برجام نمایه

روزنامه‌های اصلاح طلب بزک‌کننده برجام می‌گویند اروپا وقت‌کشی می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اتحادیه اروپا وقت‌کشی می‌کند»، نوشت: اتحادیه اروپا بعد از توافقنامه برجام، موضع‌گیری شفاف و مستقلی اتخاذ نکرد و یک نوع پارادکس در رفتار سیاسی و مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا در برابر ایران مشاهده می‌شود.

از آنجا که برجام یک توافقنامه جامع بین‌المللی است و همه طرف‌هایی که آن را امضا کرده‌اند، ملزم به اجرایی کردن بندهای این توافقنامه هستند، اما بعد از عقب‌نشینی و خروج آمریکا از برجام شاهدیم که اتحادیه اروپا، دنباله‌روی آمریکا را در پیش گرفته و به تعهدات مالی و اقتصادی و حتی سیاسی عمل نکرده است. این نشان می‌دهد که این اتحادیه سیاست مستقلی در برابر ایران اتخاذ نکرده و این مسئله موجب خواهد شد که ایران یک نوع بازنگری در سیاست‌های خود در چارچوب برجام اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

تأکید «موگرینی» بر عزم اتحادیه‌اروپا برای حفظ برجام

صالحی: خیلی راحت می‌توانیم به شرایط قبل از برجام برگردیم


مذاکراتی که اخیرا بین ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفت، متاسفانه نشان داد که اتحادیه اروپا تابعی از سیاست‌های آمریکاست و سعی می‌کند از طریق کارشکنی و وقت‌کشی به نوعی از زیربار مسئولیت‌های خود  شانه خالی کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا برخی مسائل سیاسی را به برجام مرتبط کرده که با محتوای برجام کاملا تناقض دارد.

لذا ایران باید ضرب‌الاجلی برای اتحادیه اروپا تعیین کند تا بعد از این مدت اگر به توافقات خود در توافقنامه برجام عمل نکند ایران باید منافع خود را لحاظ کند و به نوعی از برجام خارج شود. اکنون یکسری تهدیدها پیرامون رابطه تجاری و مالی با ایران وجود دارد و برخی کشورهای اروپایی حاضر نشدند که یک نوع رابطه مالی با ایران تعریف کنند!!


ایران باید در یک فرایند زمانی مشخص ضرب‌الاجلی تعریف کند تا بتواند فرانسه و آلمان را وادار کند که یک تعریف جامع مالی و تبادل تجاری با ایران داشته باشد. به نظر می‌رسد که برجام محتوای خود را از دست داده و یک توافقنامه بی‌خاصیت و فاقد ارزش تلقی خواهد شد.


در همین حال روزنامه اعتماد ضمن یادداشتی نوشت: تعلل اروپایی‌ها در عملی کردن شعارهایشان برای بهره‌مند کردن ایران از مزایای برجام، باعث شده است تا در میان سیاست‌گذاران ایرانی در مورد اراده اروپا تردید ایجاد شود. سؤالی که وجود دارد این است که آیا دولت‌های اروپایی اراده کافی برای اجرای برجام دارند یا نه؟ آیا می‌خواهند و نمی‌توانند یا اینکه نمی‌خواهند؟ برخی از واقعیت‌های میدانی از جمله اختلاف‌نظرها میان کمپانی‌های بزرگ و متوسط چند ملیتی و سهامی خاص در اروپا با دولت‌های اروپایی در مورد استمرار معامله با ایران، باعث می‌شود که گروهی معتقد باشند که دولت‌های اروپایی از توانایی کافی برای قانع کردن این کمپانی‌ها برخوردار نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمـّ؁د IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    4 0
    ۱- بعد از گذشت این همه مدت تازه الان متوجه ی کارشکنی و وقت کشی اروپای ها و همراهی کامل شون با آمریکا شدن؟ تا الان خواب تشریف داشتید؟! ٢- ایران یه ضرب الاجل چند هفته ای اعلام کرده بود و از اوون تاریخ تا الان هفت ماه گذشته! تو دنیا نیستید انگار شما
  • سید رضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    با کمال حماقت و پررویی می گویند که ؛ به سرعت می توانیم به غنی سازی برگردیم !! پس عقب گرد چند ساله و اینهمه زیان به کشور و صنعت با خون آبیاری شده هسته ای ، چه می شود ؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس