کد خبر 910623
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
عطوان

رای الیوم نوشت، گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه با عملیات تلافی جویانه و یکپارچه خود علیه سرزمین های اشغالی پاسخی قوی به هجمه عادی سازی رسمی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل دادند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب در یادداشتی برای بخش سخن سردبیر امروز روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به تمجید از پاسخ کوبنده مقاومت به عملیات رژیم صهیونیستی در شهادت یک فرمانده و چند عضو گردان القسام در نوار غزه پرداخت.

سردبیر رای الیوم در عنوان این یادداشت نوشت: «غزه بار دیگر پیروز شد؛ آیا حمله یگان‌های ویژه اسرائیل با هدف ربودن یک رهبر ارشد حماس نظیر السنوار صورت گرفت؟ چه چیزی سران اسرائیل را از نتایج فاجعه بار و غیر قابل انتظار این حمله ترسانده است؟ آژیرهای خطر به صد درآمده و پناهگاه‌ها مجددا باز شدند..تلفات اولیه در صفوف اشغالگران در حال افزایش است؛ این، نقطه‌ای نورانی در دالان تاریک عادی سازی اعراب است.

در ابتدای این یادداشت آمده است: وقتی اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت در غزه تصمیم می‌گیرد به جنایت رژیم اشغالگر صهیونیستی در ترور شهید نور برکه پاسخ بدهد با شلیک دویست موشک به شهرک‌های صهیونیست نشین در نزدیکی مرز با غزه تصمیم خود را عملی می‌کند، عملیاتی که برای نخستین بار در چند ماه گذشته با زخمی شدن ده‌ها شهرک نشین همراه شد و مقامات رسمی رژیم صهیونیستی را به صدور دستور بازگشایی پناهگاه‌ها وادار کرد.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه و تله لیبرمن برای نتانیاهو

نویسنده با تاکید بر اینکه بازوهای مقاومت بی درنگ و به شکلی یکپارچه پاسخ می‌دهند،افزود: این رژیم اسرائیل بود که آتش بس را نقض کرد و نیروهای ویژه خود را به یک عملیات نمایشی ناکام سوق داد، بنابراین باید پیامدهای کار خود را بپذیرد چون مقاومت امروز، با دیروز فرق می‌کند، مقاومت امروز قوی‌تر از گذشته است و سامانه‌های گنبد آهنینی که میلیاردها برای اسرائیل هزینه برداشتند تقریبا در برابر موشک‌های پیشرفته‌تر مقاومت، ناکارآمد هستند.

رای الیوم آورده است: با وجود ابهامی که در ارتباط با عملیات نظامی بامداد دوشنبه اسرائیل در نوار غزه وجود دارد، عملیاتی که با کشته شدن یک سرهنگ نیروهای ویژه اسرائیل و شهادت هفت عضو گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس همراه بود، چیزی که واضح به نظر می‌رسد میزان توسعه توانمندی نظامی مقاومت فلسطین در مقطع اخیر است، مساله ای که سران اسرائیل را از اقدام برای حمله به نوار غزه بازداشته است، به رغم اینکه تهدیدهای مکرری در این زمینه داشته‌اند.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در تایید این واقعیت، شفاف بوده است، واقعیت این است که اسرائیل از نتایج سنگین مادی، انسانی و روانی تجاوز به غزه هراس دارد چرا که نتانیاهو در نشستی خبری در پاریس گفت: من در برابر جنگی شدید عقب نمی‌نشینم، اما تلاش می‌کنم اگر جنگی ضروری نباشد از آن اجتناب کنم.

رای الیوم نوشت: توسعه توانمندی نظامی مقاومت در نوار غزه را می توان در دو موضوع اصلی رصد کرد: نخست اینکه یگان ویژه ای که با سه دستگاه خودروی غیرنظامی به شرق شهر خان یونس در نوار غزه نفوذ کرد در برابر نیروهای فلسطینی که موفق به شناسایی آنها شدند، نتوانستند مقاومت کنند و به درگیری و تیراندازی منجر شد که در جریان آن یک سرهنگ رژیم صهیونیستی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شد اما اگر دخالت نظامی هوایی اسرائیل انجام نشده بود که با بمباران هوایی شدید جنگنده‌ها، پهپادها و بالگردهایشان این یگان را از غزه بیرون کشاند تلفات انسانی آنها بسیار بیشتر بود.

این روزنامه افزود: دوم اینکه گردان‌های القسام به تلافی عملیات صهیونیست‌ها، دویست فروند موشک به شهرک‌های صهیونیست نشین واقع در جنوب سرزمین های اشغالی شلیک کردند و گنبدهای آهنین اسرائیل تنها توانستند شصت فروند از آنها را ساقط کنند و مابقی به اهداف منظور اصابت کردند، موضوعی که نگرانی اصلی سران سیاسی و نظامی اسرائیل خواهد بود.

نویسنده با بیان اینکه اهداف این عملیات واقعی همچنان مبهم است، گفت: مطمئنا ترور شهید نور الدین محمد سلامه برکه یکی از فرماندهان میدانی القسام، هدف این عملیات نبوده است کسی که به گفته سخنگوی القسام در حالی که با همراهانش یگان ویژه صهیونیست را تعقیب  می‌کرد به شهادت رسید، بنابراین در اینجا چند احتمال مطرح می‌شود.

به نوشته رای الیوم نخستین احتمال این است که هدف اصلی عملیات اسرائیل، ربودن شخصیت بلندپایه ای از حماس بوده که برخی احتمال می‌دهند، «یحیی السنوار»، رهبر حماس در غزه بوده باشد که از اهالی منطقه محل عملیات اسرائیل است یا یک رهبر دیگر حماس تا از آن به عنوان اهرم فشاری بر حماس در مذاکرات تبادل اسرا استفاده کند.

دومین احتمال، تلاش برای جمع آوری اطلاعات یا آزادی دو اسیر اسرائیلی حاضر نزد حماس یا جمع آوری اطلاعات درباره آنهاست.

سومین احتمال، تخریب تفاهم‌هایی است که تاکنون میان حماس و اسرائیل به میانجیگری مصر و قطر برای دستیابی به توافق آتش بس حاصل شده است و نظریه ای دیگر از مناقشه داخل نهاد قدرت اسرائیل در بین حامیان این توافق و مخالفان آن خبر می‌دهد.

به نوشته رای الیوم، اما امر قطعی این است که عملکرد قوی و برجسته فلسطین در برخورد با این عملیات و ناکام گذاشتن ماموریت این عملیات، اسرائیل و رهبران آن را دچار ترس و وحشت کرده است تا جایی که نتانیاهو سفر خود به پاریس را نیمه تمام گذاشت و فورا به تل آویو بازگشت و نشست فوری کابینه اسرائیل را برگزار کرد.

نویسنده تاکید کرد: مردان مقاومت در غزه که برای انتقام شرافتمندانه از اشغالگران متحد شدند بار دیگر و برای هزارمین بار ثابت می‌کنند که بر سر عهد و پیمان خود هستند و برای مقابله با هر تجاوز اسرائیل از آماده باش بالایی برخوردارند و همزمان توانمندی دفاعی و هجومی خود را تقویت می‌کنند.

عطوان ادامه داد: این یک  پاسخ قوی از سوی مهم ترین عضو جبهه مقاومت یعنی فلسطینی‌ها به هجمه عادی سازی رسمی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل بود و یادآوری کرد که مقاومت هنوز زنده و قوی است و می‌تواند همه معادلات را برهم بزند.

رای الیوم در پایان آورده است: معامله قرن عملی نخواهد شد و مردان مقاومت در فلسطین اشغالی هنوز بر عهد خود هستند؛ صلح اقتصادی و انسانی آنها را فریب نخواهد داد و آنها به همراه همه عرب ها و مسلمانان شریف قطار عادی سازی با اشغالگرانی که دستشان به خون ملت فلسطین و مدافعان مقدسات عربی و اسلامی در قدس اشغالی آغشته است، از حرکت متوقف خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    حتما اسراییل بیانیه میده که نیروهایشان خودسری کرده اند و اگه حماس ادامه بده اونوقت ما هم حمله میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس