صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲آبان

چه ارتباطی میان حضور محمد علی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار در هیات نظارت بر مطبوعات و اهمال در برخورد با این روزنامه هتاک وجود دارد؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: پیوستن به FATF عبور از مولفه‌های قدرت ملی ایران بود

روزنامه ابتکار که در روزهای گذشته در یادداشتی سخیف به امام حسین (ع) توهین کرده بود، امروز در یادداشتی تأمل برانگیز به مقامات عالی توهین کرد.

این روزنامه اصلاح طلب به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده اصلاح طلب عضو هیات رئیسه مجلس و همچنین عضو هیات نظارت بر مطبوعات! در یادداشتی به قلم «حامد وکیلی» نوشت:

«پیش از این، انرژی هسته‌ای و حضور نظامی در منطقه، دو مؤلفه اصلیِ «قدرت ملّیِ» ما تعریف می‌شد. اکنون اما با این تصمیم جدید (پیوستن به FATF)، زمین بازی عوض می‌شود. بازیگران و حامیانِ زمینِ سابق، به‌درستی شهود کرده‌اند که اتفاقاتِ ناکوکی در حال افتادن است... دیگر نه انرژی هسته‌ای سابق و نه فعالیت‌های نظامیِ سنتی در منطقه، برای ما قدرت ملّی تولید نمی‌کنند چراکه زمین بازی عوض شده است. لذا قابل فهم است که چرا کارگزاران و حامیانِ سیاست‌های پیشین نظام در مقابل تصمیمات جدید این‌سان سخت‌جانی می‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«به گمان من اتفاق مهم‌تری افتاده و قصه از این هم بغرنج‌تر است! ما سال‌ها بر مدلی تاکید کردیم و تکیه دادیم که به‌یک معنا رقیب «سیاست» بود. الگوی «انقلابی‌گری» به عنوان یکی از فرزندانِ انقلاب (که بیش از دیگر فرزندان، عزیز شمرده شد و در این چهل سال گاه بر صدرِ اقبال و همیشه بر سریر قدرت بود)، آگاهانه خود را مقابلِ سیاست برکشید. جمله معروفِ «من دیپلمات نیستم بلکه انقلابی‌ام»، آشکارا و هوشمندانه بر رقابتِ این دو الگو تاکید می‌کرد. قاعده‌گریزیِ و هنجارستیزیِ ما در عرصه مناسبات جهانی، محصولِ همین سیاست‌گریزیِ ما بود. بالا رفتن از دیوار سفارت‌خانه‌ها و ریشخند قواعد بین‌المللی در ادامه همین نگاه اتفاق می‌افتاد».

ابتکار در ادامه نوشت:

«سخن مقام رهبری در ورزشگاه آزادی مبنی بر اینکه «نخواهم گذاشت به دامان آمریکا برویم»، حاوی این پیام روشن است که در دو راهیِ سیاست و آمریکا، او به‌اضطرار، سیاست را برگزیده است. ما مجبور شدیم میان آمریکاستیزی و سیاست‌ستیزی یکی را انتخاب کنیم. حضور ما در برجام، هنجارپذیر شدن ما، پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی و ... از آثارِ این انتخابِ رهبرِ ایران است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«بدون تعارف ما چهار دهه ادعای بلندِ انقلابی‌گری را به ناف سیاست‌ستیزی گره زده بودیم و از این راه تغذیه می‌کردیم. اکنون ما مانده‌ایم و چهل سال ادعای بلندِ رقابت با سیاست! تن دادن به نهادهای سیاست در جهان، مستلزمِ تن دادن به الگوی سیاست در داخل نیز هست. این نکته بسیار مهمی است! ما نمی‌توانیم نظام مالی و اقتصادی خود را با هنجارهای جهانی سازگار کنیم و همچنان از کارآمدی الگوی مدیریت جهادی سخن بگوییم؛ در این وضعیت، کارآمدی مستلزم مدیریت علمی است؛ و هزاران تبعاتی که مستلزم تغییر در سبک‌های مدیریتی و الگوهای فکری متعارف در داخل است».

درخصوص این مطلب چند نکته قابل ذکر است.

این روزنامه اصلاح طلب با بزرگنمایی قدرت آمریکا مدعی شده است که دیگر قدرت منطقه‌ای برای ما قدرت ملی تولید نمی‌کند. این ادعای مضحک در حالی است که قدرت منطقه‌ای و توان موشکی «کما فی السابق» برای مردم کشورمان حائز اهمیت است. به همین خاطر است که پروژه ضد ایرانی «برجام موشکی» و «برجام منطقه‌ای» از سوی قاطبه مردم مورد بی اعتنایی قرار گرفت.

آمریکا اکنون در سیاست خارجی به نمایشگاهی بزرگ از شکست‌های پی‌درپی تبدیل شده است. «هارولد رود» تحلیلگر سابق پنتاگون چندی پیش در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شد، نوشته بود: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند». «مکس فیشر» تحلیلگر نیویورک تایمز نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «ایران تبدیل به چالشی جهانی برای ماهیت آمریکا شده است. چالشی که صرف وجود آن، زیر سؤال برنده هژمونی آمریکاست و واشنگتن را دیوانه می‌کند».

پس از ناکامی در افغانستان و عراق و لبنان و سوریه، اینک سریال ناکامی‌های ببر کاغذی به یمن رسیده است.
در حال حاضر آمریکا و گاو شیرده ترامپ- آل‌سعود- با گذشت بیش از سه سال، بارها با ضربات سنگین گروه‌های شبه‌نظامی در یمن- که در محاصره و تحریم قرار دارند- تحقیر شده است و در مقابل بزدلانه به کشتار زنان و کودکان یمنی اقدام کرده است.

سیلی موشکی سپاه به گروهک‌های تروریستی نیابتی آمریکا و واکنش مردم یکی از نمونه‌های بارز تولید قدرت ملی از طریق قدرت منطقه‌ای است.

این روزنامه اصلاح طلب در مطلبی وقیحانه، برجام و FATF را نتیجه تصمیم رهبر معظم انقلاب و آن هم در اضطرار! نامیده است. این در حالی است که مقام معظم رهبری در اجرای برجام، ۹ شرط بسیار مهم را به دولت اعلام کردند ولی دولتمردان به هیچ وجه به این شروط اساسی عمل نکرده و دستاورد تقریباً هیچ و خسارت محض برجام نتیجه سرپیچی از این شروط مهم بود.

در ماجرای FATF نیز دولت به صورت محرمانه و پنهانی حدود ۹۰ درصد دستورات FATF را از سال ۹۵ تاکنون اجرا کرد ولیکن جز خودتحریمی و تحت فشارقراردادن متخصصان ایرانی هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

تروریست نامیدن نماینده ویژه دولت روحانی از سوی دولت اوباما، اخراج و بازداشت دیپلماتهای ایرانی توسط دولتهای اروپایی، توهین دیپلماتیک هیاتهای اروپایی به ظریف در تهران، امتناع دولت آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف و اعتراف ظریف مبنی بر اینکه در پسابرجام هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در اروپا باز کنیم و اذعان روحانی مبنی بر اینکه پس از برجام با گونی دلار می‌آوردیم همگی از نتایج دیپلماسی منفعلانه و غفلت از انقلابی گری در سیاست خارجی است.

کارنامه خالی شهرداری تهران و شورای شهر اصلاح طلب در بیش از یکسال اخیر و درجازدن شورای شهر در انتخاب شهردار مناسب نیز نمونه بارز بی توجهی به مدیریت جهادی است.

متاسفانه مراجع ذیربط به هتاکی‌های این روزنامه اصلاح طلب واکنش مناسبی نشان نداده‌اند. راستی چه ارتباطی میان حضور محمد علی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار در هیات نظارت بر مطبوعات و اهمال در برخورد با این روزنامه هتاک وجود دارد؟!

** اصلاح طلبان با «خاله بازی» لیست امید را بستند

«محمود علیزاده طباطبایی» از فعالین اصلاح طلب و عضو شورای شهر منحله اول در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«افرادی باید در شورای شهر تهران حضور داشته باشند که به مدیریت شهری و چالش‌های پیش روی آن آگاهی داشته باشند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخاب اعضای لیست انتخاباتی خود «خاله بازی» کردند و یک لیست کاملأ سیاسی بستند. در نتیجه بحران‌های مدیریتی در شهر تهران نتیجه خاله بازی است. اصلاح‌طلبان بسیاری از چهره‌های متخصص و متعهد را تنها به دلیل اینکه سهمیه هیچ حزب و گروهی نبودند در لیست خود قرار ندادند و با سهمیه بندی سیاسی لیست انتخاباتی خود را بستند. در شرایط‌کنونی یک جمع صد درصد اصلاح طلب مدیریت شهر تهران را برعهده گرفته‌اند که با هم ناهمگن هستند».

علیزاده طباطبایی در ادامه گفت:

«با جنجال و سروصدابه پا کردن نمی‌توان تهران را مدیریت کرد و هرکسی از این مسیر حرکت کرده در نهایت به بن بست رسیده است. از سوی دیگر مدیریت شهر تهران باید با کمک و هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی صورت بگیرد. در نتیجه تهران به یک مدیر باتجربه و ملی نیاز دارد که مورد تأیید نهادهای مختلف باشد و از حمایت بالای مردمی برخوردار باشد».

چندی پیش نیز روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود: «کلی‌گویی] راه یافتگان لیست امید به شورای شهر [بیانگر عدم تسلط و آگاهی برگزیدگان شورای پنجم به پیچ و خم‌های مدیریت شهری و مسائل عدیده شهر تهران است».

وقتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با رویکردی قبیله‌ای و با سازوکاری فشل، ناکارآمد و غیرعقلانی به سهمیه دادن به تمام گروه‌ها و راضی کردن آن‌ها می‌پردازد و در نهایت با تَکرار کردن و ژست دروغین امید، لیست رانتی امید- بنا بر افشاگری فعالان اصلاح‌طلب- به شورای شهر و مجلس راه می‌یابد، نتیجه‌ای فراتر از این نمی‌توان برای آن متصور شد.

در حقیقت خروجی این لیست‌های رانتی و قبیله‌ای که بدون در نظر گرفتن اصل شایسته سالاری بسته می‌شود، چیزی فراتر از این نخواهد بود. از سلفی حقارت در مجلس تا جنگ قدرت در شورای شهر برای انتخاب شهردار.

** تقلای اصلاح طلبان برای دورزدن قانون

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «تلاش برای اصلاح قانون» نوشت:

«مسیر برکناری شهردار فعلی شهر تهران، جناب مهندس سید محمد علی افشانی که دارای خصال پاکدستی، قاطعیت، تجربه موفق ملی و با منظومه ذهنی ومهندسی صحیح اداره کلان‌شهر پایتخت ایران (تهران بزرگ) از طریق «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان»، اقدامی قانونی نیست.»

گفتنی است محمدعلی افشانی شهردار تهران از اعضای حزب اعتماد ملی است. همچنین الیاس حضرتی مدیرمسئول اعتماد و از شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و اکنون در مجلس دهم عضو لیست امید و نماینده تهران است.

در حالی که قانون منع استخدام بازنشسته‌ها روشن بوده و هیچ ابهامی ندارد، اصلاح طلبان به دنبال دورزدن آن هستند.

در یکسال اخیر با ترکیب کاملاً اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، پایتخت دو شهردار به خود دیده است که عملکرد این دو شهردار به اذعان روزنامه‌های اصلاح طلب نه تنها چنگی به دل نمی‌زند که به دلیل مقایسه با دوره‌های گذشته نتایج اسفباری را نیز برای جریان اصلاحات در پی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    7 0
    لیست امید: لیست بزن و برقصی..
  • دکتر IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    7 0
    اگر ایران برجام منطقه ای و بخصوص موشکی رو قبول کنه عملا دیگه هزینه حمله به ایران که با قبول برجام هسته ای پنجاه درصد کاهش پیدا کرده به صفر خواهد رسید و جریان غرب گرا در داخل کشور به راحتی می تونن روزانه حرف از حمله امریکا و حتی نوکران امریکا در منطقه مثل عربستان پاکستان اسراییل و..به ایران بزنن چون دیگه خبری از واکنش موشکی سنگین ایران نخواهد بود که برعکس یک گروه چریکی مثل داعش برای یک کشور کلاسیک که زیر ساخت های عظیم نفت و گاز انرژی بندر آب برق گاز صنایع و اقتصادی داره مثل اسراییل و عربستان بسیار بالاست و باعث شده هزینه حمله به ایران در حداقل بیست سال اخیر از زمان جرج بوش به شدت بالا ببره اصولا جریان اصلاح طلبان یک پلان کامل برای بازگشت سلطه امریکا به ایران دارن که برجام هسته ای منطقه ای موشکی و حقوق بشری و کنار گذاشتن نهادهایی مثل شورای نگهبان مجلس خبرنگان و حتی رهبری و حتی به رسمیت شناختن اسراییل بخشی از هدف اصلی هست و هدف صلی چیزی جز بازگشت ناتو و امریکا به ایران و گسترش چتر اتمی و هسته ای و ضد موشکی امریکا علیه روسیه و چین به داخل ایران و حضور حداقل 50 هزار نظامی امریکا و ایساف مانند قبل انقلاب در پادگان های ارتش در ایران نیست...اینکه رهبری میگه هدف جریان غرب گرا در داخل ایران نوکر کردن ایران هست دقیقا همینه چیزی مثل الان عربستان با البته با یک دهم درآمدهای کمتر و در نتیجه تشکیل یک عربستان با اقتصاد و قدرت یک دهمی اون در داخل ایران که هر وقت شیرش تمام بشه زبح میشه...
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    4 0
    وقتی از برجام یک طرفه خارج نشیم و برای نفت در برابر غذا اف ای تی اف که عملا به معنی فروش محور مقاومت در سالهای آینده هست رو قبول می کنیم اصلاح طلبان هم فکر می کنن ما تسلیم شدیم
  • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    4 0
    اگر این مطالب در یک نشریه آمریکایی یا انگلیسی چاپ شده بود عجیب نبود اما در این کشور که مدیون خون شهیدان است چرا باید کسی جرات کند این گونه مطالب منافقانه چاپ کند پس غیرت انقلابی مان کجا رفته
  • باری IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    1 0
    کی دست از این کاراشون برمیدارند اینا؟
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    3 0
    اینها یک عده شکم پرست هستند که به نمایندگی از آمریکا و اسراییل با نظام مقدس ایرا ن به جنگ علنی برخاسته اند وهمان عقبه های فتنه سبز ۸۸ هستن هیئت *** هم از همان نحله های فکری هستند و تنها با *** برخورد می کنند که انقلابی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس