کد خبر 913510
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس

برای نوسازی و مقام‌سازی 30 درصد مدارس فرسوده کشور به 90 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش مشرق، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور ضمن تشکر از حضور خیرین مدرسه‌ساز در عرصه ساخت فضاهای آموزشی، اظهار کرد: در این همایش بحث ساخت فضاهای آموزشی برای کودکانی است که آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند و دانش آنان آینده این کشور را خواهند ساخت.

بیشتر بخوانید

بطحایی: یک سوم مدارس در معرض فروریختگی قرار دارند

وی افزود: باید از این امانت‌های الهی حمایت و حفاظت کنیم و زمینه رشد و بالندگی را برای آنها در حوزه تحصیل و زندگی فراهم کنیم زیرا دانش‌آموزان سرمایه‌های این کشور هستند.

رضایی با بیان اینکه ساخت یک سوم فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین جای تشکر دارد، گفت: حداقل 30 درصد فضاهای آموزشی کشور در برابر حوادث طبیعی آسیب پذیر هستند، لذا باید توجه ویژه‌ای در این بخش داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیش از 3 مترمربع، فضاهای آموزشی پایین تر از سرانه جهان است؛ هر دانش آموز باید 8.4 مترمربع فضای آموزشی داشته باشد اما درکشورمان این عدد 5.2 مترمربع است و باید این بستر برای افزایش فضاهای آموزشی ایجاد شود.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای نوسازی و مقام‌سازی 30 درصد مدارس فرسوده کشور به 90 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اعتبارات دولتی برای این بخش کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است.

وی با انتقاد از اینکه برخی قوانین برای کمک به نوسازی مدارس بود و این موضوع محقق نشده است گفت: سهمیه مدارس از محل مالیات برارزش افزوده امروز صفر است؛ سهم مدارس از فروش گاز در مجلس کلید خورد و پیگیری شد و در برنامه ششم توسطه 3 میلیارد دلار تکلیف شد تا از صندوق ذخیره ارزی برداشت و به نوسازی پرداخت شود اما این موضوع مغفول مانده است.

رضایی اضافه کرد: معافیت‌های مالیاتی که برای تشویق خیرین مدرسه ساز پیش بینی شده بود نیز نادیده گرفته شده است که نیاز است در این بخش نیز دولت توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی کشور است، تصریح کرد: معادل همین عدد سال‌های قبل برای این پروژه‌ها هزینه شده است و همچنین این پروژه‌ها به اتمام نرسیده است و فقط می‌توانیم از حضور خیرین در تکمیل این پروژه‌ها استفاده کنیم؛ در آستانه بودجه سال 98 هستیم و از دولت می‌خواهیم که پروژه‌های جدیدی را آغاز نکند و به دنبال اتمام پروژه‌های نیمه تمام باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت‌های بسیار فراوان است، گفت: 30 میلیارد دلار زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم و باید از مدیران جهادی و جوان استفاده شود؛ مجلس شورای اسلامی برای کمک به مدارس کشور و نوسازی در خدمت آنها خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
    1 0
    میشد در طی 10 سال این کار رو انجام داد . در ضمن اگر بنایی که میسازیم ، استاندارد واقعی باشه ، به این زودیها احتیاج به بازسازی نداره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس