کد خبر 787096
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
جنگنده اف ۵

تصویر کمتردیده شده از جنگنده اف ۵ ایرانی منتشر شد.

به گزارش مشرق، بعد از جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به اضافه کردن پراپ سوخت گیری هوایی روی بدنه جنگنده‌های F-۵E (تایگر) کرد تا این جنگنده در ماموریت‌های آتی بتوانند با سوخت گیری هوایی، زمان بیشتری را برای اجرای عملیات پرواز کنند و بر همین مبنا، این پروژه روی چند فروند از جنگنده‌های اف ۵ با موفقیت اجرا شد.

حتی در همان دوران، چند مورد سوخت‌گیری هوایی از هواپیمای سوخت رسان ۷۰۷ برای تست پراپ‌های سوخت گیری هوایی، انجام شد که با موفقیت نیز همراه بود.


 

سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌های F-۵E (بالا) و F-۵F (پایین)- پس از دوران دفاع مقدس

در مجموع، توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کارهای بزرگی در این حوزه انجام شده است، به گونه‌ای که میگ ۲۹ مدل آموزشی یو بی (MIG-۲۹UB) هم حتی به لوله سوخت‌گیری هوایی مجهز شد که این اقدام برای اولین بار در جهان صورت گرفت و کاری بزرگ و قابل توجه به حساب می‌آید.

علاوه بر میگ‌های ارتش، اقدامی هم برای نصب پراپ سوخت‌گیری هوایی روی هواپیمای شناسایی RF-۴E و نسخه رزمی فانتوم F-۴E انجام گرفته که در نمونه رزمی، این اقدام مشابه هواپیماهای فانتوم نیروی دریایی ایالات متحده توانایی جمع شوندگی را دارا بوده است.

در ذیل تصویری کمتر دیده شده از جنگنده اف ۵ مدل E نیروی هوایی ارتش را مشاهده کنید که مجهز به پراپ سوخت‌گیری است:

دو فروند جنگنده F-۵E - جنگنده جلویی به پراپ سوخت‌گیری مجهز است


 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    92 2
    همه اين كارها خوبه اما..... نيروي هوايي نياز به نوسازي اساسي دارد
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    75 4
    ان شالله که دیگه قاهر به طور کامل ساخته شد این اف 4-5 هم دیگه کامل بازنشست بشن و به موزه برن
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      22 0
      قاهر بعنوان یک هواپیمای چند منظوره نمی تونه عملیات کنه ما نیاز به یک جنگنده چند منظوره مثل سوخو 30 داریم
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    52 3
    اف-5 هنوز هم برای هوانیروز جنگنده بمبر مناسبی هست و می تونه برای عملیات های پشتیبانی هوایی علیه نیروهای تروریستی مثل داعش یا قاچاقچیان مسلح مورد استفاده قرار بگیره. اما فقط تا زمانی به درد می خوره که حریف هواپیماهای جنگنده نسل 4 به بعد نداشته باشه. در اون صورت فقط یک طعمه هست.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    75 66
    به نظر شما از زمانی که اف 5 یا اف 4 یا اف 14 تولید شده است، فقط در نیروهای مسلح ایران بوده است؟ چرا در امریکا استفاده نشده است؟ این هواپیماها از رده خارج شده بودند که توسط شاه برای خوشخدمتی به امریکا خریداری گردید. اما فرزندان معنوی روح الله این هواپیماها را تبدیل به نفطه قوت ایران نمودند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      83 7
      در این که شاه دنبال خوش خدمتی به آمریا بوده شکی نیست. اما برادر من چرت و پرت نگو. اف4 و اف5 در زمانی که خریداری شدند بهترین جننده ها و جدیدترین ها در جهان بودند.
    • محمد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      13 11
      آمیز من جنگنده های که میگ درست همان زمانی که صادرات آون توسط آمریکا شروع شد ایران هم خرید... بعد f14ایران تنها کشوری است که داره... آمریکا هم داشت یه 300فروندی اما کم کم آزرده خارج شد یا به کشورهایی دیگر به صورت دست دوم فروخته شد.... بعد ما داریم 80درصد قطعات f14رو میسازیم... یعنی نزدیک به این که ما قادری خود ای هواپیما رو میسازیم... این جنگنده ازf15.. F18.. F16های که دست این عربا است خیلی بهتر و تا 10سال دیگر هم می تونه تو نیروی هوای ارتش ایران آقائی کنه..... ممنون از سایتون
    • رضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      9 7
      اصن از نیرو هوایی چیزی میدونی ..وبهترین جنگنده های اون دوران رو خریده
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      2 0
      بودجه نظامی امریکا چه نسبتی به ایران که هیچ حتی روسیه و چین داره؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    33 6
    هر جوری شده باید سوخو 35 بگیریم
    • آرش IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      2 8
      حالا تا بش بگم ببینم چی میگه!
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      7 9
      دون بپاش تا چندتاش بیشینند
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      2 8
      بعدش؟
  • آوا IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    12 10
    دوست عزیز کی به شما گفته اف 4 .5 و 14 توی آمریکا از رده خارج بودند؟؟ اف 5 در خود آمریکا و خیلی از کشورهای دنیا استفاده شد. فانتوم در نیروی هوایی و دریایی آمریکا و بیشترکشورهای اروپایی هم خدمت کرده. فانتوم در ویتنام هم بود اف 14 هم در نیروی هوایی و هم نیروی دریایی آمریکا خدمت می کردند. اتفاقا اف 14 ها تا سال 2006 در خدمت بودند
  • رضا IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    2 0
    این هواپیما ها دیگه کارای لازم ندارد. هزینه نگهداری بالا و از همه مهمتر تکنولوژی قدیمی اما چرا برای گشت زنی و اموزش اینا خوب هست. نیروهای هوایی ایران تقریبا فلج هست باید فکری کرد
    • آرش IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      2 0
      تمام جنگ افزارهای ساخته شده طی جنگ سرد توان به روز آوری دارند. از تانک ام 60 که ما بهش میگیم آهن پاره ولی تو اسرائیل و آمریکا بسته های به روزرسانی براشون طراحی شده از زره جدید تا توپ جدید تا کامپیوتر کنترل آتش جدید و به حدی رسیده که توان برطرف کردن نیازها تو رده ی خودشو داره.در حدی که تو جنگ اول و دوم خلیج فارس در کنار آبرامز ضربه سنگینی به بدنه ی نیروی زرهه صدام زد. کاسبی جدید اسرائیل هم که شده به روز رسانی هواپیماهای قدیمی بلوک شرق. با پیشرفت تکنولوژی تو عرصه هوایی به حدی رسیدن که هم می تونن برای کشورشون ارز آوری کنن هم با دسترسی به سخت افزار دشمن که هواپیماهای روسی باشه می تونن تا حدی سناریوهای حریف رو خنثی کنن. مثلا میگ 21 های رومانی که خستگی سازه هواپیما رو برطرف کردن.اویونیک ارتقا داده شده نرم افزار ارتقا داده شده رادار جدید موشک های غربی و... به حدی تغییر کرده که از نظر لجستیکی با اف 16 بلاک 40 و 50 برابری می کنه. حالا هی شما بگین هرچی ما داریم آهن پارست. شما آستین بالا بزن به جای زدن تو سر مال و تضعیف روحیه بهترشو بساز. ممنون میشم. دعات می کنم.
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 1
    واقعا باچه چیزائی هزینه ووقتو تلف میکنن-اخه اف 5 هرکاریش بکنه دراین زمان بدر ددفاع موثر نمیخوره -چراسوراخ دعارو گم کردید بجای چپاولو غارت بیت المال چن سالی دس نگه دارید وبفکر خرید سوخو34 باشید -تاکی باید ایران مثل یک دست شکسته بدست بیگانگان نگا کنه وحسرت بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس