رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس

رضایی کوچی با بیان نقش سوداگران در افزایش قیمت ها در بازار مسکن گفت: طرح عائدی سرمایه به منظور مقابله با این سودجویی ها در مجلس در حال پیگیری است.

 سرویس اقتصاد مشرق -  طرح مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن با هدف اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در بخش املاک است اوایل شهریورماه امسال در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

بیشتر بخوانید

مالیات بر عایدی؛ کلیدی‌ترین ابزار کنترل سوداگری

مهار سوداگری مسکن با تصویب CGT

در صورت تصویب این طرح، قرار است هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این قانون خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد و نرخ این مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد عایدی ملک یعنی ما به التفاوت قیمت خرید و فروش خواهد بود.

این مالیات که با عنوان (CGT) در دنیا شناخته می شود، قدیمی ترین مالیات حوزه املاک است و سابقه اجرای آن بعضا به ۱۰۰ سال هم می رسد. البته مطابق با این طرح، موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف می باشند:

الف- اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند ب- نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی، یکبار در هر ۲ سال ج- اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، در صورتی که ۵ سال از اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد د-نقل و انتقال به منظور وقف ملک ه- زمانی که قیمت فروش (انتقال دادن) کمتر از قیمت خرید (به انتقال گرفتن) باشد.

همچنین مطابق با تبصره ۹ این طرح، باید کلیه درآمدهای حاصله از این مالیات برای تامین مسکن جوانان و محرومان از مسکن، پوشش بخشی از نرخ سود تسهیلات خرید خانه اولی ها و تسهیلات ودیعه مسکن اجتماعی هزینه شود.

۶۰ درصد معاملات مسکن دلالی است

 در این خصوص محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مشرق در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است، گفت: چند سالی است بیش از ۶۰ درصد معاملاتی که در حوزه مسکن انجام می شود برای بحث اسکان و مصرف خانواده ها نیست؛ بلکه در راستای خرید و فروش و به نوعی سوداگری انجام می شود. به جرات می توان گفت بخشی از افزایش قیمت ها در بازار مسکن ناشی از این معاملات است و مجلس برای مقابله با این رفتار طرح اخذ مالیات بر عائدی سرمایه را پیشنهاد داده است.

رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس

وی افزود: رویکرد ما باید این باشد که مسکن را از حوزه سوداگری و کالای سرمایه ای خارج کنیم و اگر خرید و فروشی صورت می گیرد بر مبنای نیاز مردم در زمینه اسکان و صاحب خانه شدن باشد. یعنی پاسخی بر تقاضای مصرفی مردم باشد که در این صورت می تواند بر فاکتور قیمت مسکن اثر مثبت بگذارد.

در صورت تبیین مالیات بر عائدی سرمایه، مخالفین همراه می شوند

رضایی در خصوص نظر سایر نمایندگان به این طرح اظهار داشت: نظرات متفاوت است و در عین وجود موافقین سرسخت، مخالفین سرسختی هم وجود دارد. با این حال من فکر می کنم اگر این طرح درست تبیین شود اکثر نمایندگان نظرشان همراه شود.

حمایت از تولید مسکن، سیاست وزیر جدید

رضایی افزایش تولید و عرضن مسکن را عامل دیگری برای تنظیم  قیمت مسکن دانست و گفت: خوشبختانه رویکرد وزیر جدید هم حمایت از تولید مسکن است. ما در کمیسیون عمران هم روی این موضوع تأکید داشتیم و امیدواریم که در ادامه کار، آنها هم به بحث تولید مسکن توجه بیشتری داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    3 0
    افرین چه خبر خوبی هم داره میده این بابا. خوب درستش کن داداش
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      0 1
      درود بر بنگاهی . درود بر سوداگر . درود بر دلال شریف .
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    2 0
    رویکرد ما باید این باشد که مسکن را از حوزه سوداگری و کالای سرمایه ای خارج کنیم ؟؟؟؟
  • کاشمر IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 1
    خوشبختانه رویکرد وزیر جدید هم مثل آخوندی هست و غمی نخواهیم داشت
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    1 0
    کدوم معاملات که بخواد دلالی باشه یا غیر دلالی ؟ بازار پا قدم اصلاح طلبها 5 ساله محضه محض راکده الآن که دیگه به اوج رسیده و برای نمونه معامله ای نیست . فقط قیمتو کاذب و بدون معامله مالکین بردن بالا
  • منصور IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    1 0
    جناب ساز و کاری جدید برای امر فروش و خرید و اجاره مهیا کنید مشاور املاک ها به جای کمیسیون یه مبلغی از فروش خانه بر میدارند مثلا خانه 200 میلیونی را 240 میلیون میفروشند و 200 میلیون به صاحبخانه داده و خودشان 40 میلیون برمیدارند شما تا دلتان بخواهد مالیات ببندید خریدار بدبخت اون پول رو باید بده
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 0
    حامی مالیات بر عایدی سرمایه هستیم
  • مهدی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    1 0
    خدمت این مسئول عزیز ولی نا اگاه عرض میکنم ایا شما خبر ندارید قیمت نهاده های ساخت مسکن 2 تا 3برابر شده است ایا خبر ندارید دستمزد کارگر ساختمانی 50و 60 هزار تومان را هم رد کرده البته اگر حاضر باشند روز مزد کار کنند نه کنتورات ایا نمیدانید هزینه های جواز ساخت و انشعبات اب برق و گاز سرسام اور افزایش یافته ایا نمیدانید قیمت اسانسور حتی تا 10 برابر افزایش یافته و در بازار یافت نمیشود اگر نمیدانید بدانید اینها دلیل افزایش قیمت ملک و مسکن است
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    0 0
    ظریف با برنامه ان حرفها را زده است و تا انتخابات بعدی همین است اوضاع . اینها بازی باخته را با حماقت اصولگرایان دوباره برنده خواهند شد/ نامه تمام
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    2 0
    چرا دلالان دوست دارن خونه قیمتش بره بالا انشالله خونه هاشون بمونه رو دستشون چون مردم بدبخت قدرت خرید ندارن
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
      0 0
      چون خودشون درصدی ازمعامله میگیرن ...دلاررفت بالا همه چی 4برابرشدولی اومدپایین قیمتهاتغییری نکردچرا؟؟؟/ قابل توجه اون که میگه درودبردلال شریف وبنگاهی ..... این شرافته ...کاری کنی هم وطنت بیشترفقررولمس کنه ؟بی وجدان ..لعنت به بنگاهی ودلالان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس