پهپاد

پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن را داشته و سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-B با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز، رادار سار و انواع موشکهای پیشرفته روی آن نصب شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، داستان پهپادهای غنیمتی سپاه از آمریکایی ها تقریبا تبدیل به یک سریال دیدنی شده است که شاید اگر هنرمندان و اصحاب هنر در این کشور به آن توجه کنند می تواند دستمایه فیلم یا سریال های بسیار پر طرفدار و جالب شود. از ماجرا به غنیمت رفتن اسکن ایگل که تا به امروز تولید انبوه شده و در نیروی دریایی سپاه و ارتش وارد خدمت شده است الی ماجرای شکار جانور قندهار که هنوز هم حکایت های زیادی از آن ماجرا ناگفته باقی مانده است. اما با صحبت های هفته گذشته سردار حاجی زاده در خصوص به غنیمت گرفتن یک فروند پهپاد MQ-۹ آمریکایی به نظر این ماجرا وارد بخش جدیدی شده است. اما MQ-۹ چیست و چرا شکار آن اهمیت دارد؟

MQ-۹: جانشین شایسته پردیتور

پهپاد MQ-۹ ملقب به ریپر در حقیقت جانشین پهپاد معروف MQ-۱ پردیتور است که البته گاهی به عنوان پریدتور بی نیز شناخته می شود. ام کیو ۱ در حقیقت پهپادی بود که شهرت جهانی پیدا کرده و عامه مردم جهان را با مفهوم واژه پهپاد، جنگ پهپادی و جنگ های رباتیک و آنچه قرار است نبردهای آینده بشری به آن شکل باشد، آشنا کرد. استفاده از این پهپاد برای آمریکایی ها بسیار فایده داشت زیرا به آنها کمک می کرد با هزینه بسیار کمتر و بدون به خطر انداختن عوامل انسانی خود، برای ساعت های مدید بر فراز یک منطقه گشت زده و در صورت لزوم نیز اهداف مورد نظر خود را هدف قرار بدهند.

با افزایش عملیات های بدون سرنشین آمریکا در نقاط مختلف جهان، فرماندهان آمریکایی به این نتیچه رسیدن که پهپاد MQ-۱ در سایز خود دیگر توان پاسخ به این نیازها را نداشته و نیاز به یک ارتقاء سنگین وجود دارد. پاسخ این نیاز، تبدیل به پهپادی به نام MQ-۹ شد. این پهپاد نیز به مانند پردیتور ساخت شرکت آمریکاییGeneral Atomics  است.

در نگاه اول طراحی MQ-۹ بر اساس همان کلیات MQ-۱ در نظر گرفته شده؛ پهپادی که برای فضاهایی بدون حضور دفاع هوایی یا نیروی هوایی طراحی شده و در نبود این عوامل تا ساعت های طولانی بر فراز منطقه مورد نظر گشت می زند. از همین رو برای مناطقی مثل عراق، افغانستان، سوریه، یمن و قاره آفریقا از جمله مناسب ترین انتخاب ها به حساب می آید. این عدد احتمالا برای شما جالب است. هزینه پرواز یک ساعت پهپاد MQ-۹ در حدود ۳۶۰۰ دلار در هر ساعت و پرواز یک پرنده مثل اف ۱۸ سوپر هورنت برای هر ساعت ۲۴ هزار دلار است. پس در شرایطی که نیاز به سرعت خیلی بالا، پنهانکاری، حساسیت های نظامی و سیاسی یا اصولا در حمله حجم زیادی از مهمات نیاز نباشد استفاده از پهپادی مثل ریپر انتخابی بسیار مناسب تر است.

پهپاد MQ-۱ نزدیک تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

بهتر است برای فهم بهتر ریپر و اتفاقاتی که در بحث طراحی آن رخ داده مقایسه ای ساده با پردیتور داشته باشیم. پهپاد پردیتور ۸.۲ متر طول، ۱۴.۸ متر دهانه بال و ۲.۱ متر ارتفاع دارد. این مشخصات برای پهپاد ریپر عبارت است از ۱۱ متر طول، ۲۰ متر دهانه بال و ارتفاع ۳.۸۱ متر. مشخصا مقایسه همین اعداد به ما کمک می کند تا متوجه بشویم با یک پرنده بسیار بزرگتر طرف هستیم. اما این بدنه بزرگتر، مشخصا نیروی بیشتری را نیز طلب می کند. لذا در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی  Honeywell استفاده می شود. قدرت موتور در پهپاد پردیتور ۱۱۵ اسب بخار بود! و جالب این که وزن پهپاد پردیتور ۵۱۲ و پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است.

سرعت در پهپاد پردیتور ۲۱۷ و در ریپر ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است و در پردیتور این عدد به دو عدد موشک هلفایر محدود می شود. ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پروازی پردیتور ۷۶۰۰ متر است. پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای GBU-۳۸ نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است.

بیشتر بخوانید:

پهپاد پیشرفته آمریکایی چطور در صنعا شکار شد؟ / اولین جرقه‌های مهم پدافندی در سرزمین محاصره شده

اما در بخش راداری و اپتیک نیز پهپاد ریپر، پرنده ای قابل است و بدون وجود تسلیحات توان بالای شناسایی و مدیریت صحنه نبرد را دارد. سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-B از شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II و در مدل جستجوی دریایی این پهپاد که به اسم Guardian شناخته می شود نیز از راداری به اسم SeaVue Marine بهره گرفته می شود.

ام کیو ۹ مسلح به موشک هلفایر و بمب هدایت لیزری

در بازار صادراتی نیز این پهپاد بسیار موفق بوده و به غیر از نیروهای مسلح آمریکا، هم اکنون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس از جمله دیگر کاربران این پهپاد محسوب می شوند و هندوستان نیز قراردادی را برای خرید مدل Guardian به امضاء رسانده که البته این مدل صرفا قابلیت شناسایی و گشت دریایی داشته و مسلح نمی شود. استرالیا نیز برنامه هایی برای خرید پهپاد MQ-۹ دارد. در بحث سابقه رزمی نیز می توان به عراق، افغانستان و یمن به عنوان شلوغ ترین نقاط حضور ریپر اشاره کرد. البته در آبان ۹۶ یک ریپر آمریکایی در دام پدافند هوایی نیروهای یمنی افتاده و ساقط شد.

آنچه که در بالا به آن اشاره شد معرفی کلی این پهپاد است که بهای هر فروند آن در حدود ۱۷ میلیون دلار برای هر فروند (با محاسبه قیمت دلار، در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) اعلام و بیش از ۱۶۰ فروند از آن تا به امروز ساخته شده است. در حقیقت این پهپاد را می توان ستون فقرات عملیات اطلاعات و شناسایی آمریکا خصوصا در مناطقی مثل منطقه خاورمیانه و آفریقا دانست و حال باید منتظر بود و مشاهده کرد که چه زمانی با نشانه های ریپر آمریکایی در محصولات وطنی رو به رو خواهیم شد.

با توجه به اینکه قطعا نیروهای سپاه پاسداران، این پهپاد را یا در آبها و یا در زمین های متعلق به جمهوری اسلامی ایران شکار کرده و به دست آورده اند، مسئولان اجرایی و دیپلماتیک کشورمان نیز می توانند در کنار سخنرانی هایی با موضوعات داخلی یا فاقد راهبرد منسجم برای تامین منافع نظام، برخی از این پرنده های جاسوسی شکار شده را به عنوان سند جاسوسی و دخالت آمریکا در ایران اعلام و این نقض قوانین بین المللی را به صورت جدی و سریع پیگیری کنند؛ همانند نحوه استقبال از وزیر خارجه انگلیس ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 173
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 23
  • کابوی F35 سوار US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    F35 ها و منطقه 51 را چه میکنید . . . چطور فکر کرده اید که میتوانید با کشوری در افتید که تا مدت اندکی دیگر مریخ را نیز فتح خواهد کرد . . . دیدار ما به زودی در ایرانستان . . .
    • قریشی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      ما مدتهاست منتظر رویارویی با شما هستیم ... ضمنا قضیه فتح ماه توسط امریکا هم ظاهرا کشک ازآب دراومده ! شما برو منابع علمی رومطالعه کن که ثابت میکنه سفر امریکائیان به ماه چیزی بجز صحنه سازی هالیوودی نبوده
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      جونور یانکی به زودی میام سراغت
    • قریشی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      همینکه کلکسیونی از پهپادهای شمار رو داریم یعنی شما چوب هم حساب نمیشید
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      خداوكيلي لين احمق ها رو كي ول ميكنه تو محيط مجازي تو خودت مهم ترين سند سقوط امريكايي
    • مهدی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      56 85
      باید بهترش رو با ایده های بهتر و خلاقانه تر بسازیم نه کُپیش رو!!! اون وقت میتونیم به خودمون افتخار کنیم!
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      معرفی می کنم این فرد رو : ایشون یک وهابی-اسراییلی آموزش دیده برای فعالیت در اینترنت به زبان فارسی هستند برو عامو بذار باد بیاد . . . تو بیا من یکی جوابت رو میدم :)
    • 2 IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      94 16
      جمع کن خودتو
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      شما فعلاً الحدیده رو فتح کنید مریخ پیشکش. :))
    • رهگذر IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      کابوی F35 سوار : خوبه یک مقدار اطلاعاتتون رو زیاد و تعصبتون رو کم کنید، F35 از F18 بالاتر نیست بلکه هم به لحاظ قدرت و هم به لحاظ ساعت پرواز F18 بالاتر است برای همین این هواپیما را آمریکا برایش خودش استفاده و به عربستان نمی فروشد. فلذا از مقایسه F18 که در مطلب هم آورده شده تازه می توان قدرت این پهباد رو شناخت وای بر تعصب
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      مقایسه ایران با کشوری که غول تکنولوژی هست باچندین دهه کار علمی تسلیحاتی وهمه جانبه؛جوانمردی نیست!! الآنم ما جزو چندکشوربرتر پهپادی هستیم اونم با این حجم از تحریم وتحمیل انواع جنگ وکمبود امکانات ,این خودش یه انقلابه! ضمنا خدا نذاشت,آمریکا طبس رو فتح کنه!مریخ, پیش کش شما!!
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      کابوی F35 سوار!!! اربابانت خونه آخرش همون گاوچران هستند که امثال توگاوشون وگنده ترازتوگاوشیرده شون!!!کدخداتون توپیروزی درعراق وافغانستان پس ازصرف هزاران میلیارددلار زاییدن وباائتلافشون دربرابرمردم مظلوم فلسطین ویمن وبحرین هم هیچ غلطی نتونستن بکنن!!!40 ساله که برعلیه جمهوری اسلامی ایران دارن زور میزنن!!! آنچه که زائیدن بزرگ کنن فتح مریخ پیش کش!!
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      بهایی بیچاره اف 35 که شده جوک یک لاف دیگه بزن
    • سعید FR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      42 12
      خخخخخخ
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      اولا چند ماهه f-35 در هیچ جای دنیا پرواز نداره چون یکیشون تو آمریکا سقوط کرد. رفتند ایراداتش رو بررسی کنند. دوم اینکه خفه شو کابوی دلقک یانکی ها آرزوتون رو به گور میبرید. شما ها به ایران نمیاید ما به آمریکا می آییم. تو حسینیه کاخ سفید آدمت میکنیم حیوون...
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      ایشالا بعدی X-47 شرکت نورثروپ گرومن رو سورپرایز کنه و غنیمتی میشه :))))
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      1 11
      منظور دیدار با *****
    • مهدی RO ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      45 5
      بزک نمیر بهار میاد، قمبزه با خیار میاد.!
    • US ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      مگر پسرخاله ظریف هستی که از این جفنگیات میگویی. شما مثل اینکه شیشه زیاد می کشی. F35 یا تابوت پرنده که تا حال یک و نیم تریلیون دلار خرج درست شدنش کرده اند هنوز فقط عملیات تبلیغاتی برای ابلهان کابوی انجام میدهد. اسراییل 5 تا F35 دارد و اگر شما فکر میکنید که این تابوت پرنده ها انقدر خوب هستند پس چرا از پس سامانه موشکی S300 سال 1980 نمیتواند بیاید. مشرق جوانان را نصیحت کن که طرف شیشه کشی نروند
    • محموداعرابی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      25 9
      حرف نزن
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      23 5
      بدبخت نکبت.
    • نیما IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      88 8
      عمو جون پس چرا این آمریکات که مریخ رو میخواد بگیره تو ویتنام و افغانستان و عراق و سوریه و لبنان زاییده؟؟؟ تازه اونا نه موشک رو هزار کیلویی با برد 2500 کیلومتر داشتند و تنگه هرمز و نه حدود 12 میلیون رزمنده
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      83 10
      مثل تو زیاد بودند که این آرزو را بگور بردند ، تو مثل آنها آرزوی تجزیه ایران را بگور خواهی برد
    • SMAH1 IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      62 10
      این بدبخت ها هنوز به ماه برنگشتن (هرچند همون سفر اولشون هم دارای ابهامه و فیلمی از اسپیلبرگ موجوده - و خیلی دلایل دیگه - که ماجرای سفر به ماه رو از توی استودیو فیلمبرداری کردند و به خورد مردم دادند) بقیه موارد مثل منطقع 51 و .. هم همون حالت ابهام رو داره. اصلا معلوم نیست چیه (شاید یه مرکز کشاورزی سری باشه! و شاید هم هیچ چیز نباشد تا کمی مردم ساده رو بترسونه)
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      65 5
      عالم و آدم میدانند که آمریکایی ها هیچوقت به ماه هم نرفتند و کل ماجرا یک فیلم قلابی هالیودی بود .مریخ که دیگر جای خود دارد .کلا از مرحله پرتی
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      93 9
      فتح ماه!؟ وزش باد و لرزش پرچم امریکا جزو تخیلی ترین صحنه های فیلم فتح ماه بود که خیلی از کارشناسان معتقدند اصلا در جو و سطح ماه بادی وجود ندارد! امریکا اگر قدرتی داشت از سقوط شاه ملعون جلوگیری میکرد. 7 سال است که از سقوط سوریه جلوگیری کرده ایم .. اگر مرد میدان بودند که جلوی ما را می گرفتند...
    • حسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      71 6
      امثال شما ترسو ها همیشه کشورو ب باد دادید ی روز در بابر روس ی روز انگلیس و پرتغال قبلش افغانها و مغولها و.... باید مردونه ایستادگی کرد ...
    • مهدي IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      28 4
      سفرهاي فضايي همش دروغه
    • محمد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      43 5
      برای اینکه از خوک دونی تون خارج بشید احتیاج به رضایت پدر دارید.پس نمیتونی از لانه ی شیطان بیرون بیاید !!!!چرا؟؟؟؟؟یه سر به آمار حرامزادگی که توی سایت های خودتون منتشر میکنید بزنی متوجه میشی .... تو برو بگرد بابا جونت رو پیدا کن اول بعد بیا توی سایت غیور مردان مشرق نیوز اظهار نظر کن... هرچند اونایی که با اجازه ی شیطان هم اومدن دیدیم چه ترمیناتورهایی هستن.واقعا ترررررررر مینا تووری بودن واسه خودشون.
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      61 9
      F35 اینا رو نمیگیرم رو هوا پودر میکنیم چون زیاد بدرد بخور نیستن زنگ آخر جلو در وایسا
    • اميد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      46 5
      ما علاوه بر شكار پهباد در همه زمينه ها خواب را از چشمانتون گرفتيم و در صورت اسيري جز اشك و ناله چيزي نداريد.ترسو هاي بزدل و لاف زن!!
    • اسدی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      44 7
      سلام خوب اف 35 اگر عملیاتی باشه و از هر پایگاهی در منطقه جنوب بلند بشه قاعدتا باید با پدافند بسیار سنگین ایران در جنوب روبرو بشه و شکستش قطعی است حتی اگر هم موفق به پیروزی بشه دیگر پایگاه و باندی برای نشستن نخواهد داشت برتری ایران در جنوب کاملا واضحه ناوگان پنجم از پس ایران بر نمی اید .
    • بسم الله الرحمن الرحیم IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      39 7
      به قول رهبر انقلاب اینا اومدن تو طبس خودشونو نجس کردن برگشتند. حالا شماهی بگو منطقه 51 و 61 و 71 و…مریخ و مشتری…
    • مرگ بر آمریکا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      55 8
      کابایی کم کم کمال همنشین با اشترهای عربستان بر شماها اثر کرده در خواب پنبه دانه می بینید و گهی لپ لپ می خورید و گه دانه دانه ایران عزیز مهد گلهای سعدیه و حافظیه و سرزمین بو علی سینای حکیم و ... حکیم فردوسی (درخصوص تبیین زیبائی های ایران عزیز شمارا ارجاع می دهم به نامه استاد و شاعر گرانمایه شهریار خطاب به سلطان رباضی اینشتین) ایران خود به بزرگی این جهان است چون که متکی به خدای جهان است دانه دانه شدن ایران با نام ایرانستان آرزوئی است محال و بسیاری این آرزو را بگور برده اند و یانکی ها هم با فریاد مرگ بر آمریکا جهانیان این آرزو را بگور خواهند برد . مثل آمریکا مثل کلاغ شومی است که دل درد داشت حکیم حیوانات به او توصیه کرده از گیاه جایی بخورانند که آن کلاغ در آنجا فضله نینداخته باشد تا توصیه حکیم بیان شد کلاغ از نا امیدی نالان شد تا بمرد چون می دانست جایی نیست که فضله نینداخته باشد اکنون در زمانه ما مثل آمریکا است هشتصد هزار کشته اتمی ژاپن را در بمباران اتمی حامل فضله های کلاغ شوم (آمریکا) جهان را آلوده کرد و ویتنام و آفریقا و آمریکای لاتین و... برو بخونه ات یانکی که نام آمریکا هم مایه ننگ است بفکر تغیر نام آن باید بود یانکی آباد یا کانادای مرکزی چه می دانم باید نام آزار دهنده جهانیان آمریکا لازم است تغییر کند همانند اتحاد شوروی با تغییر نام اکنون بنام روسیه است.
    • سید IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      27 5
      آماده میشوند بروند مریخ چون دیگر جایی در این کره خاکی نخواهند داشت. زیرخاک مریخ انتخاب باشماست
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      20 4
      خاک تو سر کاسه لیس ت کنن
    • قاهر ۳۱۳ BE ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      35 5
      ابو طیاره ، وقت زیادی باقی نمونده ، مریخ رو بیخیال شو ، شنا یاد بگیر
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      22 2
      چی میگی گوشت زیر دندون!
    • salman IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      28 2
      سلام عزیزم . خوبی ؟ شما عراق و سوریه را فتح کردید حالا رفتید مریخ؟ راستی از حوثی های یمن چه خبر؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      25 7
      آب را بریز اونجایی که ...
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      33 5
      کابوی جان پیاده شو اون بالا سرده سرما میخوری
    • منصوری IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      31 4
      رییس یزرگ احمق!!! اگر آمریکا توان حمله رو داشت که تا الان میومد شما رو نجات می داد فقط هارت و پورت بلدین...
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      19 6
      ببند دَرِ گاله رو...
    • ایرج IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      30 7
      ناراحت نباش، اف35 و بی بیست ویک تون میگیرم وجود دارین بیارینشان تون منطقه؛ داریم خطوط تولیدمان را برای راه اندازی خط تولید نمونه های بومیشان تجهیز میکنیم قید و فیکسچرهاشم ساختیم.
    • US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      29 4
      فقط تصور کن تفکر امثال جنابعالی سپاه و ارتش رو میگردوند الان پشمک هم نداشتیم برای دفاع از خودمون
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      26 15
      اشتباهی یه سیاره دیگه رو فتح نکنن بعد بگن مریخ بوده . اونا زیاد فیلم های علمی تخیلی می بینن .
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      28 1
      هی کابوی با کمال احترام باید بهت بگم زااااااارت، مستراح ها دیگه گنجایش این حجم از اختیار از کف دادنتون رو نداره. دیگه مؤدبانه ش رو بهت گفتم خودت تا آخرش برو مشرق مدیونی پخش نکنی. سانسور هم نکن
    • حمید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      25 10
      یاد شن ها بیفت و جنازه های سوخته ی رو زمین افتاده ی در حال فرار...
    • حمید IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      21 1
      یاد شن ها بیفت و جنازه های سوخته ی درحال فرار...
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      16 0
      آقای قریشی، شما بفرمایید جنگ من از اینجا حمایتم از شما اعلام میکنم.
    • سرباز وطن IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      22 2
      فقط لحظه شماری میکنیم... با شماهایی که نشستید و زبان عزیز فارسی رو با استفاده تون نجس کردید محیط مجازی سایت های ایرانی رو نجس کردید فقط بدونید فاصله صدور فرمان تا فتح اسرائیل از یک روز هم کمتر خواهد بود وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      17 6
      مرد باش یک بار عمل کن بیاید مثل مرد پنجه در پنجه بجنگ آب و نان رو روی زن بچه مردم بستن کار مرد نیست مطمئن باش حریف شیر نر ایران نخواهی شد فقط قول بده شکست خوردی بپذیری نری بگی اصلا درد نداشت
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      15 4
      خفه شو کثافت یانکی....تا زمانی که قائدنا امام الخامنه ای بر کشور حکومت میکند خواب ببینید که بتوانید با کشور اسلام جنگ کنید و به زودی تمام امریکا توسط سردار قاسم سلیمانی نابود خواهد شد
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 3
      توهم دارین ،فعلا افغانستان هم نمیتونید فتح کنید :))
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 4
      کشمش خائن
    • حسین IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      15 4
      مولفه های قدرت تنها متکی به سخت افزار ها نیست که امریکا و ازنابشان سخت درپی انحصار ان انند
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 2
      مه فشاند نور و سگ عوعو کند...
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      10 12
      شما برین مریخ و زمین رو بذارید ماسه ما خخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      18 2
      بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد........التماس اوباما را برای پس گرفتن آر کیو 70 دیدیم ....حالا بهتره بری یک بسته دستمال کاغذی دیگه بیاری
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      3 2
      ههههههههههههههههههههه جی میگی . تو بی خبری وبهت نمیگم
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 5
      ایرانی وطن فروش پناهنده!
    • سید رضا - پاسخ کابوی خودفروخته ! IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      21 9
      اولا : تو یه خودفروش بی وطن ، بیشتر نیستی ! در ثانی : آمریکا به 2 دلیل هیچ غلطی نمی تونه بکنه : 1- عمر 40 ساله جمهوری اسلامی اینو ثابت کرده 2- اگه عرضه غلط کردن در مورد ایران رو داشت ، شک نکن ، که لحظه ای درنگ نمی کرد !!!
    • علی حیدری IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      19 4
      سلام وخسته نباشید به بچه های سپاه قدرتمند پاسداران جمهوری اسلامی ایران ما آمریکا را زیر پایمان نابود خواهیم کرد
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 9
      خرچنگ خودفروخته . هشت پا
    • موتور ملی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      8 16
      شرط میبندم نهایت یه موتور EF7 پایه گازسوز انداختن روش خخخ
    • DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      1 0
      از گنبدتون چه خبر ؟! :)) به زودی میایم سراغتون طوری که متوجه نشید چطور!
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      1 0
      نوبت F35 , B52 هم ميرسه انشاءالله.
    • رضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      0 0
      وقتی که حتی سیم خاردار نداشتیم جلوی f35های شما وایستادیم حالا که f35داریم بچه جون!!! الان شما باید بترسید!!!
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      2 0
      چنده سال اف ۲۲ داره آمریکا چه غلطی باهاش کرده که اف ۳۵ بخواهد بکند؟ پوشک سربازهای آمریکا رو ندیدی شما؟ آمریکا یه پول بزرگ و بس
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      2 1
      مریخ را هم از شما غنیمت خواهیم گرفت شما فعلا زحمت و هزینه های مریخ را بدهید به موقع اش از شما خواهیم گرفت.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      1 0
      امریکائیا فقط بادروغ دغل سرمردم دنیا کلاه گذاشتن. بیشتر مطالعه کن .اگه میتونست توتور بچهای سپاه ذلیلو اسیر نمیشد
    • مهدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      0 0
      حالا ما که در افتادیم ببینیم چه غلطی میکنه تا حالا که هیچ غلطی نکرده
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      0 0
      احسنت خوب بلدی مخ این جماعتو کار بگیری
    • پارسا IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      0 0
      سلام دوستان . این آقا هر روز فیلم اکشن میبینه ملامتش نکنید بنده خدا دچار توهمات شده بچه جون برو فیلم دستگیری سربازای آمریکایی توسط سپاه رو ببین
    • پارسا IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      0 0
      سلام دوستان . این آقا هر روز فیلم اکشن میبینه ملامتش نکنید بنده خدا دچار توهمات شده بچه جون برو فیلم دستگیری سربازای آمریکایی توسط سپاه رو ببین
  • ِامیر IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    اینم مثل ارکیو سقوط کرده رفتن برش داشتن الکی گفتم اوردیمش پایین ( من یک برعندازم خخخخ )
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      خاک بر سرت
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      حقیقته. ایران نهایت یه دمپایی پلاستیکی تولید کنه.
    • ایرانی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      40 20
      میدونم کجات میسوزه اب لوله کفاف نمیده برو اتشنشانی با لوله اتشنشانی ازدواج کن چون این سوختن خیلی دوام داره
    • حسین IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      36 8
      پس خاک بر سر تکنولوژی آمریکایی که هر دم یکی از محصولات خفنش سقوط میکنه اونم تو خاک دشمن
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      47 20
      فعلا که اربابان اسرائیلی امثال تو به وحشت افتادن جیره خوار بدبخت، اون دمپایی هم مال زمانی که بود که نوکر آمریکا تو ایران حکومت می کرد
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      31 12
      خفه شو تو یک زیراندازی...
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      8 11
      چیزی از انرژی پلاسما شنیدی؟...
  • قریشی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    54 14
    این سطر آخر گویای هزار مطلب بود ...
    • AU ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      10 8
      منظورش چی بود؟
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 5
      منظورش عالی بود :))
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    23 1
    این چه غولیه؟!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    94 12
    فکر کنم سپاه توی ارتش آمریکا نفوذی داره
    • 123 BE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      3 1
      دقیقا
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    39 18
    شکار با دست خالی
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 49
      شما 4 تا تروریست دمپایی پاره لب مرز نمیتونید شکار کنید دمپایی پاره ها میان نیروهاتونو گروگان میگیرن!!!
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      36 8
      شما هم گنبد آهنینتان آب کش آهنی از آب در آمد و یک روز و نیمه وزیر جنگتان را وادار به استعفا کرد . در مورد آن تروریستها هم هنوز دستورش نیامده چرا که هم قطارانشان در جاهای دیگر از همان موشکهایی که برایتان کنار گذاشته شده نوش جان کردند و دردش چنان بود که جیغ شما درآمد .
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      21 8
      شما هم گنبد آهنینتان آب کش آهنی از آب در آمد و یک روز و نیمه وزیر جنگتان را وادار به استعفا کرد . در مورد آن تروریستها هم هنوز دستورش نیامده چرا که هم قطارانشان در جاهای دیگر از همان موشکهایی که برایتان کنار گذاشته شده نوش جان کردند و دردش چنان بود که جیغ شما درآمد .
    • مهدی IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      0 2
      اون گروگان گیری بخاطر خیانت یه نفوذی بود وگرنه اگر مرزبانها به هوش بودن حداقل اینه که شهید میشدن اما اسیر نه .
  • mtsa IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    49 7
    این آخری رو خوب اومدین .. همانند نحوه استقبال از وزیر خارجه انگلیس ... قطعا استفاده خواهند کرد.
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    22 1
    ریپر معناش چیست؟
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      13 5
      یعنی انسان یا دستگاهی که همه چیز رو از بیخ درو و تکه تکه میکنه
    • قریشی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      1 9
      یعنی تعمیر کردن
    • سینا IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      4 6
      ریپر یعنی عزرائیل
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      11 0
      دروگر
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      3 8
      ناقلا ؟! معنی اش اونی که فکر می کنی نیست !! خخخ
    • US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 0
      اصطلاحیه که برای فرشته مرگ یا همون عزرائیل به کارمیبرن
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    16 11
    کاش قابلیت این پهباد را با پهبادهای خودمون مقایسه می کردید؟
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    91 15
    باید نسخه مهندسی معکوس شدش سریعتر رونمایی بشه. بی صبرانه منتظر هستیم. سپاه واقعاً غرورآفرین هست.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      17 47
      وقتی میگید مهندسی معکوس شه یعنی خیلی اونا جلوترند.
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      21 17
      وقتی میگیم مهندسی معکوس یعنی شتابمون خیلی بیشتره
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      8 35
      مهندسی معکوس نمیشه فقط از روی ظاهرش کپی میشه یه ماکت میسازن میگن نمونه ایرانی فلان. من موندم وقتی قطعات پراید از خارج تامین میشه و خودمون نمیتونیم بسازیم چه جوری میشه ادعا کرد نمونه ایرانی پهپاد امریکایی رو ساختیم؟ اون تکنولوژی هایی که تو اون به کار رفته منحصر به امریکاست شما از یه دونه آی سی ریزش هم سر در نمیارید
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      13 10
      طرف نوشته ما قطعات پراید رو از اون طرف میاریم و نمیتونیم بسازیم . عزیز جان پراید دست دوستان همفکر شماست که دست گدایی دستشون گرفتن و موشک و پهباد دست سپاهه که خیلی از دولت جلوتره و دست رهبری داره اداره میشه
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    37 5
    همانند نحوه استقبال از وزیر خارجه انگلیس ... خخخ ... مشرق بعد درخواست پناهندگی رو به کدوم کشور بِدَن؟!
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    14 49
    چرت بود
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    37 13
    باید اماده جنگ بزرگ شویم که راهی جز ان نیست لعنت بر شیطون
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    22 2
    در بازار صادراتی نیز این پهپاد بسیار موفق بوده و به غیر از نیروهای مسلح آمریکا، هم اکنون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس از جمله دیگر کاربران این پهپاد محسوب می شوند
    • امانی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 8
      البته معمولا تولیدات صادراتی بمراتب ضعیف تر از تولیدات برای مصرف کشور دارای اینگونه تکنولوژی ها میباشه دلایل انهم بر میگرده به مهندسی معکوس کشورهای خریدار مثل فن کشتی هست که استاد یک فن بخصوص را نزد خودش نگه داشته ایحا الحال کشور ما در این زمینه های بنا بگفته دوست ودشمن انصافا پیشرفتهای خوبی داشته است
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    21 13
    پول خوبی هم تو فروشش هست اگر ایرانی ها بفهمند
    • AU ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      14 7
      اونا مجبورند از آمریکا سلاح بخرند حتی اگر نیازی نداشته باشند. اما مجبور نیستند از ایران سلاحی بخرند.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    11 5
    که بهای هر فروند آن در حدود ۱۷ میلیون دلار برای هر فروند (با محاسبه قیمت دلار، در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) اعلام و بیش از ۱۶۰ فروند از آن تا به امروز ساخته شده است
  • بنده خدا IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    6 5
    با سلام اگه خدا یاری کنه. چند سال دیگه. و گذشت زمان ثابت میکنه در هوا فضا با موفقیتها باعث خوشحالی وطن پرستها میشییم فقط با غرض نتیجه گیری نکنیید واقعیتها رو پیدا کنیید
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 7
      پسر خوب ! اینا یه مشت مزدور دشمن ایران و اسلام هستن . اصلا نمی خوان چیزی بفهمن . فقط می خوان دشمنی کنن اینطوری احساس آرامش می کنن مثلا .
  • رسول US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 6
    ما منتظر RQ4 هستیم .
  • 1 US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    30 14
    دم همه بچه های سپاه گرم
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      9 10
      همیشه تا ابد گرم گرم گرم
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    12 19
    واقعا" تکنولوژی آمریکا بی نظیره.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      12 8
      مال آمریکا نیست مال مهاجران از کشورهای مختلف دنیاست . آمریکاییها فقط بلدن بریک دنس بزنن . کاری دیگه اصلا مغزشون نمی کشه . آخه کسی که اونجوری می رقصه اصلا مگه مغز متفکری هم براش باقی می مونه . نه نمی مونه . آره بچه قاطی کردی.
  • سریال IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    36 4
    کی فکرش رو می کرد که اسرائیل با وجود،اف۳۵ ،تانک مرکاوا،گنبد آهنین،وانواع دیگر تسلیحات نظامی درجه یک،،در برابر ۳۰۰موشک خیلی سطح پایین،به. شکر خوردن بیفته،اون. هم در عرض ۲روز!!!!؛الان دیگر اون تسلیحات نظامی کلاس بالا و رفتن به کره مریخ به درد جنگهای ی نظامی که همراه با مقاومت باشد به درد نمی خورد
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    15 24
    همین موشک پلاستیکی ها بود که برجام را به فرجام تبدیل کرد. حالا برید باهاشون خوش باشید. نادونای بی مغز
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      12 16
      خفه شو مزدور همین موشک ها و نیروی نظامی نبود ناموست به عنوان دستمال کاغذی بین داعشی ها و... رد و بدل می شد گمشو بی رگ آشغال
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    17 9
    احسنت,کار بسیار بزرگی کردند؛انشاالله از خود ریپر قویتر بسازید؛و پیشرفته تر از سیستمهای راداری وشناساییش وهدف گیریش و دوربینهاش برای تجهیزات دیگمون بسازید.
    • ایرانی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      11 14
      مردم دارن از گرانی و فساد نابود میشن جوانان ما نه کار دارن نه زندگی بعد میخوایم آمریکا رو نابود کنیم اول کشورو درست کنید بعد آمریکا نابود کنید جماعت بی درد
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 10
      جماعت بادرد؛با یه لقمه نون ,شکمت سیر نمیشه؟؟!ولی با یه گلوله مغزت سفره میشه!!!حالا شما به ظاهر دردمند؛چیکار کنیم ؟؟بذاریم کلمون سفره بشه!!ثانیا مسوول سفره تو جناب مستطاب روحانی هستند,براتون آزادی آورده بس نیست!برو یقشو بگیر خوب!!
  • DE ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 9
    امیدوارم این پهبادای غنیمتی باداستان اسسب تراموا رابطه ای نداشته باشند
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      4 7
      معلومه اصلا نمی فهمی چیه داستان
  • فرزاد RO ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    24 20
    اگر مثل مهندسي معكوس پرايد اقدام كنيد مي تونين بازارهاي عراق و افغانستان و سوريه را كاملا پر كنيد .
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      14 9
      مهندسی معکوس پراید مال خودرو سازان رانت خوار است که نانشان در واردات است و وطن و ملت هموطن برایشان مهم نیست فقط پورسانت وپرکردن جیب شان ولی خوشبختانه مهندسی معکوس پهباد در دستان توانمند سپاهیان اسلام است که فقط و فقط امنیت کشور ایران ومردم باشرافت آن برایشان مهم است
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 7
      ما آر کی یو 170 رو با بشقاب پرنده نشوندیم اونم سالم آمریکا و نه هیچ کشور دیگه ای هنوز به این تکنولوژی که توسط دکتر امید کشه در سپاه مورد استفاده قرار گرفته رو نداره
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    4 12
    اصولا اگر شکار این ها صحت داشته باشه!!
  • DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    4 11
    به امید روزی که سپاه بتواند
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    13 9
    شما با این همه ابر قدرتی و فلان وفلان هنوز که هنوزه حریف همون غزه و یمن نمی شوید اون موقع میخوان با ایران چکار کنید . برید جمع کنید بابا .
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    2 3
    انرژی پلاسما...
  • AT ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    11 0
    یه دونه بنز هم غنیمت بگیرید بدید دست خودروساز ها از شر این لگن ها خلاص بشیم!
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      6 0
      دقیقا تو فکرش هستیم
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      1 0
      خخخخ البته فکر خوبیه ولی تا من وشما برای خرید پراید سرو دست میشکنیم کی میره دنبال تغییر پلتفرم و تولید بنز!
  • مهرداد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 12
    اینکه یه ایرانی خودباوری نداشته باشه خوب نیست. ما توان ساخت موشک و تجهیزات مهم تری را پیدا کردیم. چون باور داریم. در صنعت خودرو سازی ما را راه نمی دهند چون منافع تکنوکراتها که از اول انقلاب در حوزه مالی کشور نفوذ کردند به خطر میافتد. الان البته منافع آقازاده هاشون هم در خطره اگر وطن پرستی با خودباوری به وطن خودت کمک کن و دنبال تابعیت از کشور دیگه نباش. اگر هم وطن پرست نیستی به تو چه که درباره این کشور و تواناییهاش نظر می دهی
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 6
      درود بر شرفت که حقیقت را گفتی
  • GB ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    6 7
    یعنی همون آمریکایی های متوهم که فکر می کنن توی هوا روی سرشون یه چیزی داره پرواز می کنه بعد توی رادارشون به فارسی می گن برو اینجا رو ترک کن . اینا می خوان مریخ رو فتح کنن . مواظب باشن اشتباهی یه سیاره دیگه ای رو فتح نکنن . متوهم ها . زیاد فیلم های علمی تخیلی می ببنن سربازای کوچولوی آمریکایی ههه
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    11 7
    این غنائم که نصیب مومنان میشود بشارت است قطعا پیروزی از ان مسلمین است
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    14 4
    اگه راست میگین تصویرش رو نشون بدین؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      6 5
      همون که آمریکایی ها با رادارهاشون تصویرش رو دیدن . برو از آمریکایی ها بخواه فیلمش ر وبهت نشون می دن .
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    5 6
    سلام و درود به تمام دوستان عزیز و محترم : دست همه درد نکنه خیلی پاسخ های خوبی به مزدورهای دشمن دارید می دید . اما دوستان خوبم مزدوری که الان داره کامنت می زاره فقط اونایی نیستن که از عرعرستان پول می گیرن . یه دوجین مزدور فارسی زبان هم هست توی ام الفساد قرن که خودشون رو سلطنت طلب و جمهوری خواه و دموکراسی خواه اسم گذاشتن و کامنت می زارن . در کشور تروریست بذات تقریبا بیش از 5 میلیون جانوار فارسی زبان دوست دار گوگوش وول می زنن. اینا تازگی ها سیاسی شدن و فکر برگشتن به ایران عزیز رو خواب می بینن. اینا رو بیشتر رصد کنید . داستانی شدن تازگی ها.
  • عبادالله IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    12 5
    با سلام ودرود بر خمینی کبیر ایرانی هر امری را با ایمان به خدا اراده کند می تواند به دست آورد بشرت آنکه مسئو لین وسیاسیون از تفرقه افکنی وتهمت زنی وحذف رقیب دست بردارند چه چپ باشد چه راست سلام بر حسین شهید درود بر شرف ملت بزرگ ایرانی مسلمان مرک بر تفرقه افکن
  • امیر IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    0 14
    اینا رو بعد استفاده در قبال دریافت تکنولوژی بهتره بدیم رقبای آمریکا
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    5 5
    زرت
  • Reza US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    14 13
    آرزو دارم فرماندهان سپاه و ارتش آنقدر که به فکر غنیمت گرفتن پهبادهای آمریکایی هستند به فکر به غنیمت گرفتن جنگنده های پیشرفته آمریکایی هم باشند قطعا میشه یک f22 را هم غنیمت گرفت باید برنامه ریزی کنند ان شالله خدایا غنیمت f22 آرزوست
    • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 6
      دیگه انقدرم توقع نباید داشت.حتی اگه بتونیم هم نباید f22 رو بگیریم چون اگه بگیریم آمریکا حاضره جنگ جهانی سوم رو شروع کنه
  • جوان عاشورایی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    30 10
    اهل نظر دادن نیستم"اما خدایش کیف کردم از جواب های قاطع کاربران بر علیه یاوه گویی های اون کاربر امریکایی
  • RO ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 7
    اون کاربر امریکایی خود فروخته بدانند که پیشرفت علم و تخصص در ایران همیشه سربلند بروزترین در دنیاست. 100/
  • سید رضا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    1 8
    پهپاد شاهد 129 ما از روی ام کیو 9 آمریکایی غنیمتی ساخته شده ، البته با کارایی بهتر و تو سوریه هم در حال عملیاته ! فیلمش هم پخش شده ؛ در حال عملیات !!
  • سید رضا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    9 14
    دوستان عزیز ! امروز دشمن اصلی ما آمریکا و اسرائیل نیست ، بلکه ویروس از خودبیگانگی و مانمی توانیم هست، که دشمنا دارن تو مغز جوونای ما تزریق می کنن ! بصیرت داشته باشین و هشیار باشین ، تا گول دشمن رو نخورین !!!
  • جمشید IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    11 13
    ویروس... که بندازن همه شما ایرانی های پفیوز نابود خواهی شد و با یک بیماری همه گیر نام ایران و ایرانی از خطه جهان هستی برای همیشه فراموش خواهد شد
    • علی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      6 10
      جیمی خان .بابات از۳۳روز۲۲روز۸روز امده ۲روزه شکست خورده فردا روز مرک بابات بیابالا غیرتا باایرانی جماعت درنیفت نهان می شی ها ازما کفتن بود خود دانی ......
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      6 7
      آمریکا خودش ویروس است مرگ بر آمریکا
  • سید رضا IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    9 13
    مشرق ! لازم نیست برای اثبات بی طرفی ، هر چرت و توهینی رو که از طرف نوکرای دشمناست ، نشون بدی !!
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    13 3
    با بمب هسته ای چه می کنید
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      0 0
      می زنیم تو سر تو
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 14
    اینطور که بوش میاد چند وقت دیگه خبردار میشیم f35رو سپاه شکار کرده واسه همین چند وقته پرواز نمیکنه
  • علی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    7 6
    عخی آمریکایی ها دیدن ديگه زورشون درزمین به ایرانی ها نمی رسه داره جمع میکنن برن مریخ البته اگه بتونن که نمیتونن
  • علی AE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 10
    مشرق یک نظامی نویس درجه یک است افتخار می کنم مشرق میخوانم
  • علی AE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 6
    مشرق یک نظامی نویس درجه یک است افتخار می کنم مشرق میخوانم
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    هیچ کشور در دنیا قادر به برابری با ایران در نبرد نا متقارن نیست. اما در نبرد مستقیم. آمریکا به بهانه ایران نیروی هوا فضای خود را دو ماه پیش رسما افتتاح کرد. رژیم جعلی عبری هم به بهانه ایران و با پول مالیات دهندگان آمریکایی مشغول توسعه نظامی لیزر Free-Electron-Laser به جا مانده از طرح جنگ ستارگان ریگان است که تنها سلاح بشر برای شکار شهاب سنگها و موشکهایی مثل سجیل است. هر دو رژیم زور گوی عبری و آمریکا ایران را رسما به حمله هسته ای تهدید کرده اند و ایران یا هر کشور دیگری در مقابل کلاهک های هسته ای دفاع خاصی ندارد. اگر کلاهک روی هوا منفجر بشود که به دلیل اثر کامپتون در سطح زمین امواج میکرویو مخرب با قدرت 100هزار ولت بر متر تولید می کند و هر کشوری را با سوزاندن همه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی زمین گیر می کند حتی خود آمریکا با انفجار یک کلاهک هسته ای در ارتفاع 310 مایلی بر فرازش کلا خاموش می شود اگر هم که برخورد بکند که ... . تنها راه مقابله ایجاد بازدارندگی موشکی در مخازن زیر آب دریاها است. اگر زیر دریایی با قابلیت پرتاب موشک سجیل نداریم باید مخازن ثابت در زیر آبهای مجاور سواحل خود بسازیم و مجهز به موشک با کلاهک های خاص بکنیم تا کسی جرات نکند به ایران حمله اولیه بکند از ترس پاسخ ثانویه خاص ما. نیازی هم به کلاهک هسته ای نیست. کلاهک های دیگری را می توان توسعه داد که وحشت کافی ایجاد بکند.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      1 2
      این نوشته شما برای غیر نظامیان جذاب است اما از هر منبعی گرفته ای یک تهدید تو خالی است ارزش نظامی ندارد شبیه چاخانهایی است در افغانستان پز سلاحهایی را می داند که وجود خارجی نداشت و مراسمهای عروسی را به جای سنگرهای جنگی می زدند - آمریکا بادروغ تخریب می کند ایران جای این قمپوزها نیست ایران عمق استراتژیکی دارد به عمق جهان آمریکا عرض خود می برد و زحمت ما می افزاید.
  • محمد مسلم ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 0
    ما باید یک پهباد با موتور توربو فن براساس این پهباد بسازیم چیزی مثل پهبادجنرال اتمیکز اونجر
  • محمد مسلم ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 1
    ما باید یک پهباد با موتور توربو فن براساس این پهباد بسازیم چیزی مثل پهبادجنرال اتمیکز اونجر
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      0 0
      موتورش توربوپراپ است نه توربوفن. البته یک مدل با موتور توربوفن ساخته شده که پرنده دیگری است ولی موتور MQ-9 توربوپراپ است.
  • حبیب IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    ایران همیشه ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس