کد خبر 910888
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۴
خبر ویژه

آمریکا در حالی به‌طور یکجانبه و بدون هزینه تا امروز از برجام خارج شده و تحریم‌ها را دوباره علیه کشورمان اعمال کرده که تا دیروز مقامات دولتی و دیپلماسی کشورمان از استحکام این سند توافق صحبت می‌کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

جهان نیوز با انتشار این خبر می‌نویسد: شش ماه پس از اجرای برجام بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارشی اعلام کرد آمریکا با اعمال تحریم‌های موازی برجام را بی‌خاصیت کرده است. درواقع در آن زمان کارویژه مقابله با برجام بر عهده کنگره آمریکا بود و به نوعی بازی «پلیس بد و خوب» در آمریکا شکل گرفته بود که عنوان می‌شد دولت، پلیس خوب و کنگره، پلیس بد است.

بیشتر بخوانید:

سوئیفت: از اینکه نتوانستیم بی‌طرف باشیم متأسفیم!


حتی چندین بار مقامات دیپلماسی کشورمان عنوان کردند که برجام نبایستی در اختلافات سیاسی بین دولت و کنگره آسیب ببیند. اما این روند ادامه داشت و دستگاه دیپلماسی کشورمان در هر بار نقض برجام مطرح می‌کرد که « روح برجام» آسیب دیده است. با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند قدرت نرم آمریکایی هم رو به افول رفت و رئیس‌جمهور جدید آمریکا پرده‌ها را کنار زد تا آمریکای واقعی در چشم جهانیان جلوه کند.


حال در این روند دیده می‌شود که آمریکا بدون هیچ حساب و کتابی تنها برای تحریم بیشتر ایران دست به نقض یکجانبه برجام زده است. این در حالی است که برخی مقامات دولتی، بارها گفته‌اند برجام مستحکم است. آقای روحانی۲۰ فروردین ماه سال جاری بیان داشت: «ساختمان برجام به‌قدری مستحکم بوده که در این ۱۵ ماه با انواع فشارهایی که با درجه‌های مختلف بر آن وارد شده، این ساختمان مقاومت کرده است و رئیس‌جمهور همچنین در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ بیان کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.»


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در تیرماه سال ۹۴ با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره روند مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ و توافق صورت گرفته به نمایندگان گفت: «این تحریم‌ها برنمی‌گردد؛ اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد. تنها سازوکار بازگشت تحریم‌های گذشته طی روند طولانی ۶۰ روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است. که باید هم کمیسیون مشترک شروع شود و یک کمیته سه نفره نظارتی هم در آنجا درست شده که رأی مشورتی می‌دهد.»


وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در ۵ تیرماه سال جاری در پاسخ به سؤالی در مورد سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بین‌المللی تصریح کرد: برجام سرجایش و محکم است.


«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه نیز- ۲ تیر- در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران ‌اشتغال‌زای کشور با اعلام اینکه برجام نیز مانند یک مسابقه فوتبال بود، گفت:«ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند.»


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در برنامه تلویزیونی جهان آرا که در بهمن ماه ۹۶ انجام شد به صراحت از استحکام این سند دفاع کرده و گفت: « ترامپ اگر می‌دانست از برجام خارج می‌شود و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند تا حالا این کار را کرده بود»


عراقچی دی ماه سال قبل هم این دلیل جالب را برای ناتوانی آمریکا در نقض برجام عنوان می‌کند: «همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس