کد خبر 906042
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
قندهار

انتخابات پارلمانی افغانستان امروز پس از یک هفته تاخیر در ولایت قندهار برگزار شده است و ۱۱۲ نامزد برای ۱۱ کرسی در پارلمان این کشور با هم رقابت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی افغانستان 28 ماه گذشته در سراسر این کشور برگزار شد اما به دلیل حادثه ترور ژنرال «رازق» روند انتخابات در قندهار به تعویق افتاد.

امروز 5 آبان ماه انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار آغاز شده است و رای دهندگان نیز از ساعت 7 صبح تا 4 عصر در مرکز و 15 شهرستان این ولایت پای صندق‌های رای می‌روند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده مثلث قتل «ژنرال رازق»

در ولایت قندهار 522 هزار و 984 نفر در روند ثبت رای دهندگان شرکت کردند.

اما در شهرستان‌های «نیش» و «معروف» به دلیل ناامنی روند ثبت نام رای دهندگان برگزار نشده بود بنابراین مردم در این دو شهرستان از حق رای شان محروم باقی خواهند ماند.

نگرانی از تکرار نارسایی‌های انتخابات پارلمانی در قندهار

در انتخابات پارلمانی افغانستان که اواخر ماه گذشته برگزار شده بود، آغاز به کار مراکز رای دهی، عدم استفاده از فناوری بیومتریک و مسدود ماندن برخی از مراکز اخذ رای از جمله مشکلات و کم کاری در این روند بودند.

نگرانی‌هایی نیز وجود دارند که این مشکلات انتخابات هفته گذشته بر اثر سهل انگاری کمیسیون انتخابات در ولایت قندهار نیز تکرار شود.

اما «عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تصریح کرد، نارسایی‌هایی که در برگزاری انتخابات هفته گذشته در این کشور وجود داشت در انتخابات ولایت قندهار تکرار نخواهد شد.

وی افزود: تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخاباتی شفاف و عاری از تقلب در ولایت قندهار اتخاذ شده و این روند بدون هیچ مشکلی در این ولایت برگزار خواهد شد.

احتمال تمدید زمان اخذ رای

«نعمت‌الله وردک» رئیس کمیسیون انتخابات قندهار گفت: روند رای دهی در این ولایت از 7 صبح آغاز و تا ساعت 4 عصر ادامه خواهد یافت.

وی افزود: اگر پس از ساعت 4 عصر هنوز افرادی موفق به دادن رای نشوند؛ بر اساس قانون، ساعت‌ کاری مراکز رای دهی در این ولایت تمدید خواهد شد.

روند انتخابات پارلمانی در 28 مهرماه به دلیل عدم گشایش صدها مرکز رای دهی به روز دوم کشیده شد که از نظر کارشناسان زمینه تقلب و پر شدن صندوق‌ها از آرای جعلی را فراهم کرده است.

مهلت 3 روزه برای ثبت شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان اعلام کرد که با آغاز روند رای دهی در ولایت قندهار، رای دهندگان، ناظران و نامزدان انتخابات پارلمانی می‌توانند شکایات خود را از تخطی‌های احتمالی به ثبت برسانند.

«علی رضا روحانی» سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان گفت: رای دهندگان، نامزدان و ناظران انتخاباتی در ولایت قندهار 3 روز مهلت دارند تا شکایات خود را ثبت کنند.

این در حالی است که در جریان انتخابات پارلمانی افغانستان که در 32 ولایت این کشور هفته گذشته برگزار شده بود 11 هزار شکایت انتخاباتی به ثبت رسیده است.

گفتنی است که احزاب سیاسی افغانستان برای تضمین شفافیت انتخابات پارلمانی و جلوگیری از دخل و تصرف دولت افغانستان در این روند به استفاده از فناوری بیومتریک تکیه کرده بودند.

در بیش از 20 درصد از مراکز انتخاباتی، ثبت آرا هفته گذشته بدون استفاده از فناوری بیومتریک انجام شد اما رئیس کمیسیون انتخابات وعده داده است که این موضوع در انتخابات قندهار تکرار نخواهد شد.

با این حال به دلیل مشکلات فنی فراوان که در انتخابات پارلمانی افغانستان وجود دارد قانع شدن احزاب سیاسی و نهادهای نظارت کننده برای پذیرش نتایج انتخاباتی بزرگترین چالش کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور محسوب می‌شود.

با این حال، سوء مدیریت، عدم گشایش صدها مرکز رای دهی و عدم استفاده از فناوری بیومتریک از جمله مواردی هستند که بر مشروعیت انتخابات پارلمانی افغانستان سایه افکنده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس