مهدی نصیری - ضرغامی

در دوران مسئولیتم در کیهان و صبح، همیشه با این مساله که دغدغه شماره یک نیروهای حزب اللهی و انقلابی مسائلی چون حجاب و لباس و روابط دختر و پسر شود، مخالفت کردم.

به گزارش مشرق؛ مهدی نصیری مدیر مسوول سابق روزنامه کیهان و نشریه صبح درباره یک نقل قول که به تازگی از عزت الله ضرغامی منتشر شده است، در کانال شخصی خود نوشت:

اخیرا ویدئویی از آقای ضرغامی منتشر شده که حاوی مطلبی در مورد روبوسی آقای عباس کیارستمی با خانم مجری جشنواره کن در سال ۱۳۷۷ است‌. آقای ضرغامی می گوید: "مهدی نصیری در نشریه‌ای که داشت [نشریه صبح] این مساله را حسابی گرفته بود و بعضی دیگر هم صحبت می کردند. من خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. ایشان به من گفتند حالا چرا شما از روبوسی ایشان ناراحتید؟ من گفتم: آقا، ما ناراحت نیستیم و..." [فیلم این اظهارات آقای ضرغامی در ادامه آمده است]:

در این باره، توضیح چند نکته را خالی از فایده نمی بینم:

۱. یادم نمی آید در نشریه صبح به روبوسی آقای کیارستمی با مجری جشنواره کن پرداخته باشم، اگر چه حدود یک سال قبل از آن،  خبری از مصاحبه کیارستمی با نشریه ای خارجی که گفته بود مشروب و گوشت خوک می خورد (و در رسانه های فارسی زبان خارجی بازتاب یافته بود) در صبح منتشر شد و البته اگر آن مصاحبه مربوط به امروز بود و نشریه صبح هم برقرار بود، حتما به آن نمی پرداختم. حالا عرض می کنم چرا.  

۲. تیترِ یکی از اولین مقالاتم (سی سال پیش) که قبل از ورودم به کیهان در این روزنامه چاپ شد، این بود: "آفت جامعه اسلامی: خشونت اجتماعی و عطوفت اقتصادی". در این مقاله از این که در کشور با تخلفات اجتماعی با شدت برخورد می شود اما در مقابل تخلفات و مفاسد اقتصادی، تساهل و تسامح به خرج داده می شود، انتقاد کرده بودم. در تمام این ۳۰ سال موضع من همین بوده همان طور که جمهوری اسلامی هم همان شیوه مورد اشکال را در تمام این سالها کم و بیش دنبال کرده است.

در دوران مسئولیتم در کیهان و صبح، همیشه با این مساله که دغدغه شماره یک نیروهای حزب اللهی و انقلابی مسائلی چون حجاب و لباس و روابط دختر و پسر شود، مخالفت کردم و سعی نمودم  به آنها بگویم مساله عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی بویژه وقتی عناصر فاسد از مقامات رسمی باشند، باید اولین دغدغه یک انقلابیِ مدافعِ جمهوری اسلامی باشد.

۳. چرا جناب آقای ضرغامی خاطره مربوط به حدود ۲۰ سال پیش را الان نقل می کند؟ نیروهای حزب اللهی که مخاطب این خاطره هستند همان روزها سخت به شنیدن این گونه خاطرات و نجواهای خصوصی نیاز داشتند تا در تشخیص اهم و مهم مسائل کشور و انقلاب دچار خطا نشوند و منکر و منکرات را در پاره ای از مسایل اجتماعی مانند بدحجابی و روبوسی یک کارگردان در جشنواره ای خارجی و ... منحصر ندانند و در برابر فسادی  ایستادگی کنند که از قریب به سی سال پیش نطفه اش با خطبه مانور تجمل و تسامح دستگاههای بازرسی و قضایی در برابر اشرافی گری و رانت خواری و خاصه خواری عده ای از مسئولان و بستگان آنها بسته شد و امروز به اژدهای هفت سری  تبدیل شده است که دستگاههای مسئول از نزدیک شدن به آن هراس دارند!

 4. گفتم در صبح دهه هفتاد، خبری از مصاحبه آقای کیارستمی با نشریه ای خارجی منتشر شد که اگر امروز بود، به آن نمی پرداختم. چرا؟ روشن است: متاسفانه اکنون مفاسد اقتصادی و برخی ناکارآمدی های مهلک و ویرانگر در اداره امور کشور از یک سو و برخورد ضعیف دستگاههای مسئول با آن از سوی دیگر، به وضعیتی رسیده است که به نظرم خطر آن برای نظام  و اثر سوء آن بر دینداری مردم به مراتب بیشتر از این وضعیت است که روزی مشروب فروشی ها در کشور گشایش می یافت و گوشت خوک برای طالبان آن در رستورانهایی سرو می شد. طبیعی است در چنین وضعیتی دیگر پرداختن به قضایایی که آقای کیارستمی در مصاحبه اش با آن نشریه خارجی گفته بود، جز سفاهت نیست.

هنوز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، امام جمعه موقت تهران - که خود همیشه از مقامات قضایی کشور بوده - سخن از ضرورت برخورد با گردن کلفتها می‌گوید اما باز توضیح نمی دهد که حلقه مفقوده ای که باعث عدم برخورد لازم و کافی با گردن کلفتها در تمام این سالیان و نیز همین روزهای پر از درد و بلا برای مردم بوده، چیست و این معما را چگونه باید حل کرد که همه از مقابله با مفاسد اقتصادی و گردن کلفتها و دانه درشتها می‌گویند اما همین که اسم یک دانه درشت - از مقامات سابق بانکی برده می شود و احتمال محاکمه اش می رود - بلافاصله حکم مشاورت برایش صادر می شود؟ و نیز خطیب محترم جمعه نمی گوید که آن همه سر و صدا و طوفان رسانه ای در باره حقوقهای نجومی به کجا انجامید و چه نتیجه ای در برداشت که حالا دوباره باید ساز برخورد با گردن کلفتها را کوک کرد؟


کلان خریداران سکه - که در غیرقانونی بودن عمل برخی از آنها و در اولویت برخورد با آنها تردید وجود دارد - به محاکمه کشیده می شوند اما در برابر مسئولانی که دستور فروش سکه و حراج ذخائر طلای کشور را صادر کردند، همچنان این پا و آن پا می شود.

گاهی فکر می کنم یکی از اشکالات موجود در جمهوری اسلامی تسلط  مسئولان آن بر سخنرانی است که از خطابه های پرشور و بعضا پرنکته و پرمحتوای خود به وجد می آیند و فکر می کنند با این شیوه در حالِ حکمرانی صحیح و موثر هستند، در حالی که بدیهی است به عمل کار بر آید نه به سخندانی و سخنرانی ، و دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    6 2
    جناب نصیری خیلی شماره گذاری نکنیم ، پرداختن به مسایل اخلاقی جنسی به معنای فراموشی مسایل و مفاسد اقتصادی نیست ، آیا پسران و دخترانی را که مشغول هوس حرام می شوند می توانند به مفاسد اقتصادی فکر کنند؟ الآن چه کسانی به روابط غیرشرعی نامحرمان دامن می زنند؟ مفاسد اخلاقی و مفاسد اقتصادی با هم خویشاوندند ، بیگانه نبینیمشان
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    1 0
    اوه اوه چی خیط گفته.مخصوصاً آخرش
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    3 0
    امر به معروف ک نهی از منکر اهم و مهم نداره که بگی الان گفتنش سفاهته . ی کم قران بخون
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    3 1
    بفهمید دلسوزیهای احمقانه کار را به اینجا کشاند. باید آقایان بفهمند که خطر یک گناه علنی و اصرار بر آن از هزاران گناه مخفی بیشتر است. امروز دین در حجاب خلاصه شده و مهمترین سنگر دین همین حجاب است. بفهمید که حجاب امروز همان تپه رمات و کوه تیراندازان احد است که اگر از دست برود همه چیز از دست رفته است. نظامی که بی حجابی و تبدیل ظاهر کشور شیعه به کشور لاییک را پذیرفت همه هستیش را از دست می دهد. اگر شک داری ببین که چرا این همه تهاجمی که علیه حجاب است و این همه پول و رسانه ای که صرف ترویج بی حجابی می شود در مورد هیچ گناه دیگری انجام نمی شود. حتی اینقدر که حمله به حجاب صورت می گیرد به خود ولایت فقیه حمله نمیشود! پس بفهمید که دشمن چرا این جا را نشانه رفته است. بفهمید که معضلات اقتصادی و اجتماعی منشاء بی حجابی نیست و اتفاقا همه حرمت شکنی ها و بی حیایی ها از خانواده های بهایی و مرفه بالاشهری آغاز می شود. بفهمید که مشکل حجاب در سخت بودن آن نیست چرا که قطعا یک روسری دو گرمی و یک لباس گشاد غیر بدن نما از ساعتها آرایش و پوشیدن لباسهای تنگ بسیار راحت تر است. بفهمید که بر خلاف تصورات ان شاء الله خام و ساده اندیشانه مسوولان نظام، فرهنگسازی چیزی جز ایجاد نظام تشویق و تنبیه نیست. و اگر می خواهید یک هنجار به صورت عادت عمومی درآید باید انجام دهنده آن مورد تشویق و انجام ندهنده و مورد تنبیه شدید قرار گیرد. بفهمید که اصلا قانون یعنی اجبار. همه قوانین برای نفع جامعه تنظیم می شوند. برای کارهایی که تا زور نباشد افراد زیادی زیر بار آن نمی روند. از قوانین رانندگی و کمبرایمنی و کاسمت تا بیمه اجباری و حتی نماسازی اجباری ساختمانها! ولی اینان هر اجبار و دستوری را می پذیرند جز آنکه ریش در احکام الهی داشته باشد. حالا هر قدر هم که به نفع جامعه باشد! بفهمید که هدف از اجرای احکام الهی در جامعه تزریق دین به دل مردم نیست که رسول الله هم موظف به چنین کاری نبود و خدا فرمود تو نمی توانی هر که را بخواهی هدایت کنی. مگر خدا بخواهد او را هدایت کند! (قصص 56) بلکه هدف از اجرای احکام صرفا ایجاد فضای ظاهری سالم در جامعه است تا آن کسی که می خواد مومنانه زندگی کند زیر فشار نباشد. بفهمید که چرا یک روزه واری کفاره اش فقط روز روزه است اگر سه بار در ملاعام انجام شود حکم شرعی آن اعدام است.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    2 12
    اینقدر عاقل بوده!؟که این روبوسیها جنبه شهوتی نداره بلکه جنبه رسمی پیدا گرده وهدف احترام دریک کلام است-که خیایها جنبه شهوت بهش نگاه میکنتد!؟
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    5 0
    آفرین به مهدی هنوزم همان مرد عدالت خواه دیروزها و امروز افسوس که گوشی شنوایی نیست و مطالبه ای اساسی از سوی بزرگان این مرز و بوم در مورد مسائل کلان نیست جز هماره فریادهای رهبر که آن را هم عمل نمی کنند
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    9 0
    برادر من واقعا فکر می کنید فقط در حوزه اقتصادی فاجعه رقم خورده ؟اتفاقا همان دوستان پول هایشان را به حوزه فرهنگ برده و اخیرا ترویج سکس گروهی می کنند؟بعد میگوییم چرا اوضاع جامعه اینچنین است؟!
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 3
    خیلی زشته اقای ضرغامی تو اینجور موارد زننده و غیر مهم پای رهبری رو وسط میکشی
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 0
    آفت جهان سوم افراط و تفریطه و دقیقا امثال انگلیس 100 ساله از همین حفره افراط و تفریط به ما ضربه های بزرگ می زنن آیت الله خامنه ایی با هوش و بصیرتی فوق العاده دقیقا محل مشکل را پیدا کردند در تمام این سال ها هم تاکید کردند با من حرکت کنید نه عقب بمونید نه جلو بزنید ؛ به عنوان یه هفت تیغه می گم والا بلا پشت ایشون حرکت کنیم به همه چیز می رسیم هر جامعه قدرتمندی یک رهبر می خواد که البته خیلی از کشورها چنین شانسی نداشتن ما داریم ارزششو نمی فهمیم ایشون هم برپایه دموکراسی خیلی اصراری به فهمیدن یکسری ندارن .
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 0
    افرین . آموزنده بود
  • سعید IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 3
    برو کشکتو بساب مشرق چرا این همه ضرغامی رو مطرح میکنید ایشان کاره ای نیستند
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    میتونست بگه که دیر نشه
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    5 0
    راستی راستی هم همینطور است روحانیها تصور می کنند موعظه همان حکمرانی است - مردم عمل می خواهند - نوکیسه ها یا نوچه های این گردن کلفتهای اقتصادی یک جمعیت عظیم برانداز هستند اینها قلع و قمع نشوند مردم فاصله خواهند گرفت خود آنها با مردم هم رازی و همدردی هم می کنند که دولت و حاکمیت چپاول گر است - حتی هنوز هم شایعه می کنند سی درصد فروش خودرو را به رهبری می دهند - از صدقه سری سادگی وعاظ و پا منبری های آنها وضع روز به روز بد تر می شود.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    6 0
    جناب آاقی ضرغامی سیل بنیان کنی که مرحوم علی شریعتی آن روزها به آن اشاره داشتند از غرب تاختن آورده بود آن سیل اینهارا برده است به در درون باتلاقی برده است و می لولند - راه نجاتی هم برایشان متصور نیست خداوند خودش برای اینها و بانیان آن سیل از غرب راه نجات از معاصی را بگشاید - اکنون نیز سیلابهای فصلی از فرزندان این ملک و مملکت تلفات می گیرد بفکر اینها باشید بفکر سیل بند های فرهنگی باشید بفکر آن نوری باشید از شرق عالم تا غرب عالم از شمال عالم تا جنوب عالم بشر امروز نیازمند تابش آن است سایه سیاهی موانع آن نور را بزدائیم - ما ملت در زندگی روزمره خود عاجزیم مسؤلیت شیعه بودن بازهم بقول مرحوم علی شریعتی چه حکمتا؟ - امیرکبیر وقتی فتنه بابیها را دید ضربه کاری را به مغز اینها زد به پادشاه مملکت گفت تو در فکر شکار مارال هستی جوانکی از کرور کرور ملت ایران آدم شکار می کند و چشم فته را از حدفه در آورد- نگذاریم در قیل و قال شکم پرستی و ..انسان شکار شود بسیارند کسانی مانند کیارستمی ها را در دام می اندازند و باتلاق می برند - شیطان با متنوع ترین اسباب و اساس داردآدم شکار می کند هرروز آدمها یا آدمی از امت محمد را شکار می کنند بنظر می رسد باید پرسید چه باید کرد؟ و جواب چه باید کرد هارا با تبیین نبایدها با انضابط ملی تدوین و بکار گرفت. زمانه ما قدار است دشمن زبان منطق ندارد چون شکارچی آدم است
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    5 1
    فکر کنم این افاضات اقای ضرغامی نتیجه همان صبحانه های مشوشی است که با کله گنده؟! های چپ و راست میخورد . نمی دونم فکر ریاست جمهوری داره نعوذبالله. اما باید به ایشان گفت از اشتباه اقای رییسی در همراهی تتلو باید درس بگیرد ضمن که اینکه این کارهاش مشمئز کننده است.
  • حامد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 2
    جای این افراد در مدیریت کشور خالیست حیف
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    اقای نصیری اصلا هم اینگونه است درست است مواردی از فساد وجود داره ولی این اژدهای هفت سر به قول شما وجود نداره. کشور ما تونسته به موفقیتهای زیادی در مبارزه با فساد و ارتقای وضعیت اقتصادی مردمش دست پیدا کنه. شاهد اینکه ما از نظر امارهای اقتصادی رتبه هیجدم در دنیا رو شاهدیم و اگه این اصلاح طلبهای نامرد بگذارند و ما رو زیر یوغ بندگی امریکا و اروپا نبرند حتما می تونه وضعیتمون بهتر بشه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    مملکتی شده ها
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    از روی بیکاریه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    تلاش زیادش برای پوشاندن چهره ی یک لیبرال ستودنی هست
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    من حزب اللهی به مردمی که میگن خریدار سکه را میگیرند و عرضه کننده را رها میسازند چه بگویم. اگر شما از مسئول خطاکار که البته ممکن است خطایش از دستورات بالادستی اش باشد(که البته این بار مسئولیت فرد را کم نمیکند) حمایت میکنید خوب بی جهت نیست که میبینیم مردم از فرصت طلبان قضیه ی ارزی در شبکه های اجتماعی حمایت کردند.
  • سید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 1
    کوچک شمردن خطاها و معاصی خود از بزرگترین معاصی است! هر خطایی به جای خود باید مورد پیگرد قرار گیرد و قرار نیست به خاطر بعضی خطاها از دیگر گناهان چشم پوشی شود!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    فراز آخر این متن را باید با آب طلا نوشت و سردر قوای سه گانه و شورای نگهبان نصب کرد
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 1
    خیلی تند و تیز بود. کمی مراعات کن شیخ
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    امام جمعه موقت تهران - که خود همیشه از مقامات قضایی کشور بوده - سخن از ضرورت برخورد با گردن کلفتها می‌گوید/ نامه تمام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس