خشونت در استادیوم ها

در دنیای فوتبال حرفه‌ای مساله امنیت بسیار اهمیت داشته و حرفه‌ای بودن نیروهای امنیتی تحت قرارداد با فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش یک کشور ملاک مهمی برای قضاوت درباره استانداردهای امنیتی یک کشور است.

سرویس ورزش مشرق - به بهانه چند حادثه تلخ در دنیای فوتبال که تلخی خود را بیشتر حول محور اخلاق رقم زده، نگاهی می اندازیم به اوضاع ناهنجاری‌ها و ناپاکی های دنیای فوتبال در کشورهای دارای سبک و مدعی فوتبال حرفه ای به خصوص در اروپای غربی.

نخست از ماجرای تلخ آمریکای جنوبی آغاز کنیم، جایی که بازی برگشت فینال لیبرتادورس به خاک و خون کشیده شد و ده‌ها نفر از هواداران دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته به شدت زخمی شدند و دو بازیکن بوکا نیز بر اثر جراحت نسبی و مصدومیت، بازی های بعدی تیم خود را از دست دادند.

نیروهای امنیتی آرژانتین در مهار بحران پیش آمده در استادیوم، به شدت ناکارامد عمل کرده و نمره قبولی از این فرایند کسب نکردند. در واقع پلیس در بیشتر سکانسهای این درگیری های استادیومی و خیابانی شکست خورد و در جاهایی که نیازی به خشونت وجود نداشت، برای جبران ناکارآمدی خود رفتاری سنگین و عجیب با مردمی داشت که اتفاقا چندان در شورش اصلی دخیل نبودند. این اتفاق برای پلیس آرژانتین نیز بسیار منفی و بد بود و باعث شد از سوی دولت جریمه شود.

بیشتر بخوانید:

جنگ جهانی سوم لغو شد! +عکس

ترس فیفا از برگزاری جام‌جهانی در آمریکای جنوبی

چهره ناپاک فوتبال در چنین اتفاقاتی رخنمایی می کند و در سراسر جهان، وظیفه نیروهای امنیتی و نظامی است که ضمن هماهنگی با فدراسیون ورزشی مانند فوتبال وارد عمل شده و ابتکار عمل را در دست بگیرند. در برخی بحران های شدید و درگیری های عجیب و غریب در استادیوم های ورزشی، فرمانده نظامی دیگر دلیلی برای هماهنگ بودن با مقامات ورزشی نمی بیند و در راس تصمیم گیری و در لباس یک فرمانده اصلی وارد میدان می شود. خشونت چیزی نیست که پلیس امنیتی بخواهد از آن به عنوان برگ برنده خود استفاده کند اما گاهی برای یک مافیا یا یک گروه خرابکار، وضعیت کاملا متفاوت شده و پلیس چاره ای جز برخورد قاطع و قهری با خاطیان و مجرمان ندارد.

اخیرا درگیری شدید هواداران دو تیم فوتبال باشگاهی آ.اک یونان و آژاکس یکی دیگر از خاطرات تلخ در دنیای فوتبال را رقم زد و ده‌ها هوادار مست و لایعقل داخل استادیوم به جان یکدیگر افتاده و زخمی و مجروح شدند.

سوال جدی یوفا از مقامات امنیتی یونانی این بود که یک بمب دست ساز چگونه از دروازه امنیتی استادیوم داخل شده و پلیس هیچ آگاهی از این موضوع نداشته است، در هر حال انفجار یک بمب دست ساز در قالب یک منور، باعث زخمی شدن و مصدومیت شدید حداقل 15 هوادار شد و در این میان طبق ادعای دادستانی آتن، دستکم 45 نفر از هواداران دو تیم بازداشت شده اند. با توجه به حجم سنگین خبری و بازتاب این موضوع، جالب است بدانید که مجازات افراد دستگیر شده چیست؟ طبق قانون این افراد در بدو دستگیری زیر سایه قانون اتحادیه اروپایی، اتهام شورش علیه امنیت عمومی را دارند و نیازی نیست درباره داشتن وکیل در 24 ساعت اولیه، به حق شهروندی آنها احترام گذاشته شود چرا که انها اصولا همین حق شهروندی را زیر پا گذاشته و اموال عمومی را تخریب کرده اند.

در گزارش آس اسپانیا آمده برای 45 فرد بازداشت شده دستکم 6 ماه حبس قطعی در نظر گرفته شده و دادگاه این افراد پس از تحمل این دوره 6 ماهه کلید خواهد خورد. جریمه سنگین مالی و بلوکه شدن حساب بانکی بین المللی این افراد برای پرداخت کامل خسارت نیز الزامی است.

در کشور آلمان فدراسیون فوتبال این کشور قانون پیشنهادی پارلمان آلمان به سال 1999 را ضمن چند اصلاحیه در دو دهه گذشته پذیرفته و فیفا نیز اعمال این مجازات سنگین قانونی در فوتبال آلمان را به شرط اعمال در داخل خاک آلمان پذیرفته است، بر اساس این قانون هر شهروند آلمانی که به حکم دادگاه عالی این کشور متهم به شورش در اماکن ورزشی و استادیوم های فوتبال شده و جرم آن محرز شده باشد با توجه به میزان خسارت وارد شده به اموال عمومی و گزارش پلیس مبنی بر ایجاد رعب و وحشت و مزاحمت برای سایر شهروندان، از 6 ماه تا دو سال حبس را تنها در قبال تایید این اتهام تحمل خواهد کرد و جریمه سنگین مالی خواهد شد، هر شهروند غیر آلمانی اما عضو اتحادیه اروپا نیز در صورت بازداشت در استادیوم های فوتبال کشور آلمان، جریمه سنگین مالی خواهد شد و به شرط هماهنگی با نیروهیا نظامی کشور مقصد، ضمن تحمل حبس دو ماهه از مرز آلمان خارج شده و برای 2 دوسال آینده حق ورود به خاک آلمان را نخواهد داشت.

در کشور اسپانیا نیز جدا از جریمه های سنگین مالی و حبس چند ماهه برای افراد خاطی در استادیوم های فوتبال، جریمه جالب دیگری در نظر گرفته می شود که مشابه کار اجباری است و طبق دستور فدراسیون فوتبال اسپانیا هر فرد بازداشت شده به خاطر درگیری در استادیوم ها و یا تخریب اموال عمومی در شورشهای خیابانی، زیر نظر یک نیروی نظامی مجبور به کار اجباری در یکی از خیریه ها یا سازمانهای مردم نهاد اسپانیا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    6 0
    در ایران هم لیدرهای باشگاه بی فرهنگی غیر ورزشی لنگ پیامک تهدید امیز به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران میزنن و وزارت ورزش و فدراسیون فقط به تیم سوگلیشون تذکر صوری میدن
  • mehdi IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 0
    وقتی پلیس ایران با قاطعیت برخورد می کنه این چیزها یادمون نره که قدر بدونیم و شکر کنیم که امنیت داریم ، قضاوت های مردم در این زمانها خیلی مهمه و باید منطقی باشه نه این که تحت تاثیر رسانه های جهان باشیم و موج سواری کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس