کد خبر 913434
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
عادل عبدالمهدی نمایه

رئیس سابق منطقه کردستان عراق طی سفر به بغداد با نخست وزیر این کشور دیدار و بر «حمایت کامل» خود از او تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «مسعود بارزانی»، رئیس سابق منطقه کردستان عراق و رئیس حزب دموکرات این منطقه امروز (پنجشنبه) با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبکه «سومریه» به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق گزارش داد که دو طرف در شهر بغداد، پایتخت عراق دیدار کردند.

این شبکه به جزئیات گفت‌وگوهای بارزانی و عبدالمهدی اشاره‌ای نکرد و با این حال به نقل از یک «منبع سیاسی» اعلام کرد که احتمالا محور گفت‌وگوها اوضاع سیاسی و تشکیل کابینه است.

شبکه تلویزیونی «روودآو» نیز با اشاره به این دیدار، گزارش داد که بارزانی طی دیدار امروز خود با عبدالمهدی، انتخاب وی به عنوان نخست وزیر عراق را تبریک گفته است.

بر اساس این گزارش، بارزانی طی این دیدار گفته است: «سفر ما به بغداد با هدف تبریک گفتن به برادر و دوستم، دکتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق صورت گرفت».

عبدالمهدی دهم مهر ماه بعد از گذشت ماه‌ها از برگزاری انتخابات پارلمانی از سوی «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق مأمور تشکیل کابینه شد.

رئیس سابق کردستان عراق که برای اولین بار از زمان برگزاری همه‌پرسی غیر قانونی جدایی کردستان در سوم مهر ۹۶ به بغداد رفته، روابط خود با نخست وزیر جدید عراق را «قدیمی» خواند که در «شرایط سخت» شکل گرفته و عمیق‌تر شده است.

بیشتر بخوانیم:

حشد الشعبی: ساکنان موصل تا سرحد مرگ خواهند جنگید

مسعود بارزانی افزود: «ما با هم پیش از سقوط رژیم [صدام] همکاری داشتیم و نخست وزیر در تدوین قانون اساسی عراق نقش بزرگی داشت».

او طی این دیدار بر «حمایت کامل» خود از عبدالمهدی تاکید کرد و گفت که در آینده نیز به تقویت روابط دوجانبه ادامه خواهیم داد.

مسعود بارزانی دیروز چهارشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و «هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح قرار گرفت.

اما سفر بارزانی به بغداد واکنش برخی از احزاب سیاسی کرد عراق را در پی داشت؛ به گونه‌ای که برخی از رهبران این احزاب این سفر را صرفا «سفر حزبی» خواند.

به گزارش سومریه، خانم «تافکه احمد»، از رهبران جنبش «گوران» گفت که هرگونه توافق‌های بارزانی برای منطقه کردستان غیر الزام آور است.

او هدف از این سفر را «تقسیم کیک [قدرت]» خواند و گفت که بارزانی با این سفر می‌خواهد  «دستاوردهای بیشتر برای حزب دموکرات در مناصب حکومتی» به دست بیاورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس