کد خبر 917421
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
یمن

اظهارات نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، کاملا در خصوص عربستان صادق است. ریاض بازی را در صنعاء، عدن و الحدیده باخته است و آل سعود هم اکنون باید یکی از سخت ترین تصمیمات خود را اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، سرانجام پس از دو سال توقف مذاکرات، دولت نجات ملی و هیأت دولت مستعفی یمن گفتگوهای خود را با هدف رسیدن به صلح در استکهلم سوئد آغاز کردند.

بیشتر بخوانید

محورهای مذاکرات صلح یمن در سوئد

برگزاری مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، در ابتدای این مذاکرات تاکید کرده است که طرفین برای رسیدن به صلح پایدار در یمن، باید تصمیم های سختی را اتخاذ کنند. از سوی دیگر، استمرار بمباران یمن در حین مذاکرات از سوی ائتلاف متجاوز سعودی، بار دیگر ماهیت واقعی رژیم آل سعود را در برابر افکار عمومی دنیا به تصویر کشیده است.

سعودیها از سه روز گذشته تاکنون، دهها بار صنعاء و دیگر مناطق یمن را بمباران کرده اند. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

واقعیت امر این است که صورت بندی آنچه در یمن می گذرد، بر خلاف آنچه از سوی سازمانهای بین المللی و خصوصا سازمان ملل متحد القا می شود چندان سخت و دشوار نیست!

در این معادله، ما با یک «طرف متجاوز» و یک «طرف مدافع» مواجه هستیم. وجه اشتراک «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و «آنتونیو گوترش» دبیرکل فعلی این سازمان، آگاهی نسبت به نقش مستقیم آل سعود در آغاز و استمرار این نبرد نابرابر است.

از سوی دیگر، نقش ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس به عنوان سه عضو غربی شورای امنیت در ایجاد و تشدید این جنگ غیر قابل انکار است.

از این رو، اصلی ترین گام برای پشرفت در مذاکرات استکهلم، تفکیک طرف متجاوز (آل سعود و مزدوران آن) از طرف دیگر (انصارالله و دیگر گروههایی که مدافع ملت یمن در برابر تجاوز سعودیها هستند) است. در صورتی که این تفکیک صورت نگیرد، اساسا صلح پایداری میان طرفهای یمنی محقق نخواهد شد.

نکته دیگر اینکه؛ مطابق محاسبات «محمد بن سلمان»، شاهزاده قاتل و کودک کش سعودی و همراهانش، قرار بود جنگ یمن در عرض دو هفته پایان یابد! با این حال هم اکنون نزدیک چهار سال از جنگ یمن سپری شده و محصول این نبرد، چیزی جز استیصال و شکست ریاض و حامیان غربی و عربی آن در یمن نبوده است.

بدون شک اگر طرف غربی ـ عربی بخواهد آنچه در میدان نبرد و در طول بیش از سه سال جنگ در یمن به دست نیاورده، پای میز مذاکرات به دست بیاورد، این معادله به نقطه مشخصی ختم نخواهد شد!

نکته مهم تر اینکه؛ اظهارات نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، کاملا در خصوص عربستان صادق است. ریاض بازی را در صنعاء، عدن و الحدیده باخته است و آل سعود هم اکنون باید یکی از سخت ترین و دردناک ترین تصمیمات دوران حیات خود را اتخاذ کند.

این تصمیم بزرگ و سخت، همان «پذیرش رسمی شکست در یمن» است. هر اندازه عربستان سعودی در پذیرش این تصمیم تعلل کند، هزینه های شکست و ناکامی آن در یمن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

از سویی؛ نباید این حقیقت را فراموش کرد که اساسا یکی از دلایل اصرار آمریکا و عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن از طریق مذاکرات سیاسی، ناکامی آنها در عرصه نظامی و عدم موفقیت آنها در طول بیش از سه سال جنگ افروزی علیه مردان، زنان و کودکان بیگناه یمنی است.

در نهایت اینکه؛ هزینه های جنگ یمن، با انعقاد یک توافقنامه یا حتی قطعنامه برای بانیان این جنگ تمام نمی شود. بدون شک محمد بن سلمان و حامیان وی در غرب و همچنین متحدان عربی وی باید بابت کشتار مردم یمن پاسخگو بوده و هزینه های خونریزی خود در این کشور را به صورت کامل پرداخت کنند. هزینه هایی که تا دهه ها گریبانگیر آل سعود، حامیان و متحدان آن خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس