روزنامه

تلاش اصلاح طلبان برای خروج قهرمانانه جهانگیری از دولت اما با یک مشکل جدی روبروست و آن چیزی نیست جز «دلار جهانگیری».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** «خروج قهرمانانه جهانگیری» ترفند اصلاح طلبان برای «حضور بی هزینه در ۱۴۰۰»

«سعید حجاریان» تئوریسین اصلاح طلبان-۱۶ مرداد ۹۷- در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اصلاح طلبان بگویند، دولت روحانی دولت ما نیست».

یک روز پس از این فرمان قبیله‌ای، «عبدالواحد موسوی‌لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که «دست اصلاح‌طلبان چقدر در اجرایی شدن بندها و راهکارهای‌شان در عرصه قدرت و جامعه باز است؟» گفت: «راه حل داریم، اما اختیار نه».

فاصله گذاری اصلاح طلبان با دولت روز به روز شدت و حدت بیشتری به خود گرفت تا اینکه جهانگیری-۲۹ مهر- گفت: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم».

۴ روز قبل از این اظهارنظر جهانگیری، روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «آن‌ها که نمی‌خواهند در"صف اول" باشی» نوشته بود: «گرچه رئیس‌جمهور با استعفاهای جهانگیری مخالفت کرده است اما دخالت‌ها و کم‌محلی‌ها سبب شده است تا برخی از دوستان آقای جهانگیری در جبهه اصلاحات از این وضعیت ابزار نگرانی کرده و خواستار کناره‌گیری جهانگیری هستند تا سرمایه و تجربه ۴۰ ساله او که بسیار ارزشمند است حفظ شده و در موقعیت دیگر و در نقش‌های سیاسی که پیش روست، از آن بهره برده شود».

روزنامه اعتماد در شماره امروز در گزارشی نوشت: «همزمان با طرد شدن روز به روز اصلاح‌طلبان از پاستور و کاهش کارآمدی آن به ویژه با نیم نگاهی به دی ماه ۹۶، برخی به این باور رسیده بودند که اصلاح‌طلبان باید دست کم برای حفظ بدنه اجتماعی‌شان از ادامه همراهی با روحانی دست بکشند. با این حال همچنان نگاه غالب این بود که این همراهی می‌تواند با "نقد مشفقانه" ترکیبی منطقی رقم بزند. همان زمان بحث استعفای جهانگیری هم مطرح شد و برخی معتقد بودند که استعفای جهانگیری می‌تواند برای او مفری باشد تا همچنان سرمایه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ حفظ شود...زمانی که نوسانات ارز جدی شد بار دیگر روحانی فرمان اقتصادی دولت را از نزدیکانش گرفت و به دست جهانگیری سپرد. او در قاب تلویزیون حاضر شد و از تصویب نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز دولتی سخن گفت. این اتفاق باعث شده شایبه‌ها در مورد کیفیت ارتباط روحانی- جهانگیری کاهش یابد اما ادامه مسیر نشان داد وضعیت برای جهانگیری تغییری نکرده و حتی بدتر هم شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «هنوز مشخص نیست که جهانگیری به توصیه هم‌حزبی‌اش، غلامحسین کرباسچی عمل می‌کند که گفته است "اگر جای جهانگیری بودم یک روز هم در کابینه نمی‌ماندم" یا نه؟...شاید فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از دولت به فرض رخداد، اتفاقی طبیعی در عالم سیاست باشد چرا که یک جریان سیاسی سرمایه‌ای اجتماعی خرج کرده اما نه کارآمدی لازم را دیده و نه انتظارات جریانی‌اش برطرف شده است».

روزنامه اعتماد همچنین در سرمقاله امروز با عنوان «دیر شده آقای جهانگیری» به قلم «عباس عبدی» نوشت: «(سال گذشته جهانگیری) به نوعی به عنوان یار کمکی آقای روحانی در انتخابات وارد شد و شاید برای آقای جهانگیری این نوعی از خودگذشتگی فراتر از انتظار بود، کاری که انجام داد و به‌طور قطع امروز باید از آن پشیمان باشد. این‌بار تصور آن بود که گروه اقتصادی دولت در زیرمجموعه معاون اول عمل کند. من نمی‌دانم که آیا این را با آقای روحانی شرط کردند یا خیر. اگر شرط کردند و معاون اولی را پذیرفتند در این صورت در اولین لحظه‌ای که خلاف آن را دیدند باید کناره‌گیری می‌کردند و اگر شرط نکردند که هیچ ادعایی نمی‌توانند داشته باشند. در هر صورت هنگامی که شواهد روشن حکایت از آن داشت که نه‌تنها مجموعه اقتصادی همسو با معاون اول نیستند بلکه دایره تنگ‌تر شده است، تنها فرصت را برای کناره‌گیری از دولت از دست داد و هنگامی که حوادث دی‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، این فرصت بیشتر از پیش از دست رفت و پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی دیگر نه‌تنها نمی‌تواند چنین کند، بلکه معلوم نیست که نتایج مثبتی از کناره‌گیری احتمالی‌اش به دست آورد».

عبدی در ادامه نوشت: «وضعیت آقای‌جهانگیری مصداق خودکرده را تدبیر نیست شده است. باید همان پارسال تابستان تصمیم نهایی را می‌گرفت. یا استعفا می‌داد یا به طور کلی در مقام یک معاون اول معمولی انجام وظیفه می‌کرد و هیچ مسوولیت مستقیمی را نمی‌پذیرفت و درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز اظهارنظر نمی‌کرد. متاسفانه حالا دیگر برای هر اقدامی خیلی دیر شده است».

عملکرد دولت روحانی در حوزه‌های مختلف بخصوص در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی اصلاً قابل دفاع نیست. برجام در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد. چندین وزارتخانه بدون وزیر است و دو سفارتخانه راهبردی ایران-در چین و هند- نیز بدون سفیر است. همه این موارد نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است.

با اینحال اصلاح طلبان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که دولت برای این جناح سیاسی، یک رحم اجاره‌ای بیش نیست. حال این طیف با دنبال کردن سناریوی «فرار از مسئولیت» در پی واگذاری مشکلات به روحانی و مهیا شدن برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

در حقیقت «خروج قهرمانانه جهانگیری»، ترفند اصلاح طلبان برای «حضور بی هزینه در ۱۴۰۰» است.

اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند. تشویق دولت به دلخوشی به برجام، تشکیل کمیته و کارگروه برای رفع حصر و بی توجهی به مشکلات معیشتی مردم از سوی این طیف موجب شده است تا علاوه بر ناکارآمدی اقتصادی در مدیریت اجرایی، بسیاری از وعده‌ها بر زمین مانده و مسائل حاشیه‌ای دستِ چندم، مطالبات اصلی مردم را به حاشیه ببرد.

تلاش اصلاح طلبان برای خروج قهرمانانه جهانگیری از دولت اما با یک مشکل جدی روبروست و آن چیزی نیست جز «دلار جهانگیری». فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند؛ اما در عمل ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان بر باد رفت و رانتی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را در حلقوم مفسدان و رانت‌خواران دانه‌درشت ریخت. افکار عمومی این موضوع را فراموش نکرده است.

** اگر زنان به ورزشگاه نروند، به بازار هم نمی‌توانند بروند!

هر از چندگاهی موضوع حضور زنان به عنوان تماشاچی در مسابقات ورزشی مردان از سوی طیف اصلاح طلب به عنوان مسئله اصلی کشور معرفی می‌شود.

در همین رابطه سید محمد موسوی بجنوردی در مصاحبه با روزنامه آرمان با اشاره به موضوع حضور زنان در ورزشگاه گفت: «اگر زنان در جایگاه مخصوص خود و در مقابل مردان نیز در جایگاه خود قرار داشته باشند و هر دو مسابقه را تماشا کنند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. پس اگر وضعیت به این شکل باشد باید عنوان کرد که زنان به بازار هم نباید بروند. نباید فرض را بر این بگیریم که هر فردی در حال گناه کردن است. ما باید با دید مثبت و سازنده به ملت ایران نگاه کنیم. ملت ایران یک ملت مسلمان و متعهد به اسلام است. همین مردم بودند که انقلاب کردند و پس از آن هشت سال با دشمن جنگ کردند و در نهایت نیز به پیروزی رسیدند. نباید ملت ایران را کوچک در نظر بگیریم. در شرایط کنونی ایران متعهدترین کشور به قوانین اسلامی است. این در حالی است که کشورهای دیگر قوانین اسلامی را به خوبی اجرا نمی‌کنند».

در روزهای گذشته روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود: «اگر زنان به تماشای بازی مردان نروند دچار بحران روحی و روانی می‌شوند»!

این قبیل موضع گیری‌ها، بیشتر از آنکه دفاع از بانوان باشد، توهین به آنان است.

اصلاح طلبان که به سیاسی کاری و سیاسی بازی شهره هستند، برای به حاشیه رفتن مطالبه گری از دولت، این چنین سخیف به شعور مردم توهین می‌کنند. در حال حاضر بانوان کشورمان مطالبات بسیار مهمی دارند. مطالباتی که حضور به عنوان تماشاچی در ورزش مردان هیچ جایگاهی در میان آنان ندارد.

در سیاسی بازی اصلاح طلبان همین بس که یکروز در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه فریاد وامصیبتا سر داده و روز دیگر در موافقت به حضور زنان در ورزشگاه یقه می‌درند.

** رپرتاژ آگهی روزنامه اصلاح طلب برای دفتر اتحادیه اروپا

روزنامه قانون در روزهای اخیر بارها موضوع بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را در صفحه اول کار کرده و بر اجرای این امر تاکید کرده است.

این روزنامه در شماره امروز در مطلبی با عنوان «بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا باعث توسعه روابط است» نوشت: «به دلیل حمایت‌های اروپا از برجام به‌نظر می‌رسد که اکنون فرصت خوبی برای برقراری رابطه با این کشورهاست و دلیلی برای مخالفت وجود ندارد چرا که ما با اجازه بازگشایی این دفتر در ایران حداقل چند قدمی را برای استحکام روابط خود با اروپا برداشته‌ایم».

تاکید چندباره این روزنامه اصلاح طلب درخصوص لزوم بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران، ذهن را به سمت اظهارات دو سال پیش یک مقام اروپایی می‌برد. ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) سال ۹۵ گفته بود: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، درحال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

این اظهارات و اظهارات متعدد دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی موید این موضوع است که  غرب درپی نُرمال‌سازی ایران است. غرب از طریق حفظ رژیم تحریم‌ها و ساخت معادله‌های «تحریم، هسته‌ای»، «تحریم، منطقه» «تحریم، موشک»، «تحریم، حقوق بشر» و «تحریم، امنیت اسرائیل» می‌کوشد با کمک شبکه همکار داخلی (جریان غربگرا) ابتدا ایران را وادار به پذیرش نُرم‌های آمریکا نموده و سپس ایران اسلامی و انقلابی را در نُرم‌های جهانی‌سازی، بی‌هویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    9 34
    اصلاح طلبان هرچه بگویند دولت روحانی دولت ما نیست فایده ای نداره. چون هست و بود و خواهد بود . درود بر روحانی و خاتمی
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      22 11
      بخش اول حرفات درسته. تمام بی کفایتی ها و بی عرضگی های دولت به علت وجود اصلاح طلبانه
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      3 11
      افرین با جهانگیری تا 1408... زیرکی اصلاح طلبان
    • علی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      1 1
      اشتباهی مثبت دادم ببخشید
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      5 0
      از دلار جهانگیری چه خبر؟
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    4 13
    روحانی انتخاب بود و نماینده مردم است
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    21 4
    سگ زرد برادرشغاله
  • FR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    18 3
    به حال جناحی که با این همه ادعا جهانگیری قهرمانش باشد باید گریست وشاید هم خندید !
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    10 1
    تو کشور ما زن سالاریه . پدر مردها رو در اوردن ول کن هم نیستن
  • ایرانی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    6 0
    آقای جهانگیری حالا که گند زدی این حرفها را می زنی ، تا دیروز که می گفتی مردم یادتان هست که . . . !
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    6 0
    از قیاسش خنده آمد خلق را . ورزشگاه رو با چی مقایسه کرده !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس