جماران

این رادار به نسبت مدلهای قدیمی نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته، سطح مقطع راداری سازه آن به نسبت نمونه های قبلی پایینتر است و اهداف متفاوتی مثل شناور ، هواپیما ، پهپاد و موشک کروز را کشف می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تجربه تاریخی در نبردهای دریایی نشان دهنده این مسئله است که شناورهای رزمی در صورتی که از پوشش دفاع هوایی خوبی (چه به شکل هواپیماهای رزمی، چه سامانه های راداری و موشکی) برخوردار نباشند در برابر حملات موشکی و هوایی شدیدا آسیب پذیر هستند. تجربه درگیری نا برابر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ناوگان آمریکا در خلیج فارس در تابستان سال ۶۷ خود گواه بسیار روشنی بر این مسئله است.  

نیروی دریایی ارتش با وجود تمام ضربات و مشکلات حاصل ۸ سال جنگ تحمیلی و تحریم های گسترده، وارد دوران پسا دفاع مقدس شده و کم کم فعالیت برای بازسازی و کسب توان بیشتر رزمی را آغاز کرد. بعد از مدتی و بر اساس تدابیر فرماندهی کل قوا، نیروی دریایی ایران از وضعیت یک نیروی ساحلی، خارج و ماموریت های دوربردتری (برای نمونه بحث اسکورت شناورهای تجاری در خلیج عدن) به آن واگذار شد و مسئله شناورسازی در قالب طرح های موج و سینا نیز کم کم شناورهای جدید ایرانی را وارد سازمان رزم نداجا کرد. تجربه های اول مثل ناو جماران یا کلاس سینا بیشتر بر اساس طرح های محافظه کارانه و کم ریسک تر بود تا با هزینه کمتری یک سری از کلیات و مباحث در حوزه طراحی شناورهای رزمی برای صنایع دفاعی و نیروی دریایی مشخص و عملیاتی بشود.

تصویری دردناک از ناو سهند بعد از حمله نیروهای آمریکایی به آن در خلیج فارس

اما همچون بسیاری دیگر از سازمانها و صنایع دفاعی کشورمان، ساخت یک یا دو نمونه اول از یک سامانه و سلاح، باعث توقف و رضایت متخصصان و فرماندهان نشده و هر کدام از محصولات جدید، با نبوغ و نوآوری های متنوعی همراه بوده اند که از هر جهت، توان دفاعی و رزمی جمهوری اسلامی را بالا برده و نشان می دهد اگر در بخش خودروسازی، بیش از ده سال است یک نوع محصول با پولهای سرسام آور تولید و عرضه می شود و هیچ تغییر کیفی یا شکلی محسوسی ندارد، در صنایع نظامی، هر رونمایی با انبوهی از ابتکارات و خلاقیت ها همراه است.

رادارها چشم یک شناور

در هر سناریوی درگیری نظامی؛ چه یک سرباز پیاده مجهز به یک سلاح هجومی را تصور کنید، چه یک فروند جنگنده برای رزم هوایی و چه یک ناو برای مقابله با تهدیدات سطحی یا هوایی، طبیعتا در ابتدا باید بتوانید هدف را ببینید، به هویت او به عنوان دشمن پی ببرید و سپس به سمت او در صورت لزوم با سیستم تسلیحاتی خود اجرای آتش کنید.

رادار ها به صورت امروزی از جنگ جهانی دوم به این طرف در ارتش های جهان وارد خدمت شدند و از کشف اهداف سطحی و هوایی تا کنترل توپ ها و موشک ها کاربرد دارند. اما در چند دهه اخیر مفهوم جدیدی به نام رادار آرایه فازی وارد خدمت شده و در بسیاری از جنگنده ها و شناورهای رزمی به کار می روند. رادارهای آرایه فازی به صورت کلی به دو نوع فعال و غیر فعال تقسیم می شوند.

رادار آرایه فازی عصر بر روی ناو جماران

به زبان ساده یک رادار آرایه فازی، راداری است که به جای داشتن یک دیش، دارای صدها و شاید هزاران گیرنده و فرستنده است. این رادارها دارای قدرت بسیار بیشتری در زمینه توان برون دهی امواج و همچنین مقاومت در برابر سامانه های جنگ الکترونیک هستند. در رادارهای آرایه فازی غیر فعال برای کل المان ها (یعنی فرستنده و گیرنده ها) یک منبع تغذیه کلی وجود دارد ولی در گونه فعال برای هر المان یک منبع تغذیه مجزا وجود دارد.

چشم عقاب ایرانی؛ نگاهی به یک محصول پیشرفته اروپایی

طی روزهای اخیر و در مقر فرماندهی نیروی دریایی ارتش، از یک سری از دستاوردهای نداجا رونمایی شده که در بین این دستاوردها، یک ماکت از سیستم راداری پیشرفته و جدید نیز وجود داشت که این سیستم «چشم عقاب» نامگذاری شده است؛ یک سامانه هدایت تیر سه بعدی غیرچرخان که این سامانه با هدف طراحی کشف و رهگیری بیش از ۱۰۰ هدف سطحی و هوایی و انتقال اطلاعات آنها به سامانه های موشکی و توپخانه نصب شده روی ناوها، طراحی شده است .سامانه چشم عقاب در مرحله آزمایشی قرار دارد و در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید.

ماکت رادار چشم عقاب

منظور از اصطلاح هدایت تیر، همان رادار کنترل آتش است که بحث کشف و رهگیری اهداف و البته هدایت سامانه های تسلیحاتی به سمت اهداف را بر عهده دارد. منظور از بحث غیر چرخان این است که در هر طرف این رادار، یک صفحه حاوی المان های راداری قرار دارد که ثابت هستند و در مجموع پوشش کامل اطراف شناور را کامل می کنند. البته این اولین رادار آرایه فازی نصب شده بر روی شناورهای نداجا نیست بلکه رادار عصر اولین رادار نصب شده با قابلیت آرایه فازی در باند اس بود که بر روی برخی شناورهای نیروی دریایی ارتش نصب شد. این رادار در برابر هدفی با سطح مقطع راداری ۴ متر مربع بردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر دارد.

امیر سیاری و امیر خانزادی در کنار ماکت رادار چشم عقاب

همانطور که اشاره شد برد رادار مورد نظر در حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده و ارتفاع کشف آن نیز در حدود ۳۰ کیلومتر است. این رادار در هر وجهه خود دارای ۱۰۰۰ المان بوده و هر وجه قادر به رهگیری همزمان ۳ هدف است. یعنی رادار چشم عقاب توان رهگیری ۱۲ هدف به صورت همزمان را نیز دارد. تعداد کل المان ها نیز با این حساب در "چشم عقاب"، ۴ هزار المان است که هر کدام از این المان ها، نقش مهم و اثرگذاری در کشف و شناسایی هدف ایفا می کنند.

چشم عقاب توانایی بروزرسانی وضعیت اهداف را در زیر ۱ ثانیه در هر نوبت داشته و امکان ارسال تصادفی پالس، تغییر سریع فرکانس و تجزیه و تحلیل سیگنال های اخلالگر را دارد که این توانایی ها جزو زیر مجموعه بحث مقابله بر علیه اقدامات متقابل الکترونیک یا ECCM قرار می گیرد. این رادار به نسبت مدل های قدیمی تر نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته و سطح مقطع راداری بدنه و سازه آن به دلیل ساختار و نوع طراحی آن به نسبت نمونه های قبلی بسیار کمتر است. این رادار می تواند اهداف بسیار متفاوتی مثل شناور، هواپیما، بالگرد، پهپاد و موشک کروز را کشف و تعقیب کند.

 شکل ماکت و طراحی این رادار ایرانی نیز شبیه به یکی از پروژه های موفق و مشهور در دنیا یعنی طرح APAR از شرکت تالس که یک شرکت چند ملیتی با مرکزیت فرانسه است، می باشد و طبیعتا توانایی های آن نیز در حوزه دریایی و هوایی، همچون اینگونه رادارها، قابل اتکا و دلگرم کننده است.

بیشتر بخوانیم:

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد

نکته مهم این است که این رادار تا الان روی سه کلاس از ناوهای محفاظ اروپایی نصب شده و هر سه کلاس ناو مورد نظر ناوهایی با ماموریت تخصصی دفاع هوایی هستند که شامل ناوهای محافظ کلاس Iver Huitfeldt از دانمارک، کلاس De Zeven Provinciën از هلند و کلاس Sachsen از آلمان است. در ادامه، تصاویر این شناورها و رادار مورد نظر که بر روی هر کدام از آنها مشخص شده، آمده است.

کلاس Sachsen

کلاس Iver Huitfeldt

کلاس De Zeven Provinciën

این شناورها در کلاس ناوهای محافظ از جمله پیشرفته ترین شناورهای رزمی هستند که ماموریت تخصصی دفاع هوایی برای آنها تعریف شده و البته در کنار بحث دفاع هوایی توانایی های جنگ ضد زیردریایی و ضد شناور سطحی نیز برای آنها وجود دارد. این رادار برای مثال می تواند تا ۲۰۰ هدف را در آسمان تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری به صورت همزمان تعقیب کند. در بحث کنترل آتش نیز این رادار می تواند به صورت همزمان تا ۳۲ تیر موشک با سیستم هدایت نیمه فعال را به سمت اهداف خود هدایت کند. قابلیت هدایت آتش توپخانه دریایی و همچین لینک شدن و استفاده از اطلاعات سنسورهای دیگر از جمله مشخصات این رادار به شمار می آید.

با این اوصاف، رادار ایرانی چشم عقاب در برخی ویژگی ها همچون برد، بالاتر از نمونه مشهور اروپایی قرار می گیرد و این موضوع با توجه به اهمیت کشف هدف و کنترل آتش برای شناورهای دریایی که عملا هم باید با هدف هوایی درگیر شوند و هم با شناورهای سطحی، یک مزیت مهم و بزرگ به حساب می آید. در عین حال، رشد سریع استفاده از رادارهای آرایه فازی در سامانه های پدافندی، جنگنده ها و اکنون شناورهای نیروهای مسلح کشورمان نشان می دهد یکی از مهمترین و استراتژیک ترین فناوری های راداری در جهان، در داخل کشور بومی و گسترده شده و به زودی، چشمان عقاب بسیاری، رو در روی هر نوع متجاوز یا نیروی فرامنطقه ای، در آسمان و زمین و دریا ظاهر خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    سوخو 57 و 35 لازم داریم برای پشتیبانی هوایی .
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      109 9
      به درد ما نمی خورد... ما باید سرمایه گذاری کنیم تا خودمان موتور توربوفن و دیگر تجهیزات پیشرفته مورد نیاز جنگنده را خودمان بسازیم
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      17 54
      در دنیای نسل 5 پرنده نسل 4+ به چه دردی میخوره؟
    • سعید ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      61 4
      خطاب به 10:50، هنوز بسیاری از کشورهای دنیا از جنگنده های نسل چهار استفاده می کنند، از جمله خود ایالات متحده امریکا، در هر ماموریتی که نمی توان از جنگنده های گرانقیمت نسل پنج با هزینه های نجومی نگهداری استفاده کرد.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      18 4
      کی میگه پکفا به درد ما نمیخورد؟ اتفاقا به درد هم میخورد. اما خب احتمالش بنا به دلایلی خیلی کم هست. به نظرم علاوه بر سرمایه گذاری روی توربوفن که اشاره کردی باید از تکنولوژی راداری که این روزها درش پیشرفت زیادی کردیم برای به روز رسانی رادارهای جنگنده هایی مثل تامکت استفاده بشه. تامکت های ما برخلاف تامکت های امریکایی که در اوایل موتور ضعیف تری داشتند موتورهاشون قویتر بود. البته بازم اون موتورها در زمان حال خیلی کارایی بهینه ای نداره. اما کار رو راه میندازه. برای جنگنده ای مثل تامکت رادار به روز از نون شب هم واجب تره و منتظر معرفی یک رادار آرایه فازی برای تامکت هستیم.
    • EmInEnCe IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      3 1
      ببینید....اینکه میگید پاکفا و سو35 میخواهیم خوبه ولی با کدوم پول و بودجه و زیرساختها......فکر کردید که داشتن جنکنده نسل++ 4 به همین راحتی است....مجوز شورای امنیت میخواد و هزار مورد دیگر....علاوتا پاکفا فعلا به درد ما نمیخوردووووما نیاز اول ما حنگنده ی مولتی رول استش مثل یو30اس ام یا جی10سی....کشور بتونه اینم بخره با توجه به قیمت تمام شده نزدیک به 90 میلیون دلار،بترکونه 72 فروند میتونه.....مثل 40 سال پیش نیس که قیمت هرکدوم 5میلیون دلار هم نبود
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    37 43
    مقالات را زیاد تخصصی نکنید، چراکه به جاسوسی نوع اول به بعد متهم می شوید!
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    53 60
    ناو چشمش کور شود ارابه ای بیش نیست!
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      56 31
      چشم تو کور شود که نمی توانی ببینی‌!
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      27 12
      لال شوی که اطلاعاتت شکمی است
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      27 4
      تا کور شود هر آنکه نتواند دید ! ناو های کم پیشرفتهء قبلی مان از کانال سوئز واز کنار رژیم صهیونیستی عبور کردند وبه سؤالهای صهیونیستها هم با غرور ایرانی پاسخ ندادند واز سوئز عبور کردند ! ناو ها و ناو شکن های فوق پیشرفته مون چشم دشمنان را کور کرده است ! ضمنا از مقامات و متخصصین نیروی دریائی ارتش خواهش میکنم زمینهء استفاده از سامانهء باور ۳۷۳ در ناو های ایرانی را فراهم کنید !
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      6 0
      عزیز 18:11 استفاده از باور 272 به نظر میاد به ناوهایی بزرگتر از ناوهای کلاس جماران نیاز باشه. کلاس جماران وظیفه ی درگیری دریایی و زیر دریایی باشه پس بنابر این فضایی برای استفاده از باور درونش باقی نمیمونه.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    66 13
    این یعنی فعل خواستن رو صرف کردن. اگر در بقیه عرصه ها مثل اقتصاد هم مدیران پرتلاش و نیرو های جوان انقلابی وارد بشوند با کمک خدا همه مشکلات برطرف میشن
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      7 43
      واقعا نمیفهمی یا خودت رو زدی به نفهمی!؟
    • ناشناس IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      27 2
      7:14 نه خودتو زدی به نفهمی !!
  • US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    بی پدرا پول کشورو خرج اسباب بازی میکنند
    • US ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      65 9
      یعنی شما میفرمایید پدر دارید؟ اگر داری لطفا اسمش را با صدای بلند بگو!!!!!!!! دیدی نمی توانی!
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      11 54
      کشور از بتهای مضخرف روزگار است . باید متلاشی بشه این باور استعماری . ایران ترکیه عراق و ...
    • دکتر IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      46 5
      همین ساخت سلاح در داخل به مراتب بهتر از خرید سلاح و تولید شغل برای میلیون ها روسی و چینی امریکایی اروپایی و..هست 63 ساله ایران 90 درصد پول نفتش رو صرف واردات می کنه بینی بین الله به جز تبدیل شدن ایران به باشگاه بیکاران و الافان دنیا و یک بازار مصرف صرف کجای دنیا رو گرفتید!؟؟؟63 ساله خام فروشی وحشیانه ایران باعث شده اقتصاد کشورهایی مثل ترکیه هند چین از خام فروشی ایران و فروش کالا در ازای نفت و..به ایران صنعتی بشن آنهم با گرفتن سرمایه اولیه سالانه از ایران و نیز مواد اولیه معدنی مثل آهن منگنز روی مس آلومنیوم نیکل کبالت سرب برنج از بزرگترین خام فروش غرب آسیا ایران.....بزار دهنم بسته بماند و نگم شما نسل 1300 با ایران و ایرانی و آینده 200 ساله این کشور چه کردید و دارید می کنید....اگر همینطوری ادامه بدیم با پایان نفت مورد لعنت فرشتگان آسمان و زمین پیامبرص قرار خواهیم گرفت.....
    • PL ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      51 7
      نظرت چیه با موشک و ناو بهمون حمله کردن با شمشیر و گرز بدیم جلوشان وایسیم؟ امنیت از نون شب مهم تره چند میلیون‌ میگیری فقط یک شب خانواده را ببری نقطه صفر مرزی چادر بزنی؟ ببینم‌اون‌چند میلیون‌برات مهم تره یا امنیتت
    • شایان GB ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      40 13
      بی پدر تو و جد و ابادت هستی.
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      22 0
      حتما یک ازمایش دی ان ای بدهید
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      42 12
      بی پدر اونیه که از پیشرفت ایران نگرانه
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      49 1
      اگه کسی تربیت یاد نداده من یادت میدم بودچه دفاعی کشور 3 درصد از بودجه هست اون 97 درصد پیگیر باش که دولت حساب حیف و میل میکنه
    • US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      40 6
      بی پدرا پول رو میختن تو جیب ارباب آمریکایی بی اجازه هم نمیتونستن دست به بوقش بزنن
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      28 0
      خودتی .مزدور لجن
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      58 6
      آمریکا!! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر...
    • KZ ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      34 11
      تو برو توی همون کشور اربابت در توهم و خواب سیر کن با شه عزیز اسباب بازی فکر کنم یادت رفته که ملوانان آمریکایی ( اربابت ) خودشون را پس از اسیر شدن خیس کردند
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      26 1
      اول اینکه بی پدر خودتی ثانیا در خودرو سازی مافیای قدرت نمی گذاره ابتکارات و اختراعات در چرخه تولید وارد بشه و برای سر گرم کردن مردم هر روزی یک مدل از رده خارج شده از چین و ماچین برای مونتاژ وارد می کنن و پز تولید میدن و با قیمتهای سر سام اور به خورد مردم میدن حالا تا کی باید این روند ادامه پیدا کنه خدا می دونه
    • رفسنجانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      7 0
      متاسفم برات اسباب بازی شستشو دادن
    • قریشی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      24 0
      بی پدر و بی هویت اونیه که چشم دیدن پیشرفت کشور خودش رو نداره و کاسه لیس امریکا و اسرائیله
    • SE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      5 7
      از همین اسباب بازیها اربابت خبیثت تو پاچه خوار حقیر به وحشت افتاده؟!
    • CA ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      6 0
      ﭼﻘﺪﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻡ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺩاﺩاﺷﻤﻮﻥ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﻧﺴﻞ 1300 ﻧﻴﺴﺖ. ﺷﻤﺎ ﺣﻜﻢ ﭘﺪﺭ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮒ ﻣﻨﻮ ﺩاﺭﻱ. ﻣﻴﺨﻮاﻱ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺗﺎﻳﭗ ﻛﻨﻢ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮒ ﺯﻭﺭﻭ
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    13 39
    خخخ خخخ خخخ خخخ
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    24 0
    کشتی های جنگی امروز در کنار قابلیت های همزمان هوایی ، سطحی و زیرسطی یکی از قابلیت ها را به عنوان تخصص ویژه دارند ساحل جنوبی ما 4900 کیلومتره به غیر از این دیگر نیاز داریم که جدی وارد اقیانوس ها بشیم و در کنار خاک آمریکا پایگاه بزنیم ضمن اینکه نیروی دریایی قدرتمند یک ابزار فشار سیاسی قدرتمند بر رفتار کشورها هم هست کشتی های تجاری هم احتیاج به اسکورت دارند پس ما حداقل به 15 کشتی جنگی تناژ متوسط با قابلیت های تخصصی هوایی ، زیرسطی و سطحی احتیاج داریم یعنی به شرایطی برسیم که طرف مقابلمان آمریکا برای جنگ کلاسیک دریایی هم بیشتر فکر کند در جنگ نامتقارن نزدیک سواحلمان که توانایی رویارویی با ما را ندارد .
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    20 3
    درود برفرزندان غیور ایران در نیروهای مسلح قابل توجه کارشناس نما های منفی باف
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    10 26
    همون رادار عصرو نتونستن روی ناوچه سهند ببخشید ناوشکن سهند نصب کنن...احتمالا چین قطعاتش بهشون نداده ..
  • اردبیلی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    19 0
    عالیه. در بحث درگیری دریایی هلیکوپتر نقش مهمتری دارد و رادار رونمایی شده نقش دفاع بعد از کشف هدف متخاصم توسط هلیکوپتر را داراست. با این رادار آرایه فازی فوق العاده مهم، نوبت نصب ىک سیستم vls مثل نمونه دریایی باور373 رسید. به امید رونمایی از ناوشکن خلیج فارس مجهز به این سیستم ها. تبریک به نیروی دریایی
  • AE ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    24 1
    تو بی پدری بی شرف به نیروهای مسلح که سالهاست از تو بی شرف و بی پدر دفاع میکنن حمله میکنی دست داعش بهت برسه مث سگ میکشنت
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    6 30
    ایران که ی جایی بوده در افغانستان . دریا نداره ایران
    • BE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      22 6
      ایران و افغانستان با هم برادرند، دوران این چرندیات گذشته
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    7 21
    شما که جرات درگیری ندارید .پس بیخودی پولمونو حروم نکنید . پولو بدید موشک بالستیک بسازید بهتره
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 7
    اگر کار کند و خوب باشد به کشورهای فقیر بودا و یهود و اروپایی که دشمن ما اند بفروشید که با هم جنگ کنند و در عوضپول و دلار وارد شود
  • مهندس IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    14 6
    ترکیه در حال ساخت اولین ناو هواپیمابر هست عربستان و امارات ناو 5000 تنی دارن ایران باید هر چه زودتر از کلاس موج به کلاس ناوهای 3 تا 5 هزار تنی خلیج فارس یا لقمان کوچ کنه.....چون موج امکان نصب خیلی از سامانه های سنگین مثل اس300 دریا پایه رو نداره
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      17 5
      ترکیه توان ساخت ناوشکن سبک هم ندارد و نمونه آلمانی میخرد. ساخت ناو هواپیمابر فقط یک جوک تبلیغاتی اردوغان بود برای انتخابات
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      7 2
      ببینم آق مندس ! تو از کجات این آمار الکی رو در آوردی ؟ کجا عربستان و امارات ناو ۵۰۰۰ تنی دارن ؟ ! این یه دروغ بزرگه ! ضمن اینکه زیردریائی غدیر کوچولوی ما توان درهم شکستن ناو شکنهای امریکا وحتی ناو هوا پیما بر های امریکایی رو غرق میکنه ! سامانهء موشکی خلیج فارس همهء نیروی دریائی اتحادیهء عرب خلیج فارس رو مثل نابود کردن نیروی دریائی عراق در جنک تحمیلی ۸ساله ! آنهم بدون این تجهیزاتی که امروز داریم! زیر دریائی غدیر میتونه در ساحل کشورهای عربی نیرو پیاده کنه !
  • دکتر IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    21 0
    بیشترین خروجی مغزها از ایران مربوط به بچه های میکرو الکترونیک هست اگر بشه 10درصد اینها رو در پوشش این پروژه های نظامی حفظ کرد کار بزرگی کردیم
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 9
    تمام اموال مسلمانان و طلا و سکه را انگلیس دارد میدزدد ولی مسائل حاشیه ای منتشر میکنید.
  • محمـّ؁د IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    14 9
    ۱- دستاورد راهبردی و قابل توجهی هست ٢- ایران قبل از انقلاب کشوری بود که زیر سایه ی انگلیس و آمریکا توانایی ساختن یه پیچ رو هم نداشت! ببینید از کجا به کجا رسیدیم
  • NL ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 17
    وقتی سرمربی تیم ملی فوتسال به برزیلی ها میگه شرمنده ما پول نداریم بیاییم برزیل بازی کنیم یعنی اقتدار صفر اقتدار با پیشرفت متوازن در همه زمینه ها بدست میاد نه اینکه یکی را فدای دیگری کنیم
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    12 5
    افرین نیروی دریایی
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    11 3
    افرین نیروی دریایی
  • ناشناس IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    9 3
    دمتون گرم
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    14 23
    شدیم مثه آخرین سال های شوروی که نون نداشتن بخورن ولی هر روز تجهیزات جدید نظامی رو میکردن
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      8 1
      اون جدیدش من را کشته ....والا همه کشورها دارن فقط ما نداشتیم .....دیگه کشتی های نفت و میعانات گازی که قراره برای خرید مواد لازم برای شکم شما
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      2 2
      تو کدوم کشور برای سیر کردن شکم شهروندش منت میزارن .منظور تجهیزات نظامی بود که هر روز ی چیز جدید میاد تازه این نفت که میگی اگه واسه شکم مردم خرج میشد طرف گوشت قسطی نمیخرید
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    22 1
    علت پیشرفت صنایع دفاعی مدیریت جهادی و نگاه معنوی در آن است ولی در شرکت های خودروسازی فقط و فقط نگاه مادی و کسب درآمد است(هزینه کمتر قیمت گرانتر).
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    8 11
    چرا خودرو سازي را نمدند به صنايع دفاع ؟
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      6 8
      روسیه که شاخ تسلیحات موشکی است هنوز نتونسته خودروی خوب تولیدکنه... بدترین خودروهای دنیا روسی است تو مایه ایران خررو و سای لنگ خودمون
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    13 17
    فرض کن هواپیا رو هم کشف کرد وقتی ناو ما در یک زمان فقط می تونه 2 تا موشک ضد هوایی شلیک کنه این رادار به چه درد می خوره
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    9 9
    مشرق جلیقه زرد رو از کجا میشه تهیه کرد؟!
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      5 3
      منم تو فکرشم .
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      9 3
      تو همون کشوری که قبله گاه آمال و آرزوهای تو و امثال توست.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      2 3
      شما باید دنبال صورتی باشی نه جلیقه زرد ....جلیقه زرد برای اعتراض به نظام سرمایه داری است ....
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      7 0
      من جلیقه شنا دارم زرده اتفاقا
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    21 1
    تفاوت نگاه اساامی با نگاه غرب پرست
  • محمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    13 23
    مواظب باشید طوفان نیاد و دوباره غرق بشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    9 19
    چرا این رادارها بیکاری و اعتیاد و گدایی مردم و فرار مردم و ... را نشان نمی دهد ؟ مشکل رادار نیست مشکل قلب مشرق است
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      204 0
      دلیل این اتفاق رشد مجازی و کاغذی اقتصاد ایران(تولید ثروت کاغذی و دروغ به جای ثروت واقعی) است که از بعد از جنگ تا حالا ادامه داره .....خود شما صبح که از خواب بلند میشی بجای نقشه کشیدن برای برداشتن کلاه محمود یا حسن بفکر تولید یا ایجاد یک چیز با ارزش باش...... مثلا گذاشتن تخم مرغ یا کاشت سیب زمینی در باغچه(دارم مسخره ات می کنم وگرنه خودتون هم می دونید چه گندی زدین و چه خیانتی بزرگی کردین......همدستی ملی در گسترش فساد در ایران..) ......
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      9 0
      مشکل از مغر نداشته ی امثال شماست
  • CH ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    شیر پارسیان
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      3 0
      ...البته این یکی دیگه تقصیر جمهوری اسلامی نبوده ...
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    11 14
    حالا از چین یه چیزایی رو میارین سرهم می کنید ولی چاره کار رشد اقتصادی بالای 8 درصده و اقتصاد بزرگ با تنوع تولیدات صنعتیه. این امامزاده ها کارراه بنداز نیستن. با این مدیریت احمقانه و جهادی هم به جای نمی رسیم
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 9
    سوال اینکه چرا ما از رادارارایه فازی فجر توی ناوشکن جماران و دماوند به رادار قدیمی پالسی توی سهند رسیدیم در حالی که سهند ۱۰ سال جدیدتره
  • صبور IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    22 3
    هر چه فریاد دارید بر سر مدعیان دروغین اصلاحات بزنید که دچار خودباختگی شدند دوم: پیشرفت کشور را مدیون شهدا و نیروهای انقلابی هستیم آنجایی که ضعیف هستیم لیبرالها حضور دارند که بصیرت مردم در انتخابات حلال مشکلات است سوم متاسفم از کاربرانی که به همدیگر توحین میکنند از کسانی که پیشرفتهای عظیم نیروهای انقلابی را دست کم میگیرند.
  • بهروز US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    13 16
    درود به غیرت و شرفتون دست تک تکتون رو باید بوسید
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    13 8
    باشه مشرق ما تو جهان اولیم تراکتور هم بعد از منچستر اوله
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 0
    آفرین
  • پیمان IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 7
    الحمدالله رب العالمین...آفرین بر مهندسان ایرانی.....
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    دمشون گرم. دستمریزاد. فقط موندم با این امکاناتی که داریم نمی تونیم این همه قاچاق رو ببینیم؟! شایدم .... ول کن داداش. همون دستمریزاد
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    4 1
    به تجربه تاریخ ثابت شده است کشورهائیکه در آن انقلاب رخ داده است وجنگ بزرگ میهنی را پشت سر گذاشته است به تدریج تبدیل به قدرت جهانی شده است به شرط آنکه نفوذی ها در آن کشور مسیر سازش و وابستگی را هموار نکنند ایران انقلابی بعد از جنگ در حال طی کردن این مسیر است برای همین است که آمریکا واروپا با انواع واقسام تحریم ها وفشارها در صدد متوقف کردن این مسیر تاریخی ایران هستند .
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 0
    توپ 100 م م روش نصب میشد بد نمیشد... چند تا ناو هلی کوپتر بر و پهباد بر میخوایم
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    7 0
    با این چشم عقاب ناو ما هم فقط 2 تیر موشک محراب{استاندارد} داره که!
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 1
    شما اگه رو این ناو ها بتونید سیستم های اختلال الکترونیکی و راداری و مغناطیسی نصب کنید دیگه برگ برنده رو دارید دیگه تو رادار دیده نمیشید تازه میتونید به ناو حریف حمله الکترونیکی کنید سیستمای ناوشنو از کار بندازید
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 0
    اَ اَ اَ . . . چقدر پیشرفته ؟
  • ۳۱۳ IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    4 1
    کلا هیچی نداشتیم جز ایمان اما به لطف الهی در مقابل ۳۶ کشور ایستادیم الان که بحمدالله در عرصه ی نظامی پیشرفت کردیم به حول قوه الهی چشم دشمنان را کور خواهیم کرد.
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    3 0
    به جرات میگم تنها بخش هایی که باعث حفظ بعضی مغزها در کشور شده همین بخش نظامی و تا حدی هسته ای و صنایع دارویی هست...بقیه بخش های کشور ول طویله ای بیش نیست...
  • هستم خدمتتون IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    1 8
    بالاخره یه اسم درست و درمون روی تجهیزات گذاشتند (چشم عقاب) اگر به روال قبلی بود احتمالا میذاشتند ، بصیر یا کاشفات و ..
  • صفدر IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    خفه شید بینیم بابا فقط قایق تندرو
  • سیدمحمد IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    اهل سردشت زیدون سیاری توابع خوزستان خیلی خوب بود حراست
  • حمید IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    البته سیر تکاملی زیر دریایی با توجه به اختفا آن از جنگنده ها میبایستی با توجه به موقعیت بین المللی مورد توجه قرار گیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس