کد خبر 909144
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
نفت نمایه تحریم نفتی

8 کشوری که معافیت تحریمی از آمریکا گرفته‌اند، 80 درصد نفت صادراتی ایران در سال گذشته را وارد کرده بودند با این وضع می‌توان پروژه تحریم نفت ایران توسط آمریکا را موفق خواند؟

به گزارش مشرق، آمریکا به 8 کشوری که معافیت تحریمی و مجوز خرید نفت از ایران را داده  سال گذشته حدود 80 درصد صادرات 2.6 میلیون بشکه‌ای ایران را خریداری کرده‌اند،‌با این حساب باید گفت که پروژه تحریم نفتی آمریکا فاتحه‌اش خوانده شده است.

بیشتر بخوانید

هند امروز سفارش خرید 9 میلیون بشکه نفت به ایران داد

کارشناسان رسانه بی بی سی هم امروز در گزارشی  به شکست پروژه تحریم ایران اذعان کرد و گفت:« آمریکا تلاش کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند اما نتوانست.»

رویترز می‌نویسد، دلیل اصلی تحریمهای آمریکا این بود که صادرات نفت ایران را تا جایی که امکان دارد کم کند اما با تحریم‌هایی که آمریکا به 8 کشور داده است در حقیقت خرید نفت از ایران بیشتر خواهد شد و آنها به دنبال سفارش‌های جدید خرید نفت از ایران هستند.

دلیل دادن مجوز خرید نفت به 8 کشور از سوی آمریکا به چند دلیل عمده می‌تواند باشد:

نخست اینکه آمریکا به دنبال قیمت پایین نفت است و تحریم کامل نفت ایران می توانست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش دهد و آمریکا را که خود وارد کننده عمده نفت است با ضرر مواجه سازد.

دلیل دوم این بود که بسیاری از این کشورها دیگر سیاست‌های آمریکا را نمی‌خوانند و تمایل ندارند که هرچه آمریکا گفت همان را عمل کنند و بنابراین آمریکا مجبور است رویکرد جدیدی را در برابر آنها اتخاذ کند و انعطاف بیشتری به خرج دهد یا اینکه خود را در مقابله با کشورها قرار دهد که ظاهرا آمریکا روش نخست را انتخاب کرده است.

دلیل سوم این است که بسیاری از پالایشگاه‌های کشورها با نوع نفت ایران همخوان  هستند و نفت دیگر کشورها را نمی‌توانند استفاده کنند و یا باید مجبور شوند که سیستم‌هایشان را تغییر د هند که این هزینه زیادی را برای آنها تحمیل می‌کند.

امروز خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم نوشت که از ماه آینده صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت.

مقامات هندی امروز اعلام کردند که برای ماه دسامبر یعنی ماه آینده سفارش  خرید 9 میلیون بشکه نفت از ایران را تقدیم شرکت ملی نفت ایران کرده‌اند.

رسانه ژاپنی هم امروز از اقدام شرکتهای ژاپنی برای سفارش جدید به ایران خبر داده‌ است.

با وجود معافیت‌ تحریمی آمریکا به 8 کشوری که 80 درصد نفت ایران را خریداری می‌کنند حالا چه این کار  با اختیار و یا اضطرار انجام شده باید پرسید آیا پروژه تحریم نفت آمریکا را می‌توان یک پروژه موفق خواند؟

شاید آمریکا دل خوش کند به تحریم سوئیفت و ایجاد مانع در تراکنش‌های ایران اما امروز اتحادیه اروپا اعلام کرده که  سازوکار مالی اروپا به اجرا نزدیک شده  و حتی مرکز اجرای این سازوکار هم مشخص شده و قرار است در فرانسه و یا  انگلیس باشد.

علاوه بر آن ایران تجربه خوب دور زدن تحریم‌ها را از گذشته دارد و شگردهای جدیدی هم در این دوره اضافه کرده است از جمله انجام پیمان‌های دو جانبه با دیگر کشورها است.

گزینه‌های دیگری مانند استفاده از ارزهای مجازی هم روی میز است که ایران می‌تواند به آنها فکر کند، پیش از این وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که برای انجام زیرساخت‌های استفاده از این نوع تکنولوژی کار می‌شود.

برخی نهادها هم در داخل کشور روی استفاده از ارزهای مجازی کار می‌کنند.

نکته مهم دیگری هم وجود دارد اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی در این دور تحریمها موافق اقدامات آمریکا نیستند، علاوه بر آنها روسیه هم تحریمهای آمریکا علیه ایران را محکوم کرده است.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم دو مرحله با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران  گفته است ترکیه نمی‌تواند خواسته آمریکا درباره قطع واردات انرژی از ایران را عمل کند و او نمی‌تواند بدون گاز ایران خانه‌های مردمش را در زمستان گرم کند.

بنابراین معافیت‌های تحریمی روز گذشته به نوعی عقب نشینی ترامپ از تحریم‌های ایران می‌توان تلقی کرد همچنانکه خود لیست تحریم‌ها هم که از کشتی سانچی غرق شده در دریای چین گرفته تا بانکی که وجود خارجی ندارد همه حکایت از این داشت که هیچ توازنی و تعقلی در آن وجود ندارد و  ترامپ بیشتر به فکر بهره‌برداری سیاسی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا بوده تا کفه ترازوی انتخابات را به سمت جمهوری‌خواهان سنگین کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    1 0
    شما خیلی خرید!!!! شما هم یک هشتم تنگه هرمز را ببندید خخخخخخخخخ
  • ایران آباد IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    0 0
    علت عمده شکست ترامپ در تحریم جدید نفتی ایران عدم جبران در جایگزینی نفت ایران توسط سایر کشورهای تولید کننده و ترس از افزایش افسار گسیخته روند قیمت نفت بود هر چند آمریکا با دادن معافیت ها به بعضی از خریداران نفت ایران دست به عقب نشینی تاکتیکی در به صفر رساندن نفت ایران شده است اما شک نکنیم در خیز بعدی آمریکا برای رسیدن به این مقصود دیگر عقب نشینی تاکتیکی در کار نخواهد بود همین که آمریکا موفق شود کمبود نفت ایران را با افزایش تولید سایر کشورها جبران کند وقیمت نفت را ثابت نگهدارد .برنامه به صفر رساندن نفت ایران را عملیاتی خواهد کرد .در این میان آنچه باعث کمک به طرح آمریکا در این توطئه خواهد کرد افزایش تولید نفت توسط کشورهای روسیه وعربستان وبه تازگی عراق خواهد بود .
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    6 0
    این معافیت کمر تحریم را شکاند. خدا با ماست . یا علی
  • قریشی IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    2 0
    من همیشه به سیاستهای درست ایران در مقابل دسیسه های غرب و صهیونیست ایمان داشته ام .همان سیاستهایی که چهل سال است انواع و اقسام نقشه های صهیونیست جهانی را در خاورمیانه و سایر نقاط به بن بست کشانده است ،همان سیاستهایی که نقشه خاورمیانه بزرگ با چیدمان امریکائی را نقش برآب کرد . من به کشورم و بزرگانی چون سردار سلیمانی که مایه امنیت و آرامشند ایمان دارم
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    0 0
    در کار روزنامه نگاری و خبر رسانی حفظ امانت و ارایه خبر درست یک اصل است و باید خبر کامل داده شود که متاسفانه شما و صدا و سیما از این اصل دور هستید چند سوال باید پاسخ داده شود که از جمله این معافیت چرا داده شده، دایمی است یا موقت شرط معافیت چیست و... پس الکی مردم را سر کار نگذارید
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    0 0
    ما در زمان جنگ روزی 800 هزار بشکه نفت آنهم به هشت دلار می فروختیم اما هیچگاه به قول نخست وزیر وقت دلار از ابتدای جنگ تا پایان آن از هشت تومن یک تومن گران نشد - هر روز هم تهران و کشتی های نفت کش مورد هدف قرار می گرفتند قیمت هر موشک 2 میلیون دلار آنهم روزانه می خریدیم - اما الان روزانه 1 میلیون بشکه محصول پتروشیمی صادر می کنیم مسئولین چه بر سر ایران دارند می آرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس