
وی گفت: این سؤال مطرح میشود که حالا اگر خودروساز به سمت رعایت استاندارد یورو 2، 4 و 5 رفت آیا مشکل هوای پاک و مشکل استفاده از سوخت برای ما حل میشود؟ و باید این را پرسید که چند درصد از آلایندگیها وابسته به خودروساز است.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای خودرو در شرکت ایران خودرو عنوان کرد: چند مؤلفه وجود دارد که اگر جمع شوند حاصل آن هوای پاک میشود که یکی از آنها ارتقای سطح استاندارد آلایندگی برای خودروسازان است که باید انجام شود و بحثی در آن نیست.
وزیری بیان کرد: موضوع دیگر مربوط به وظایف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، وزارت نفت و وزارت کشور است که در این خصوص ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت باید همان طور که تلاش میکرد در خصوص کنترل سوخت حرکت کند، باید اختیارات این ستاد در خصوص از رده خارج کردن خودروی فرسوده بیشتر شود و سرعت و شتاب جمعآوری خودروهای فرسوده از این که هست، باید 10 تا 20 برابر بیشتر شود چرا که مقدار آلایندگی هر خودروی فرسوده و مصرف سوخت آن به گونهای است که مصرف سوخت را ۴ تا ۵ برابر بیشتر کرده است.
وی گفت: اگر خودروهای فرسوده در کشور باشد و به استاندارد یورو 10 هم برسیم، اثربخشی و بهرهوری نخواهد داشت.
وزیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه به گفته قائممقام سازمان حفاظت محیط زیست وانت پیکان سیستم استاندارد کنترل آلایندگی ندارد، حال شما چرا این خورو را تولید میکنید؟ گفت: ما هیچ ابلاغیه رسمی مبنی بر اینکه وانت پیکان مورد تأیید نیست، از سازمان محیط زیست دریافت نکردهایم.
وانتپیکان سطح استانداردهای آلایندگی یورو 2 را پاس میکند
وزیری گفت: ما به هیچ عنوان هیچ هشداری مبنی بر غیراستاندارد بودن وانتپیکان نداریم چرا که وانتپیکان سطح استانداردهای آلایندگی یورو 2 را پاس میکند.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای خودرو در شرکت ایران خودرو در ادامه اظهار داشت: وانت پیکان سیستم کنترل آلایندگی ندارد یعنی چه؟ ما روزانه تطابق تولید انجام میدهیم و روزانه حداقل ۳ تا 6 دستگاه وانت پیکان در سایت هشتگرد مورد آزمون آلایندگی قرار میگیرد بنابراین وانت پیکان طبق استاندارد مصوب کنونی که براساس یورو 2 است، هیچگونه خطایی ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مسئولان محیط زیست معتقدند که شما میتوانید در خودروها دستگاهی را نصب کنید که باعث کاهش آلودگی شود اما به دلیل بالا رفتن قیمت خودرو این کار انجام نمیشود، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: بنده وظیفه دارم براساس ارتقای استاندارد آلایندگی هر آنچه که سازمان حفاظت محیط زیست میگوید، عمل کنم و در این خصوص اقدامات لازم را انجام دادهایم و انجام هم میدهیم.
ما جعبه جادویی نداریم که با نصب آن آلایندگی را کم کنیم
وزیری گفت: ما جعبه جادویی و پیچ جادویی نمیتوانیم روی موتورهای خود نصب کنیم که با چرخاندن آن مصرف پایین بیاید و آلایندگی کم شود بلکه کار ما براساس فرآیندهای مهندسی است که روی موتور انجام میگیرد و براساس آن حرکت کنیم بنابراین ما با جعبه جادویی و پیچ جادویی کار نمیکنیم.
هیچ هشداری مبنی بر عدم رعایت استاندارد زیست محیطی روآ دریافت نکردیم
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص اینکه برخی از محصولات ایران خودرو مانند روآ هیچ وقت مجوز زیست محیطی دریافت نکردند، چیست؟ گفت: خودروی روآ دیگر تولید نمیشود و هر چه میزان خودرویی که تولید شده، استاندارد یورو 2 را داشته است و ما هیچگونه هشداری در خصوص اینکه این خودرو عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی را نداشته است تا آخرین زمان تولید به هیچ عنوان دریافت نکردهایم.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای خودرو در شرکت ایران خودرو تصریح کرد: شرکت ایران خودرو از ابتدای سال 91 شروع به تولید خودروها با استاندارد یورو 4 میکند تا براساس برنامههایی که به سازمان محیط زیست دادهایم، حرکت کنیم.