بیکاری نمایه

اعلام رئیس جمهور مبنی بر اینکه تعداد ایجاد اشتغال در بهار ۹۷ بیشتر از داوطلبان کار بود ناشی از افزایش تعداد اشتغال ناقص است.

به گزارش مشرق، ایجاد اشتغال همواره یکی از کلیدی ترین و مهمترین مسائل کشور است و با وجود اینکه  تلاش های فراوانی درقالب سیاست ها و برنامه های مرتبط با اشتغال از سوی دولت ها انجام شده است اما همچنان بیکاری و نابسامانی در حوزه اشتغال یکی از موانع اصلی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور است که تبعات مختلف در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد.  

بحث افزایش نرخ بیکاری در کنار نوسانات نرخ ارز و رکود و قاچاق  مشکلاتی است که کشور با آن مواجه است. همین موضوع باعث شد که  نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره «بیکاری»، «ارز»، «رکود» و «قاچاق» قانع نشوند.

*از سال  ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰ هزار نفر بوده است

حسن روحانی رئیس جمهور  چند روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه پاسخ به سؤال نمایندگان  درباره آمار بیکاری گفت: شما ببینید ما در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغالمان چقدر بود؟ اشتغال خالص‌مان را نمی‌توانم بگویم چقدر بوده است. آن‌قدر کم بوده است که نمی‌شود گفت؛ ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰هزار نفر بوده است.

روحانی گفت: امروز اشتغال خالص ما در طول ۵ سال گذشته۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این افتخاری بزرگ برای کشور است؛ شما به آمار بانک مرکزی و آمار مرکز آمار توجه کنید و مقایسه کنید،‌ البته که اشتغال، سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی لازم دارد اما در عین حال در زمینه اشتغال موفقیت بسیار بزرگی داشته‌ایم و برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آنچه‌که داوطلب کار بوده‌اند، ما کار را ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند که ۷۵۶ هزار اشتغال ایجاد کردیم.

 اما آمار مرکز آمار حکایت از این دارد که در سال ۸۴ تعداد شاغل کشور ۲۰میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده است، یعنی از جمیت ۲۳میلیون و ۲۹۳ هزار و ۴۴۵ نفری حدود ۲میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۶۶ نفر بیکار بوده اند.

از سوی دیگر تعداد جمعیت فعال در سال ۹۱ مطابق آمار مرکز آمار ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۰۶ نفر بوده که از این تعداد ۲میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر بیکار بوده اند و از این میزان ۲۱ میلیون و ۱۶۱  هزار و ۳۴۸ نفر شاغل بوده اند.

در حالی که روحانی تعداد شاغلان کشور در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۱ را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد که مقایسه تعداد شاغلان سال ۸۴ با ۹۱ نشان می دهد که تعداد ۵۴۲ هزار و ۷۶۹ نفر در بازه زمانه ۸ساله به تعداد شاغلان اضافه شده است.

 گزارش های آماری بهار ۹۷ هم بیانگر این است که تعداد جمعیت فعال در بهار ۹۷ به میزان ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۰۵ نفر بوده است که ازمیزان حدود ۳میلیون و ۳۲۲ هزار و ۰۱۵ نفر بیکار بوده اند. یعنی ۲۴ میلیون و ۰۶۴ هزار و ۶۹۰ نفر شاغل بوده اند که  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی بهار ۹۶ که تعداد شاغلان۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۵۵ نفر بوده تغییرات ۷۵۶ هزار و ۳۳۵ نفری داشته است.  این نشان دهنده افزایش اشتغال ناقص در سال ۹۷ است. میزان اشتغال ناقص در سال ۹۷ مطابق آمار مرکز آمارحدود ۲میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۱۸ نفر بوده است که در سال ۹۶ این میزان ۲  میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۷۳ نفر بوده است که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۷ هزار و ۶۴۵ نفری داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس