کد خبر 915768
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

به گزارش مشرق، هادی محمدی فعال رسانه در اینستاگرام درباره روابط عربستان و ترکیه در جریان قتل خاشقجی نوشت:

ماجرای قتل جمال خاشقجی برغم همه تلاشی که برای فراموشی آن می شود، اثر خود را بر لایه های زیرین تحولات منطقه ای و بین المللی گذاشته است. ترک ها امتیازهایی مانند همکاری امریکا در استرداد گولن و کاهش محاصره قطر را کافی نمی دانند و قتل خاشقجی را ابزاری میان مدت برای تضعیف یا حذف بن سلمان و به تبع آن تقویت جریان اخوان در مقابل فشارهای سعودی قلمداد می کنند.

مهم تر از این، ترکیه در مذاکره با امریکا امتیازگیری در مسئله کردی را بسیار مهم تر از موضوعاتی مانند گولن یا حتی محاصره اقتصادی قطر ارزیابی کرده است.

در سعودی، تاثیر اصلی مسئله خاشقجی در اراده امریکا و برخی کشورهای غربی دیگر برای تقویت احمد بن عبدالعزیز -که اکنون با تضمین امریکا در ریاض به سر می برد- در مقابل پسر سلمان وتلاش برای بازگذاشتن گزینه پادشاهی او در آینده ای آشکار شد که شاید چندان دور هم نباشد.

در امریکا تاثیر اصلی قتل خاشقجی نخست در تقویت جریان های منتقد ترامپ و عمیق تر شدن اتهام ها به اودرباره تبانی با دولت های خارجی در اداره دولت، ظهور یافت، سپس بسیج نخبگان سیاسی و رسانه ای علیه ترامپ را تشدید کرد و نهایتا پس از انتشار ارزیابی سیا درباره آمریت بن سلمان در قتل، به نوعی رویارویی پنهان میان ترامپ و ‌جامعه اطلاعاتی امریکا انجامید که پیش از آن هم روابط چندان گرمی نداشتند.

توقع نتایج فوری از این تحولات چندان منطقی نیست اما می توان گفت در میان مدت برخی روندها دیگر هرگز چنان نخواهد بود که در گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس