به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، 'محمد احمدی بافنده' عصر یكشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران افزود: اگر سرعت تاكسی ها افزایش یابد، راندمان عملكرد تاكسی ها افزایش و میزان آلایندگی كاهش خواهد یافت.
وی متوسط سرعت تاكسی ها در تهران را 16 كیلومتر اعلام كرد.
بافنده تاكید كرد: اینكه این طرح در چه خطوطی و در كدام بزرگراهها به اجرا درآید، هنوز در دست مطالعه است و مشخص نشده است.
مدیرعامل تاكسیرانی تهران تاكید كرد: مجوز اجرای این طرح از شهردار تهران اخذ شده است و امیدواریم بتوانیم در سال آینده آن را به اجرا درآوریم.
* تاكسی ها در روزهای بارانی فعال هستند
بافنده گفت: در روزهای بارانی تاكسی ها مانند سایر روزها در سطح شهر حضور دارند اما برای جا به جایی مسافران همچون سایر خودروها در ترافیك جا می مانند و عملا نمی توانند كاركرد مطلوبی ارایه دهند.
وی تاكید كرد: برای ارتقاء كمی و كیفی ناوگان تاكسیرانی و سطح خدمات رسانی مجموعه تاكسیرانی برنامه های بلند مدت، میان مدت و كوتاه مدت متعددی دارد كه اجرا خواهیم كرد.
مدیرعامل تاكسیرانی تهران گفت: تاكسی در كشور ما نقش حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مینی بوس را ایفا می كند؛ در حالی كه در دنیا تاكسی وسیله نقلیه نیمه عمومی است كه بر اساس مبداء و مقصد مسافر حركت می كند.
* تعمیرگاه شبانه تاكسیرانی ایجاد می شود
احمدی بافنده همچنین از ایجاد تعمیرگاه های شبانه برای ارایه سرویس و تعمیرات مورد نیاز تاكسی ها در ساعات شب خبر داد.
وی افزود: با این اقدام، تاكسی ها می توانند خود را برای روز آینده آماده كنند و وقتشان در روز تلف نشود.
وی هوشمند سازی ناوگان، ایجاد پایانه های مسافربری جدید ارایه تسهیلات و امكانات رفاهی و ورزشی و نیز ایجاد بیمارستان اختصاصی ویژه تاكسیرانان را از جمله اقدامات در دستور كار برشمرد.
* فعال سازی كارت بلیت های چند منظوره در تاكسی ها
بافنده از فعال سازی و بكارگیری كارت بلیت های چند منظوره در تهران خبر داد و گفت: از دهه 40 تاكنون موضوع تاكسیمترها هم عملا اجرایی نشده و مورد استقبال رانندگان و نیز مسافران قرار نگرفته است اما اكنون در تلاش هستیم این مهم را به اجرا درآوریم.
مدیرعامل تاكسیرانی تهران تصریح كرد: با نصب دستگاه های ویژه ای می توانیم به كمك 'جی پی اس' بصورت 'آن لاین' بر عملكرد تاكسی ها نظارت داشته باشیم و بطور دقیق بدانیم كه هر یك از آنها چگونه و كجا مشغول فعالیت هستند.
* ساماندهی و نظارت بر عملكرد آژانس ها
بافنده گفت: بیش از 10 هزار آژانس در سطح شهر فعال هستند و اگر هر یك از این آژانس ها 20 خودرو نیز در اختیار داشته باشند، حدود 200 هزار دستگاه خودرو در آژانس های شهر فعالیت می كنند كه عملكرد آنها توسط سازمان یا نهاد خاصی نظارت نمی شود كه امیدواریم در این راستا نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
*ساماندهی مراكز تجاری و شلوغ
احمدی بافنده اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تا خدمات مناسبی توسط تاكسی ها به مراكز ویژه خرید بیمارستان ها و مراكز پرتردد ارایه شود.
* افزایش تعداد پایانه های تاكسیرانی
مدیرعامل تاكسیرانی گفت: تعداد پایانه های تاكسیرانی كه اكنون 48 پایانه است، به حدود 80 پایانه افزایش خواهد یافت تا ضمن تسهیل دسترسی شهروندان از توقف های حاشیه ای تاكسی ها جلوگیری شود.
* تست تاكسی های گازسوز
احمدی بافنده گفت: تاكسی های گازسوز باید بطور مرتب برای نگهداری تست كیت گاز شوند كه امید است با همكاری مسوولان ذیربط این مهم با تخفیف قابل ملاحظه انجام شود.
وی تعداد تاكسی های گاز سوز را 50 هزار دستگاه تاكسی ذكر كرد.
* سهمیه سوخت تاكسی ها مناسب 17 روز است
بافنده درباره سهمیه سوخت تاكسی ها نیز گفت: سهمیه سوخت تاكسی ها تا روز 17 هر ماه بیشتر كفاف نمی دهد و آنها مجبور هستند مبالغی اضافه تر بابت هر لیتر بنزین خارج از سهمیه بپردازند.
*مشكل مسكن تاكسیرانان رفع می شود
وی گفت: با مذاكرات انجام شده تعدادی از مسكن مهر پرند در اختیار تاكسیرانان قرار خواهد گرفت و رانندگان می توانند برای مسكن خود اقدام كنند.
* بیمه رانندگان رفع خواهد شد
وی با بیان اینكه پیگیر رفع مشكل رانندگان هستیم، گفت: در زمان حاضر هشت هزار راننده بالای 50 سال سن فاقد بیمه هستند؛ با مصوبه شورای شهر، شهرداری قصد پرداخت مابه التفاوت حق بیمه رانندگان به عنوان جایگزین كارفرما را دارد اما تامین اجتماعی نمی پذیرد.
* تاكسی ها استاندارد نیستند
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی تهران اظهار داشت: تاكسی های ما هیچكدام استاندارد نیستند؛ البته قصد خرده گیری به صنعت خودروسازی را ندارم اما به عنوان یك مصرف كننده و فردی كه به صنعت خودرو آشناست و نیز مدیر عامل سازمان تاكسیرانی، مشاهده می كنم هیچ یك از خودروهای ما ویژگی ها و استانداردهای لازم برای تاكسی شدن را ندارند.
وی همچنین به استاندارد نبودن تاكسی های فرودگاه انتقاد كرد.
بافنده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا شما خودروهای بی كیفیت و فاقد استاندارد را برای تاكسی شدن می پذیرید، گفت: چاره كار چیست؟ وقتی واردات خودرو آزاد است اما تعرفه 90 درصدی تعیین شده و ما یك خودروی تویوتا كمری 20 میلیون تومانی به بالا را باید 65 میلیون تومان خریداری كنیم، كدام راننده تاكسی توان خرید دارد.
وی ابراز امیدواری كرد: خودروسازان داخلی نسبت به تولید خودروها و تاكسی های استاندارد و با كیفیت اقدام كنند.
* نرخ تاكسی مصوب شورای شهر است
وی درباره نرخ كرایه های تاكسی گفت: این نرخ ها كاملا مطابق با مصوبات فرمانداری و شورای شهر است و چنانچه تخلفی در این مورد صورت گیرد، با متخلفان برخورد می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دربستی كار كردن برخی تاكسی ها گفت: در بین 80 هزار راننده تاكسی، معدود افرادی هستند كه تخلف می كنند و از سوی دیگر برخی مسافران خود اصرار به استفاده از تاكسی دربستی دارند، در هر حال با متخلفان برخورد خواهد شد.