کد خبر 909152
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
خاشقجی

یک رسانه انگلیسی تاثیر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بر ساختار داخلی قدرت و آینده تاج و تخت در عربستان را بررسی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه فایننشنال تایمز در گزارشی به قلم دیوید گاردنر به بررسی تاثیر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بر ساختار داخلی قدرت در عربستان پرداخت و نوشت: شک و تردیدهای واقعی درخصوص آنچه در عربستان بعد از قتل خاشقجی اتفاق خواهد افتاد، وجود دارد.

بیشتر بخوانید

ترکیه، شواهد قتل «خاشقچی» را در اختیار آمریکا و اروپا گذاشت

خاشقجی روز دوم ماه اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

گاردنر نوشت: سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی که محمد فرزندش را مامور اداره امور کشور کرد، دوبار در سال جاری برای اصلاح دو تصمیم فرزندش وارد عمل شد.

وی افزود: شاه سعودی بار اول جلوی اجرای طرح فرزندش برای ارائه سهام شرکت نفتی آرامکو در بازارهای مالی را گرفت و بار دوم بر حمایت از تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد. این موضع شاه سعودی با وجود گفته فرزندش محمد به آمریکایی ها و اسرائیلی ها بود. بن سلمان در کوران اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس، به آمریکایی و اسرائیلی ها گفته بود که مشکلی با تبدیل قدس به عنوان پایتخت یکپارچه اسرائیل ندارد.

گاردنر تصریح کرد: این دو مسئله –نظیر مسئله خاشقجی- به خاطر واکنش های بین المللی به گوش شاه سعودی رسید. موضوع آرامکو و قدس اساسا سیاسی بود اما موضوع خاشقجی آثاری بر جانشینی تاج و تخت و آینده آل سعود خواهد داشت.

وی افزود: محمد بن سلمان برای جانشینی پدر سالخورده اش آماده شده است، اما چهره اش به عنوان یک اصلاح گرا با جنایت قتل خاشقجی متلاشی  و از لابلای آن ناتوانی و خودکامگی و وحشیگری نمایان شد. اما نه تنها به نظر نمی رسد که ترامپ آماده دست برداشتن از حمایت بن سلمان باشد بلکه بن سلمان به حمایت ترامپ تکیه کرده است.

گاردنر دراین باره نوشت: تهدید ترامپ برای مجازات شدید ریاض تنها اقدامی گمراه کننده برای آرام کردن نمایندگان کنگره آمریکا بود تا از مواضع تندروی خود بکاهند.

گاردنر این پرسش را مطرح کرد که ملک سلمان اکنون چه کاری ممکن است انجام دهد؟

او به پرسش خود اینگونه جواب داد: از جمله اقداماتی که ملک سلمان می تواند انجام دهد، بازگرداندن نقش مشورتی داخلی در درون خاندان حاکم به عنوان یک سازوکار برای توافق ایجاد کردن است. این امر باز توزیع قدرت را ایجاب می کند اما به نظر نمی رسد که این امر در شرایط کنونی - بعد از کودتاهای سال گذشته در کاخ سعودی و سرکوب رقبای محمد بن سلمان برای تصدی تاج و تخت – امکانپذیر باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس