کد خبر 90735
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه تنها 2 درصد مصالح کشور از لحاظ استاندارد ارزیابی می شوند گفت: نمی‌توان با این ساختمان‌های بی‌کیفیت در زمان زلزله معجزه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در جلسه امروز یکشنبه شورای شهر تهران مدیران مسئول بحران پایتخت گزارشات خود را در خصوص میزان آمادگی خود در مواجهه با زلزله احتمالی تهران ارایه کردند.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در پایان این جلسه که بدون مستمع برگزار شد با اشاره به حضور شهردار تهران، ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر کشور و عزیزالله رجب زاده رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت: در این جلسه فقیه از میزان آمادگی جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع زلزله احتمالی شهر تهران سخن گفت و خواستار حمایت‌های سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه شد.

وی با بیان اینکه موضوع بحران در سه حوزه قبل، حین و پس از آن مورد بررسی قرار گرفت گفت: شهردار تهران در رابطه با آمادگی قبل از بحران دستگاههای مختلف اعلام کرد که هنگامی که کیفیت ساخت و ساز به دلیل کیفیت پایین مصالح و عدم نیروی متخصص پایین است نمی‌توان چندان در این حوزه مدیریت کرد.

وی ادامه داد: شهردار تهران تاکید کرد وقتی مدیریت و مسئولیت برخی مسایل همانند کیفیت ساخت و ساز به شهرداری ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند نمی‌توان از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد.

دانشجو اضافه کرد:‌ رجب زاده نیز در این جلسه به آموزش نیروها در سطح محلات تهران اشاره کرد و از آموزش 200 هزار شهروند در خصوص مسایل زلزله سخن گفت که با وجود 8.5 میلیون جمعیت شهر تهران مشخص است که در این حوزه دارای عقب‌ماندگی‌هایی هستیم.

سخنگوی شورای شهر تهران از واگذاری 110سوله توسط شهرداری به جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت:‌ همانگونه که تیم‌های اورژانس در سوله‌های بحران شهرداری حضور داشتند جمعیت هلال احمر نیز می‌تواند از 110سوله استفاده کند. همچنین در این جلسه در خصوص به روز رسانی تجهیزات سوله‌ها سخن گفته شد.

دانشجو در ادامه با اشاره به تذکرات رئیس کمیسیون عمران در رابطه با برنامه های مدونی که برای کاهش خطر زلزله در شهر تهران در دست تهیه است، گفت: شهردار تهران و مدیریت ستاد بحران پایتخت در این جلسه وعده دادند تا تمام فعالیت‌های این حوزه هماهنگ با نظرات کمیسیون عمران و شورای شهر اسلامی باشد.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به طرح کاهش خطرپذیری شهر تهران گفت: مجری این طرح اگر نتواند طی دو سه ماه آینده نواقص موجود لرزه پذیری پایتخت را حل کند از این پروژه حذف و مشاوران جدیدی با سرعت این طرح را پیگیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث زلزله باید بیشتر کار کنیم و کمتر حرف بزنیم گفت: ‌نباید مردم را در این رابطه نگران و تنش‌های موجود را به جامعه منتقل کرد.

این عضو کمیسیون عمران شورای شهر با بیان اینکه خلاءهای قانونی در حوزه پیشگیری از زلزله در کشور وجود دارد گفت:‌ در بسیاری از کشورها هر هفته چند زلزله داریم اما به دلیل پیشگیری‌های لازم تخریبی رخ نمی‌دهد اما ما در این زمینه به جز شهرداری تهران که مدیر بحران پایتخت است مسئولان دیگری هم چون وزارت شهرسازی و سازمان استاندارد را داریم. وقتی مصالح با کیفیت در این حوزه وجود ندارد و نیروی متخصص در امر ساخت و ساز دخیل نیست نمی‌توان از هیچ مدیری انتظار معجزه داشت.

وی تاکید کرد:‌تنها 2 درصد مصالح کشور از لحاظ استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرند و هیچکدام از نیروهای دخیل در امر ساخت و ساز مانند جوشکار، سفت کار، بنا و... هیچکدام پروانه کار ندارند و تنها مهندسان ساختمانی دارای پروانه کار هستند. با این مشکلات چند وجهی چطور می‌توان انتظار معجزه داشت. متاسفانه کمتر کسی است که در زمان بحران با وظایف خود آشنا باشد و بتواند در مقابل آن عکس‌العمل مناسبی بروز دهد.

دانشجو با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه در زمان‌های بحران گفت:‌ مجلس و دولت باید پاسخگو باشند که چرا وظایفی که باید به مدیریت شهری واگذار شود را واگذار نمی‌کنند و سبب افزایش مشکلات در این زمینه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس