کد خبر 907308
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
همکاری ایران و چین در اوج اعمال تحریم‌های آمریکا

برای برقراری روابط تجاری با کشورهای مختلف از جمله چین در دور جدید تحریم‌ها باید هر چه سریع‌تر اقدامات علیه تحریم‌ها را عملیاتی کرد.

به گزارش مشرق، کشور چین یکی از شرکای اصلی ایران در امر تجارت است بطوری که براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، در 6 ماهه اول ابتدای امسال این کشور، شریک اول تجاری ایران بوده و پس از این کشور عراق و امارات متحده عربی در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند. 

براین اساس مبادلات بانکی برای برقراری روابط تجاری با این کشور حائز اهمیت است و تا چندی پیش کونلون بانک چین از بانک‌های چینی دارای روابط تجاری با ایران بوده است و اگزیم بانک چین و سیتیک بانک چین هم از سال 2017 برای فاینانس پروژه‌ها با ایران کار می‌کردند.

این گزارش می‌افزاید: اما به تازگی رویترز به نقل از منابع آگاه چینی خبر داد که  کونلون  بانک چین که از  سوی شرکت ملی نفت چین کنترل می‌شود از ابتدای نوامبر  (10 آبان) تراکنش‌های پرداخت بر پایه یوان از ایران را متوقف خواهد کرد. که این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی بر روابط تجارت این دو کشور داشته است.

بیشتر بخوانید:

رشد ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی

این گزارش می‌افزاید: همچنین اسدالله عسگراولادی  رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم در این رابطه گفته است :  در حال حاضر هیچ بانک چینی با تجار ایرانی کار نمی‌کند و اگرچه بانک مرکز ی ایران در حال رایزنی برای ادامه همکاری بانکی با طرف چینی است اما هنوز این رایزنی‌ها نتیجه نداده است.  

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در مورد وضعیت تجارت دو کشور در شرایطی که هیچ بانک چینی با ایران کار نمی‌کند، گفت: به هرحال با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا مشکلاتی برای مراودات تجاری ایران با کشورهای مختلف دنیا و از جمله چین بوجود آمده است و این مشکلات علاوه بر مشکلات بانکی شامل حمل و نقل و بیمه هم می‌شود. 

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان داشت: در حال حاضر نه تنها بانک‌های بزرگ و بین‌المللی با ایران کار نمی کنند بلکه شرکت‌های بزرگ حمل و نقل بین‌المللی و بیمه‌های بین‌المللی مناسبی نیز با ما کار نمی کنند و همین موضوعات مشکلاتی را در امر تجارت برای ما بوجود آورده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: کونلون بانک چین در زمان تحریم‌های قبلی با ایران همکاری داشت که  همکاری این بانک بیشتر در خصوص واردات و همچنین پول حاصل  از صادرات نفت با ایران  بود و در بخش صادرات ایران نقش زیادی نداشت. 

وی با بیان اینکه بحث تجارت با چین  فقط در گرو فعالیت بانکی چین و ایران نیست، بیان داشت: در حال منتظر ساز و کار ویژه اروپا برای دور زدن تحریم‌های اروپا یا همان بسته حمایتی اروپا هستیم و باید دید تا در این بسته چه چیزهایی مطرح می‌شود. 

حریری گفت: البته  خیلی نباید منتظر این بسته بود و لازم است اقدامات سریعی در خصوص چگونگی مبادلات تجاری در دوره تحریم‌ها صورت بگیرد. 

وی بیان داشت: در حال حاضر صادرات و واردات برای ایران به هر نقطه دنیا بسیار سخت است اما مبادلات تجاری با چین کمتر سخت است. 

این گزارش می‌افزاید: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، چین اولین کشور هدف صادراتی ایران طی شش ماهه سال 1397  بوده است بطوری که ارزش کالاهای صادرات  ایران به این کشور طی شش ماهه  ابتدای سال 1397،  4 میلیارد و 633 میلیون دلار و ارزش وزنی صادرات به این کشور طی این مدت  13 هزار و 703 تن بوده است. 

این گزارش می‌افزاید این سهم از صادرات به چین 20 درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را طی مدت مذکور تشکیل داده که به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش و به لحاظ وزنی 15 درصد کاهشی بوده است. 

بنابراین  با توجه به اینکه چین از کشورهای حائز اهمیت برای ایران در امر تجارت به شمار می‌رود در دور جدید تحریم‌ها مسئولان ذیربط باید راهکارهای مناسب برای دور زدن تحریم‌ها در این بخش را عملیاتی کنند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس