مستشار آمریکایی

مشاور سابق وزیر امور خارجه گفت: قبل از انقلاب ۴۰ هزار مستشارآمریکایی در ایران خدمت نمی‌کردند بلکه فرماندهی می‌کردند.

به گزارش مشرق، حسین شیخ الاسلام در بیست و نهمین نشست "شنبه‌های انقلاب " با موضوع  "استکبارستیزی"که در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، اظهار کرد: آمریکا در زمان پهلوی یک ابرقدرت شکست‌ناپذیر بود و هر آنچه می‌گفت باید اجرا می‌شد که انقلاب اسلامی آن را شکست اما این شکست جدی، در دنیا دیده نشد.

وی ادامه داد: حمایت کارتر از بختیار پس از فرار شاه نشان‌دهنده این موضوع بود که آمریکا تمام توان و انرژی خود را در راستای جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی و نگه داشتن نظام شاهنشاهی صرف کرده است.

مشاور سابق وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تمام توان خود را برای سرنگونی انقلاب به کار گرفت اما به موفقیتی دست پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید:

ازغدی: نتیجه اقتصاد برجامی همین است که امروز می‌بینیم

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به حضور ۴۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران قبل از انقلاب گفت: مستشاران آمریکایی در ایران خدمت نمی‌کردند بلکه فرماندهی می‌کردند و نفوذ آمریکا در ایران به حدی بود که شاه در امضای معاهدات بین‌المللی حتی یک کلمه را نیز نمی‌توانست تغییر دهد.

شیخ الاسلام با تشریح سابقه ایران در استکبارستیزی گفت: مقابله با استکبار به‌ویژه آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد آغاز شد، پس از آن نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در روز ۱۶ آذر برای بین‌المللی جلوه دادن کودتا و دریافت دکترای افتخاری از اساتید حقوق و گرفتن اعتراف از نخبگان ایرانی، وارد کشور شد که با مخالفت دانشجویان رو به رو شد که در این روز با ورود ارتش به دانشگاه ۳ نخبه ایرانی به شهادت رسیدند.

مشاور سابق وزیر امور خارجه ادامه داد: روند مبارزه با استکبار در ایران ادامه پیدا کرد و با امضای قرارداد کاپیتولاسیون که در واقع پذیرش برتری آمریکاییها نسبت به ایرانیها بود، به اوج خود رسید، به طوری که در آن زمان شاهد مواضع تند و جدی حضرت امام خمینی(ره) در برابر این قرارداد بودیم، از این رو استکبارستیزی با پیروزی انقلاب اسلامی همراه شد و از لحظه پیروزی انقلاب، نخستین تحریمها علیه ایران وضع شد که نمونه آن عدم تحویل سلاحهای خریداری شده با پول مردم ایران به کشور بود.

شیخ‌الاسلام با اشاره به شکست آمریکا در منطقه گفت: آمریکا آقایی بود که هر آنچه اراده می‌کرد و می‌گفت در منطقه روی می داد؛ این کشور تصمیم داشت تا شعار هک شده بر روی پرچم اسرائیل یعنی از نیل تا فرات را محقق کند که پیروزی انقلاب اسلامی،‌ نخستین مانع جدی برای تحقق این امر بود.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، اسرائیل تا بیروت پیش آمده بود که در آن زمان تمام گروه‌های مقاومت فلسطینی خلع سلاح شده بودند و سوریه نیز عقب نشینی کرده بود، همزمان با این اتفاقات نیروهای آمریکا، ایتالیا و بریتانیا به بیروت رفتند تا ضمن حمایت سیاسی از اسرائیل، حمایت نظامی از این رژیم اشغالگر را نیز اعلام کنند.

این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: سال ۱۹۷۸ گروهی از جوانان شیعه، خط مقاومت را در جنوب لبنان تشکیل دادند و برای بیعت نزد حضرت امام خمینی(ره) آمدند که در آن زمان حضرت امام اعلام کردند «شما باید اسرائیل را از بین ببرید، تمام استکبار جهانی از اسرائیل حمایت می‌کند، از شاه هم حمایت می‌کردند اما انقلاب اسلامی، شاه را با ۲۵۰۰ سال ریشه شاهنشاهی از بین برد در حالی که اسرائیل ریشه‌ای در منطقه ندارد.»

وی افزود: از آن زمان به بعد، حزب‌الله رسما وارد درگیری با اسرائیل و آمریکا شد و با حملات شهادت‌طلبانه به مقر آمریکا و بریتانیا، تلفات چند صد نفری بر روی دست آن‌ها گذاشت، این گروه مقاومت، مرحله به مرحله اسرائیل را عقب نشاند و ارتش شکست ناپذیر آنها را شکست داد تا در نهایت لبنان را آزاد کرد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه با اشاره به استراتژی امام خمینی(ره) درمبارزه با استکبار گفت: آوردن مردم به صحنه به صورت میلیونی مهمترین روشی است که امام خمینی (ره) در برابر مبارزه با استکبار به کار گرفت و با این روش استکبار را در هم شکست.

شیخ الاسلام افزود: امام خمینی(ره) این روش را نیز در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان برای از بین بردن استکبار آمریکا و اسرائیل به کار برد، این راهپیمایی در موسم حج، به مراسم برائت از مشرکان مبدل شد، سپس به انتفاضه در فلسطین تبدیل و به آزادی غزه منجر شد و این از جمله دستاورد های انقلاب اسلامی در استکبارستیزی است.

وی ادامه داد: امروز تجلی استکبارستیزی در راهپیمایی اربعین ایجاد شده است و استکبار می‌داند که اگر این جمعیت به سمت فلسطین روانه شود بی‌شک قدس آزاد می‌شود و این همان راهی است که امام خمینی(ره) فرمودند مسیر آزادی قدس از کربلا می‌گذرد و راهپیمایی بازگشت این روزهای فلسطینیان نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

مشاور سابق وزیر امور خارجه با اشاره به شکست آمریکا در عراق گفت: آمریکا عراق را اشغال کرد و این جنگ ۵ هزار کشته، ۱۰ هزار زخمی و روانی جنگی و تریلیون دلارها هزینه برای این کشور به بار آورد، در حالی که این نبرد در راه اهداف انقلاب اسلامی و از بین بردن دیکتاتوری صدام رقم خورد.

شیخ الاسلام تشریح کرد: استکبار در سوریه هم تصمیم به نابودی رژیم این کشور گرفت و این را در تریبونهای رسمی خود نیز اعلام کردند؛ استکبار برای تحقق این هدف داعش و ده‌ها گروه تروریستی دیگر را تشکیل داد اما همانگونه که نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا گفت سرنوشت این کشور را مردم این کشور رقم می‌زند.

وی با اشاره به شرایط فعلی آل سعود گفت: تاکنون حکام عربستان حماقتهای زیادی انجام داده‌اند که گروگان‌گیری سعد حریری از جمله این موارد بوده است اما درایت سید حسن نصرالله در برخورد با این موضوع، موجب شد که پارلمان این کشور در اختیار حزب الله قرار گیرد.

‌شیخ‌الاسلام گفت: اسرائیل به پشتوانه استکبار تصمیم گرفت در جنگ ۳۳ روزه، حزب‌الله را از بین ببرد اما نتوانست، حمله طبس نیز از موارد شکست استکبار در مقابل ایران بود که موفقیت در آن با اخلاص مردم و امام خمینی(ره) به دست آمد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه تصریح کرد: قدرت مادی دارای سه پایه اسلحه، پول و حکمت است که اگر پایه عقل و حکمت از بین برود کشورها یا به آمریکا و یا به آل سعود مبدل می‌شوند.

شیخ‌الاسلام در پایان اظهارت خود با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: معادلات نظامی به صدام اینگونه القا می‌کرد که می‌تواند به تهران برسد اما اخلاص و رشادت جوانان ایرانی، مانع از تحقق اهداف این دیکتاتور شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس