون خودشان مرعوب جامعه کفر زده بوده و هستند و حاضر به پرداخت هزینه برای مبارزه با حاکمیت کفر جهانی نیستند می خواهند اسلام را محدود کنند.
    • حجت الله IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      6 7
      اسلام جوابگو هست اما نه در عصر غیبت و برای ساخت مدینه فاضله و استقرار حکومت اسلامی به معنای اتم کلمه... حکومت اسلامی در عصر غیبت، یک حاکمیت حداقلی از اسلام است...همین که الان شاهدش هستیم در جامعه ... اینکه از مصرف مشروبات الکلی ناسالم صدها نفر کشته می شوند، اینکه سن ازدواج به 30 و میانگین زندگی مشترک به 5 سال رسیده و بی حجابی و بی بند و باری در حال گسترش است یعنی همین که حکومت اسلامی حداقلی است... اینکه بانکها ربا خوارند هم یعنی همین. اینکه کارگزاران حکومت به انواع مفاسد گرفتار هستند، اینکه مردم اسیر شیطانی به اسم تلگرام هستند... این همه روابط نامشروع ... همه و همه نشان از ناتوانی فقه شیعه در عصر غیبت است.
    • به حجت الله IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶ IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      15 3
      خیلی نامردی می خواهد نظری که تو دادی. چیزهایی که تو می نویسی به دلیل اجرای احکام اسلام است یا عدم اجرای آن؟ فقه نگفته بود ربا حرام است؟ نگفته بود خانه اختلاس کننده را آتش بزنید؟ نگفته بود حدود شرعی را قاطعانه احرا کنید؟ مشکل ما بعد از انقلاب این بود که هر چند فقها حاکم شدند اما در حقیقت تا حدود زیادی همان ساختار اداری و فکری پهلوی حفظ شد. چون متاسفانه مجریان امور به اسلام باور نداشتند و برای قانونگذاری باز هم سراغ همان اقتصاددانان و حامعه شناسان غریزده رفتند. فقط کمی از احکام اسلام به دست فردی مانند خلخالی در دهه شصت اجرا شد که نتیجه آن کاهش شدید آمار فحشا و اعتیاد و فسادهای مالی بود. مشکل در فقه نیست. در عدم اجرای فقه است.
    • به حجت الله IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      16 4
      معنی حرف شما دروغ بودن ادعای رسول الله و تکذیب رسمی اسلام است. شما چون نمی خواهید به السلام عمل کنید و مرعوب و زرق و برق مدرنیته شده اید می گویید نباید به اسلام در غیبت عمل کرد. حکایت شما همان داستان گوساله پرستان بنی اسراییل در ایام غیبت موسی علیه السلام است که به هارون گفتند تا موسی بیاید ما به گوساله پرستی ادامه خواهیم داد! و البته موسی آمد و گوساله پرستان را از دم تیغ گذراند.
  • احمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    26 23
    احسنت بر شما استاد بزرگوار که با متانت و بزرگواری جواب ایشان را دادید و به حق فرمودید که سکوت بزرگان به هر دلیلی هم که باشد ناصواب است، متفکرین حوزوی که برای تمدن جهانی اسلامی اندیشه ورزی می کنند نباید سکوت کنند که این حرفهای ناصواب حتی از طرف افراد محترمی چون آقای نصیری ممکن است غیر مستقیم به اباحه گری برسد که اساس لیبرالیسم و اومانیسم است. وقتی فقه را نظام ساز ندانیم اساس ولایت را مخل نظام سازی میپنداریم لذا با یک نوع سهل اندیشی که حتی در اوائل صدر اسلام هم وجود داشت زیر آب ولایت الهی معصومین و ولایت فقیه به راحتی زده میشود و میشود تفکر فردی مثل محمدرضا خاتمی که در روزنامه اقبال مورخه ۳۱فروردین ۸۴ طی یک مصاحبه گفت:" یکی از بزرگترین دستآوردهای دوران اصلاحات آن است که حکومت از جایگاه آسمانی و ملکوتیش به زمین نشست؛حتی امام غایب و معصوم هم در راس حکومت قرار بگیرد باید بتوان از او انتقاد کرد و از عملکردش ایراد گرفت و در ملاعام استیضاح کرد." پس کم کم عصمت اولیاء خدا را منکر شد .پس باید با چنین تفکراتی مقابله کرد
    • متانت کی بودی تو؟ IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      12 6
      متانت؟؟؟ شما متانت دیدین در این متن؟ از صدر تا ذیل مطلب فقط تلخ کامی و کنایه و درشتی و بی متانتی بود... دریغ از یک استدلال و یک بحث مستدل و طرح یک موضوع منسجم و پاسخگویی به سوالات نصیری. ایشان فقط خواستند نصیری را تکفیر کنند و چند برچست به او بزنند.. همین. حرف دیگری برای گفتن نداشتند.
    • تکفیر کی بودی تو؟ IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      2 3
      کجای جواب استاد غلامیان تکفیر بود. خدا رو شکر قاضی نشدی جناب "متانت کی بودی تو" مباحث علمی را با استدلال رد کن و دلیل بیار نه با مظلوم نماییهای عمرو عاصی
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    8 20
    احسنت بر حاج آقای غلامی ، لب مطلب را فرمودید .
    • گمنام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      6 2
      دقیقا کجای این متن لب مطلب بود؟؟؟ احتمالا اشتباه خواندی! این یک متن سراسر غیرمحترمانه بود صرفا برای تخریب و تخطئه... ولاغیر... کاش آقای غلامی مناظره ای میکردند و استدلالی میاوردند. و کاش حرمت لباس روحانیت را نگه میداشتند و در انتخاب جملات و کلمات بیشتر دقت میکردند.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 1
    اگر گروهی که در صف افساداتند ، بی پروا خود را صاحب نظر هر عرصه تخصصی بشمارند ، اما آقای نصیری چرا ؟
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    17 3
    جناب آقای غلامی .نباید از نظرات علمی که مبتنی بر واقعیت روز هم هست آشفته شوید. البته من نیز قبول دارم جناب نصیری در نفی فلسفه و نفی عرفان به شدت درخطاست چه اینکه برخی فقهای بزرگ نیز فلسفه را نفی کرده اند اما حق ان هست نظرات جناب نصیری در ناتوانی فقه موجود نظری صحیح و منطبق بر واقعیات ملموس هست
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      11 1
      نصیری از اساس معتقد است مدرنیته شکست ناپذیر است و فقه باید تسلیم شود و دست و پای خود را جمع کند و به همان گوشه سجاده و یا مستراح باز گردد.
  • محمد US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 9
    بسیار از جناب غلامی تشکر می کنم که وارد بحث با آقای نصیری شده است و پاسخ وی را داده است و من منتظر جوابی از سوی صاحب نظری بودم اما چرا این قدر با عرض معذرت سبک و اهانت آمیز. اگر آقای نصیری هم مقابله به مثل کند، نتیجه این گفتگو چه خواهد بود؟ چرا فرصت یک گفتگوی علمی و آزاد اندیشانه سالم را از جامعه و علاقه مندان جوانی چون من دریغ می کنید؟
  • مهدی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    2 13
    چه عجب پاسخی به این حرفهای بی پایه اش داده شد خصوصا تو مشرق!!!
  • محمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 6
    رابطه نصيري و مشرق چيست
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 12
    نصیری و حجاریان دو لب یک قیچی هستند.
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      1 1
      کلا از مرحله پرت هستی شما.
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      15 1
      آنکه از مرحله پرت است تو هستی که نمی فهمی حجاریان و نصیری دقیقا حرفشان یک نتایجه دارد. کنار گذاشتن اندیشه حکومت اسلامی. این حضرزات چهل سال به اسم اسلام حکومت کردند اما اسلام را اجرا نکردند. چون از اتجادیه اروپایی می ترسیدند. حالا می گویند اسلام جواب نمی دهد!!
  • برگزيده US ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    13 0
    با سلام در مباحث علمى دنبال مدرك تحصيلى و يا اينكه فرد نظر پرداز چه امتحاناتى را گذرانده نمى گردند. اين نوع برخورد، موضع منتقد را در نظر ناظرين تقويت نمى كند. مورد ديگر آنكه در بحث هاى علمى بنظر مى رسد بهتر است از نام امام و بزرگان مايه نگذاشت. خلاصه اينكه اگر در كسوت محقق و متفكر موضع مى گيرند ، بهتر است به اصل مطالب حاج آقا نصيرى بپردازند تا شنوندگان بهره علمى بگيرند. ببخشيد اگر جسارت شد. از سايت پربار مشرق نيوز هم خواهشمنديم كه بيشتر به اين مباحث بپردازند.
  • NL ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    7 1
    ایشون هم که معمم هستند وسالهای مدید در خوزه مشغول به تحصیل هستند بحث های متقن ایشان در باب مسایل فقهی مورد اختلاف در ان زمان را بسیاری از علما و صاحب نظران به یاد دارند
  • دولابی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 1
    این که نشد جواب! شما به آقای نصیری توصیه به مطالعه بیشتر و تعمق در مباحث کردید و همین جواب را آقای نصیری می تواند به شما بدهد.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    14 5
    به نظرم آقای غلامی کمی با غرور و تبختر وارد بحث شده. اگر کمی تواضع علمی نشان می داد بهتر بود.
  • قربانی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 0
    من کشته و مرده مناظره و چالش های علمی هستم. چقدر خوبه این دو نفر بیان مشرق یا برن تلویزیون مناظره کنند. حوزه ما هم میتونن بیان. حوزه مشکات
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 1
    این قدری که نصیری مخالف داره، موافق نداره. البته میدونم که حق و باطل بودن با تعداد و تکثر موافق و مخالف سنجیده نمی شود.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    10 2
    اگر فردی طرفدار فردید باشه مرتکب گناه کبیره یا ارتداد شده؟ آوینی هم بسیاری از مباحث فردید را دنبال می کرد.
  • طلبه مشهدی IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    19 0
    اگر می خواهید بحث علمی کنید استدلال کنید نه اینکه بگویید این سخن شما مخالف ایده های بزرگان است. نحن ابنا الدلیل. اصلا نوآوری ها با مخالفت ها با آرا بزرگان و آرا مشهور شروع می شود.
  • کریمی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    13 4
    غلامی حرف نصیری را نفهمیده. ثانیا نقد هایدگر را هم نفهمیده و ایضا فردید را. برو حداقل یک دور کتاب های آوینی را بخوان شاید کمی مباحث دستت بیا
  • کمال AE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    4 2
    متاسفانه آقای غلامی با این ادبیات و منطق ضعیف قافیه را باخت. ای کاش این گونه شروع نمی کرد تا ما شاهد یک چالش فکری و اندیشه ای سالم و الهام بخش بودیم.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      2 2
      دوستانی که نظر می دهند، جا دارد ابتدا سوابق علمی آقای غلامی را ملاحظه کنند. ما طلبه ها که البته از نظر مریدان آقای نصیری عددی به حساب نمی آییم، مدت ها بود که چشم انتظار یک پاسخ قوی به او بودیم و آقای غلامی با شجاعت این کار را کرد و به آقای نصیری توجه داد که حوزه و تفکر انقلاب آنقدرها هم بی صاحب نیست که ایشان قدم به قدم آن را به مسخره بگیرند. اتفاقا من فکر می کنم هدف آقای غلامی در این یادداشت پاسخ علمی به آقای نصیری نیست بلکه هدف ایشان رمزگشایی از جریانی است که در سال های گذشته برای ذبح انقلاب در حال هم افزایی هستند. با شناختی که از آقای غلامی دارم مطمئن هستم از توهین و تهدید ترسی ندارد و پرونده این حضرات خودشیفته را خواهد پیچید. انشاالله
  • م. ناظر IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 3
    هر کسی که به بزرگان حوزه و دانشگاه بگویدکمی در عالم واقع زندگی کنید، باید داغِ انحراف و پلشتی بر پیشانیش چسباند؟ احمدی نژاد که تفسیق شد. ازغدی که تکفیر شد. نصیری هم قریب الحجتیه‌ای شدن انگاشته میشود.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 0
      به فرموده امام علی علیه السلام :"اعرف الحق تعرف اهله و اعراف الباطل تعرف اهله. ". حرف نصیری را با شرع و عقل بسنج تا ببینی که باطل است. ربطی هم به تایید و تفسیق این و آن ندارد.
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 2
    آقای غلامی بهترین شاهد تایید نصیری وضع موجود است! لاف در غریبی نزن برادر
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 1
      وضع موجود کار سکولارها و لیبرالهای یقه آخوندی است. فقه چه تقصیری دارد؟ وقتی به آن عمل نمی شود.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      2 1
      یعنی شما عملکرد رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی را مساوی عملکرد نهضت امام با محوریت فقه پویا می دانید؟ تا این حد بدبخت شدیم که نمی توانیم بین وضع موجود و وضع مطلوب نه ایده آل، تفکیک کنیم؟
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      اگر نمی توانید عمل به فقه کنید و بعد ادعای حکومت دینی هم دارید بهتر است بروید کنار
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    12 2
    متاسفانه مشرق رویه اش حمایت از نصیری ها است. دلیلش هم سیاست قالیباف است که او هم دقیقا به اسلام حداقلی اعتقاد دارد. گذاشتن ریش و چفیه و مدیریت سکولار.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    چقد صاجب نظر تو کشور داریم..
  • حق مولاعلی است IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 1
    استادحقیر کاری به کار جناب نصیری ندارمولی حرفم این است شما چرا به خطا رفته واز مسیرحق که همانا فهم به هدف خلقت است زاویه گرفته اید ؟گفته اید:چیزی از اندیشه اسلامی باقی مانده است و آیا از نظر ایشان امروز کاری جز به انتظار ظهور نشستن .... باقی مانده است ؟"" حال حقیر از شما پرسش دارد :آیا مگر هدف خلقت و بهانه آفرینش چیزی جز آمدن وظهور عده ای خاص الخاص است که خدا عاشق آنان است و به انتظار آمدن آنان نشسته است ،خود فرمود اگر تمام کسانیکه ایمان آوردند مرتدشوند بشوند چرا که خدا فسوف یأت الله خواهد آورد بقوم دسته ای را گروهی را عده ای را خاص الخاص که خود عاشق آنان است واین آیه میرساند خدا خود منتظر آمدن و ظهور این عده است همانها که خدا نور تام وتمام خویش خواند وغایت برنامه هستی را طلوع فجروظهور آنان خواند آنجا که فرمود : واشرقت الارض بنورربها وسرانجام خدا زمین را بنور تام و تمام خویش(آخرین حجت بالغه الهی )روشن میسازد . وفجر تحقق همان واشرقت الارض بنورربها می باشد . یعنی ظهور چون عصر غیبت به استناد همش تاریکی است .ودر سوره فجر تبیین ارتباطی میان ظهور نفس مطمئنه و طلوع فجر یعنی ظهور از سوب خدای مهربان صورت گرفته است ./ علت ظهور مولا همانا ظهورنفوس مطمئنه است وخداوند در نهایت آنان را کنار هم جمع میکندومی فرمابد:....والدخلی فی عبادی فالدخلی جنتی ،داخل در عبادخاص الخاص من وداخل درجنت من بشوید . ابن جنت خاص خدا چیست ؟آیا چیزی جز بیان ظهور است ؟این جنت همانا جنت لقاء الهی است مگر خدا در آیه فصل الخطاب نفرمود که : سبحان الله عما یصفون خدا هیچ وصف و توصیفی را نسبت بخود نمی پذیرد الا عبادالله المخلصین مگر اینکه وجود نازنین عبادمخلص خدا وصف و توصیف و جلوه خدایند وعباد مخلص آیا همان عده ای موسوم به مطهرون نیستند که خدا وجود نازنین شان را از هر گونه رجس و پلیدی و پلشتی و خطا و اشتباه با تضمبن طهارتشان بواسطه قابلیت وجودیشان آنهم به سبب علم مطلق به آینده شان خالصشان گردانید یعنی معصومین مطهرون اند و اینها همان عبادمخلص خدا یند که خدا فقط اینان را وصف و جلوه خویش نامیدحال بنا به اوصاف پبشگفته ،فالدخلی فی جنتی همان هم نشینی با آخرین حجت بالغه الهی نیست ؟وچه زیبا خداوند فجرا ظهور وعلت آن را ظهور نفوس مطمئنه بیان کرد .حال استاد شمااین مطلب با عظمت راخفیف می انگارید؟فاین تذهبون؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 0
    فقه نظام ساز و تمدن ساز داریم و در آن اختلاف نداریم اما در پیاده کردن آن انسان های پای کار کم داریم. یک نصیحت قرآنی: وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ. سوره توبه پس عزیزان از علمای اسلام فاصله نگیرید
  • حق مولاعلی است IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 1
    عزیزان باید به یک نکته توجه داشته باشیم اینکه اگر بپذیریم که فقه می تواند مدینه فاضله بسازد ،حرفی نیست بسازد ولی دیگر نمی توان به مقوله ظهور که هدف غایی آفرینش است ورود کرد چرا ؟زیرا دیگر بااین کبفیت نیازی نیست ، تحصیل حاصل است .آیا واقعاً حقیقت امر این است ؟چرا مرتیه معصو م را بمانند دشمنان آنان این قدر تخفبف میدهیم چرا؟که چون ما فقیه هستیم برای اینکه بتوانیم خود را بالا نشان دهیم پس بهتر است مقام و منزلت معصوم را پایین بیاوریم . فاین تذهبون . روزس یادم می آید زمان آقای احمدی نژاد که مکرراًار امام زمان علیه السلام سخن می گفتند که البته فی نفسه امری حسنه است آقای علم الهدی در مشهد مقدس فریاد برآوردند آی امان چه نشسته اید آنانیکه از حجت ابن الحسن العسکری سخن می گویند تضعیف ولایت فقیه است یکی نبود بگوبد مرد مومن مشروعیت ولایت فقیه از وجود نازنین معصوم است . فاین تذهبون . ما را با امام زمان علیه السلام چکار بگذارید ماخود مدینه فاضله ازفقه درست مبکنبم ودیگر نیازی به آمدن حجت خدا نیست .بله وقتی خیلی جلوتر از معصوم حرکت می کنیم انحراف ،مدینه فاضله خوانده میشود . ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذهدیتنا وهب لنامن لدنک رحمه انک انت الوهاب .
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      وجود امام زمان (عج) باعث همه موفقیتهاست ، بنا بر این توفیق ممهدین توفیق حضرت است ، حکومت بخشی از کار حضرت است ، ارتقای انسانی خیلی مراتب دارد ، و همه محتاج ، و حضرت دستگیر همگان
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 1
    متاسفانه تاثیر پذیری امثال نصیری از تفکرات شیخ حلبی و برافراشتن پرچم سفید در مقابل مدرنیته تسلیم به علامت پایان دوره شریعت و حاکمیت اسلامی کاملا مشهود است. با این تفکر اسلام العیاذ بالله چیزی نیست جز تعدادی دستورات فردی در حد شکیات و سهویات و غسل! . حتی این را هم نمی گوید که قوانین مانند ارث و قضاوت و حدود و اوقاف هم بدون تشکیل حاکمیت اسلامی قابل اجرا نیست! مهمتر اینکه آنچه آقای نصیری می گوید ابدا مطلب جدیدی نیست. مشکل ما با امثال ایشان ربطی به غیبت ندارد. از همان صدر اسلام افراد زیادی بودند که معتقد بودند اسلام در الان جوابگو نیست و با نیازهای جامعه نمی سازد! از همان روزی که در مکه پیامبر دعوت خود را شروع کرد مگر با چه چیزی رو به رو بود؟ دقیقا با همان چیزی که امروز آن را مدرنیته نامیده ایم. اخلاق نسبی مبتبی بر نظر اکثریت قبیله که در دارالندوه تعیین می شد، فرهنگ بی حیایی و برهنگی تا جایی که عده ای خود کعبه را برهنه طواف می ی کردند، پذیرفته شدن انواع روابط جنسی در قالب نکاح های مختلف . روابط آزادانه یک زن با دهها مرد و روابط ضربدری و امثال آن. قطعا اگر پیامبر خدا می خواست به عنوان یک فرد پراگماتیست و عملگرا برخورد کند باید می گفت که اساسا اجرای شریعت و حاکمیت اسلامی محال است! باید دست از ادعاهای خود برای تمدن سازی بر می داشت و حداکثر به نوشتن چند نسخه در مورد نماز و روزه و یا طهارت و نجاسات آنهم برای افراد معدودی که علاقمند بودند اقدام می کرد! هزار چهارصد سال بعد از پیامبر هم که دو باره فرزند راستینش امام خمینی مجددا اندیشه حاکمیت اسلامی را زنده کرد دقیقا همین وضعیت بازگشته بود. جاهلیت آخر الزمان. و باز هم عده زیادی بودند که که مانند امثال شیخ حلبی معتقد بودند که اسلام جوابگو برای زندگی اجتماعی و سیاسی نیست و باید آن را در همان مراسم دعای ندبه و مسجد محدود کرد! حقیقت این است که این افراد چون خودشان مرعوب جامعه کفر زده بوده و هستند و حاضر به پرداخت هزینه برای مبارزه با حاکمیت کفر جهانی نیستند می خواهند اسلام را محدود کنند.
  • حسن US ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 0
    اقای غلامی درست است که امام خمینی تشکیل حکومت دادند اما یادتان باشد که امام خمینی به صراحت فرمودند که فقه موجود برای اداره حکومت کافی نیست و مقام معظم رهبری هم این نکته را تذکر داده اند و هر دو بزرگوار از حوزویان خواستند در جهت اجتهاد انقلابی متناسب با زمان حرکت کنند ولی متاسفانه به این سفارش عمل نشد.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      0 1
      مراد از فقه موجود فقه حوزوی نیست. اتفاقا فقه حوزوی کارامد هست لیکن بدان عمل نمیشود. فقهی هم که فعلا عمل میشود و نتیجه ان رباخواری وسیع به نام کارمزد در تمام کشور هست فقهی ناکارامد هست. امروزه فقه موجود سبب شده پولدارها خون ملت را میمکنند و قوه قضاییه هم در عمل انان را حمایت میکند زیرا پول دارند و با گرفتن وکیل حق را ناحق جلوه میدهند و اگر به قوه قضاییه اعتراض کنی چرا در عمل طرفدار زالوصفتان هستی فوری دادستان محترم به جرم توهین و افترا به دستگاه قضایی بازداشتت میکنه. بازداشت های حسن عباسی به جرم حرف زدن یادمون نرفته. نتیجه اینکه فقه موجود ناکارامد هست ولی فقه واقعی و حقیقی در عمل پیاده نمیشود . فقه واقعی میگوید قاضی مجتهد باید باشد ولی الان چه خبر هست؟ رشوه گیری های کلان در سطح وسیع در جریان و تعداد کشف شده بسیار اندک و هنوز نظام به خود نیامده که قاضی لازم هست مجتهد عادل باشد. البته اگر مجتهد عادل کم داریم خب درصورت ضرورت قریب الاجتهاد عادل استخدام کنند اگر کم امد دانشجوی حقوق عادل استخدام کنند ولی الان بسیاری از مجتهدان و قریب الاجتهادهای عادل خانه نشین کردند بعد هم توقع دارند فقه موجود کارامد باشه.خخخ
    • به IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶ IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      0 0
      عزیزم کدام تقسیم بندی؟ فقه فقه است و ربا خلاف آن است و هیچ فقهی هم آن را تایید نکرده است. آنچه الان عمل می شود نئولیبرالیسم و نظرات آدام اسمیت است و هیچ ربطی به فقه ندارد.
  • مهدی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 1
    ادله جناب استاد نصیری همان روایاتی است که بعید است دیده باشید. بهتر است استادغلامی نظرات استادنصیری را دقیق مطالعه کنند و ادله را عالمانه رد کنند.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      1 1
      این روایات را قبلا امام خمینی ر جزوه ولایت فقیه جواب داد. از نظر آقای نصیری و انجمن حجتیه و نو اخباریون اسلام در دوره غیبت وجود ندارد!
  • طلبه قم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 4
    آشفتگی دوستان آقای مهدی نصیری از پرده افکنی استاد غلامی و هجمه به ایشان نشان می دهد آقای غلامی دست روی نقاط حساسی گذاشته اند. البته این بار اول نیست که آقای غلامی نسبت به انحرافات هشدار می دهد. آقای مهدی نصیری در اکثر مناظره ها شکست خورده و باید طعم شکست در مناظره با این روحانی فاضل و خوشفکر را هم بچشد. اما جدای از مناظره و بحث، جا دارد آقای نصیری جواب بدهد که بالاخره کدام طرف ایستاده است؟ سخنگوی اخباریون و انجمن حجتیه است یا سخنگوی نهضت امام خمینی؟ نمی شود سخنگوی نهضت امام بود اما با یکسری حرف های سست آرمان های به حق انقلاب را زد و بچه های انقلاب را از تلاش برای جلو رفتن منصرف کرد! آقای نصیری در چند سال اخیر حسابی در میدان بی حریف تاخته و شاید برای اولین بار است که کسی مچش را باز می کند. از دوستان مشرق که باب این بحث را باز کردند ممنونم.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 0
      به به چقدم خوشفکر هستند! الفبای بحث علمی را نمی داند
    • مسعود US ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      2 0
      دریغ از یک استدلال و حرف حساب در نوشته آقای غلامی. در عوض مایه های بی ادبی و نخوت و تبختر آن بسیار غنی است. منتظر جوابیه آقای نصیری هستیم.
  • NL ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 1
    تمدن غرب که دنده معکوس بشریت برا رسیدن به چند درجه عقبتر از تحجر هست و الا امروز فاجعه امثال یمن و قلدری و تحریم نباید وجود داشت. همین یک قرن اخیر مست این تمدن شدین و غارت شدین و ملت رو تو آب نمک خوابوندین نتیجش شد تقلب و مهندسی آراء و‌ جلوگیری از مهندسی مشکلات. خخخخ اینا می‌رن توالت هنوز آب توش نیس خخخخخ
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    4 2
    اگر سابقه علمی اقای نصیری و مدت زمانی که ایشون برای تحصیل صرف کردند رو بدونید سخنان جناب غلامی رو تصدیق میکنید ......... واقعا ایشون نیاز به مطالعه جدی و مهم تر از ان فهم صحیح میباشند.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      حتما که سابقه علمی نصیری از شما بیشتر است حداقل چیزی می گفتید که خود محکوم نمی شدید
  • مهدی علوی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 0
    آقای غلامی سلام. از سنین نوجوانی آقای نصیری به جهتی با وی حشر و نشر داشته و دارم. از مسایل سیاسی و این موضعات هم اندک دانشی دارم. با سخنان حضرتعالی و جناب آقای نصیری هم کاری ندارم. فقط می‌خواستم عرض کنم از جهت عملی و نظری هرگز وی گرایشی به انجمن حجتیه نداشته و ندارد. پدر وی آیت‌الله بود و از حامیان جدی آیت‌الله خزعلی در زمان تبعید. در زمان انقلاب نیز وی طلبه‌ای انقلابی و اهل عمل مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بود. در جریانات بعد انقلاب هم فردی بود که طرفدار جدی از انقلاب بود. بنا براین وی نه از نظر عملی و نه از نظر نظری در چارچوب انجمن حجتیه نمی‌گنجد. این مطالب را از آن جهت نوشتم که بدانید آن الناظر نقاد. موفق باشید و خداوند نگهدار هر دوی شما باشد.
  • SG ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 1
    این توشتار اقای غلامی یا به قول نویسنده درستگفتار ایشان بیش از انکه جوابیه مستدل و علمی باشد ... به بافتنی شبیه است.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      عجب هم بافته بنده خدا این چطور بحث کردن است آخه
  • محمدزاده IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 0
    برای شناخت بیشتر آقای غلامی، درخواست من از ایشان اینه بفرمایند کی و کجا مدرک دکتری خود را گرفته اند و چرا در حالی که هنوز مدرک دکتری ندارند در رزومه اشان دکتر غلامی می نویسند؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    این جناب غلامی سال گذشته هم احمدی نژادی ها را نوفرقانی و حالا هم نصیری را حجتیه می دونه. خدا بداد تمدنی که اینها پایه می ریزند برسد. آخرش هم می ترس خاستگاه این شیخ نزدیک به لاریجانی را جای دیگری ببینیم.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    عموجون... شما مشقاتو نوشتی و اومدی سر کوچه بازی کنی؟! :)))) شما اول تکالیفتو انجام بده... عصرونه‌ت رو هم بخور... بعدش نیم ساعت اجاره بازی داری! آآآباریک الله گلم... :))))))) هههه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس