کد خبر 915659
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
چرا معیار یک ساعت کار برای تهیه آمار بیکاری؟

معیار یک ساعت کار در هفته در دولت نهم ودهم بارها مورد نقد قرار گرفت و عده ای مدعی این شدند که این معیار درستی برای بیکاری نیست.

به گزارش مشرق، چند سالی است که میزان کار در هفته برای محاسبه شاغل یا بیکار بودن افراد، همواره به محل بحث کارشناسان آماری و علوم اجتماعی تبدیل شده است؛ بسیاری از افراد ملاک یکساعت کار در هفته را برای شاغل بودن نمی پذیرند و بر این باورند از آنجا که فرد با یک ساعت کار هفتگی نمی تواند درآمد مکفی برای گذران زندگی کسب کند، بنابراین نرخ بیکاری کمتر از میزان واقعی آن در شاخص های آماری نمود یابد.

این موضوع در دولت نهم و دهم هم مورد نقد قرار گرفت.  دولت‌های نهم و دهم در کارنامه اقتصادی خود، با معیار یک ساعت کار در هفته مدعی ایجاد هفت میلیون شغل بودند و این مساله چه در مناظرات انتخاباتی و چه بعد از به رسیاست رسیدن روحانی بارها و بارها مورد انتقاد دولتی ها قرار گرفت. به عنوان مثال علی ربیعی، وزیرسابق تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در دوره ای با انتقاد از این رویه خواستار تعیین دقیق مبانی آماری در حوزه اشتغال شد و پرسید: یک ساعت کار در هفته را شغل می‌دانید؟

بیشتر بخوانید:

بسته حمایتی خانواده 4 نفره چقدر است؟ +جدول

اما امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران درباره تحلیل یک ساعت کار در هفته می گوید:

طی چند دهه گذشته همواره یکی از مهمترین و جدی‌ترین انتقادات و چالش‌های مطرح شده درخصوص گردآوری و تحلیل و تفسیر آمارهای اشتغال و بیکاری در همه کشورهای جهان، مسئله انتخاب "معیار حداقل یک ساعت کار درهفته مرجع" به عنوان مرز تعیین شاغل (اعم از اشتغال ناقص و تمام وقت) و بیکار مطلق و همچنین "عدم پاسخگویی به مباحث و مسائل معیشت نیروی کار" بوده است.

در مقابل همواره الزام به مقایسه‌پذیری آمارهای کشورها و رعایت استانداردهای جهانی به عنوان پاسخ مطرح شده است. با وجود اهمیت بسیار زیاد استدلال مورد اشاره در پاسخ‌گویی، این پاسخ نتوانسته است نقش پاسخ اقناعی‌ را برای عامه مردم و بخصوص دست‌اندرکاران رسانه و چه بسا سیاسیون ایفا نماید، به همین دلیل مرکز آمار ایران تصمیم گرفت به جای تأکید بر استدلال های غیر قابل خدشه فوق‌الذکر، تبیین مبانی تخصصی و فنی اجماع جهانی (Unanimous agreement) بر مرز شاغل ، بیکار و مباحث معیشت را در دستور کار خود قرار داده و مجموعه نظرات را در نشست تخصصی کالبدشکافی آمارهای اشتغال و بیکاری با حضور دانشگاهیان و صاحبنظران و دست اندر کاران رسانه ، به شرح زیر ارائه نمود.

 شرح کامل این استدلال را ببینید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دیده بان IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    اخه یکساعت کار تو هفته هم تو ایران درامد خوبی داره... مگه اختلاس و دزدی چقد زمان میبره...این درامد یر یکساعت کار تو ایران از سال 84 هست مثلا دلار .. مسکن.. خودرو... تو یک ساعت خیلی میتونه درامد داشته باشه.. جدیدا رب و تخم مرغ... یکساعت وقت میخواد.. همش.. یکساعت واقعا زیاده
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    0 0
    نه که وفور کار داریم، یک ساعت کار در هفته هم حساب میشه. خوبه حداقل در گزارش نویسی ارقام و آمار سربلندیم، دوست داشتید صفر یا منفی باشه؟! اینا دارن آبروداری میکنن تو در و همسایه و یحتمل بین الملل!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس