فانتوم

پروژه «بینات» فانتوم‌های نهاجا را قادر می‌سازد تا نسل جدیدی از تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح را با خود حمل کنند و در عین حال از مقاومت بیشتری در برابر جنگ الکترونیک هواپیماهای دشمن برخوردار باشند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جنگنده های اف ۴ یا همان فانتوم از شهریور ماه سال ۱۳۴۷ وارد ایران شده و در سالهای هشت سال جنگ تحمیلی بار عمده دفاع هوایی و خصوصا حملات عمقی به خاک عراق را به عهده داشت. رادار اصلی به کار رفته در جنگنده های فانتوم ایران مدل APQ-۱۲۰ ساخت شرکت آمریکایی وستینگ هاوس است که مدل پایه این رادار نیز مدل   APQ-۷۲ به شمار می آید.

 APQ-۱۲۰یک سری از رادارهای کنترل آتش ساخته شده توسط کمپانی وستینگهاوس برای نمونه های گوناگون از فانتوم های اف-۴ است. از سال ۱۹۶۲ چندگونه از رادار کنترل سلاح اصلی توسعه پیدا کرده که شامل رادار APQ-۱۰۰ برای فانتوم های نمونه C و AN/APQ-۱۰۹  در فانتوم نمونه D و سرانجام AN/APQ-۱۲۰ در فانتوم مدل E ، که در تعداد بالا به ایران صادر شد.

رادار APQ-120
رادار APQ-۱۲۰

در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی، تلاش های فراوانی برای ارتقاء ناوگان اف ۴ های نهاجا صورت گرفت که در بخش های مختلفی مثل تعمیر اساسی، سیستم پیشرانه و نصب تسلیحات جدید به جلو رفت اما بحث سامانه های الکترونیکی و خصوصا رادار کنترل آتش جنگنده از جمله مسائل بسیار مهم برای هر هواپیمای رزمی به حساب می آید.

بیشتر بخوانیم:

رونمایی از یک سلاح جدید برای جنگنده‌ سوخو ۲۲ سپاه

شکار ۱۸۰ میلیارد تومانی سپاه با انبوهی از سامانه‌ها و موشک‌های پیشرفته

بعد از پایان دوره جنگ سرد بسیاری از کاربران هواپیمای F-۴ در جهان اقدام به ارتقاء سنگین فانتوم های خود کرده و رادار این جنگنده را تغییر دادند. یونان، آلمان، ترکیه و ژاپن از جمله این کشورها بودند که رادارهای کنترل آتش مختلفی را برای جنگنده های خود نصب کرده و توانایی های بیشتری خصوصا در بحث حمل و شلیک موشک های هدایت راداری فعال مثل سری AIM-۱۲۰ را برای این جنگنده فراهم کردند. در عین حال افزایش توانایی های هوا به سطح نیز در این رادارها لحاظ شده و توانست جنگنده اف ۴ را تا حد زیادی مورد ارتقاء قرار بدهد.

فانتوم آلمانی بعد از ارتقاء در حال شلیک موشک AIM-120
فانتوم آلمانی بعد از ارتقاء در حال شلیک موشک AIM-۱۲۰

سامانه "بینات"؛ حرکتی مهم برای ارتقا فانتوم های ایرانی

در جریان نمایشگاه هوایی کیش و در غرفه شرکت صا ایران، تصاویری مربوط به طراحی و آزمایش یک رادار جدید بر روی هواپیمای F_۴E نهاجا منتشر شده که نوید نصب رادار جدیدی را روی این جنگنده کهنه کار می دهد. این سامانه که "بینات" نام دارد، یک رادار جدید است که به نظر در حال آزمایش بر روی جنگنده های اف ۴ نهاجا می باشد. درباره مشخصات دقیق این سامانه راداری اطلاعات خاصی را در این نمایشگاه منتشر نشده اما بر اساس تصاویر بدست آمده می توان درباره رادار به صورت کلی توضیحاتی را ارائه کرد.

رادار جدید کنترل آتش نصب شده روی فانتوم ایرانی
رادار جدید کنترل آتش نصب شده روی فانتوم ایرانی

صفحه نمایش مربوط به رادار جدید
صفحه نمایش مربوط به رادار جدید

این رادار جدید بر خلاف نمونه اصلی که هم اکنون روی جنگنده های اف ۴ کشورمان نصب است، یک دیش نیست بلکه ظاهرا از فناوری آرایه ای یا پالس داپلر بهره می برد. در صورتی که فرض آرایه ای برای این رادار ایرانی صحیح باشد، در این مدل از رادارها که به عنوان "Planar array" در دنیا شناخته می شوند، به مانند مدل قبلی، دیش رادار همچنان به صورت مکانیکی به اطراف حرکت می کند اما حجم فرستنده و گیرنده ها در این گونه رادارها بیشتر شده و مقاومت آن ها در برابر جنگ الکترونیک نیز افزایش می یابد.

یکی از معروف ترین رادارها در این مدل سری APG-۶۶ ساخت آمریکاست که رادار استاندارد جنگنده های اف ۱۶ ساخت آمریکا محسوب می شود. این رادار در سالهای اخیر مورد چندین مرحله ارتقاء نیز قرار گرفته است. البته جنگنده های فانتوم ژاپنی نیز از این رادار بهره می برند.  جنگنده های اف ۴ نیروی هوایی آلمان نیز از رادارهای سری APG-۶۵ که در اصل برای سری اول هواپیماهای اف ۱۸ ساخته شد استفاده و توانایی های درگیری هوا به سطح و شلیک موشک هوا به هوای امرام را نیز پیدا کردند.

رادار APG-66
رادار APG-۶۶

رادار APG-73 جنگنده اف 18 از مدل های پیشرفته تر سری APG-65
رادار APG-۷۳ جنگنده اف ۱۸ از مدل های پیشرفته تر سری APG-۶۵

در جهان شرق نیز این رادارها از سالها پیش توسعه پیدا کرده و اخیرا نیز مدل های جدیدی بر اساس این فناوری وارد صحنه عملیاتی شده است. رادار چینی KLJ-۷ نیز از دیگر نمونه های این گونه از رادارها به شمار می آید. این رادار چینی کنترل آتش در باند ایکس فعالیت کرده و به صورت اختصاصی برای پروژه جنگنده JF-۱۷ که توسط چین و پاکستان ساخته شده است.

رادار KLJ-7
رادار KLJ-۷

رادارهای این سری، از گونه برد متوسط بوده و معمولا بردی بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر دارد. این عدد برای رادار APQ-۱۲۰ در حدود ۹۰ کیلومتر در بهترین شرایط است. این ارتقاء توان کشف، رهگیری و مقاومت جنگنده های فانتوم ایرانی را کاملا افزایش داده و نشان از تسلط ایرانی ها به یک فناوری بسیار مهم در صنعت هواپیماسازی است.

در حقیقت طرح بینات جنگنده های فانتوم نهاجا را قادر می سازد تا نسل جدیدی از تسلیحات هوا به هوا و نیز هوا به سطح را با خود حمل کنند و در عین حال از مقاومت بیشتری در برابر جنگ الکترونیک هواپیماهای دشمن برخوردار باشند. این کلاس از رادارها ممکن است دارای توانایی های نقشه برداری از سطح زمین و حتی توانایی SAR نیز باشند که البته این مسئله نیز در حال حاضر یک گمانه زنی کلی بوده و نمی توان آن را به صورت حتمی درباره این رادار جدید مطرح کرد.

در یک نگاه کلی می توان گفت توسعه جنگنده آذرخش بر پایه پلتفرم اف ۵، نصب رادار جدید برای هواپیمای اف ۴، توسعه موشک فکور برای اف ۱۴ و از طرف دیگر اورهال و ارتقاء هواپیمای سوخو ۲۲ برای نیروی هوایی سپاه نشان دهنده یک برنامه بزرگ و مدون برای افزایش توان رزم هوایی کشور است که به احتمال فراوان در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

تجربه های مهم نیروهای مسلح مشهور جهان همچون ارتش آمریکا (در پروژه هواپیماهای آ ۱۰)، برزیل (در پروژه اف ۵ ام)، روسیه (در پروژه تی یو ۹۵) و سایر کشورهایی که با کمک صنایع نظامی مهم جهان (همچون نمونه های ارتقاء یافته میراژ برای ارتش مراکش) نشان می دهد اگر جنگنده های قدیمی، به خوبی و با ساختار مناسب، به روزرسانی شوند، می توانند تا سالهای سال، با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند و این همان هدفی است که با شعار "عمردهی انقلابی" در نیروهای مسلح کشورمان جریان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سفیر صلح IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    لازم به ذکر است که از پیش شرط های این توافق واگذاری تعدادی از استان های ایران که متعاقبا اعلام خواهد شد به عربستان سعودی میباشد .
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      72 26
      حالت خوبه؟ چی زدی؟
    • CH ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      69 19
      معلومه جنسی که زدی عالی بوده
    • آرمانی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      40 72
      درصورتی که موتور 50 ساله این طیاره روی هوا خاموش نشود، این رادار یک رادار خوب و مفید خواهد بود! در غیراینصورت رادار و بدنه برای بازیافت و تولید پراید فرستاده خواهند شد.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      22 3
      اگه مزدور امریکائیها ویا صهیونیستها هم که باشی ! باز هم یه ذره عقل وشعور واست خوبه ! یه موجود بیچاره ای مثه تو داره میبینه که عربستان وامریکا وامارات و انگلیس با تشکیل ائتلاف علیه یمن فقیر ورزمندگان پابرهنه وحد اکثر با دمپایی دارن پدر همهء این ائتلاف رو در آوردن ! بعد توی مزدور بی وطن اینمزخرفات رو مینویسی ؟
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      6 8
      اگه موتورشون با توربوفن ملی عوض بشه فکر نکنم خاموش کنن.....البته آیرودینامیک این بوقلمون ها یک فاجعه است بخصوص در یک داگفایت.....
    • حمید ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      11 5
      جناب آرمانی خدا شفات بده واقعاً ، لازم نیست جنابعالی که هیچ تخصصی در این زمینه نداری، نگران موتور اف 4 باشی.
    • خجاب IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      1 0
      این همه شهید دادیم که خاکمون از دست ندیم حالا واگذار میکنید
  • سفیر صلح IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    22 54
    خبر امیدوار کننده امروز : معامله قرن اوایل 2019 رونمایی میشود .
  • یه نفر IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    96 42
    خیلیم عالی . دمشون گرم . کار بزرگیه . منیکه الکترونیک خوندم میدونم یعنی چی . خیلی سخته ولی دمشون گرم
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      25 87
      منی چه الکترونیک خوندم و تو این کار هستم میدونم ایران در زمینه صنعت نیمه هادی زیر صفر هست .
    • حسین IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      17 10
      تازه این پروژه مال خییییلی وقت پیش هست!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    26 11
    سوخو 57 و 35 بخریم
    • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      6 11
      بگی اف22 بخریم شدنی تر از اینه که کشور دوست و برادر روسیه بهتون جنگنده بفروشه
  • Aras IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    12 7
    خرید جنگنده چینی قطعی شد؟! سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که گفته شد به تعداد نه چندان زیاد بعد از برجام تحویل گرفته میشه، صحت داره؟!
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      13 4
      هنوز نفهمیدی برجام گور به گور شد؟ کدوم برجام؟
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    36 8
    این فانتوم ها آن شاالله تا ظهور امام موعودمان پرواز خواهند کرد.
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    40 40
    دست از سر این زبون بسته ها بردارید
  • مجتبی IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    7 31
    مشرف جان شما که تو نمایشگاه خبرنگار اعزامی دارین خوب‌مشخصاتشو بپرسین دیگه
  • مهدی AT ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    29 68
    این جنگنده بیش از ۳۰ سال هست که در امریکا بازنشست شده و توسط ایران در دهه ۴۰ خریداری کرد.درضمن با وجود جنگنده نسل ۵ قاهر که پیشرقته ترین جنگنده تاریخ جهان هست به گفته همه کارشناسان جهانی و توسط سپاه ساخته شده،نیازی به تعمیر و استفاده از این جنگنده های قدیمی نیست
    • GB ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      4 29
      قاهر حنگنده ی رزم دریایی هست، نسل جدید قایق های پرنده ی به نام "باور-5" که با تکنیک اثر سطحی توسعه پیدا کرده.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      37 3
      والا منم دوست دارم اینجوری که شما میگی باشه ولی فکر کنم یه کوچولو باید خودتو به دکتر نشون بدی
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      13 2
      خوش به حالت به خدا
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      18 3
      قاهر یه ماکت ناشیانه بیش نبوده و نیست
    • خخخ IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      2 0
      خخخخخ
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      3 1
      خخخخ قاهر توسط سپاه ساخته شد؟چی زدی عمو؟قاهر را وزارت دفاع با همکاری نهاجا ساخته که البته فعلا فقط تاکسی کرده و معلوم نیست کی پرواز کنه و تولید انبوه بشه بیا برو اینقدر چرت و پرت نگو
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    36 7
    با این بودجه ناچیز کلی یه همچین کار های بزرگی انجام میدن نشان از روحیه غیر دنیا دوستی کارمندان و مهندسین وزارت دفاع ماشاءالله
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    12 7
    خدا قوت دلاورا
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    5 5
    خوبه، راضیم ازت!
  • DE ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    5 5
    افرین . پس از آزامایش و تست اینها رو بفروشن
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    18 1
    سایت محترم مشرق لطفا بررسی شود و مقاله ای ارایه شود آیا این جنگنده های مربوط به دهه 60 و 70 میلادی آیا قدرت مانور و رقابت با نسل های جدید را دارد چه ویژگی بروی این جنگنده ها ایجاد شده است آیا بدنه این جنگنده ها چگونه وضعیت 50 سال قدمت را در چک لیست ایمنی پرواز ارزیابی نیروی هوایی اوکی میکند .
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      4 3
      داداش اینها مهم نیست. همین که توش پول هست و هپلی هپو یعنی این هواپیما از همه جنگنده ها بهتره
  • هادی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    15 9
    دلت خوشه ها...اینا اگر قاهر داشتن که وقتشونا با این اسقاطیا تلف نمیکردن.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    6 24
    فقط موشک بالستیک و پهپاد . طیاره جنگی دوره ش تموم شده .
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      4 4
      موشیک زمین به زمین که تکلیفش روشنه فقط تولید میشه که دشمن هراسی کنه و دشمن هم از وجودشون کاملا استفاده تبلیغاتی کنه والا با سامانه های پدافند امروزی تقریبا در حد ترقه است. اگر هم به هدف بخوره یا طرف پدافند نداره یا به خاطر استفاده تبلیغاتی اش به اصابت این موشک نیاز داره. جنگنده های امروزی هنوز حرف اول را در هر جنگی می زنند. بهباد هم برای مقاصد محدود است.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    17 3
    چشمش تیز است اما بدنش پیر و فرسوده است
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    9 17
    به گفته وزیر دفاع فانتوم 75 درصد بومی سازی شده و فقط موتورش مونده که در حال ساختش هستن و در چند سال آینده یه مدل کاملا بومی از فانتوم مثل کوثر تولید می کنن که احتمالا باید همون پروژه ساخت جنگنده سنگین باشه
  • آرش IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    16 12
    مهندسی معکوس رادارقدیمی گریفو ایتالیایی !
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    0 0
    از روسیه سوخو بخرین
  • علی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    ملت ایران آرزو به دل ماند برای ساخت یک جنگنده سنگین و مدرن با موتور توربوفن بومی...خدایا میبینیم اون روز رو؟!!!
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    3 2
    رادار چینی!
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    0 0
    j20 بخریم
  • مهدی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    7 7
    اونایی که میان افاضات میکنن که این جنگنده خیلی وقت هستش کهبازنشسته شده؛ اینو بدونن که همین الان ترکیه و ژاپن در حال استفاده از اف ۴ هستند و تازه همین پروژه ارتقای الکترونیک فانتوم های ترکیه رو اسرائیل براش انجام داده؛ ترکیه که عضو دائم ناتو هستش. لطفا درباره چیزی که ازش خبر ندارید نظر ندید
  • FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    1 3
    اگه فرض کنیم که تا 5 سال آینده فانتوم بومی با موتور توربوجت به عنوان جنگنده سنگین تولید بشه ، اونوقت میشه احتمال داد که تا 10 سال آینده ایران بتونه تامکت رو با موتور توربوفن تولید کنه
    • سید IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
      6 0
      ایران با سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند در کوتاه‌مدت رادار و اویونیکی بالاتر از اف۱۴ بسازه. مشکل اصلی همان موتور توربوجت و توربوفن پرقدرته که اگه به دانش و فناوری تولیدش برسه می‌تونه هواپیمایی بهتر از اف۱۴ بسازه انشاءلله اوج نقطه شروعه ولی تا رسیدن به موتوری قدرت‌مند راهی دراز پیش‌روست
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      0 2
      مهم رادار و ادوات جنگی یا همان سلاح ها در جنگنده است!
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    5 1
    این جوری که کامنت ها رو خوندم به نظر میاد تمام متخصصین دفاعی ما بیسوادن و اینهایی که کامنت گذاشتند عقل کل هستن . دارم میخندم به این کامنت ها .
  • مهرداد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    این فانتومها الان دیگه در مقابل هواپیماهای نسل ۵ حرفی برای گفتن ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس