جمال خاشقچی

برخلاف اعمال تحریم‌های سریع غرب علیه روسیه در قضیه اثبات نشده «مسمومیت اسکریپال»، این بار آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا عجله‌ای برای اعمال تحریم علیه ریاض نشان نمی‌دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» می‌نویسد: قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار عربستانی در استانبول، تبدیل به قضیه «اسکریپال جدیدی» نشده است، نه به‌خاطر اینکه در این ماجرا واقعاً یک نفر کشته شده و در ماجرای قبلی اسکریپال زنده است. ولی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا اصلا عجله‌ای ندارند تا تحریم هایی علیه کاخ پادشاهی عربستان سعودی که کاملا مشخص است پشت این ماجرا قرار دارد، اعمال کنند یا دیپلمات‌های سعودی را از پایتخت‌های خود اخراج کنند. چرا برخورد با این یک قتل کاملا سیاسی با اقدامات تنبیهی علیه روسیه در ماجرای مسمومیت "سرگئی اسکریپال"  که هنوز هم ارتباط مسکو با آن اثبات نشده است، کاملا متفاوت است؟

بیشتر بخوانید:

استراتژی اردوغان در قتل جمال خاشقجی

مراجعه نامزد «خاشقچی» به پارلمان اروپا

«جوخه ببر»؛ شکارچیِ منتقدان و مخالفان محمد بن سلمان

"دمیتری آبزالوف" رئیس مرکز ارتباطات راهبردی روسیه معتقد است که موضوع قتل روزنامه نگار عربستانی برای کشورهای غربی بسیار پیچیده است. وی توضیح داد: «برای مثال در ایالات متحده، حتی لابی‌های عرب از جمله اشخاصی مانند لینسی گرام، اظهارات مبهمی در این باره داشتند. در انگلستان هم لیبرال‌ها از این موضوع برای آن استفاده کردند تا مشکلات خود با مخالفان میانه‌روی خود را حل و فصل کنند. چنین انتظاری وجود ندارد که تحریم‌هایی علیه مقامات ریاض اعمال شود و علت آن نیز دلایل مالی و اقتصادی است. چراکه عربستانی‌ها بزرگترین خریدار تسلیحات نظامی آمریکا هستند. علاوه بر این، آمریکا نمی‌تواند بدون حمایت عربستان سعودی و اسرائیل اقدامات ضدایرانی خود را به طور کامل تحقق بخشد.»

این کارشناس همچنین علاقه مندی خاص "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه به مسئله این قتل را نیز توضیح داده و یادآور شد، اظهارات اردوغان نشان می دهد که نیروهای ویژه‌ای که از عربستان به ترکیه اعزام شدند، دقیقا وظیفه داشتند تا این خبرنگار را از بین ببرند.نکته مهم دیگر آن است که این قتل در دفتر نمایندگی سیاسی عربستان رخ داده که به خودی خود موضوع کاملاً منحصربه فرد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اکنون مقامات ریاض سعی دارند تا اوضاع را آرام کنند و افرادی را دستگیر کرده و آنها را به مرتبط بودن با این قتل متهم کرده‌اند.

به گفته وی، ترکیه به همراه ایران که اصلی‌ترین مخالفان عربستان سعودی در منطقه هستند، اکنون سعی خواهند کرد تا از این ماجرا حداکثر استفاده را داشته و چهره عربستان را تخریب کنند. اردوغان مدتهاست آخرین دیکتاتور اروپا به شمار نمی رود و جنجال به وجود آمده که از لحاظ حقوق بشری اهمیت بسیاری دارد برای او بسیار سودمند است و می‌تواند از این ماجرا استفاده زیادی کند.

اعمال فشار بر عربستان سعودی به نفع کاخ سفید نخواهد بود

"نیکولای دوبرونراوین" استاد سیاست جهانی در دانشگده روابط بین الملل دانشگاه دولتی مسکو نیز به این روزنامه گفته است: «عربستان سعودی، برخلاف روسیه، واقعا متحد نزدیک آمریکاست. علاوه بر اینکه از لحاظ مالی کشور مهمی برای کل غرب به شمار می رود، به همین دلیل به رغم اینکه واقعا چه اتفاقی در استانبول افتاده باشد، برخوردها با عربستان سعودی در این رابطه کاملا ملایم خواهند بود و نباید انتظار داشت که هیچ تحریم شدیداللحنی علیه مقامات این کشور از سوی آمریکا یا کشورهای اروپایی اعمال شود.»

وی معتقد است، البته در نهایت ممکن است واکنش‌هایی از سوی غرب به قتل سیاسی صورت بگیرد و این مسئله بیشتر بستگی به اوضاع در ایالات متحده دارد. این در شرایطی است که فعلا موضع گیری واحدی در این رابطه وجود ندارد.

این کارشناس یادآور شد، در ایالات متحده مرکز واحدی برای سیاست خارجی وجود ندارد. کاخ سفید یک نظر دارد و کنگره آمریکا نظر دیگری و مواضع آنها در بسیاری از مسایل با یکدیگر مطابقت ندارد. البته واضح است که رویارویی با عربستان سعودی اصلا به نفع دولت آمریکا نیست. مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند تا این مسئله را با ملایمت بسیار حل و فصل کنند. این در حالیست که برای حزب دموکرات وضعیت کاملاً متفاوت است و شدت عمل نشان دادن به این قضیه به نفع آنها خواهد بود. ولی در نهایت انتظار می رود که راه حل مسالمت آمیزی بخصوص در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره که در اوایل نوامبر (آذر ماه) انجام خواهد شد به دست آید.

به عقیده وی، دیگر کشورهای غربی نیز ممکن است واکنش‌های متفاوتی به این ماجرا نشان دهند، البته در هر صورت هیچ یک از کشورهای غربی روابط خود را با عربستان سعودی را قطع نخواهند کرد، چراکه این روابط از لحاظ مالی و اقتصادی به نفع آنها نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس