کیانوش

یکی از فعالان جریان اصلاحات که حضور رسانه‌ای زیادی هم دارد، آب پاکی را روی دست طرفداران این جریان سیاسی ریخت و از شباهت موسوی و روحانی گفت.

سرویس سیاست مشرق - وقتی در اواسط مردادماه، فاز نامه‌نویسی و صدور بیانیه توسط اصلاح‌طلبان داغ شد تا به زعم خود برای وضعیت اقتصادی کشور نسخه ایجابی ارایه دهند(راهکارهای ۱۵ گانه سید محمد خاتمی[۱] یا بیانیه سازمان منحله مجاهدین انقلاب[۲]مشرق در گزارشی با عنوان «آیا نسخه شفابخش مشکلات کشور در دست اصلاح‌طلبان است؟» این مساله را بررسی کرد که جریان همیشه «منتقد» اصلاحات دقیقا چه نسخه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کنونی دارد.

در آن گزارش نوشتیم:

" به فرض محال، که راس اصلی فتنه، یعنی میرحسین موسوی، بابت همه آشوب‌طلبی‌ها و خساراتی که به مملکت وارد کرد، عفو می شد و همین امروز در راس قوه مجریه قرار می‌گرفت؛ قرار بود چه اتفاق خاصی در کشور صورت گیرد؟

آیا یک سیاستمدار قرار است با تیمی از کرات دیگر، یک نهاد حکومتی را اداره کند، یا علی الاصول، همان آدم‌هایی که به عنوان اطرافیان و طیف هم‌فکر و هم‌طیف او محسوب می شوند، قرار است در مجموعه تحت مدیریت او به کار گرفته شوند؟"

حقیقت این است که چه «سید محمد خاتمی»، چه «حسن روحانی» و چه «میرحسین موسوی» متأخر (نه میرحسین دهه ۶۰) و چه بعضی از اصولگرایان «سابق» حول یک محور متحد و مؤتلف هستند و آن پروژه «لیبرالیسم اسلامی» است. کما این که «محمد قوچانی»، فعال اصلاح‌طلب، عضو حزب کارگزاران سازندگی، دبیر شورای بررسی‌های ویژه ریاست‌جمهوری و مشاور رسانه‌ای حجت‌الاسلام حسن روحانی در ۱ مرداد در مقایسه‌ای بین چرچیل و حسن روحانی، رییس جمهور را یک «لیبرال محافظه‌کار» خواند.[۳]

چه کسی است که نداند همین الان هم ذهنیت قالب و تاکنونی حاکم بر دولت اعتدال هم همین «لیبرالیسم» در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بوده است. در سیاست خارجی دولت روحانی همان «تنش زدایی» دوران خاتمی را در مفهوم «عادی سازی» در پیش گرفت.

در زمینه «آزادی»های سیاسی هم شاهدیم که دولت آن اندازه عرصه را رها کرده که عملا برای شنیدن صداهای ضدنقلاب، ضد دین و ضدارزش‌ها دیگر نیازی به گوش سپردن به رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور نیست و در بلبشوی فضای مجازی هزاران کانال و صفحه و اکانت در حال هجمه شبانه‌روزی بی وقفه به همه ارکان سیاسی، فرهنگی و اعتقادی هستند.

در زمینه اقتصادی هم، دولت در لوای «آزاد سازی» اقتصادی، در واقع رها سازی و یله سازی بازار را در پیش گرفته است. در زمینه فرهنگی شاهدیم که سند ۲۰۳۰ برای اشاعه اباحه‌گری فرهنگی به صورت خزنده و چراغ خاموش در حال انجام است. به معنای دیگر، همه آن چیزهایی که اصلاح‌طلبان تحت لوای آن سینه می زدند، در دولت اعتدالی انجام گرفت، چون بدنه‌ی این دولت را همان تفکر اصلاح‌طلبی اداره می کند.

بیشتر بخوانید:

آیا نسخه شفابخش مشکلات کشور در دست اصلاح‌طلبان است؟

«طلبکاری»، استراتژی همیشگی جریان اصلاحات/ با تغییر رویکرد رئیس جمهور، اصلاح‌طلبان «عبور از روحانی» را کلید زدند

از آن سو نگاهی به نیروهای ستادی جریان اعتدال و دولت، شباهت غریبی را با حلقه یاران موسوی در سال ۸۸ و اعضای ستاد انتخاباتی او نشان می دهد. عباس آخوندی، بیژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، مجید انصاری، رضا صالحی امیری، معصومه ابتکار، محمدرضا نعمت‌زاده، علی یونسی، اکبر ترکان و... همه از اعضای ستاد یا حامیان میرحسین موسوی بودند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مناصب بالای اجرایی رسیدند.

حال، اصطلاحا "شاهد از غیب رسید" و یکی از فعالان جریان اصلاحات که حضور رسانه‌ای زیادی هم دارد، آب پاکی را روی دست طرفداران این جریان سیاسی ریخت و از شباهت موسوی و روحانی گفت.

«محمد کیانوش راد»، عضو حزب منحل شده مشارکت و جزو نمایندگان جنجالی مجلس ششم (که در تحصن و استعفای معروف هم حضور فعال داشت)، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا(۶ آبان)، در پاسخ به این سوال که «تا چه میزان نقدهای اصلاح‌طلبان به دولت را وارد می‌دانید و آیا شما هم معتقدید روحانی به سبد رای خود که اصلاح‌طلبان هستند رو دست زد»، گفت:

" چنین تعبیری را خیلی قبول ندارم. دولت روحانی، ادامه دولت هاشمی است. شاید اگر میرحسین موسوی هم بود، تا حد زیادی کم و بیش در همین مسیر حرکت می‌کرد . یعنی فعلا ساختار سیاسی و اختیارات، امکان بیش از این را نمی‌دهد."

محمد کیانوش راد

او در ادامه ضمن دفاع از روحانی، خطاب به اصلاح طلبان اضافه کرد:

" روحانی همان روحانی سال ۹۲ است. سبد اصلی رای او اصلاح‌طلبان بود. امروز هم حامیان اصلی او به رغم برخی دلخوری‌ها و انتقادات، باز هم اصلاح‌طلبان هستند. بقول حافظ ، گر اندکی نه به وفق رضاست، خرده مگیر . البته در مواردی بیش از اندکی است، اما شرایط ساختاری را هم باید دید ، آن‌گاه قضاوت کرد."

او در نهایت چنین نتیجه گرفت که " اما در مجموع و اکنون شرایط اصلاح‌طلبان خوب نیست."

به نظر می رسد که چهره‌ها و گروه هایی در داخل اردوگاه اصلاحات هم به این نتیجه رسیده‌اند که مطرح کردن بحث‌هایی چون «رفع حصر»، «رفتن زنان به ورزشگاه»، «نظارت استصوابی» و....جوابگو و توجیه‌کننده‌ی همراهی تام و تمام ایشان با روحانی و دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیست و بخش عمده رای‌دهندگان به روحانی وضعیت کنونی و شرایط اقتصادی را محصول حمایت‌های بی وقفه اصلاحات از دولت می دانند و این جریان چه بخواهد و چه نخواهد باید پای روحانی و عملکرد او بایستند و برای انتخابات بعدی به دنبال سیاست‌ها و شعارهای دیگر باشند، که رصد تحرکات و گفتارهای اصلاح‌طلبان نشان می دهد که بخشی از ان‌ها به دنبال تغییر راهبرد برای جذب رای در انتخابات آتی هستند.


[۱] https://fararu.com/fa/news/۳۶۹۸۳۰/

[۲] https://www.kaleme.com/۱۳۹۷/۰۵/۱۶/klm-۲۶۸۱۵۲/

[۳] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۷۷۲۳۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • FR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    36 13
    برای همین ضد انقلابی ها تیتر زدند موسوی پیروزی در حصر !!!
  • محسن IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    37 8
    آقا جون اینو همه می دونن که ته پتانسیل اصلاح طلبان و ضد انقلاب همینه ! اما اصلاح طلبان در اسکل کردن ملت و گرفتن رایشون خداوکیلی خیلی حرفه ای ان یعنی این جریان با سابقه ای که در عملکرد امنیتی ، سیاسی و اقتصادی داره در هر کشوری بود نسلشون رو منقرض می کرد اما در ایران براشون فرش قرمز پهن می کنن.
    • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
      16 1
      احسنت به درایتتون؛ کاملا موافقم با صحبت های شما
  • NL ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    5 1
    چرا از عارف که کاندید اصلاح طلب بودحمایت نکردین؟ دیدن رای روحانی بیشتره خودشون بهش چسبوندن.
  • سید رضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    16 1
    یاد جمله امام (ره) افتادم که : " آمریکا از شوروی بدتر و شوروی از آمریکا بدتر و هردو ... " . اصلاح طلب و کارگزاران و معتدل ؛ همه شون سرو ته یه کرباسن !!
  • احمد RO ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    22 1
    متاسفانه اصلاحطلبان همیشه بانزدیک شدن به دشمن دردیپلماسی عمومی ووعده وعیدهای بی مبنا مثل بچه معتادی ا شیائ باارزشی ازخانه پدری رادزدیده وبفروش رسانده اند . آنهم به ثمن بخس وهربار ازاعضای خانواده میخواهند تا بیلشان رابه کدخدای ده داده تا آب شان رابریده بلکه کدخدا اجازه دهد بقیه خانواده وارد جامعه جهانی وعضوی ازاداره راه شوند ! دردولت سازندگی اذهان رابه تنش زدایی یکطرفه دردولت خاتمی رابطه باکدخدا باحربه توسعه سیاسی ودردولت مسمی به تدبیروامید تعویض طلا باخیال مس ! ودرپشت پرده اسلام زدایی وپرورش بی حجابی بنام آزادی ومرگ روح ورسیدن به جسم اماهمه ناتوان باخشم مردم مواجه شدند . آنهامیدانند به برکت انقلاب مردم باسوادند بنابراین باکشاندن دروس دانشگاهی به سطح جامعه خودرا مواجه باافرادبیسوادوبی شناسنامه وبی عقل جازدند اماوقتی توسعه اقتصادی واجتماعی وفرهنگی وپیشرفت شگفت انگیز در علوم هسته ای وفضایی ونظامی رادقیقا کسانی رقم زدندکه آنهابیسوادشان میخوانند برادرانیکه بخاطر سبک زندگی خود برادران بداخلاق وکم کارخودراکه گاه فتنه گرانه خانه را مشوش میکردندراتحمل میکنند . گفتارورفتار ماکیاولیستی اصلاحطلب تخریب گر آنچنان به کام دشمن خوش آمده که آنهاسرمایه ورای نیاوردن آنها مایه عزا ومصیبت دشمن شده است . اکنون درتله بدجام افتاده جیغ درناکی میکشند پز مضحکی رانمایش و جویای راه فراری از آنچه که کرده اند میگردند . اماهیهات ! خودکرده راتدبیرنیست !
  • ناشناس PH ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    5 2
    نه بابا، تو رو خدا؟؟؟؟بابا عجب شما جلویید در زمان، اصلا من نمی دانستم...من تازه همین الان فهمیدم اینها چه جاسوسها و خائن هایی هستند...
  • مهلا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    12 2
    خدا خیر بده این اصلاحاتی ها رو خداییش،مثل گربه هایی بی چشم و رو توی قلمرو ایران پیدا شدن!اما ایران سرزمین شیران است! بی هوییت تر از اینها اصلا نیست بقول صادق هدایت موجوداتی هستند که به هیچ جایی وصل نیستند و حقیقتا اینها همان بوف(بیشتر شغال)کورن :)))
  • راد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    2 8
    دلار رفت بالا الان 14500تو یه روز 800 رفت روش.. مشرق یه حرفی نگی یه وقت.. 13آبان هم خراب کنیم جلو امریکا دیگه نمیشه جمعش کردها... همون دلاری رفت بالا که باهاش اونس رو ضربدرش میکنن طلا بدست میاد همون دلاری که باهاش سکه قیمت گذاری میشه
  • عبدالله IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    14 9
    بسم الله الرحمن الرحیم ؛ به نظر این حقیر مقایسه روحانی با میرحسین موسوی اصلا درست نیست. این فرد شاید نظرش این باشد اما میرحسین موسوی در زمان جنگ تحمیلی ثابت کرد که جربزه اداره کشور با درآمد بسیار اندک را دارد. کدام مدیر دوران میرحسین موسوی حقوق نجومی می گرفت؟ کدام اشرافی گری در زمان میرحسین موسوی وجود داشت؟ میرحسین موسوی کی در مقابل آمریکا و غرب ، نرمش داشت؟ مگر حضرت امام خمینی (ره) به آقای میرحسین موسوی نفرمودند که اینهایی که در برابر شما هستند حتی توان اداره یک نانوایی را ندارند. این تعریف امام خمینی (ره) در مورد شخصیت های دیگر آیا وجود دارد؟ اگر وجود دارد شما بفرمایید! ادم اگر کینه یا نظر مخالف هم به یک نفر داشته باشد ولی باید در قضاوت انصاف داشته باشد!!!
  • مرتضیsk IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    12 0
    سزاوار اعتماد به جناب ابوتکرار و رای به دولت و خانه ملت وطن پرست همین میشه حالا این وضعیت دآغون تا 3سال دیگه زجر بکش حالشو ببر
  • همایون IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    16 1
    متاسفانه بخاطر بی عقلی برخی از مردم در انتخاب اصلح ، کشور هزینه سنگینی برای رسوا شدن جریان اصلاحات داد !
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    6 2
    اگر روحانی حجتی برای اسلام باشد باید فاتحه ان اسلام را خواند بنا بر این موسوی فتنه گر باید اولین حجت الاسلام باشد دست بر دارید این انگلها را حجت الاسلام نخوانید بعدها خواهید فهمید که این روحانی چه مهره مرموزی است که چه خسارتهای غیر قابل جبرهنی به اسلام وانقلاب اسلامی خواهد زد وبعد پشیمانی سودی نخواهد داشت وتمام کسانی که به هر نحوی از وی حمایت می کنند در کارهای وی شریک خواهند بود ودر پیشگاه پروردگار باید جوابگو باشند آن موقع از انان عذری پذرفته نخواهد شد که بگویند ما اینطور تشخیص دادیم الا ای اهل عالم تشخیص کسانی که به روحانی موسویوخاتمی خشبین هستند خیال باطلی بیش نیست.وسلام .
  • علی اکبری IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    3 4
    مردم ما هم به همین خاطر به روحانی رای دادند وگرنه به رییسی وقالیباف وامثال شما اصولگرایان رای میدادند شما درخوابید مردم با تمام مشکلات اقتصادی اصولگرایان را نمیخواهند....نمیخواهندعزیزم.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    0 0
    در حال حاضر حال ملت با این عملکردشان بهم خورده اگر باور ندارند بیایند داخل مردم و شاهد برخورد ملت با آنان باشند...
  • احمد IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    2 0
    دولت های سازندگی، اصلاحات، کارگزاران و حتی ملی مذهبیها دار و ندارشون رو چلوندن و شده این. تازه همین وزارت خونه های خالی رو بزور پر کردن، برای شهرداری و سفارت خونه ها هم کسی رو ندارن. مشکل اصلی شون اینه که اصلا نسل جوان ندارن. جوانهاشون و بچه هاشون همه گذاشتن و رفتن. اونایی که موندن اصلا اعتقادی به اسلام و ایران ندارن. کلا در آرزوی اروپایی و آمریکایی شدن هستن.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    5 0
    لیبرال ترین دولت بعد از دولت موقت بازرگان در عین تکنوکرات ترین دولت بعد از انقلاب وطرفدار اقتصاد بازار بر مبنای دلالی وسفته بازی نه تولید بر اساس اقتصاد مقاومتی
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    12 0
    خدا لعنت کنه همکتونه رو دروغگوها دور هم جمع شدند خدا از سرتون نگذره مردم به خاک سیاه نشوندین
  • DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    0 0
    دولت روحانی همان دولت «میرحسین» و اسیر جریان اصلاحات است حال پیدا کنید سران فتنه را.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    0 2
    کل مشکلات کشور تقصیر اصولگرایان است
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
    0 0
    ان شاءالله که تایید صلاحیت بشن!!!!!!! خدا شرشون رو از سر مملکت کم نکنه!!!!! سلام آقای جنتی و من الله توفیق
  • AE ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 0
    تا این جتاح بندی ولحزاب ازخدا بیخبر هست که هیچ کاری واسه مردم فلک زده نمیکنن هیچ بودجه ی مفت ملتو حیف ومیل میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس