کد خبر 907809
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کتاب احضاریه  - علی موذنی - کراپ‌شده

مسابقه تا اواخر دی ماه و تا ایام ولادت حضرت زینب ادامه دارد. سعی بر این است که همزمان با ولادت حضرت زینب مراسم اختتامیه‌اش برگزار شود.

به گزارش مشرق، در شبکه‌های اجتماعی و در این چند روزی که عکس‌های پیاده‌روی اربعین بازنشر وسیع داشته است، حتما عکس‌های زیادی دیده‌اید که آدم‌های مختلف با این کتاب عکس گرفته‌اند. کتاب «احضاریه» نوشته علی موذنی در همین مدت کوتاه که چاپ شده، توانسته مخاطبان زیادی پیدا کند. مخاطبانی که سرسختانه کتاب را دوست دارند و از آن دفاع می‌کنند. بعد از چاپ کتاب، پویش مطالعاتی روشنا در یازدهمین دوره خود، کتاب «احضاریه» را برای مسابقه انتخاب کرد. مسابقه‌ای که تا به حال با استقبال خود مخاطبان همراه بوده است. برای همین به سراغ محمد شفیعی، دبیر پویش مطالعاتی روشنا رفتیم تا برایمان تا این مرحله از مسابقه، آمار و اتفاقات بعد از اربعین بگوید.

کمی برایمان از پویش مطالعاتی روشنا بگویید و اینکه این مسابقه از کجا شروع شد؟

تقریبا چهار سال است که در ماه محرم یک کتاب عاشورایی به صورت گسترده توزیع می‌کنیم، اولین کتابی که کار کردیم نامش «زندگی حسینی» اثر آقای زائری بود که آن موقع روشنا هنوز به صورت عمومی کار خودش را شروع نکرده بود و فعالیتش بیشتر در دانشگاه‌ها بود. اما در سال دوم شروع کارمان، چاپ کتاب «نامیرا» بود و همان‌طور که می‌دانید، حدود ۱۴۰ هزار نسخه در روشنا توزیع و تبلیغ شد و به فروش رفت. در دو سال اول وقتی کشش مخاطبان برای فروش کتاب‌های عاشورایی را دیدیم، تصمیم گرفتیم این کار را هر سال انجام دهیم و حداقل یک کتاب در این زمینه با این محور معرفی کنیم. در سال‌های بعد کتاب «رحمت واسعه» آیت‌الله بهجت، کتاب «سقای آب و ادب»‌ آقای سیدمهدی شجاعی و همچنین برای نوجوانان کتاب «عاشورا» و کتاب دیگری از آیت‌الله حائری به اسم «آینه تمام‌نما» را معرفی و تبلیغ کردیم.

امسال هم طبق سنوات گذشته، تقریبا آثار داستانی و غیرداستانی مرتبط با عاشورا را جمع کرده و همه را بررسی کردیم و در شورای روشنا کتاب‌هایی که در یک سال گذشته درباره عاشورا و محرم و امام حسین و اعوان و انصارش چاپ شده بود مورد بررسی قرار دادیم. چهار کتاب کاندیدا شد که یکی از این کتاب‌ها «احضاریه» بود. دلیل انتخاب «احضاریه» چند نکته بود. یکی اینکه درباره حضرت زینب و مسائل زیارت کربلا بود ولی کتاب مناسبتی نبود و چون در قالب رمان است این کتاب را بعد از محرم و هر زمانی که شخص بخواهد می‌تواند بخواند. یعنی کارمان فقط مختص دو ماهه محرم و صفر نبود و توانستیم پویشی برنامه‌ریزی کنیم که از محرم و صفر شروع شود و تا چندماه آینده هم ادامه پیدا کند.

نکته بعدی درباره «احضاریه»، هم قلم خوب نویسنده و هم تکنیک منحصربه‌فردی بود که در این کتاب استفاده شده بود، به نظر می‌رسید در بین رمان‌های دینی و مذهبی کتابی است که جای کار بیشتری نسبت به کتاب‌هایی که سال گذشته منتشر شده بود، دارد. کتاب «احضاریه» با اکثریت آرا انتخاب شد که جمع رای‌دهندگان متشکل از پخش‌کنندگان کتاب بود. در این جمع انتشارات نشر معارف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاتوق، فروشگاه پخش فدک، پخش و نشر شهیدکاظمی، پخش کتاب فردا و پخش فرات حضور داشتند و همه این عزیزان نیز در سطح مدیران عامل در این شورا عضو هستند و کتاب‌هایی که در روشنا معرفی می‌شوند را همه این عزیزان بررسی و انتخاب می‌کنند.

آماری دارید که بعد از اربعین برای کتاب چه اتفاقی افتاده و در پیاده‌روی چقدر از این کتاب توزیع شده است.

دل‌مان می‌خواست کتاب را در پیاده‌روی نجف تا کربلا توزیع کنیم، اما نکته مهم در پیاده‌روی اربعین این است که فروش کتاب در این مراسم درست نیست، اما با گذشت ۵۰ روز از انتشار کتاب در روشنا تا امروز ۱۶ هزار نسخه از این کتاب فروش رفته است و حدود ۵۰۰۰ نسخه دیگر هم برای بعد از اربعین برنامه‌ریزی کردیم که ان‌شاءالله به چاپ برسد. ما از ابتدا برای توزیع و فروش کتاب در مسیر راهپیمایی اربعین برنامه‌ریزی نداشتیم و اساسا نوع مراسم پیاده‌روی با روح فروختن کتاب همخوانی ندارد. اما اتفاق ارزنده‌ای که در این مسیر افتاد، این بود که خیلی‌ها از قبل از اربعین در کنار پاسپورت‌هایشان کتاب «احضاریه» را می‌گذاشتند و عکس می‌گرفتند و برایمان می‌فرستادند یا اینکه در مراسم پیاده‌روی اربعین، خیلی‌ها از این کتاب عکس گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، به‌خصوص آن سطرهایی که مربوط به حضرت زینب بوده و با آنها اشک ریختند.

مسابقه تا چه زمانی ادامه دارد و اختتامیه آن چه زمانی برگزار می‌شود؟

مسابقه تا اواخر دی ماه و تا ایام ولادت حضرت زینب ادامه دارد. سعی بر این است که همزمان با ولادت حضرت زینب مراسم اختتامیه‌اش برگزار شود.

بازخورد خاصی از کتاب در این مدت و به‌خصوص بعد از اربعین داشتید که برایتان جالب و در ذهن‌تان مانده باشد؟

خیلی از مخاطبان با سطر سطر کتاب اشک ریختند، به‌خصوص آنهایی که برادر یا مادرشان را در سن پایین از دست دادند، چندین مورد بوده که با کتاب خیلی خوب همذات‌پنداری و گریه کردند. این تعداد یکی دو نفر هم نبوده،  تعداد زیادی از مخاطبان این‌گونه بوده‌اند. اگر هشتگ‌های «احضاریه» را پیگیری کنید، این کتاب با اینکه مدت محدودی عرضه شده، ولی بازخورد خیلی خوبی در اینستاگرام داشته است. انتقادهایی هم به این کتاب شده است، ولی آن‌گونه که بررسی کردیم، تقریبا ۸۰ درصد مخاطبان، کتاب را دوست داشتند و ۲۰درصد مابقی کتاب را نپسندیدند و این رقم برای هر کتابی کاملا طبیعی است. گفتنی است، طی برگزاری این دوره از مسابقه، کتاب موذنی با قیمتی ویژه برای مخاطبان عرضه خواهد شد. شرکت‌کنندگان در این پویش می‌توانند در کنار مطالعه کتاب از امکان بهره‌مندی از ۱۴ جایزه یک میلیون تومانی و یک جایزه ۱۰ میلیون تومانی نیز برخوردار شوند. در ایام برگزاری یازدهمین دوره پویش کتابخوانی روشنا، رمان «احضاریه» از طریق مراجعه به کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور و نیز ارسال عدد ۷۲ به سامانه ۱۰۰۰۳۰۲۲ قابل تهیه است. همچنین علاقه‌مندان به کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به سایت طاقچه برای خرید نسخه الکترونیکی کتاب و شرکت در پویش اقدام کنند.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس