توضیحات نوبخت درباره لایحه بودجه ۹۸ در فراکسیون امید

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه۹۸ در ۶ جلد صبح امروز به مجلس ارسال شد،گفت:در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی سال آینده ۱۴۲ هزارمیلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور  با بیان اینکه لایحه در ۶ جلد تنظیم شده است، گفت: همراه با لایحه بودجه، سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده است.

وی افزود: همچنین دو جلد اهداف مبانی اقتصادی و اجتماعی همه دستگاه ها را تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

احتمال افزایش حقوق کارمندان بیش از ۲۰ درصد

قیمت بنزین در بودجه 98 چقدر است؟

زمان رونمایی از بودجه ۹۸ مشخص شد

معاون رییس جمهور با بیان اینکه بودجه ۹۸، بودجه مبتنی بر عملکرد است، گفت: برای اینکه نمایندگان مطمئن شوند که بودجه مبتنی بر عملکرد است، در یک جلد مبانیِ قیمت تمام شده دستگاه ها را نیز به مجلس ارسال کردیم.

وی ادامه داد: به صورت شفاف یک کتاب در رابطه با طرح های عمرانی که قرار است واگذار شوند، تهیه کرده و به مجلس ارسال کرده ایم تا از رانت جلوگیری شود.

نوبخت با بیان اینکه تمامی دستگاه هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند را به مجلس معرفی کردیم، افزود: همچنین گزارشی تهیه کردیم مبنی بر اینکه غیر از یارانه نقدی که پرداخت می کنیم، چه میزان یارانه غیرمستقیم پرداخت می کنیم.

۱۴۲هزارمیلیارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی

وی در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده گفت: بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است.

۴۳۳ هزارمیلیاردتومان درآمد مالیات، حقوق گمرکی و سایر

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ۴۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ناشی از مالیات، حقوق گمرکی و سایر است، بنابراین برای پوشش هزینه ها مجبور به واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی هستیم که نفت و گاز از جمله دارایی های سرمایه ای است.

وی افزود: همچنین دارایی های مالی از جمله اورراق، سهام شرکت ها را نیز واگذار می کنیم.

۳۱.۹هزارمیلیاردتومان بازخرید اوراق مشارکت قبلی

نوبخت اظهار داشت: برای سال آینده ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید اوراقی که در سال های گذشته خریده و امسال باید بازپرداخت کنیم، هزینه خواهیم کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اوراقی که طی سال های گذشته خریدیم صرف طرح های عمرانی کردیم، گفت: امسال ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروختیم و سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومانش را می خریم.

وی با بیان اینکه یک ریال از خزانه پرداخت نمی شود مگر برای تخصیص، گفت: با تومه به اینکه انضباط مالی داریم، اوراقی که منتشر می کنیم را در زمان سررسیدشان پرداخت می کنیم.

وابستگی بودجه ۹۸ به نفت؛ ۲۷ درصد

به گزارش مهر در ادامه این نشست رییس سازمان برنامه و بودجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با تحریم چه تدبیری اندیشیده اید، گفت: فروش روزانه نفت که امسال ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه بود را برای سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه در نظر گرفته ایم و وابستگی بودجه به نفت حدود ۲۷ درصد خواهد بود.

وی افزود: در مصارف هم در دو حوزه هزینه ای و عمرانی تفکیک ایجاد کردیم. به همین جهت در بخش هزینه ها برای «سایر» رشد صفر و برای «حقوق و دستمزد»،  ۲۰ درصد افزایش درنظر گرفته شد. البته حرف آخر را مجلس می زند اما توان ما در حد ۲۰ درصد است.

مردم از تورم مصون خواهند ماند

نوبخت گفت: سعی کردیم تورم را از دو جهت کنترل کنیم. خانوارهای ایرانی همه کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت خواهند کرد تا مردم از تحریم ها مصون باشند.

وی افزود: برای بنگاه ها نیز ما به التفاوت سود تسهیلات در نظر گرفتیم. تا از رکود تولید جلوگیری کنیم.

نوبخت تاکید کرد: بنابراین در مصارف، منابع و اهداف بودجه، اثر تحریم را پیش بینی کردیم و امیدواریم با این بودجه از تنگناها عبور کنیم.

یک ریال از خزانه برای یارانه نقدی نمی‌دهیم/حذف غیرنیازمندها به استانها سپرده می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سازوکار ساماندهی یارانه های نقدی، گفت: مقدار یارانه نقدی اعم از آنچه که نقدی به خانوار می‌دهیم و به بخش های دیگر می دهیم را ما تعیین نمی کنیم بلکه بر اساس مابه التفاوتی است که قانون هدفمندی مشخص کرده است.

وی به حذف افراد غیرنیازمند اشاره کرد و گفت: امسال برای این اقدام، تصمیم گرفتیم این مسئولیت را به استانها بسپاریم زیرا آنها وضعیت مردمی که در استانها زندگی می‌کنند را بهتر میشناسند تا خانوارهای غیرنیازمند را حذف کنند و هرچه می ماند در طرح های عمرانی استان هزینه کنند. 

وی همچنین ادامه داد: امسال یک ریال از خزانه برای واریز یارانه ها برداشت نکردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازوکار آشکارسازی یارانه پنهان چیست؟ گفت: رقم قابل توجهی است و عدد دقیق را قبل از اینکه بودجه در مجلس به بحث گذاشته شود منتشر می کنیم.

سهم ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی از منابع هدفمندی

وی در خصوص سهم صندوق توسعه ملی، افزود: سهم ۳۴ درصدی برای صندوق در نظر گرفتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 0
    بگید یاارنه هر نفر میخواهید چقد کنید
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      4 4
      یارانه را فقط باید به ( کمیته امدادی ها و بهزیستی ها) بدهند . چون ادم مولتی میلیاردر سراغ داریم که چند تا خانه و فروشگاه دارد ولی هنوز دارد یارانه می گیره .
  • محمد علی GB ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 0
    با این رقم بودجه یارانه نقدی عملا میشود به هر ایرانی لااقل ۱۵۰هزار تومان یارانه ماهیانه داد.اگر متمولان را حذف کنند چند صد هزار میشود.باید شفاف کنند این مبالغ نقدی یارانه ها کجاها و برای چه کسانی خاصه خرجی میشود!!!؟
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      0 0
      یارانه اقشار ضعیف مثل کمیته امداد و بهزیستی رو چند برابر کردن قرار نیست به همه یک اندازه بدن
  • شایان GB ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    6 1
    دکتر احمدی نژاد با همه اشتباهاتی که بهش وارد اگر الان بود یارانه رو چند برابر میکرد. شما فقط بلدید ارز و بالا ببرین تا کسری بودجه رو جبران کننین و پول های گم شده تو دولت رو پیدا کنین! ولی ارز و بردی بالا حالا اوردی پایین میتونین قیمت کالاها رو هم بیاری پایین؟ نه اف بر شما واقعا که فقط به فکر خودتان و خاندان تان هستید.
  • مهربان IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    8 0
    قیمت ها همه3 برابر شده با افزایش حقق20 درصدی چگونه گرانی جبران می کنند، دولتی که لیاقت ندارد بهتر است کنار برود
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 1
    لااقل حقوق (همه بازنشستگان تامین اجتماعی ) را 50 درصد اضافه بکنید .
  • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 0
    دولت حامی سرمایه دار
  • آقا IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 0
    آقا تو رو خدا یکی بگه طرح خرید سربازان غایب هست داخل لایحه بودجه 98 یا نه؟
  • رحیم IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 0
    دولت باید به فکر عموم مردم باشد نه کارمندانی که زیر سه ملیون میگیرند پرداخت جبرانی ۲۰۰هزاری به کارمندان کار خوبی بود اما اینکه کارمندها جبرانی گرفتند ولی عموم مردم بی بهره موندند عواقب اخروی دارد.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 0
    یارانه نقدی143000 میلیاردی که میشه هرنفر150 هزار تومان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    بودجه ای که سالهاست به مجلس میره و تصویب میشه چه دردی از مردم دوا کرده(هیچ)صفر
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    لااقل حقوق (همه بازنشستگان تامین اجتماعی ) را 50 درصد اضافه بکنید .
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 0
    منم موافق نظرات دوستانم هستم دولتی که جوابگوی مردم شهید پرور ایران نیست وتنها با دادن شکلات در دهان مردم آنها را گول میزنه استعفاه بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس