افغانستان

کمیسیون انتخابات افغانستان با درخواست احزاب سیاسی برای ابطال آرایی که بدون استفاده از سامانه بیومتریک در انتخابات پارلمانی افغانستان ثبت شدند مخالفت کرده و تنها به بررسی آن بسنده کرده است.

به گزارش مشرق، استفاده از سامانه بیومتریک در انتخابات پارلمانی افغانستان موضوع اختلافی بین احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات افغانستان محسوب می‌شود.

در یک سال گذشته احزاب سیاسی افغانستان از هرگونه فشار سیاسی استفاده کردند تا انتخابات پارلمانی این کشور با استفاده از فناوری بیومتریک برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

ادعای طالبان درباره دخالت آمریکا در انتخابات افغانستان

زیرا از نظر احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات در تبانی با دولت افغانستان قصد سازماندهی انتخابات را داشتند، از همین رو فناوری بیومتریک تنها راه تضمین شفافیت انتخابات دانسته شد.

در نتیجه 25 روز مانده به انتخابات، کمیسیون انتخابات افغانستان در نتیجه فشارهای احزاب سیاسی اعلام کرد که انتخابات با استفاده از فناوری بیومتریک برگزار خواهد شد.

نهایتا انتخابات پارلمانی افغانستان در 28 مهرماه با استفاده از فناوری بیومتریک در سراسر این کشور برگزار شد اما شماری از مراکز انتخاباتی به دلایل مختلفی از فناوری بیومتریک در روند ثبت رای دهندگان استفاده نکردند.

این موضوع اعتراض شدید احزاب سیاسی افغانستان را برانگیخت و نمایندگان احزاب سیاسی تاکید کردند، تمام آرایی که بدون استفاده از فناوری بیومتریک به ثبت رسیدند باید باطل اعلام شوند.

کمیسیون انتخابات افغانستان نخست برای توجیه این مسئله تلاش کرد و دلایل مختلفی را برای توجیه عدم استفاده از فناوری بیومتریک در تمام مراکز رای دهی ارائه کرده است.

این کمیسیون تصریح کرد که شماری از مراکز رای دهی به دلیل نقص فنی و عدم آموزش کارمندان مجبور شدند بدون استفاده از این فناوری آرای رای دهندگان را به ثبت برسانند.

اما کمیته مشترک احزاب سیاسی در نشست خبری انتخابات پارلمانی این کشور را شرم آور و غیر شفاف عنوان کرد و به لزوم ابطال آرای یاد شده تاکید کردند.

«گلاجان بدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که در حدود 20 درصد از مراکز رای دهی کارمندان این کمیسیون در ثبت آرای رای دهندگان از فناوری بیومتریک استفاده نکرده است.

وی در واکنش به درخواست احزاب سیاسی تصریح کرد که آرای یاده شده حذف نخواهد شد بلکه به منظور اطمینان خاطر احزاب سیاسی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان برای تضمین شفافیت انتخابات پارلمانی و جلوگیری از دخل و تصرف دولت افغانستان در این روند به استفاده از فناوری بیومتریک تکیه کرده بودند.

کمیسیون انتخابات افغانستان شمار مجموع رای دهندگان انتخابات پارلمانی این کشور را حدود 4 میلیون نفر اعلام کرده است.

اگر در 20 درصد از مراکز رای دهی انتخابات بدون استفاده از فناوری بیومتریک برگزار شده باشد، تردیدهای را درباره 8 صد هزار رای به وجود آورده است.

این میزان رای می‌تواند برای سازماندهی نتایج انتخابات پارلمانی و تعیین دستوری شمار بسیاری از نمایندگان در پارلمان آینده این کشور کافی دانست.

با این حال، کمیسیون انتخابات افغانستان خاطرنشان کرده است که روند شمارش آرا رسما آغاز شده است و در زودترین فرصت نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام خواهد کرد.

اما مشخص نیست که آیا احزاب سیاسی افغانستان بدون ابطال صدها هزار رای، نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور را خواهد پذیرفت و یا خیر؟

این در حالی است که مدیریت نادرست، عدم گشایش صدها مرکز اخذ رای و محروم ماندن هزاران نفر از حق رای از مواردی هستند که بر مشروعیت نتایج انتخاباتی این کشور سایه افکنده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس