خاشقجی نمایه

شبکه الجزیره به نقل از منبعی‌ ترکیه‌ای اعلام کرد که سرنوشت جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی، همچنان در هاله‌ای از ابهام است و آنکارا انتظار دارد اروپا موضع خود در قبال این مسئله را اعلام کند.

به گزارش مشرق، شبکه الجزیره به نقل از منبع ترکیه‌ای امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که مقام‌های ترکیه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در جریان نحوه قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود گذاشته‌اند.

این منبع گفت: «"جینا هاسبل"، رئیس سیا در جریان اطلاعات کامل عملیات قتل خاشقچی قرار دارد و اطلاعاتی که در اختیار او گذاشته شده است، ثابت می‌کند که این عملیات به دستور مقام های ارشد سعودی اجرا شده است».

بیشتر بخوانید:

آغاز شمارش معکوس برای پناهندگی بن‌سلمان

این منبع ترکیه‌ای به الجزیره تأکید کرد که یقین دارد که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با «اعتماد کامل» از اطلاعات ترکیه، این کشور را ترک کرده است.

جینا هاسبل به دنبال اذعان دادستانی کل سعودی به کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول ترکیه، به این کشور سفر کرد و در جریان تحقیقات آنکارا در پرونده خاشقچی قرار گرفت.

منبع ترکیه‌ای شبکه الجزیره در مورد سفر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه به فرانسه نیز گفت که موضوع قتل خاشقچی جزء موضوعات دیدار اردوغان با همتای فرانسوی‌اش خواهد بود.

این منبع همچنین گفت که «اردوغان» در دیدار آتی خود با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا موضوع قتل خاشقچی را بررسی خواهند کرد.

بر اساس ادعای منبع ترکیه‌ای مذکور، آنکارا برخی از کشورهای اروپایی را در جریان دلایل و شواهد قتل خاشقچی گذاشته و انتظار دارد که به زودی اروپایی‌ها در این ارتباط موضع خود را اعلام کنند.

این منبع افزود: «دلایل و شواهدی که ترکیه در اختیار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گذاشته، تصویر کاملی از جنایت [قتل] در کنسولگری سعودی و اقدامات از پیش انجام شده برای این جنایت می‌دهد».

او در مورد سرنوشت جسد روزنامه‌نگار مقتول سعودی نیز گفت که تا به این لحظه مقام‌های ترکیه در این ارتباط دلیلی ندارند و مقام‌های سعودی برای روشن شدن سرنوشت این جسد سنگ‌اندازی می‌اندازند.

منبع ترکیه‌ای همچنین در مورد بازجویی از  فرد متهم به قتل خاشقچی نیز گفت که اظهارات آن‌ها هیچ کمکی به پیشرفت تحقیقات نکرده است و مقام‌های سعودی قصد داشتند بازجویی در ریاض صورت بگیرد.

این منبع به الجزیره گفت که مقام‌های سعودی به ترکیه گفته‌اند که دیه مقتول به خانواده جمال خاشقچی را پرداخت خواهند کرد.

براساس ادعای منبع ترکیه‌ای، سه تیم برای قتل خاشقچی به استانبول رفته بودند؛ تیم اول مأمور قتل بود، تیم دوم وظیفه نظارت و مراقبت را داشت و تیم سوم نیز مأمور به کمک به قاتلان را داشت.

این منبع در مورد بازجویی از کارمندان کنسولگری سعودی نیز گفت که بازجویی به عمل آمده نشان می‌دهد که این کارمندان به بهانه اینکه در طبقه دوم کنسولگری دیدارهای دیپلماتیک سطح بالا برگذار می‌شود، از رفتن به این طبقه منع شده‌اند.

جمال خاشقچی، رونامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا و منتقد سیاست‌های بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دهم مهر ماه (دوم) اکتبر برای انجام کارهای اداری مربوط به ازدواج خود وارد کنسولگری سعودی می‌شود و بعد از آن به کل ناپدید می‌شود که بعد از هفته‌ها انکار سعودی‌ها، دادستانی کل عربستان سعودی به کشته شدن او در کنسولگری اعتراف می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس