کد خبر 907697
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
بازار نفت نمایه

یک عضو بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی‌ها تصریح کرد تلافی ایران مقابل تحریم‌های آمریکا می‌تواند برای واشنگتن دردناک باشد.

به گزارش مشرق، جان هانا که از مقامات دولت بوش بوده، در یادداشتی می‌نویسد: ایران در حال  حاضر تحت فشار اقتصادی و سیاسی آمریکا قرار گرفته و بنابراین مقامات آمریکایی باید پاسخ‌های ایرانی را پیش‌بینی کنند.


ایالات متحده در حال حاضر دو سر سود کرده است؛ از یک سو با خروج از برجام تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران اعمال کرده و از طرف دیگر ایران در این شرایط باز هم در برجام مانده است و لذا باید امیدوار بود این شرایط ادامه داشته باشد اما امید تنها نمی‌تواند یک راهبرد قابل قبول باشد. کاخ سفید باید برای تمام موارد احتمالی به ویژه احتمالات بد آماده باشد.


به طور قطع مقامات ایران می‌دانند علی‌رغم ادعاهای مقامات واشنگتن، هدف اصلی واشنگتن از این سیاست‌ها تغییر رژیم در ایران است و احمقانه است اگر ندانیم در حالی که ترامپ عرصه را از لحاظ اقتصادی تنگ می‌کند، سربازان تندرو حامی انقلاب اسلامی پاسخی برای این کار در آستین ندارند.


در ماه‌های اخیر شاهد هر دو شکل اظهارات و اقدامات تهدیدآمیز ایران بوده‌ایم. «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، در اوایل ماه جولای، تهدیدات متعددی علیه هرگونه تلاش ایالات متحده برای توقف فروش نفت ایران، برشمرد.


وی گفت: «آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند صادرات نفت ایران را کاملا متوقف کنند. آنها معنای این بیانیه را درک نمی‌کنند، زیرا اگر نفت ایران نتواند صادر شود کشورهای دیگر هم نمی‌توانند نفت خود را به فروش برسانند.»


چند هفته بعد، او حتی صریح‌تر شد و گفت ایران می‌تواند با انجام اقدامات تلافی‌جویانه تنگه هرمز که بسیاری از نفتکش‌ها از آنجا می‌گذرند را ببندد. روحانی هشدار داد: «ما همیشه امنیت این تنگه را تضمین کرده‌ایم. با دم شیر بازی نکنید، برای همیشه پشیمان خواهید شد.» اظهارات روحانی با تهدیدهای بیشتر دو سردار قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همراه شد. «محمدعلی جعفری» فرمانده سپاه پاسداران گفت: اگر آمریکا صادرات نفت ایران را متوقف کند، هیچ‌کدام از کشورهای حوزه خلیج‌فارس قادر به فروش نفت خود نخواهند بود.


اظهارات «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس نیز شنیدنی بود. او گفت: «در شأن رئیس‌جمهوری ما نیست که پاسخ شما را بدهد. من، به عنوان یک سرباز، پاسخ شما را می‌دهم.» وی همچنین با به تمسخر گرفتن شکست‌های آمریکا در افغانستان، عراق و دیگر نقاط خاورمیانه به ترامپ هشدار داد: «ما نزدیک شما هستیم؛ جایی که حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. ما آماده‌ایم. ما مرد این عرصه هستیم.»


ممکن است برخی این سخنان را طبل توخالی بدانند اما وقتی به قاتلان حرفه‌ای سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان اشاره شود همه می‌دانیم این سخنان چیزی نیست که بتوان از آن به آسانی رد شد.
به ویژه آنکه ایران در ماه‌های اخیر دست به اقداماتی نسبت به منافع منطقه‌ای آمریکا زده تا به واشنگتن ثابت کند در برابر اقدامات آن ساکت نمی‌نشیند.


در اواخر ماه ژوئیه، شورشیان حوثی در یمن، که توسط سپاه ‌پاسداران مسلح و آموزش داده می‌شوند، به یک نفتکش سعودی در نزدیکی تنگه باب‌المندب حمله کرده و منجر به توقف موقت عبور و مرور کشتی‌های نفتکش این پادشاهی شدند.


تحرکات ایران در چند هفته گذشته به سرعت شتاب گرفته است.


در اوایل ماه سپتامبر، یک روز پس از آنکه معترضان عراقی در جنوب شهر بصره، کنسولگری ایران را به آتش کشیدند، موشک‌هایی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره و همچنین سفارت آمریکا در بغداد فرو آمدند. دولت ایالات متحده شبه نظامیان شیعه عراق به سرکردگی سپاه پاسداران را مسئول این حمله دانست.


یک روز بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملات موشکی دقیقی به سوی ساختمانی در کردستان عراق که از متحدان آمریکا به شمار می‌رود نشانه گرفت و ۱۱ تن را کشت.


در تاریخ ۱  اکتبر، نیز سپاه پاسداران به تلافی حمله تروریستی اهواز که هنگام رژه یادبود جنگ ایران و عراق رخ داده بود، شش موشک بالستیک میان‌برد را به سوی شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق فرستاد و ادعا کرد هدفش از این حمله نیروهای داعش بود در حالی که اهداف نشانه گرفته شده در فاصله سه مایلی نیروهای آمریکایی بود. بنابراین در شرایطی که تنش با ایران افزایش می‌یابد مشخص نیست هدف بعدی حملات ایران کجا خواهد بود. اما به احتمال فراوان حملات ایران به شیوه غیرمستقیم است و همانگونه که سلیمانی گفت، قدرت ایران در جنگ نامتقارن است؛ بهره‌برداری از پروکسی‌ها، جهادی‌ها و شیعیان حاضر در خاورمیانه، اقدامات مخفیانه برای بی‌ثبات کردن متحدان ضعیف ایالات متحده و حمله‌های سایبری.


به عبارتی اگر ایران بخواهد اختلال مهیبی در بازارهای جهانی نفت ایجاد کند، لازم نیست با آمریکا در تنگه ‌هرمز رو در رو شود.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد مجدی IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    7 1
    منظورش اینه که ایران به جای بستن تنگه ی هرمز و جنگ مستقیم با آمریکا به دنبال گزینه های دیگه و جنگ غیر مستقیم با آمریکا بره! به نظر من اتفاقا ایران باید مستقیم سراغ ام الفساد اصلی یعنی آمریکا بره و سر افعی رو از تنش جدا کنه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    2 0
    آمریکا کوچولواست اگرمابزرگی خودمونو باورداشته باشیم!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    2 0
    مثل پاسخ دردناک خروج از برجام !!!!!
  • DE ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    1 0
    امریکا بدون بمب اتم از عراق و افغانستان هم ضعیف تر است این ثابت شده است .حتی با مادر بمب ها هم نتوانست هیچ غلطی بکند . هیچ کشوری دیگر قادر نیست از بمب اتم استفاده کند چون خود نابود میشود. مشکل امریکا اینستکه هیچ کس دیگر او را جدی نمیگیرد.ابهت او از روزی در هم شکست که با اسلام ناب محمدی ص و با انقلاب اسلامی به زعامت و رهبری امام خمینی ره و مردم دلاور ایران در افتاد. و اکنون راه امام و خط امام و شیوه امام به رهبری حضرت آقا زنده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس