به گزارش مشرق به نقل از فارس، حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 19 دیماه در دیدار هزاران نفر از علما، فضلا، طلاب و قشرهای مختلف مردم قم تأکید کردند: بر خلاف تصور و تحلیل های جبهه استکبار، نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد.
به همین منظور و برای درک بهتر این فرمایش رهبر معظم انقلاب با حجتالاسلام والمسلمین «یحیی صالحنیا» نویسنده و از استادان حوزه علمیه قم گفتوگوی مشروحی انجام دادیم که متن آن از نظر میگذرد.
جمهوری اسلامی ایران همانند صدر اسلام 2 دوران متمایز دارد
حجتالاسلام یحیی صالحنیا در ابتدای این گفتوگو بیان داشت: سخنان مقام معظم رهبری در سالروز قیام 19 دی، یک مبنای تاریخی دارد و آن مبنای تاریخی این است که ما دو دوره کاملا متمایز در صدر اسلام داریم که این دو دوره را در انقلاب اسلامی ایران نیز تجربه کردهایم. اولین دوره، دوره مهجوریت مسلمین بوده است. دورهای که مسلمین همه گونه در فشار بودند. اولا با فشار از طرف مشرکین و از طرف احزاب و قبایل یهود روبهرو بودند، ثانیا فشارهای مضاعفی که در واقع به دلیل کم بودن مسلمین در اوایل اسلام و کثرت دشمنان بود بر آنان تحمیل میشد. این فشارها سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود.
وی ادامه داد: این دوره بیشتر در داخل مکه و اوج آن در شعب ابی طالب اتفاق افتاد که دشمنان پیغمبر صلی الله علیه و آله بر مهجور کردن سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و فکری حضرت و مسلمانان همقسم شدند.
این استاد حوزه گفت: ما با یک چنین دورهای پس از انقلاب اسلامی مواجه بودیم و اوج آن را در دهه 60 تجربه کردیم. یعنی از شروع انقلاب و اواخر دهه 50 تا تقریبا اواخر دهه 60 با چنین دورهای رو به رو بودیم. این زمان، دوران جنگ تحمیلی بود و ما در محاصره شدید اقتصادی و نظامی و فرهنگی قرار داشتیم و به نوعی همه کشورها به غیر از چند کشور محدود، علیه ایران بودند و به عراق امکانات میدادند. از نظر سیاسی هم که با مشکلات متعدد رو به رو بودیم. بحث ترور شخصیتها و محصور کردن ایران در مجامع سیاسی بسیار مطرح بود. این دوره تقریبا شبیه دورهای است که در شعب ابی طالب برای پیغمبر صلی الله علیه و آله و مسلمین وجود داشت.
قرآن از دوران ایجاد نظام اسلامی با عنوان دوران نصر و فتح یاد میکند
حجتالاسلام صالحنیا گفت: دوره دوم در صدر اسلام که باز در انقلاب ایران نمود دارد و دوره متمایزی است، دورهای است که قرآن آن را دوران نصر و فتح میخواند. قرآن در سوره نصر میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ - إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ - وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فىِ دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا - فَسَبِّحْ بحِمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابَا (سوره نصر) یعنی هنگامى که یارى خدا و پیروزى فرارسد، و ببینى مردم گروه گروه وارد دین خدا مىشوند، پروردگارت را تسبیح و حمد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبهپذیر است.
وی گفت: در این دوره به تصریح قرآن اعراب و حتی غیر عربها، فوج فوج به سمت اسلام گرایش پیدا کردند. مسلمین از مهجوریت در آمده و گفتمان غالب جزیرة العرب و اطرافش گفتمان اسلام شد. همین دوره را ما در انقلاب اسلامی ایران هم داریم. یعنی پس از طی کردن ناملایماتی که در دهه 70 داشتیم و اساسا دولت مردان آن موقع به فکر سیطره فرهنگی اسلام بر دیگران نبودند و به نوعی در تعامل آن هم به تعبیر من تعاملی از نقطه ضعف زندگی میکردند؛ خوشبختانه در دهه 80 شاهد شروع بیداریهای مسلمین هستیم که تا اواخر دهه 80 و شروع سال 90 به اوج خود رسید و دوباره همین آیات سوره نصر مصداق پیدا کرد. همان شرایطی که پیغمبر صلی الله علیه و آله در بدر و خیبر داشتند و همه برای پیوستن به ایشان سبقت میگرفتند و مشرکین مکه روز به روز به دلیل شکستهایی که در جنگها داشتند به ضعف میگراییدند.
دوره دوم، دوره گذار ما به سمت نابودی استکبار و ظهور حضرت حجت(عج) است
این محقق و پژوهشگر افزود: یک زمانی اگر استکبار به فکر نابود کردن انقلاب در ایران بود، الآن با خیل عظیم ملتهایی مواجه است که پشت سر هم، اسلام میخواهند و به حکومتهای کشورهای مختلف مثل بحرین و مصر و تونس و لیبی و ... انتقاد میکنند. به هرحال این دوره انشاءالله دوره گذار ما به سمت ظهور حضرت ولی عصر عجل الله فرجه و دوره گذار به نابودی استکبار و اوج گرفتن عظمتی که صدر اسلام شاهد آن بودیم خواهد بود.
صالحنیا گفت: نکته مهم این است که دو نوع نگاه در مسائل سیاسی و اقتصادی وجود دارد که این بحث به عرصههای امنیتی و غیره نیز کشیده میشود. بحث این است که دشمن هیچگاه به کارهای خودش نگاه حداقلی ندارد. دشمن همیشه به دنبال حداکثرهاست. قبل و در اوایل انقلاب، رژیم صهیونیستی بحثی را راجع به نیل تا فرات مطرح میکرد؛ نگاهش این بود که این مناطق باید به دست اسرائیل افتاده و اسرائیل مدیریت این منطقه را در دست گیرد درحالی که الان نگاهشان این است که آیا از قدس شرقی به سمت همه قدس عبور کنند یا نه؟ در واقع آیا مالکیت همه شهر قدس را داشته باشند و مالک بیت المقدس شوند یا فقط قسمتی از آن را حفظ کنند؟
انقلاب باعث شد نگاه حداکثری دشمن به نگاه حداقلی برسد
وی افزود: گفتمانی که انقلاب ایجاد کرد، باعث شد که نگاه حداکثری دشمن به نگاه حداقلی تقلیل پیدا کند. این دقیقا چیزی بود که در صدر اسلام و در جریان بدر و خیبر شاهد آن بودیم. جنگهای بدر و خیبر باعث شد که دشمنان پیغمبر صلی الله علیه و آله آن نگاه حداکثری را که نابودی پیغمبر بود، به اینکه پیامبر اسلام با آنها کاری نداشته باشد تقلیل بدهند.
این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه یادآور شد: البته همین هم یک خدعه بود برای اینکه آنها دنبال این بودند که تجدید قوا کنند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حمله کنند. الان باز قضیه همین است. یعنی ما هستیم که باید نگاه حداکثری داشته باشیم و بر این باور باشیم که عصر، عصر حرکت به سمت ظهور موعود است و امیدوار باشیم که استکبار جهانی مانند شوروی به زودی سرنگون شود و امیدوار باشیم که ظهور عدالت کامل در سالهای آینده و یا قرنهای آینده اتفاق بیفتد.
حجت الاسلام صالحنیا گفت: چیزی که مهم است و باید همه به آن توجه کنیم و رهبر معظم انقلاب هم اشاره دارند این است که این حرکت بحمدالله شروع شده است.
باید جنبش دانشجویی زمینهسازی ظهور را راه اندازی کنیم
وی گفت: این نگاه حداکثری را باید تقویت کنیم و به برخی پیروزیهای اولیه دلخوش نکنیم. حتما جریان بیداری اسلامی را تقویت کنیم به خصوص تاکید بنده با توجه به جلساتی که با دانشجویان و دانشگاهیان دارم این است که باید جنبش دانشجویی زمینه سازی ظهور را راه اندازی کنیم. جنبش نهضت جهانی دعا برای فرج را راه اندازی کنیم. این نگاه حداکثری باعث خواهد شد که ما قطعاً در منطقه پیروز شویم.
استاد صالحنیا افزود: این که در کل جهان، پیروزی از آن مسلمین است، مطلبی است که ما طبق آیات و روایات به آن رسیدهایم و نگاه بسیار خوشبینانهای به آن داریم. تحقق این امر هم انشاءالله به دست موعود امم و منجی آخرالزمان به وقوع خواهد پیوست.
حجت الاسلام صالحنیا ادامه داد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «ما در بدر و خیبر قرار داریم نه در شعب ابی طالب» باید دیپلماسی خویش را بسیار فعالتر از این بکنیم. همان طور که آغاز نشاط سیاسی پیامبر اکرم(ص) در بدر بود و قسمتی از اوج اقتدار سیاسی ایشان در خیبر به وقوع پیوست، ما باید این اوج را از نظر سیاسی در عرصه دیپلماسی عمومی کشور و در عرصه فرهنگی کشور یعنی صدور آرمانهای فرهنگی انقلاب مثل عدالت داشته باشیم.
وی گفت: از لحاظ اقتصادی نیز با توجه به اینکه این سال به صورت هوشمندانهای سال جهاد اقتصادی عنوان گرفته، پس باید تک تک اعضای جامعه به سمت اقتدار اقتصادی که البته پایه آن اقتدار علمی است، پیش برویم.
تلاش کنیم از بدریون و خیبریون باشیم
مؤسس مرکز مطالعات راهبردی امام مهدی(عج) گفت: احساس من این است که وظیفه همه به ویژه قشر تحصیل کرده، استادان، حوزویان و دانشگاهیان در این فضا و با توصیفاتی که مقام معظم رهبری از انقلاب داشتند، خیلی سنگین است. به هر حال کسانی که میخواهند شاهد پیروزیهای پی در پی باشند، باید جزء بدریون و خیبریون باشند.
وی گفت: بدریون و خیبریون اصحاب ویژهای هستند که شامل همه اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و آله نمیشوند. اصحابی هستند که در رأس آنها امام علیبن ابیطالب علیهالسلام است و این اصحاب بیشترین نقش را در پیشبرد آرمانهای پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله داشتند.
حجت الاسلام صالحنیا در پایان یاد آورد شد: به نظر میرسد مقام معظم رهبری ندای «أین البدریون» و «أین الخیبریون» را سر دادند. یعنی اهل بدر و خیبر کجایند که به پا خیزند! به امید روزی که شاهد موفقیت همه مردم ایران در حفظ دستاوردهای انقلاب و فعالیت های حداکثریشان در همه عرصه های پیشرفت مملکت باشیم.
به همین منظور و برای درک بهتر این فرمایش رهبر معظم انقلاب با حجتالاسلام والمسلمین «یحیی صالحنیا» نویسنده و از استادان حوزه علمیه قم گفتوگوی مشروحی انجام دادیم که متن آن از نظر میگذرد.
جمهوری اسلامی ایران همانند صدر اسلام 2 دوران متمایز دارد
حجتالاسلام یحیی صالحنیا در ابتدای این گفتوگو بیان داشت: سخنان مقام معظم رهبری در سالروز قیام 19 دی، یک مبنای تاریخی دارد و آن مبنای تاریخی این است که ما دو دوره کاملا متمایز در صدر اسلام داریم که این دو دوره را در انقلاب اسلامی ایران نیز تجربه کردهایم. اولین دوره، دوره مهجوریت مسلمین بوده است. دورهای که مسلمین همه گونه در فشار بودند. اولا با فشار از طرف مشرکین و از طرف احزاب و قبایل یهود روبهرو بودند، ثانیا فشارهای مضاعفی که در واقع به دلیل کم بودن مسلمین در اوایل اسلام و کثرت دشمنان بود بر آنان تحمیل میشد. این فشارها سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود.
وی ادامه داد: این دوره بیشتر در داخل مکه و اوج آن در شعب ابی طالب اتفاق افتاد که دشمنان پیغمبر صلی الله علیه و آله بر مهجور کردن سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و فکری حضرت و مسلمانان همقسم شدند.
این استاد حوزه گفت: ما با یک چنین دورهای پس از انقلاب اسلامی مواجه بودیم و اوج آن را در دهه 60 تجربه کردیم. یعنی از شروع انقلاب و اواخر دهه 50 تا تقریبا اواخر دهه 60 با چنین دورهای رو به رو بودیم. این زمان، دوران جنگ تحمیلی بود و ما در محاصره شدید اقتصادی و نظامی و فرهنگی قرار داشتیم و به نوعی همه کشورها به غیر از چند کشور محدود، علیه ایران بودند و به عراق امکانات میدادند. از نظر سیاسی هم که با مشکلات متعدد رو به رو بودیم. بحث ترور شخصیتها و محصور کردن ایران در مجامع سیاسی بسیار مطرح بود. این دوره تقریبا شبیه دورهای است که در شعب ابی طالب برای پیغمبر صلی الله علیه و آله و مسلمین وجود داشت.
قرآن از دوران ایجاد نظام اسلامی با عنوان دوران نصر و فتح یاد میکند
حجتالاسلام صالحنیا گفت: دوره دوم در صدر اسلام که باز در انقلاب ایران نمود دارد و دوره متمایزی است، دورهای است که قرآن آن را دوران نصر و فتح میخواند. قرآن در سوره نصر میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ - إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ - وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فىِ دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا - فَسَبِّحْ بحِمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابَا (سوره نصر) یعنی هنگامى که یارى خدا و پیروزى فرارسد، و ببینى مردم گروه گروه وارد دین خدا مىشوند، پروردگارت را تسبیح و حمد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبهپذیر است.
وی گفت: در این دوره به تصریح قرآن اعراب و حتی غیر عربها، فوج فوج به سمت اسلام گرایش پیدا کردند. مسلمین از مهجوریت در آمده و گفتمان غالب جزیرة العرب و اطرافش گفتمان اسلام شد. همین دوره را ما در انقلاب اسلامی ایران هم داریم. یعنی پس از طی کردن ناملایماتی که در دهه 70 داشتیم و اساسا دولت مردان آن موقع به فکر سیطره فرهنگی اسلام بر دیگران نبودند و به نوعی در تعامل آن هم به تعبیر من تعاملی از نقطه ضعف زندگی میکردند؛ خوشبختانه در دهه 80 شاهد شروع بیداریهای مسلمین هستیم که تا اواخر دهه 80 و شروع سال 90 به اوج خود رسید و دوباره همین آیات سوره نصر مصداق پیدا کرد. همان شرایطی که پیغمبر صلی الله علیه و آله در بدر و خیبر داشتند و همه برای پیوستن به ایشان سبقت میگرفتند و مشرکین مکه روز به روز به دلیل شکستهایی که در جنگها داشتند به ضعف میگراییدند.
دوره دوم، دوره گذار ما به سمت نابودی استکبار و ظهور حضرت حجت(عج) است
این محقق و پژوهشگر افزود: یک زمانی اگر استکبار به فکر نابود کردن انقلاب در ایران بود، الآن با خیل عظیم ملتهایی مواجه است که پشت سر هم، اسلام میخواهند و به حکومتهای کشورهای مختلف مثل بحرین و مصر و تونس و لیبی و ... انتقاد میکنند. به هرحال این دوره انشاءالله دوره گذار ما به سمت ظهور حضرت ولی عصر عجل الله فرجه و دوره گذار به نابودی استکبار و اوج گرفتن عظمتی که صدر اسلام شاهد آن بودیم خواهد بود.
صالحنیا گفت: نکته مهم این است که دو نوع نگاه در مسائل سیاسی و اقتصادی وجود دارد که این بحث به عرصههای امنیتی و غیره نیز کشیده میشود. بحث این است که دشمن هیچگاه به کارهای خودش نگاه حداقلی ندارد. دشمن همیشه به دنبال حداکثرهاست. قبل و در اوایل انقلاب، رژیم صهیونیستی بحثی را راجع به نیل تا فرات مطرح میکرد؛ نگاهش این بود که این مناطق باید به دست اسرائیل افتاده و اسرائیل مدیریت این منطقه را در دست گیرد درحالی که الان نگاهشان این است که آیا از قدس شرقی به سمت همه قدس عبور کنند یا نه؟ در واقع آیا مالکیت همه شهر قدس را داشته باشند و مالک بیت المقدس شوند یا فقط قسمتی از آن را حفظ کنند؟
انقلاب باعث شد نگاه حداکثری دشمن به نگاه حداقلی برسد
وی افزود: گفتمانی که انقلاب ایجاد کرد، باعث شد که نگاه حداکثری دشمن به نگاه حداقلی تقلیل پیدا کند. این دقیقا چیزی بود که در صدر اسلام و در جریان بدر و خیبر شاهد آن بودیم. جنگهای بدر و خیبر باعث شد که دشمنان پیغمبر صلی الله علیه و آله آن نگاه حداکثری را که نابودی پیغمبر بود، به اینکه پیامبر اسلام با آنها کاری نداشته باشد تقلیل بدهند.
این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه یادآور شد: البته همین هم یک خدعه بود برای اینکه آنها دنبال این بودند که تجدید قوا کنند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حمله کنند. الان باز قضیه همین است. یعنی ما هستیم که باید نگاه حداکثری داشته باشیم و بر این باور باشیم که عصر، عصر حرکت به سمت ظهور موعود است و امیدوار باشیم که استکبار جهانی مانند شوروی به زودی سرنگون شود و امیدوار باشیم که ظهور عدالت کامل در سالهای آینده و یا قرنهای آینده اتفاق بیفتد.
حجت الاسلام صالحنیا گفت: چیزی که مهم است و باید همه به آن توجه کنیم و رهبر معظم انقلاب هم اشاره دارند این است که این حرکت بحمدالله شروع شده است.
باید جنبش دانشجویی زمینهسازی ظهور را راه اندازی کنیم
وی گفت: این نگاه حداکثری را باید تقویت کنیم و به برخی پیروزیهای اولیه دلخوش نکنیم. حتما جریان بیداری اسلامی را تقویت کنیم به خصوص تاکید بنده با توجه به جلساتی که با دانشجویان و دانشگاهیان دارم این است که باید جنبش دانشجویی زمینه سازی ظهور را راه اندازی کنیم. جنبش نهضت جهانی دعا برای فرج را راه اندازی کنیم. این نگاه حداکثری باعث خواهد شد که ما قطعاً در منطقه پیروز شویم.
استاد صالحنیا افزود: این که در کل جهان، پیروزی از آن مسلمین است، مطلبی است که ما طبق آیات و روایات به آن رسیدهایم و نگاه بسیار خوشبینانهای به آن داریم. تحقق این امر هم انشاءالله به دست موعود امم و منجی آخرالزمان به وقوع خواهد پیوست.
حجت الاسلام صالحنیا ادامه داد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «ما در بدر و خیبر قرار داریم نه در شعب ابی طالب» باید دیپلماسی خویش را بسیار فعالتر از این بکنیم. همان طور که آغاز نشاط سیاسی پیامبر اکرم(ص) در بدر بود و قسمتی از اوج اقتدار سیاسی ایشان در خیبر به وقوع پیوست، ما باید این اوج را از نظر سیاسی در عرصه دیپلماسی عمومی کشور و در عرصه فرهنگی کشور یعنی صدور آرمانهای فرهنگی انقلاب مثل عدالت داشته باشیم.
وی گفت: از لحاظ اقتصادی نیز با توجه به اینکه این سال به صورت هوشمندانهای سال جهاد اقتصادی عنوان گرفته، پس باید تک تک اعضای جامعه به سمت اقتدار اقتصادی که البته پایه آن اقتدار علمی است، پیش برویم.
تلاش کنیم از بدریون و خیبریون باشیم
مؤسس مرکز مطالعات راهبردی امام مهدی(عج) گفت: احساس من این است که وظیفه همه به ویژه قشر تحصیل کرده، استادان، حوزویان و دانشگاهیان در این فضا و با توصیفاتی که مقام معظم رهبری از انقلاب داشتند، خیلی سنگین است. به هر حال کسانی که میخواهند شاهد پیروزیهای پی در پی باشند، باید جزء بدریون و خیبریون باشند.
وی گفت: بدریون و خیبریون اصحاب ویژهای هستند که شامل همه اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و آله نمیشوند. اصحابی هستند که در رأس آنها امام علیبن ابیطالب علیهالسلام است و این اصحاب بیشترین نقش را در پیشبرد آرمانهای پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله داشتند.
حجت الاسلام صالحنیا در پایان یاد آورد شد: به نظر میرسد مقام معظم رهبری ندای «أین البدریون» و «أین الخیبریون» را سر دادند. یعنی اهل بدر و خیبر کجایند که به پا خیزند! به امید روزی که شاهد موفقیت همه مردم ایران در حفظ دستاوردهای انقلاب و فعالیت های حداکثریشان در همه عرصه های پیشرفت مملکت باشیم.