کد خبر 908015
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
چاوش‌اوغلو نمایه

چاوش‌اوغلو در هجدهمین اجلاس گروه «دی-۸» تصریح کرد: ترکیه مبادلات تجاری با چین، روسیه و ایران را با پول‌های ملی انجام می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز شنبه و در جریان برگزاری هجدهمین اجلاس وزرای خارجه گروه «دی-۸» (هشت کشور اسلامی در حال توسعه) در آنتالیا گفت: با افزوده شدن اعضای جدید می‌توانیم قدرت و کارآیی دی‌-۸ را افزایش دهیم.

چاوش‌اوغلو با بیان اینکه از میزبانی وزرای خارجه کشورهای عضو گروه «هشت کشور اسلامی در حال توسعه» خرسند است، به وزرای خارجه اندونزی و مصر به دلیل سانحه سقوط هواپیمای مسافربری و حمله تروریستی تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید:

چاوش‌اوغلو: ترکیه بیدی نیست که از این بادها بلرزد

چاوش‌اوغلو: تحمیل را هرگز نمی پذیریم

چاوش‌اوغلو: تحریم کنید، تحریم می‌شوید

وزیر خارجه ترکیه در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت استفاده از پول های ملی کشورهای عضو در مبادلات تجاری، افزود: در دوره ای هستیم که برخی کشورها از اهرم نرخ ارز به منظور اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند. بهترین پاسخ ما نسبت به این مسئله نیز استفاده از پول های ملی در مبادلات تجاری میان کشورهای عضو خواهد بود.

چاوش‌اوغلو در این مورد تصریح کرد: ترکیه قصد دارد مبادلات تجاری خود با چین، روسیه، ایران و اوکراین را با پول‌های ملی انجام دهد. در همین زمینه پیشنهاد می‌کنیم که اتاق مبادله کالا در زیرمجموعه دی-۸ تاسیس شود.

مقامات ایران، پاکستان، نیجریه، مالزی، مصر، بنگلادش و اندونزی در هجدهمین اجلاس وزرای خارجه ۸ کشور اسلامی در حال توسعه در آنتالیا حضور دارند.

گفتنی است سازمان دی-۸، گروهی اقتصادی متشکل از کشورهای ترکیه، ایران، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است و در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد نجم‌الدین اربکان نخست وزیر وقت ترکیه تشکیل شد.

ترکیه از اکتبر سال ۲۰۱۷ ریاست دوره ای این سازمان را برعهده گرفته است. ریاست دوره ای ترکیه در گروه دی-۸ تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت.

دبیرخانه دائمی این سازمان در شهر استانبول قرار دارد و دبیرکل آن هر ۴ سال یک بار به صورت دوره‌ ای از بین کشورهای عضو انتخاب می‌ شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس