محمدبن سلمان نمایه

رویترز در رستای ماموریت خود برای وارونه جلوه دادن حقایق برای رسیدن به اهدافی خاص، پروژه جدیدی را آغاز کرده و آن تلاش برای بیگناه نشان دادن «محمد بن سلمان» در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» است.

به گزارش مشرق، موضع گیری خاص کاخ سفید در ماجرای مرگ خاشقجی و سخنان ایراد شده از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در این رابطه نشان می دهد که تلاشی برای بیگناه نشان دادن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در مرگ خاشقجی آغاز شده و مسئولیت رسانه ای این کار نیز به رویترز سپرده شده است.

رویترز در این راه و پیش از سخنرانی روز گذشته اردوغان، گزارشی بلند بالا از نحوه مرگ خاشقجی منتشر کرد و در این گزارش عامل و عامر اصلی این قتل را «سعود القحطانی» معرفی کرد.

بر اساس گزارش روز گذشته رویترز، «سعود القحطانی» مشاور دیوان سلطنتی عربستان بر روند قتل خاشقجی نظارت داشته و آن را هدایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

فایل صوتی قتل خاشقجی در سیا

ناگفته‌های جدید از دعوت خاشقجی به کنسولگری

مانع‌تراشی سعودی‌ها بر سر تحقیقات درباره قتل خاشقجی

واکنش جدید لندن به قتل «جمال خاشقجی»

طبق اعلام رویترز، القحطانی از طریق اسکایپ دستورات لازم را به اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی جهت قتل خاشقجی، داده است. زمانی که ارتباط اسکایپ برقرار می شود، القحطانی شروع به اهانت به خاشقجی می کند و خاشقجی نیز پاسخ او را می‌دهد.

رویترز همچنین به نقل از منابع ترکیه ای می افزاید: پس از آنکه خاشقجی پاسخ اهانت های القحطانی را می دهد، مشاور دیوان سلطنتی عربستان به اعضای تیم ۱۵ نفره دستور می دهد و با کمال وقاحت می‌گوید: «ازشرش خلاص شوید و سَر این سگ را برایم بیاورید!» فایل مکالمه القحطانی با خاشقجی و اعضای تیم ۱۵ نفره در ساختمان کنسولگری در اختیار اردوغان قرار گرفته است.

 رویترز در ادامه همین سیاست به نقش جنجالی القحطانی در روند بازداشت «سعد حریری» نخست وزیر لبنان، در ریاض در سال گذشته میلادی اشاره می‌کند و به نقل از دو منبع می‌آورد: القحطانی با حریری در اتاقی ملاقات کرده و به تیم خود دستور می‌دهد او کتک بزنند و او کسی بوده که او را وادار به اعلام استعفای اجباری می‌کند که از طریق شبکه العربیه پخش شد.

بر خلاف روایت رسمی سعودی که حریری شخصا بارها آن را تایید کرده، منابع مطلع می‌گویند نخست وزیر لبنان چهارم نوامبر ۲۰۱۷ به زور و به دست نیروهای سعودی بازداشت شد.

رویترز در این گزارش تاکید می‌کند، حریری در عربستان در معرض ناسزاها و ضرب و شتم قرار گرفته بود.

این خبرگزاری به نقل از هشت منبع دیپلمات می‌آورد، بازجویی از حریری تحت مدیریت القحطانی انجام شد که از نزدیکان بن سلمان محسوب می‌شود.

منابع افزودند، القحطانی به حریری گفته بود، تو تنها باید استعفا بدهی و متن استعفانامه‌ات را بخوانی. در حالی که منبع دیگری تاکید کرده است، مداخله امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه منجر به آزادی حریری شد.

درباره بازداشت شاهزادگان و تجار سعودی در هتل ریتز کارلتون در ریاض در ماه نوامبر ۲۰۱۷ نیز منابع گفتند، القحطانی بر روند بازجویی آنها نظارت داشته است.

رویترز امروز چهارشنبه نیز این سیاست را ادامه داده و گزارشی را با عنوان عوامل اصلی قتل خاشقجی منتشر کرده است و نکته جالب در این رابطه آن است که نفر اول لیست جدید رویترز سعود القحطانی است.

این وضعیت در حالی است که اغلب آگاهان سیاسی و رسانه ها معتقدند که قتل جمال خاشقجی بدون دستور مستقیم بن سلمان ممکن نبوده و خود شخص قحطانی نیز در سال گذشته پیامی را در توئیتر منتشر کرده و در آن آورده بود که بدون دستور شخص بن سلمان هیچ کاری را انجام نمی دهد.

نتیجه سخن آنکه، پروژه حذف بن سلمان از پرونده خاشقجی و بیگناه نشان دادن وی در این ماجرا از چند روز قبل آغاز شده و گزارش های پی در پی رویترز و انتشار جزئیات جدید در این رابطه به نحوی که در تمامی آنها سعود القحطانی عامل اصلی این ماجرا معرفی می شود نشان می دهد آمریکا مایل به از دست دادن متحد و یا به عبارت بهتر «گاو شیرده» خود در شرایط فعلی نیست و در همین رابطه روز گذشته نیز منابع صهیونیستی اعلام کرده بودند که اسرائیل ۵۰ سال برای روی کار آمدن شخصی همچون بن سلمان در عربستان صبر کرده و درست نیست که در چنین شرایطی او را از دست بدهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس