کد خبر 912060
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
ترامپ و بن سلمان

در اصل آمریکا با دعوت به پایان جنگ در یمن به دنبال ایجاد راه حلی سیاسی نیست، بلکه می‌خواهد جلوی هزینه‌های مالی سنگین عربستان در جنگ یمن و پیامدهای منفی این جنگ بر نفوذ آمریکا در منطقه را بگیرد.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی به قلم «حسن حردان» با عنوان «دلایل قطعی واشنگتن در فراخوان برای آتش بس در یمن چیست؟» از مقصود دعوت «مایک پمپئو»، وزیر خارجه و «جیمز متیس»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا برای پایان جنگ یمن رمزگشایی کرد.

بیشتر بخوانید:

سه هفته حساسِ جنگ یمن

در مقدمه این یادداشت آمده است: جهان با تصمیم دولت آمریکا برای دعوت به آتش‌بس در یمن و آغاز مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل سیاسی بحران این کشور، غافلگیر شده است؛ برخی این تصمیم آمریکا را به عنوان یک مانور تعبیر کردند و گفتند که واشنگتن در مورد آن جدی نیست، برخی دیگر بر این باورند که این تصمیم با هدف توقف موج انتقادهای بین المللی از جنگ مخربی گرفته شده که ائتلاف سعودی برپا کرده  و با آن جنایات وحشیانه‌ای را علیه مردم یمن رقم زده است؛ علاوه بر محاصره ظالمانه تحمیل شده بر یمن، که به گسترش فقر، محرومیت و بیماری منجر شده به طوری که سازمان های بین المللی را وادار به درخواست‌های مکرر برای ارائه کمک‌های پزشکی و انسانی کرده است.

به نوشته النشره، برخی معتقدند که آمریکا از شرایط جنایت ریاض در قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول بهره‌بردای کرده است اتفاقی که باعث شده پیامدهای منفی بر رژیم سعودی، به ویژه ولی‌عهد عربستان داشته باشد تا بر وی به منظور توقف جنگ و ورود به فرآیند مذاکره فشار وارد کند.

جنگ با تصمیم آمریکا آغاز شد

در ادامه یادداشت آمده است: اما کسی که بخوبی این دوره از وقایع و مسیر جنگ یمن را از روز اول آن دنبال کرده، باید به این درک درست رسیده باشد که جنگ یمن با تصمیم آمریکا و تحت حمایت کامل آن آغاز شد، و اگر این پشتوانه و حمایت نظامی، امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا نبود، ائتلاف سعودی به این جنگ کشیده نمی‌شد و آن را هم چهار سال با کشتار و قتل عام وحشیانه غیرنظامیان وتخریب زیرساخت‌های یمن ادامه نمی‌داد.

به نوشته النشره، هدف اصلی جنگ یمن، جلوگیری از خروج یمن از کنترل عربستان سعودی و ایالات متحده و تسلیم کردن مجدد آن بود، بخصوص که یمن از یک موقعیت جغرافیایی مهم به لحاظ اشراف آن به دریای سرخ و تنگه باب المندب برخوردار است، آبراهه ای که محل عبور و مرور کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ترانزیت برای رسیدن به خلیج فارس یا برگشتن از آنجاست؛ علاوه بر اینکه یمن در مرز باکشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واقع است که کانون خدمت به سیاست‌های استعماری آمریکا در منطقه محسوب می‌شود.

چرا آمریکا اکنون خواستار توقف جنگ است؟

این وبگاه خبری افزود: سوال مطرح این است که وقتی یمن این همه اهمیت دارد، چرا واشنگتن در تقلای توقف جنگ است بخصوص که جنگ در دستیابی به اهداف مذکور شکست خورده است؟

نویسنده تصریح کرد: اگر ما به این نتیجه رسیده باشیم که واشنگتن حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و نقض حقوق بشر یا ضرورت حفظ آن، وجدان آمریکایی‌ها را قلقلک نمی‌دهد، بلکه چیزی که آنها را تحریک می‌کند منافع استعماریشان است که اساس سیاست‌های آمریکا و استراتژی آن است، می توان گفت که تصمیم آمریکا برای متوقف کردن جنگ از سر دغدغه آمریکا برای متوقف کردن خونریزی‌ در یمن نیست، بلکه از سر نگرانی از منافع آمریکا در منطقه است که تحت تأثیر ادامه جنگی که به بن‌بست رسیده، آسیب دیده است.

وی افزود: و به وضوح روشن است که ائتلاف سعودی-اماراتی نمی‌تواند نبرد را از طریق نظامی یکسره کند و تسلیم و شکستن اراده ملت یمن هم ممکن نیست، چیزی که اخیرا نبرد الحدیده آن را ثابت کرد و در آن ائتلاف سعودی-اماراتی با همه ظرفیت‌ها و امکانات خود نتوانست به هیچ پیروزی نظامی دست یابد و بالعکس متحمل تلفات انسانی، مالی و نظامی سنگینی شد و در نهایت به اجبار عملیات نظامی را متوقف کرده و شکست در برابر مقاومت دلیرانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را پذیرفت.

به نوشته النشره، توقف عملیات نظامی در الحدیده نشان می‌دهد آخرین فرصتی که به ائتلاف سعودی برای نفوذ و ایجاد شکاف در نهاد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تا قبل از اعلام آتش بس داده شد، منجر به شکست بزرگی شده است.

 اما چرا منافع آمریکا از ادامه جنگ آسیب می‌بیند؟

این وبگاه در ادامه نوشت: کسی که نتایج جنگ چهار سال اخیر یمن را بررسی می‌کند متوجه می‌شود که ادامه جنگ نه تنها بی‌فایده است، بلکه به منافع آمریکا هم آسیب می‌زند و نفوذ استعمار آمریکا در این منطقه حیاتی از جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نویسنده چهار دلیل در خصوص فراخوان آمریکا برای توقف جنگ بیان کرد و گفت دلیل نخست اینکه جنگ یمن به جنگ فرسایش توانمندی عربستان مبدل شده که با کسری بودجه روبه‌روست و مجبور شده به شهروندان سعودی مالیات تحمیل کند تا کسری سنگین بودجه را که ناشی از هزینه‌های سنگین برای جنگ یمن است جبران کند، به گونه‌ای که هزینه جنگ یمن سنگین‌تر از هزینه جنگ آمریکا در عراق برآورده شده است.

وی افزود: نظامیان آمریکایی یک ماه پس از آغاز حمله به عراق، این کشور را اشغال کردند و پس از آن با عملیات مقاومت عراقی‌ها روبه‌رو شدند اما عربستان نتوانست یمن شمالی را اشغال کند و از چهار سال پیش این جنگ با هزینه‌های سنگین آن را به جان خریده که به گفته موسسه واشنگتن ماهانه بین پنج تا شش میلیارد دلار برآورد شده است.

النشره نوشت: این‌ها فقط هزینه‌های محاسبه شده است، هزینه‌های محاسبه نشده اقتصادی و اجتماعی جنگ هم اگر به آن افزوده شود سر به فلک می‌گذارد، بنابراین هزینه‌های جنگ قدرت عربستان را به فرسایش کشیده و دیگر قادر نیست که مبالغ معاملاتی را که با واشنگتن منعقد کرده است، بپردازد در حالی که آمریکایی‌ها امروز نیاز مبرمی به پول سعودی‌ها برای حل مشکلات اقتصادی واجتماعی خودشان دارند از همین رو ادامه جنگ به زیان منافع آمریکاست و از لحاظ مالی به آنها ضرر می‌رساند.

النشره دلیل دوم را این دانست که هدف اصلی جنگ، ممانعت از خروج یمن از زیر سیطره آمریکا و عربستان بوده است، اما جنگ نتوانست این هدف رامحقق کند؛ بلکه حالا آمریکا از این قضیه واهمه و نگرانی دارد که یمن به لبنانی دیگر تبدیل شود که دیگر تسلیم کردن آن امری محال باشد و یک الگوی آزادی خواهی در قلب خاورمیانه شود، منطقه‌ای که از حیث داشتن منابع غنی نفت و گاز دنیا برای منافع آمریکا، حیاتی است.

این وبگاه خبری افزود: بنابراین اگر بنای این گونه آزادی خواهی ریخته شود می‌تواند به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) هم کشیده شده و ملت‌های آنجا را به انقلاب برای آزاد و رها کردن ثروت هایشان از چپاول آمریکا تحریک کند، اتفاقی که برای ونزوئلا افتاد، از همین رو موسسه واشنگتن که به لابی صهیونیستی در آمریکا نزدیک است، بلافاصله هشدار داد، ادامه جنگ می‌تواند یمن را به جنوب لبنانی دیگر مبدل کند؛ در حالی که هدف از جنگ ممانعت از این اتفاق بود.

النشره آورده است: امروز جنوب یمن به صحنه اعتراضات مردمی علیه نیروهای سعودی و اماراتی مبدل شده که به وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی و نهادهای آن معترض هستند و می‌خواهند این نیروهای خارجی از کشورشان بیرون رفته و جنوب به استقلال دست یابد.

این وبگاه خبری لبنانی در تشریح دلیل سوم آمریکایی‌ها برای توقف جنگ نوشت: ادامه جنگ در سایه کاهش نفوذ عربستان در منطقه و پیامدهای منفی ترور جمال خاشقچی که ماهیت داعشی رژیم سعودی را برملا کرد و همزمان با آن قرار گرفتن در آستانه پیروزی نهایی جبهه مقاومت در سوریه بر جنگ جهانی تروریسم، شکست تلاش‌های آمریکا برای کودتا در عراق و باخت جریان 14 مارس در کسب اکثریت درانتخابات پارلمانی لبنان، همه این مسائل می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای داخل عربستان به همراه داشته و ثبات رژیم سعودی را برهم بزند؛ درحالی که عربستان یکی از مهم ترین ابزارهای اجرای نقشه‌های  استعماری آمریکا در منطقه محسوب می‌شود.

النشره در پایان آورده است: برای همه آنچه گفت شد دولت دونالد ترامپ خواهان توقف جنگ در یمن و شروع مذاکرات برای ایجاد راه حل سیاسی بحران یمن است؛ اما در اصل آمریکا به دنبال ایجاد راه حلی سیاسی نیست، بلکه می‌خواهد جلوی ریخت و پاش مالی عربستان در جنگ یمن و پیامدهای منفی آن بر نفوذ آمریکا در منطقه و نتایج منفی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را جنگ بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس