رادار

سامانه راداری گاما می‌تواند هدفی با سطح مقطع راداری نیم متر مربع مثل موشک کروز آمریکایی تاماهاوک را در ۲۰۰ کیلومتری کشف کند. در عین حال امکان شناسایی هواپیماهایی با سطح راداری یک دهم درصد را دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، صبح روز شنبه ۱۹ مرداد و با حضور فرمانده پدافند هوایی ارتش، از سامانه راداری فلق رونمایی شد که در حقیقت این سامانه راداری همان سیستم راداری گاما ساخت روسیه است که چندین سال پیش خریداری و به کشور وارد شده و حالا بعد از انجام یک سری مراحل تعمیرات سنگین و اساسی، مجددا آماده تحویل به یگان های عملیاتی شده است. به گفته فرماندهان قرارگاه پدافند، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت کار روی این سامانه راداری صورت گرفته و این رادار مدتها غیر عملیاتی بوده اما اکنون آماده استفاده مجدد در سازمان رزم است.

 این رادار از جمله سامانه های خاص راداری موجود در کشور است که تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده است و با توجه به تکنولوژی بالا و حساسیت ویژه اجزاء آن، توان متخصصان صنایع دفاعی کشورمان در اورهال و بازآماد این سامانه بدون کمک کشور سازنده نشان می دهد اشراف کامل و دقیقی روی تمامی زیرسامانه های "گاما" وجود داشته تا امکان به روزرسانی و فعال سازی مجدد آن فراهم شود.

مراسم رونمایی و تحویل سامانه راداری فلق به پدافند هوایی ارتش

گاما؛ راداری که در سکوت آمد

 ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۲  در خبرگزاری های داخلی منتشر شد که بر اساس آن، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) از مواضع پدافندی در استان سمنان بازدید کرده است. در این خبر برای اولین بار، نامی از رادار پیشرفته گاما و عملیاتی شدن آن در ایران، منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

کدام چشم ایرانی «بلندپروازترین پهپاد آمریکایی» را کشف کرد؟ / جزییات استفاده «گلوبال هاوک» از سامانه خاص مقابله با موشک‌های پدافندی +عکس


رادار گاما "Gamma" یکی از محصولات پیشرفته شرکت آلماز آنتنی به شمار می آید. این رادار در دو گونه DE و S۱E طراحی و ساخته شده است. موسسه مطالعاتی CSIS در گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۰ درباره وضعیت ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه های گوناگون از جمله  نظامی اشاره ای به برنامه ایران برای در اختیار داشتن گونه DE این رادار مطرح کرده است. بر اساس این پیش فرض، به معرفی توانایی های این گونه از رادار گاما خواهیم پرداخت.

رادار گاما Gamma DE

سامانه "Gamma DE" یک مجموع راداری آرایه فازی فعال سه بعدی "UHF" در باند "L" است که وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی شامل پرنده های بال ثابت با سطح مقطع راداری پایین و بالگردها، موشکهای کروز و مهمات هدایت شونده و همچنین موشکهای بالستیکی تاکتیکی کوتاه و میان برد را بر عهده دارد. این سامانه معمولا به منظور هدایت و کمک به هواپیماهای رهگیر و یا سامانه های یکپارچه پدافند هوایی عمل می کند. قابلیت شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین و همچنین مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله نکات مثبت این سامانه راداری به حساب می آید.

یکی از قابلیتهای پیشرفته این سامانه توانایی "کشف بدون کمک اهداف" یا "NCTR" است. در این حالت رادار گاما با استفاده از ارتباط برقرار کردن بین نشانه های شناخته شده از هر هدف پرواز جداگانه، آنالیز امواج بازتابانده شده از اهداف گوناگون و همچنین مشخصه های خاص پروازی هر هواگرد و همچنین در مورد بالگردها با آنالیز تغییرات موجود در امواج ایجاد شده در حرکت پره های بالگردها می تواند به شناسایی آنها اقدام کند.

رادار Gamma DE در رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۶

رادار گاما پس از آماده سازی مجدد

در کنار سامانه راداری گاما، سیستمی برای مقابله با موشکهای ضد رادار با عنوان "Gazetchik E" نیز ارائه می شود که وظیفه آن هشدار دادن در مورد نزدیک شدن موشکهای ضد رادار  پخش امواج گمراه کننده و فریب دادن موشکهای ضد رادار است. همچنین سامانه های پخش کننده چف و فلیر و همچنین دودزا نیز برای این سامانه راداری تعبیه شده و در منابع رسمی اعلام شده که میزان موفقیت این سامانه دربرابر موشک های ضد رادار در حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد است. این سامانه همچنین می تواند سامانه های جستجوگر الکترو اپتیک موجود در مهمات هدایت شونده را نیز از کار بیاندازد.

برد کشف هدف "Gamma DE" در برابر هدفی با سطح مقطع راداری ۱ متر مربع، ۴۰۰ کیلومتر و هدفی با سطح مقطع راداری ۰.۱ متر مربع ۲۵۰ کیلومتر اعلام شده است. البته شرکت سازنده اعلام کرده که این رادار می تواند موشکهای بالستیک را که از ارتفاع بالا به سمت زمین می آیند را از فاصله ۱۱۱۱ کیلومتری شناسایی کند.

بر اساس اطلاعات موجود هواپیماهای جنگنده ای مثل اف ۱۸ آمریکایی یا رافال فرانسوی دارای سطح مقطع راداری یک متر هستند و در عین حال موشک کروز آمریکایی تاماهاوک دارای سطح مقطع راداری نیم متر است. با این حساب می توان گفت این رادار توان کشف کروز معروف آمریکایی را در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دارد.

این سامانه راداری توان پوشش دادن تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح دریا را دارد. گاما می تواند در شرایط جوی سخت از دمای +۵۰ تا -۵۰ درجه سانتی گراد به عملیات بپردازد. این سامانه می تواند در رطوبت ۹۸ درصد و بادهایی با سرعت ۲۵ متر در ثانیه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا عملیات کند. کل خدمه مورد نیاز برای کار با این سامانه ۵ نفر است. سامانه "Gamma DE" و متعلقات مربوط به آن بر روی دو دستگاه کامیون حمل می شود و می تواند در مدت زمان ۵ دقیقه برای کار آماده شود. گونه کششی این رادار نیز موجود است که زمان آماده سازی آن در حدود ۲۰ دقیقه می باشد. این سامانه راداری از یک سیستم یکپارچه تشخیص دوست از دشمن بهره می برد. بهره بردن از قابلیت آرایه فازی فعال این قابلیت را به این رادار می دهد که بتواند در زوایای مثبت و منفی ۶۰ درجه در سمت و ارتفاع را دارد.

سامانه Gazetchik E
 

استقرار این سامانه راداری در منطقه ای مانند سمنان (اگر طبق خبر قبلی، همچنان در همان محدوده مستقر باشد) ضمن آنکه عمق دفاعی کشورمان را از گزند سامانه های موشکی دشمن دور می‌کند، توانایی انتقال این رادار به مناطقی را می دهد که دشمن هیچگونه اشرافی از طریق سامانه های ماهواره ای خود ندارد و گاما در کنار کاستا، نبو، مطلع، قدیر و ثامن، شبکه ای مطمئن از سیستم های راداری را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار می دهد که عمدتا متحرک و با قابلیت جابجایی بالا هستند.

نکته مهم دیگر آن است که گاما همچون سایر رادارهای پیشرفته روسی مانند کاستا و نبو، توانایی مرتبط شدن با سامانه های دفاع هوایی موشکی مدرن روسی همچون اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ را دارد و در نتیجه این رادار به عنوان تکمیل کننده این سامانه ها نیز عمل می کند. با توجه به اینکه پیش از ورود سامانه اس-۳۰۰ به ایران، رادارهای نبو و کاستا در ساختار پدافند هوایی ایران وارد شده بودند، امروزه با عملیاتی شدن اس-۳۰۰، اطلاعات این رادارها همچون نمونه های پیشرفته ایرانی در اختیار آتشبارهای موشکی دفاع هوایی قرار می گیرد و توان رزمی و شناسایی این سامانه، بیش از گذشته خواهد بود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که با عنایت به ویژگی های ذکر شده توسط سازنده رادار گاما، بمب افکن بی ۲ ساخت آمریکا که یکی از مهم ترین دارایی های نظامی این کشور است و با هزینه سرسام آور حدود ۴۴ میلیارد دلار طراحی و ساخته شده (هزینه هر هواپیما در این خانواده از بمب افکن های راهبردی حدود ۲ میلیارد دلار است) امکان کشف و شناسایی توسط این رادار را دارد.

این بمب افکن برای نفوذ به داخل مناطق شدیدا حفاظت شده و پرتاب موشک های کروز یا بمب های هدایت شونده بسیار سنگین توسعه پیدا کرده و اگرچه در بحث سطح مقطع راداری، عدد مربوط به این بمب افکن از جمله اسرار بسیار مهم برای نیروی هوایی آمریکاست اما سایت معتبر گلوبال سکیوریتی ۳ عدد را برای این بحث اعلام کرده که در تصویر بالا به آنها اشاره شده است. یکی از این اعداد به دست آمده، یعنی سطح مقطع یک دهم درصد، دقیقا مطابق با ویژگی های کشف و شناسایی رادار فلق و دیگری یعنی ۷ دهم درصد نیز برای این سامانه راداری، کاملا در دسترس است. با این اوصاف، گران ترین پرنده نظامی جهان دیگر از تیررس سامانه های پدافندی کشورمان در امان نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    توی اینجور خبرها هرکی زودتر به دولت فحش بده به مرحله بعد صعود میکنه
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      77 24
      خاک بر سر این دولت که وضعیت اقتصادی رو به این وضع کشوند.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      45 12
      کارنامه درخشان! دولت بنفش در همه چیز بی نیاز از فحاشی است
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      34 12
      خوشبختانه این موارد خیلی به دولت ارتباط ندارد.
    • GB ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      37 12
      حالا روحانی فردا میاد میگه اگر ما این رادار رو داریم این هم از برکات هاشمی است
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      14 10
      خوب باید ایران از این رادار بسازد و بهتر است تکنولوژی آن را بدست بیاورد
  • CA ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    33 5
    تعمیرات سنگین و اساسی یا ارتقاء؟! بومی سازی؟
  • آرش کمانگیر IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    48 9
    به نام خدا . با سلام . دست متخصصان کشورمان درد نکند . کاش یک رنگ جدید هم به آن میزدند تا بهینه سازی این رادار نمود عینی هم پیدا میکرد .
    • حبیب IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      30 8
      تو ویترین که نمی خواهند بذارن، رنگش بابت استتاره
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      26 10
      وقتی اینو تو تلویزیون نشون میدن یعنی ما چیز بهتری از این ساختیم و در اختیار داریم.....که اونم نو هست و رنگ نمیخواد .....اگه هم بخواد رنگ استتار مناسب جغرافیای ایران میخواد......تو سوریه وقتی اف 22 را پایین کشید رنگ واقعیش را تو صورت امریکاییها خواهی دید.....
  • قربانی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    28 17
    عالی بود. احسنت
  • عيراني غحرمان FR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    واقعا چطور فكر كرديد ميتونيد با قدرت تكنولوژيك سيليكون ولي و شركت هايي نظير لاكهيد مارتين مقابله كنيد ؟ چرا فكر نميكنيد اون پهپادي كه زديد ممكنه تله سايبري بوده باشه با نمونه فيك پهپاد ؟ همين به اصطلاح نخبگان كشور كه انقدر بهشون مينازيد تو توليد يه سيستم عامل صد برابر ساده تر از داس موندن اونوقت شما به چي اميد داريد ؟ با پخش نكردن كامنت من هم به هيچ جا نميرسيد پس بريد آدم شيد ، اول و آخرش ميانگين ضريب هوشي ايراني جماعت تقريبا در سطح كشور هايي نظير اتيوپي و سومالي قرار داره .
    • حمید NL ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      30 8
      اگر شما میخواهید... را جلوی امریکاییها ب...خیالی نیست ما خودتان است گاکول همینکه تعمیرات را هم خودمون میکنیم خوبه تو خوبی
    • مصطفی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      66 13
      از تیرانا چه خبر...هوا چطوره...مزنه سیانور دست دوم چند؟؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      60 14
      آب رو بریز همونجا ک میسوزه کوچولو
    • مجتبی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      43 8
      بوی سوختگی میاد.
    • قریشی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      58 14
      چطور فکر نمی کنی وقتی سریعترین موشک زیر سطحی ایرانی چهار برابر سریعتر از نمونه مشابه امریکائی هست و تا بحال دهها بار به هواپیماهای رادارگریز و پهپادهای با سطح مقطع راداری بسیار کم امریکا هشدار پدافندی دادیم، دهها بار ژنرالهای لکنته امریکائی اعتراف کردند که توان درگیری با ایران را ندارند و دهها مورد از این نوع ... تو شعور نداری؟ جون به جونت کنند آی کیوی امثال تو در حد صد گرم جلبک بیشتر نیست
    • محسن IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      69 21
      اینو که راست گفتی ضریب هوشی تو در حد همونیه که حدس میزنی ولی توی همون امریکایی که اینقدر داری قربون صدقش میری نود درصدمتخصصین رده بالا مال کشورهای جهان سوم هستن حالا یا ایرانی یا بقول تو اتیوپیایی(حتی رئیس جمهوری مثل اوباما اصالت کنیایی داشت) --پس اینقدر پز یه کشور دیگه را نده-در ضمن اگر یکم عقل داشتی کافی بود یک حساب سرانگشتی کنی ببینی کشوری برای نمونه فیکش نزدیک 222میلیون دلار هزینه میکنه(عقلم خوب چیزیه)
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      58 9
      از آلبانی صحبت می کنی به پا بغلی ات گازت نگیرد . با هوش مزدور
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      28 7
      منگل خفه شو!!!
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      38 5
      بشین بینیم بابا سیرابی
    • موسی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      40 14
      احمق هایی که ادای باهوش ها رو در میارن. جمله بهتری براتون پیدا نکردم.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      27 12
      يابو ! اربابان وحشي غربيت بهتر از مواجب بگيراني امثال تو متوجه پيشرفتهاي خيره كننده نيروهاي انقلابي ايران در طول دوسه دهه گذشته تاكنون در ارتباط با صنعت نظامي شده اند. به همين دليله كه جرأت كوچكترين تعرض مستقيم نظامي به ايران را ندارند. البته بي غيرتهاي خائني امثال تو اجير شده ايد كه چرندياتي از اين دست را منتشر كنيد و قدرت ببر كاغذي آمريكا را به رخ ديگران بكشيد.اما كور خونديد.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      31 11
      به فرض فرمایش شما صحیح باشه اما آیا اثر روانی شکسته شدن هیمنه آمریکا را چگونه توضیح می دهید. برای من قابل قبول نیست که یک ابرقدرتی به دست خود هیمنه خود را بشکند بنابر این از دید من ان شاالله این امر کاری خدایی و پیشرفتی بزرگ بوده است.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      24 10
      مردک چقدر درجه حماقت تو از احمقای درجه یک آمریکایی هم بیشتره که اونا از ترس خودشونو جمو جور کردن اما شماها هنوز واق واق میکنید یارو دم انتخابات آمریکا همه حیثیتش رفت با پهبادش بعد التماس میکنه تو رو خدا بذارید یه عملیات محدود بکنیم تو دهنی میخوره باز شما هاپ هاپ میکنید
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      23 11
      اسمت چيه ؟ از كجا پيام دادي؟ احتمالا از اردوگاه آلباني نيستي ؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      27 6
      زبان فارسی رو باید 10 واحد درسی دوباره پاس کنی کوچولو وگرنه حقوقت قطع می شه تجدید دوره رو شاخشه... باید توالت ها رو هم بشوری. مأمور سایبری هم اینقد بی عرضه.
    • ا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      5 4
      ضریب هوشی شما آره
    • اکبر قادری IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      43 8
      همونطوری که ساموئل بی رابرتز رو منهدم کردیم ، همون طور که RQ170 , MQ1 , MQ9 شما یانکی های تروریست رو سالم به زمین نشوندیم و فیلم و تصاویرش رو نمایش دادیم و همون طور که ناوها و نفتکش هاتون رو توی خلیج فارس و باب المندب با موشک های کروز خودمون منهدم کردم ، و همون طور که گلوبال هاوک رو ساقط کردیم و تصاویرش رو نشون دادیم و خود دولت آمریکا و وزارت دفاعتون هم تایید کرد ، به همون شکل با فناوری های به قول خودت پیشرفته! لاکهید مارتین هم مقابله میکنیم ، البته مثل نمونه های قبلی که رو هوا پودرشون کردیم تو آینده نه چندان دور هم خودتون خواهید دید که چطوری اف 35 ها و اف 22 هاتون رو چجوری با باور 373 خودمون متلاشی میکنیم... البته همیشه دیوار حاشا بلند بوده و هست و حتی اگه ما خود اف 22 رو هم با خلبانش سالم رو زمین بنشونیم و حتی اگه خود رئیس جمهور آمریکا هم به صحتش اعتراف کنه ، بازم جوجه مزدورهایی مثل شما پیدا میشه و میگه نه همه اینا فیک و اسباب بازیه ....
    • علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      14 74
      البته ایرانی ها خیلی باهوشند ولی کاری کردن نخبه ها همه فرار کنن اونایی هم که هستن توانایی ساخت ار پی جی هم ندارن
    • سعید IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      20 10
      خطاب به ۰۰:۴۳، خدا شفات بده ، چقدر متوهمی، آی کیو ، آمریکا گرانقیمت ترین پهپادشو که فقط دوتاشو در اختیار داره ( ترایتون ام کیو فور سی) را به عنوان تله سایبری استفاده نمی کنه ، در ضمن چرا آمریکا بعد از سرنگونی پهپادش هیچ غلطی نکرد؟ سپاه پاسداران کلکسیونی از پهپادهای سرنگون شده و غنیمت گرفته از آمریکا را در اختیار دارد که بارها آن را به نمایش گذاشته ، جناب ماله کش ، سالم نشاندن پهپاد آر کیو ۱۷۰ در چند سال پیش را چطور توجیه می کنی ؟!!!! انگار سرنگونی پهپاد اربابت اینقدر باعث سوزشت شده که به هذیان گویی افتادی بدبخت ، در زمینه ضریب هوشی ، به استناد یونسکو ، ایران جزو سه کشور برتر دنیاست ، پس حرف مفت نزن ، بیش از چهل و پنج درصد متخصصان ناسا ایرانی هستند ، بهتره جنابعالی کم هوشی خودتو به سایر ایرانی ها نسبت ندی.
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      9 8
      ۲۰۰ ملیون دلار هزینه کردن بجاش ملیاردها دلار پول ایرانو بالا کشیدن
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      9 9
      همین امریکا جونت بهراه 40 تا کشور دیگه به صدام کمک کردند ایران رو شکست بده اما زیرش زاییدند تو که مال این حرف زدنا نیستی گرفتاری بزرگ مملکت ما همین تفکر تسلیم بودن هست منتظر منافقین داخلی و خود باخته ها و تیرانا هستم تا میسوزید منفی بدید
    • . IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      8 9
      تا وقتی آدمای با طرز فکر تو توی راس مدیریت کشور هستن و خیانت میکنن اوضاع همینه که هست،، درضمن شما بعد از اینکه فضله اربابت رو جمع کردی اگه بهت اجازه داد ادکلن بجای حموم یادت نره.
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
      2 0
      این جاسوسای سایبری به دنبال دریافت اطلاعات نظامی لابلای حرفای ما هم هستن خواهشا مواظب حرفاتون باشید
    • سالار IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
      2 0
      با اون عیران نوشتنت حدس میزنم یه پانتورک باشی. شما راست میگین برین زمین هاتونو(البته اگه مال شما باشه!) از ارمنستان فسقلی پس بگیرید!!! لازم نیست نگران جنگیدن و قدرت نظامی ما باشی!!! شوروی هم توی چیزای دیگه ضعیف بود اما توی قدرت نظامی حرف اول رو توی دنیا میزد. اینکه سیستم عامل نمیسازیم چه ربطی داره به ضعیف بودن قدرت نظامی مون آقای خحرمان نابغه؟؟ حرف منطقی تر از این نبود بزنید؟؟
    • بماند کی هستم IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      0 0
      هوش شما که قطعا هوش خر است اما ما ایرانی ها هوش بالایی داریم و شک نکن این سامانه هایی که ساخته میشن برای ما ایرانی ها مثل آب خوردن است و همین باعث شده که یکی از قدرتمندترین کشورها باشیم
  • مغز متفکر IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    29 17
    آواکس ی چیز دیگه ست .
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    31 19
    فقط ارتش
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      0 15
      ارتش افغان زبان
  • GB ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    21 19
    از جدول معلوم میشه که هنوز برای کشف اف22 و اف35 جوابی نداریم. روسها گویا قادر به کشف کلیهء پرنده های رادار گریز شده اند ولی با چه تکنولوژی راداری به چنین امکانی دست یافته اند معلوم نیست. اگر دیگران انجام داده اند پس کار شدنی است.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      9 1
      چطور معلوم شده است روسها به این توانایی دست یافته اند ؟
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      16 3
      اینقدر از سلاح های روسی غول نسازید. در عرض یک هفته دو انفجار در پایگاههای نظامی روسیه رخ داده که امروز روسها تایید کردند انفجار دومی ماهیت هسته ای داشته و برای همین هم میزان تششعات بالا بوده !
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    17 3
    قطعا سطح مقطع راداری بی -2 از یک دهم متر کمتر است و احتمالا عدد اخری درست تر است. دلیل گرانی فوق العاده این هواپیما هم همین است. در ضمن سطح مقطع را اری اف 15 را 25 متر زده که غلط اندر غلط است.
  • بابک NL ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    17 26
    آنتن خونه ما هم UHF میگیره خخخخخ
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      6 12
      ولی گویا مغزت از درک ساده ترین مسائل عاجزه
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    7 9
    بادرود به همه توانگران عرصه های مختلف بخصوص سلحشوران نیروهای مسلح که در پی قوت و قدرت کشور عزت آفرینی مینمایند .چنانچه درست بگویم در گزارش سیما عنوان شد که کشور سازنده ناتوان ازتعمیرات رادار بودند ، این به چه معنی هست ، شاید در واقع نخواستند والا نتوانستند درست بنظرنمیاد ، بعد آیا این با سیستم اس 300 وارد شده یعنی جزئی از آنست و یا مکمل آن و با اشراف بر آن امکان ساخت با مهندسی معکوس وجود دارد و یا با تسلط بر امکانات و چگونگی عملکرد ساخت پیشرفته تر از آن وجود دارد ، امیدوارم که با همت جوانان دانشمندمان که به توان آن عزیزان ایمان داریم ، همچنان امکانات تخصصی مورد نیاز ، خاصه در امور دفاعی مرتفع گردد . انشاالله
  • حسین IQ ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    19 9
    دستشون درد نکنه. خدا قوت ولی یک نکته را در نظر داشته باشیم ۲۳۰۰ نفر ساعت اگر تیم را ۲۳ نفر در نظر بگیریم میشه نفری ۱۰۰ ساعت. یعنی حتی اگر فقط در ساعتهای اداری کار کنند ۱۷ روز خوب این تعمیر و نگهداری است. رونمایی نمیخواد
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    33 12
    زنده باد وطنم ایران
  • مغزمتفکر IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    9 4
    آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    16 12
    درود برشما دلاوران ارتش مدافعان بی ادعای وطنم
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    10 11
    انشاالله مبارک .
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    11 9
    92 عملیاتی شد اونوقت چی شد که بعد از دو سه سال نیاز به اورحال شد؟
  • م IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    23 13
    با اف ۳۵ چه کار کنیم ؟ سطح مقطع راداری اش در حد یک حشره است.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      15 17
      همان کاری که با پهباد جاسوسی آر کیو شد دیگر ، درضمن سامانه های خردادی خودمان یادتان باشد
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      4 14
      ترس تو هم در حد یک جشره است
    • قریشی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      13 15
      وقتی فیلم شناسایی الکترواپتیکال آر-کیو170 منتشر شد یعنی اف-35 برای ما در حد یک حشره منظور میشه
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    28 17
    این همه کشور کار درست تو دنیا هست اونوقت ما شوروی سابق رو الگو قرار دادیم. شوروی سابق روی دریایی از نفت و گاز و منابع ومعادن خوابیده بود ولی درآمدش صرف ساخت سلاح و هزینه جنگ های نیابتی علیه آمریکا در سایر ملل میشد ولی از آن سو تورم و گرانی و فقر مردمش رو بیچاره کرده بود. باید اعتراف کنیم که خدا با ما نیست.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      9 8
      خدا با ما که هست... شاید با تو نباشه!!! این ادبیاتف ادبیات آلبانی هستش.. خودتی..خخخ
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      7 4
      شوروی تنها اشتباهش این بود که پول بدون پشتوانه به سبک امریکاییها(انتقال تورمش به کشورهای زیر پرچمش) چاپ نمی کرد....وگرنه سختکوشی و هوش امریکایی عیارش در مقابل چینی ها مشخص است(افتاده به تعرفه بستن).....پس امریکاییها چون خوب بلدن دزدی کنن الان آقای دنیا هستن ....شایدم ما اشتباه می کنیم و خوب دزدی کردن خودش هنری است وقابل احترام.....
  • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    14 10
    برای رهگیری جنگنده های F22 و F35 باید رادار کوانتومی بسازیم . مثل چینی ها.
  • مرتضی GB ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    19 13
    کاش بمب اتم هم داشتیم
  • US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    6 2
    همه پنهان کار ها برای باند X پنهان کار هستند نه باند L که این رادار با آن کار می کند. تنها مشکل این رادارها این هست که هواپایه نیستند و ارتفاعات برایشان مزاحمت می کند. اگر چند تا هواپیمای پهن پیکر دسته دوم به داخل کشور بیاورید مثل ایرلاینها که با وجود تحریم می آورند و رویشان رادار باند L و باند ایکس بگذارید پهنه بسیار وسیعتری را پوشش صد در صد خواهد داد. روی فانتوم و سوخوی 24 و اف-14 هم زیر ساخت مناسب برای افزودن رادار باند L وجود دارد. فناوری آن نیز که کاملا بومی هست.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 3
    تموم زندگی است برای امروز.. غم فردا نخور تا بشوی پیروز
  • ایرانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    22 13
    مرگ بر پادگان آلبانی و مزدوران منافق رجوی. خخخخ...
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    6 0
    خب توی این گزارش چرا هیچ اشاره ای به بهسازی های صورت گرفته بر روی این سامانه نشده و فقط دربارهی خود رادار گاما صحبت کردید.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    8 1
    شک نداشته باشید کشور سازنده سامانه راداری گاما به دفترچه محاسبات و طراحی این سامانه دسترسی داره و مسلما نسبت به ما که فقط محصول اونها رو اورهال کردیم تسلط تکنیکی بیشتری بر موضوع داره
  • CH ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 3
    ههههه دیگه باید ماهوارهارو زد انداخت ههههه
  • سید رضا GB ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 10
    شکر خدای متعال اونایی که میسوزن اب بریزن اونجا که مبسوزه+پماد ضد سوختگی
  • یزدی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    21 5
    خداقوت افتخار می کنم ایرانیم .برای سلامتی مهندسان طراحان صلوات
  • سعید IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    12 6
    مرگ بر منافق .مرگ بر امریکا و اسرائیل . و مرگ بر وطن فروش منافق که تو آلبانی نشستین و واق واق میکنید .ما مردم ایران از شمامتنفریم اینو تو مغز نداشته خودتون فرو کنید
  • عباس رستگار IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 6
    وصل بشه به آنتن تلویزیون امکان نداره دوتا شبکه درست بگیره. ...
  • عباس IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    3 0
    داشتن پدافند قوی و پوشش راداری کامل یک دستاورد مهم و حیاتیست اما فراموش نشه بهترین سامانه راداری و پدافندی بدون یک نیروی هوایی قوی و باز دارنده بشدت اسیب پذیره باید بفکر جنگندهای مناسب رهگیر و بروز باشیم
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    1 1
    ************** مواظب باشید *************** اینا میخوان اطلاعات نظامی رو از لابلای حرفای ما بدست بیارن ************** مواظب باشید خواهشا
  • ایرانی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    0 0
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.
  • رضا IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    زنده وپاینده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای متخصص وجوانان غیور این سرزمین......
  • ایرانی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    آقایی که ضریب هوشی ایرانی ها رو به سخره می گیری . شما دیگه سر آمد خود تحقیر ها هستید . شما مشکل دارید روانپزشک های خوبی هم داریم با یه مقدار دارو و مشاوره اوکی میشی عزیزم . هیچ وقت ایرانی جماعت رو دست کم نگیر . البته شک دارم ایرانی باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس