خبر ویژه

عاقبت تنظیم قراردادهای بدون تضمین با اروپایی‌ها، واگذاری پراید به جای ساندرو پیش‌فروش شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش رجانیوز، اخیراً بخشنامه‌ای از طرف شرکت خودروسازی سایپا، خطاب به مشتریان این خودروسازی منتشر شد که سایپا طی آن از مشتریانی که برای خودروی ساندرو ثبت‌نام کرده بودند، می‌خواست که جای ساندرو، پراید و تیبا تحویل بگیرند.


پس از انتشار تصویر این بخشنامه در فضای مجازی و انتقادات افکار عمومی به این اقدام عجیب سایپا، این شرکت خودروسازی از لغو شدن بخشنامه فوق‌الذکر خبر داد.


مدیرعامل سایپا پس از اعتراضات و انتقادات به بخشنامه‌ این شرکت، از اختیاری بودن دریافت پراید و تیبا به‌جای ساندرو توسط مشتریان خبر داد که البته این تدبیر نیز نمی‌تواند پاسخگوی مشتریانی باشد که خودروی ساندرو ثبت‌نام کرده بودند.


مدیرعامل سایپا در ادامه به خلف وعده شرکت خودروسازی  فرانسوی نیز اشاره کرد و گفت: «این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد.»


فارغ از اقدام عجیب سایپا برای جبران خسارتی که از بدعهدی شرکت رنو بود، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که زیر میز زدن رنو در همکاری با سایپا، عامل اصلی این معضل جدید شرکت خودروسازی ایرانی است.


این بار اولی نیست که یک شرکت خارجی با بدعهدی‌های خود، دست شرکت‌های داخلی را در پوست گردو می‌گذارد. چنین خلف وعده‌هایی مسبوق به سابقه است. اما سوالی که باید پرسید این است که چرا با علم به اینکه شرکت‌های خارجی غیرقابل اعتماد هستند و سیاست‌های خود را با سیاست‌های آمریکا تنظیم می‌کنند، قراردادهایی را منعقد می‌کنند که شرکت‌های خارجی مثل رنو، به راحتی می‌توانند بدون اینکه بازخواست  شوند، با خروج خود از معاهده‌ها، خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شرکت‌های ایرانی می‌کنند؟


این برای چندمین بار است که شرکت‌های خودروساز ایرانی، با خلف وعده‌ خارجی‌ها مواجه می‌شوند و از آنجایی که خارجی‌هایی مثل رنو هیچ تضمینی برای ادامه همکاری نداده‌اند، خسارات وارده را می‌خواهند از جیب مردم جبران کنند.


تیرماه گذشته نیز عبدالله رضیان عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع اشاره کرده بود که رنو در همکاری خود با شرکت‌های ایرانی، هیچ تضمینی نداده است، گفته بود:

«در صورت تمکین خودروسازان فرانسوی از دستور دولت آمریکا و ترک خاک ایران، هیچ تضمینی برای احقاق حق طرف ایرانی وجود نخواهد داشت، مگر سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی انجام شده این شرکت‌ها در سایت‌های خودروسازی داخلی.»


همه این بدعهدی‌های خارجی‌ها که قریب به اتفاق‌شان از کشورهای اروپایی هستند، در حالی است که ۲۷ اردیبهشت ۹۷، ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ارتباط با تعهد کاری شرکت‌های خارجی گفته بود: «اتحادیه اروپا فعالیت‌ شرکت‌های خارجی در ایران را حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و بازگشت تحریم‌ها تضمین خواهد کرد.»


نکته جالب درباره خباثت فرانسوی‌ها (به عنوان یکی از ۳ دولت اروپایی عضو برجام) اینکه شرکت توتال اعلام کرده از واگذاری سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه بیروت خودداری می‌کند. توتال قرارداد نفتی محرمانه‌ای با وزارت  نفت کشورمان  در حوزه پارس جنوبی بسته بود اما چون در این قرارداد نیز تضمینی از شرکت فرانسوی برای جبران خسارت و بدعهدی اخذ نشده بود، برای سومین بار ظرف ۲۰ سال گذشته، اقدام به نقض قرارداد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    4 0
    در پایین ترین حد خرید مثلا خرید آبنبات چوبی اگر تشخیص بدهیم مغازه دار رفتار درستی نداره دیگه به اون مغازه مراجعه نخواهیم کرد حالا بیایم یکی از بالاترین سطوح خرید و معامله را بررسی کنیم رابطه بین پژوسیتروئن و رنو با ایرانخودرو و سایپا ، علاوه بر اینکه کلا کشور فرانسه از قدیم علیه ایرانی جماعت تخاصم داره ماجرای خون های آلوده و ... کلا در موارد زیادی مثل نفتی بدعهدی داشته و داره در مورد همین خودرو یکبار سال 90 شوک بزرگ اقتصادی به مملکت ما وارد کرد چه دلیلی داره که دوباره با این کشور قرارداد خودرویی ببندیم آنهم وقتی که این ها برای فروش بیشتر به بازار ما احتیاج دارند بازارهای محدودی در اختیار دارند ؟ وقتی که کارشناسان قبل قرار جدید گفتند این تکنیک تشنه سازی ، سرمایه گذاری و خروج سریع منجر به شوک اقتصادی که کاملا راهبرد تخاصمیه دوباره تکرار خواهد شد ؟؟؟ وقتی که کلی کشور دیگر در دنیا اتفاقا محصولاتی بهتر از محصولات فرانسوی تولید می کنند دلیل اصرارها چیه ؟؟؟ شما شک نکنید 100 بار دیگر هم خودروسازهای فرانسوی تخاصمی عمل کنند مونتاژکاران ما دنبال این ها می دوان و قراردادهای ترکمنچای می نویسند چرا ؟؟؟؟ جواب تمام این سوال ها در 2 کلمه خلاصه می شه "فساد" و "ارجح بودن جیب شخصی بر منافع ملت ملی" درواقع فرانسوی ها گویا خوب چربش می کنند طوریکه کسانی که در تمام این سال ها عملا نشان دادند مردم و پولشون و رضایتشون و کشور براشون پشیزی ارزش نداره نمی تونن مقاومت کنند یحتمل مثلا با خودروسازهای ژاپنی نشه گنده گنده هاپولی هاپول کرد تمام این ها باهم جمع می شه وقتی خبر ورشکستگی احتمالی این ها می آد مردم بجای ناراحت شدن ، خوشحالی می کنند چیزی که در دنیا دیده نمی شه مشرق کامل چاپ کن لطفا .
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    4 0
    مسایل سیاسی یک طرف ولی طرف دیگر حقه باری سایپا است بهمن ماه ۹۶ پول گرفته تحریم ها وبازار سیاه خودرو ۳ ماه بعد ان شروع شده چرا همان وقت با ارز ۴۰۰۰ تومانی قطعاتش را تهیه نکرده البته شاید هم تهیه کروه والان میخاد با قیمت ۲ برابر بفروشه و چرا بجای پراید پشنهاد برلیانس یا سراتو رو نکرده انها که لوازمش چینی وکره ای است و امکان واردات داره رو جایگزین نکرده بوی حقه بازی میاد
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    3 0
    بدعهدی شرکت رنو. از شما یاد گرفتن. وقتی قرار داد درست نبندی و دندان گرد باشی نتیجه کار خودتو می بینی. رنو کارش درسته شما اصلاح شو
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    5 0
    دوستان مشرقی توجه کنند که فقط دوستان ظریف بلد هستند با دنیا مذاکره کند. وقتیی بلد نیستید مذاکره کنید برای چی ایرادهای بنی اسرائیلی می گیرد. همین پراید هم برای مردم زیاد است. مردم باید فقیر و بی سواد و تحت فشار باشند تا دوستان ظریف بتواند در غرب تفریح و تفرج و مذاکره کنند.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    1 0
    جالبیش اینه با لغو دوباره تحریمها بازهم ایران خودرو میره دنبال فرانسه
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    1 1
    کری تضمین برجام کجا است - وزیر خارجه ساده لوح ایران
  • محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    1 0
    مدیران خودرو ساز حقوق پنجاه ملیون تومانی نگیرن خودرو سازها دروغ میگن میخواهند خسارت بی لیاقتی خودشان را از جیب ملت بیچاره بگیرن لعنت به شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس