احمدی نژاد

با سخنان جدید احمدی‌نژاداکنون بهتر می‌توان درک کرد که چرا او چهره علمی چون دکتر «پرویز داوودی» را که یک اقتصاددان معتقد به «اقتصاد اسلامی» بود، با استاندار نمونه دولت هاشمی(محمدرضا رحیمی) جایگزین کرد.

سرویس سیاست مشرق - محمود احمدی‌نژاد این روزها در کمال آزادی در اقصی نقاط کشور حضور پیدا می کند و همزمان با زدن حرف‌های تازه (در قیاس با سوابق و عملکرد او) مدعی است که نسخه‌های عاجل و کارآمدی برای حل مشکلات کشور دارد.

اخیرا مجموعه‌ ویدیوهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» از رییس جمهور اسبق بیرون آمده که در آن احمدی‌نژاد تلاش دارد با مطرح کردن مشکلات اساسی کشور از منظر خود، راه‌حل‌های ساده و کاربردی برای آن ارایه دهد. فی نفسه، تلاش یک سیاستمدار و دولتمرد سابق برای تببین مشکلات کشور و ارایه راه‌حل نه تنها چیز بدی نیست، که بسیار هم ممدوح است.

لیکن اخیرا سخنانی از محمود احمدی‌نژاد شنیده می شود که کاملا از زبان او تازگی دارد و با مشی مدیریتی او دست‌کم در چهارسال اول زمامداری‌اش در قوه مجریه، تفاوت‌های بنیادین دارد. او و طرفدارانش همواره روی این نکته دست گذاشته‌اند که احمدی‌نژاد فردی طرفدار عدالت و حامی «محرومان» است و دولت او نماد «مردمی» بودن و عدالت در توزیع ثروت است. اما در همین مجموعه ویدئوهای «اقتصاد به زبان ساده» راه‌حل‌ها و مفاهیمی از زبان او شنیده می شود که عینا سخنان مخالفان سرسخت او در دوره ریاست جمهوری است!

اساس و بن‌مایه کلام احمدی نژاد درباره اقتصاد ایران، «مردمی کردن اقتصاد» و «کاهش حداکثری نقش دولت در اقتصاد» است. هر کسی که اندکی با مفاهیم اقتصادی آشنا و از جریان‌های سیاسی کشور شناخت نسبی داشته باشد، با دیدن این ویدیوها (به ویژه ویدیوی چهارم) متوجه می‌شود که احمدی‌نژاد در سال ۹۷ حرفی را می زند که جریاناتی از قبیل «کارگزاران» و «مشارکت» سال‌ها از آن سخن می‌گویند.

به زبان ساده، احمدی نژاد به صراحت و بسیار عیان مبلغ نوعی «نئولیبرالیسم اقتصادی» شده است که پایه و مایه آن «حاکمیت زدایی» از اقتصاد، «خصوصی سازی» همه‌جانبه و کاهش شدید مکانیسم‌های «نظارت و کنترل» دولتی در بازار و در نهایت «بازارگرایی افراطی» است. کیست که نداند همین الان بخش عمده گلایه‌های مردم از دولت روحانی ضعف نظارت، کنار نشستن دولت و به حال خود گذاشتن بازار است.

این توضیح اجمالی در این‌جا لازم است که «نولیبرالیسم» از اوایل دهه ۱۹۸۰ به صورت پایلوت در کشورهای متروپل نظام سرمایه‌داری، یعنی بریتانیا و ایالات متحده و توسط مارگارت تاچر و رونالد ریگان اجرا شد و نتیجه آن سیاست‌های ریاضتی وحشتناک، کاهش شدید یارانه‌های دولتی، مقررات زدایی از بازار و تضعیف و حتی سرکوب تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری بود.

مارگارت تاچر به واسطه اجرای همین سیاست‌ها در انگلستان منفورترین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیاست، چرا که بسیاری از مردم این کشور، او را مسوول فقر و به خاک سیاه نشستن خود می‌دانند.

نمونه دیگر اقتصاد نولیبرالی، شیلی بود که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تحت حکومت مشت آهنین ژنرال آگوستو پینوشه مو به مو نسخه‌های اقتصاددانان مرتبط با سیا در «مکتب شیکاگو» را اجرایی کرد.

«میلتون فریدمن» (موسس و محور مکتب شیکاگو) رفیق صمیمی و مشاور ارشد پینوشه بود که در تاریخ معاصر به دیکتاتوری خشن و بی رحم شهره است. او با کودتا و از بین بردن «سالوادور آلنده»، رییس جمهور قانونی و چپ‌گرای شیلی به حکومت رسید.

میلتون فریدمن از آباء نولیبرالیسم
فریدمن دوست و مشاور ارشد دیکتاتور دست راستی شیلی، آگوستو پینوشه(راست) بود
فریدمن(وسط) در دیدار با پینوشه(راست)
سالوادور آلنده (عینک به چشم)، رهبر قانونی شیلی در روز کودتای آمریکایی پینوشه علیه او

در فضای تک‌قطبی بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، «نولیبرالیسم» به برنامه اصلی نظام سلطه برای انقیاد کشورهای موسوم به «جهان سوم» یا «درحال توسعه» تبدیل شد و ایالات متحده به عنوان سردمدار نظام سلطه، هم از طریق نهادهای تحت سلطه خود (بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و...) و نوشتن نسخه برای این کشورها و هم بعضا از طریق زور نظامی(به ویژه در دوران جرج دابلیو بوش) تلاش کرد نولیبرالیسم را به سراسر دنیا حقنه کند، پارادایمی که هدف غایی آن، از بین بردن مفهومی به نام «اقتصاد ملی» و حل کردن همه این اقتصادها در هاضمه «نظام جهانی» است.

در نولیبرالسم قرار است با برداشته شدن مرزهای ملی در تجارت جهانی، برداشتن نظام تعرفه‌ای، ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای برای حذف پول ملی و تبدیل کشورهای در حال توسعه به کشورهای «خام فروش» یا معدن نیروی کار ارزان، ایالات متحده و کشورهای متروپل موسوم به «کشورهای شمال»، فرادستی خود را در اقتصاد دنیا و بالتبع در سیاست دنیا حفظ کنند.

دو بحران مالی جهانی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ و پیش بینی‌های جدی تحلیل‌گران اقتصادی از وقوع نزدیک یک بحران مالی دیگر، شکست برنامه‌های نولیبرالیستی را نشان داد و اصولا ظهور فردی مثل ترامپ در آمریکا که به دنبال احیای مفهوم «اقتصاد ملی»، خروج از پیمان‌های منطقه‌ای، زیر پا گذاشتن اصول اقتصاد جهانی و معکوس کردن روندهای «جهانی سازی» است، خود نشان پایان سیطره نولیبرالیست‌هاست.

حال در چنین شرایطی، بسیار مضحک و در عین حال تلخ است که در کشور ما، هم بخش بزرگی از دولت مستقر به دنبال اجرای همه‌جانبه برنامه‌های شکست خورده نولیبرالیستی (یعنی حاکمیت زدایی از اقتصاد و بالتبع حوزه‌های دیگر و حداقلی کردن نقش دولت‌های ملی) هستند، و هم جریانی که خود را «اپوزیسیون» دولت مستقر می داند، در قالب «اقتصاد به زبان ساده»، اصول و مبانی نولیبرالیسم را به عنوان راه حل به هواداران خود عرضه می کند!

یا محمود احمدی نژاد می داند که از چه سخن می گوید، که باید تاسف خورد که چگونه کسی که زمانی دم از «عدالت» و «مستضعفین» می زد، به دامن نولیبرالیسم افتاده و یا نمی داند که دقیقا از چه سخن می گوید که باید از دلسوزانی که هنوز در حلقه اطرافیان او هستند، خواست که دقیقا مبانی اقتصادی مورد بحث را درست برای او تشریح کنند تا از این اشتباه بزرگ بیرون بیاید.

اگر ۶ مبنا برای نولیبرالیسم قائل باشیم به این قرار هستند:

۱. کاهش مالیات و تخفیف‌های مالیاتی بزرگ برای صاحبان سرمایه

۲. مقررات زدایی از حوزه اقتصاد

۳. خصوصی سازی بنگاه های دولتی

۴. خصوصی سازی خدمات عمومی (آموزش، درمان ...)

۵. کاهش هزینه‌های بخش عمومی(حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه‌های عمرانی دولت،...)

۶. کاهش مکانیسم‌های نظارت و کنترل قیمت و سپردن اقتصاد به دست مکانیسم عرضه و تقاضا

و بر کسی پوشیده نیست که همین الان به صورت چراغ خاموش و خزنده، دولت روحانی (طبق توصیه نهادهای اقتصادی بین‌المللی) در حال اجرایی کردن این مبانی است. برای جلوگیری از اطاله کلام صرفا مخاطبان را به نامه استعفای آخوندی خطاب به روحانی(که در روزهای اخیر منتشر شده) ارجاع می دهیم:

" پیرو سه بار درخواستی که در سال گذشته از محضر جنابعالی داشتم اجازه می خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم، به نظر نمی رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم.

همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود امکان هماهنگی ندارم.

این حق شماست که وزیر همراه تری را در دولت داشته باشید.

خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.

من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم های آمریکا شاهدیم دقیقا نقض همین سه اصل است."

ذکر این نکته لازم است که استعفای آقای آخوندی، در پی دو بار استعفا و سه بار استیضاح قبلی و انتقادات شدید از همه سو به عملکرد فشل و منفعلانه او صورت گرفت. به بیان دیگر، آخوندی به واسطه مشغله‌های فراوان جانبی(رسیدگی به کسب و کار شخصی، نظریه‌پردازی در حوزه ایرانشهری و حضور در رویدادهای فرهنگی-هنری!)دیگر هیچ انگیزه و علاقه‌ای به ادامه کار نداشت. گلایه او از دولت به واسطه عدم تعهد به «اقتصاد آزاد» هم یک آدرس غلط است، چرا که آن‌چه آخوندی انتظار دارد، اجرای افراطی نسخه‌های «نولیبرالیستی» و خروج همه جانبه دولت از بازار است که معنایی جز خرد شدن کمر دهک‌های پایین جامعه زیر فشار سودجویی بخش خصوصی و بخش شبه دولتی ندارد. کما این که در جلسه تعیین قیمت ارز در اواخر فروردین سال جاری که خروجی آن اعلام ارز رسمی 4200 تومانی توسط جهانگیری بود، در حالی که نولیبرالیست دیگری چون مسعود نیلی هم با قیمت 5800 موافق بود، آخوندی اصرار داشت که اصولا دولت از دخالت در قیمت ارز خارج شود و این فاکتور محوری و کلیدی در اقتصاد ما به طور کامل به دست بازار آزاد( یعنی شبکه‌های سیاه و زیرزمینی دلالی) سپرده شود. طبیعی است که خود روحانی به خوبی می داند که در موقعیتی که آمریکا یک جنگ اقتصادی علیه کشور ما تحمیل کرده، خروج دولت از اقتصاد، به مفهوم فروپاشی کامل اقتصاد توسط طراران اقتصادی در بازار و در نتیجه سقوط خود دولت است.

بیشتر بخوانید:

نقش «عباس آخوندی» در رهاشدگی بازار از سوی دولت چیست؟

و این طنز تلخ روزگار است که امروز آقای احمدی‌نژاد با کسی که بیشترین مخالفت را با سیاست‌های اقتصادی دولت او داشته و نماد اقتصاد احمدی‌نژاد را که همان «مسکن مهر» است، به صراحت «مزخرف» خوانده است، همنوا شده است. به اهمّ استدلال‌های احمدی‌نژاد در ویدیوی چهارم درباره کاهش نقش دولت در اقتصاد توجه کنید:

" ...دولت مسوول مجوز دادن نیست... کنترل های پیشینی را بردارید...دخالت دولت را کاهش دهید.

...اقتصاد دولتی رانت زاست

...در اقتصاد دولتی بازدهی پایین می آید

...در اقتصاد دولتی انحصارات درست می شود.

...باید نظارت را به خود مردم بسپاریم."

آخوندی نماد اقتصاد احمدی نژاد یعنی «مسکن مهر» را مزخرف می‌خواند

و همه کسانی که مباحث اقتصاد سیاسی یک دهه اخیر را در ایران دنبال می کنند به خوبی می دانند که این استدلالات، ترجیع‌بند مصاحبه‌ها، میزگردها، مقالات و یادداشت‌های چهره‌های نولیبرال وطنی از قبیل مسعود نیلی، محمد طبیبیان، عباس عبدی، سعید لیلاز، موسی غنی‌نژاد، محمود سریع‌القلم و...در نشریات وابسته به طیف کارگزاران (یعنی دشمن خونی دولت احمدی نژاد) از قبیل «شهروند»، «مهرنامه»، «آسمان» و «صدا» در یک دهه گذشته بوده است.

هیچ‌کسی که اندکی با مفاهیم اقتصادی آشنایی دارد، نمی تواند و نباید ضعف‌ها و نقایص اقتصاد دولت-پایه را نادیده بگیرد و از معایبی چون انحصارات، رانت، ناکارآمدی و بورکراسی دست‌و پاگیر در چنین سیستمی ناآگاه باشد، اما آیا راه‌حل تعدیل نقایص این سیستم، افتادن از آن سر بوم و رها کردن امور به دست بی رحم بازار و اسطوره «دست نامریی آدام اسمیت» است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران باید بعد از ۴۰ سال به دامن پارادایمی پناه ببرد که در خود غرب صدای شکست استخوان‌های آن به گوش می رسد؟

اگر مبانی احمدی‌نژاد برای آن چه که «مردمی کردن اقتصاد» می خواند، این سنخ استدلالات است، باید گفت که حسن روحانی و دولت اعتدالی او ۵ سال است که به تاخت و شتابان تحت هدایت نولیبرال‌هایی چون سریع القلم، نیلی، نهاوندیان و نوبخت در حال اجرایی کردن آن هستند و نیاز به زحمت اضافه‌ی جناب احمدی‌نژاد نیست. کیست که نداند دولت روحانی به طور خزنده و چراغ‌خاموش در حال «حاکمیت زدایی» از حوزه‌های مختلف، از اقتصاد و اجتماع تا فرهنگ است.

قطعا همین درک و برداشت اشتباه احمدی‌نژاد از «مردمی کردن اقتصاد» بود که فجایع خصوصی سازی‌های دولت او و شکل‌گیری جزایر خودمختار و گردن‌کلفتی چون «خصولتی»ها و سیر صعودی تاسیس موسسات مالی-اعتباری و بانک‌های شبه‌دولتی و خصوصی را در دوران او رقم زد.

به عنوان اشارت پایانی، در روزهای اخیر، مصاحبه‌ای از «فرانسیس فوکویاما» فیلسوف آمریکایی ژاپنی‌تبار با نشریه‌ای بریتانیایی منتشر شده است که بسیار مهم و قابل توجه است. فرانسیس فوکویاما، از استراتژیست‌های مهم جریان نومحافظه‌کار آمریکا که پیوندهای تنگاتنگی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز دارد، کسی بود که در سال ۱۹۹۲، با انتشار کتابی با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان»، لیبرال-دموکراسی را آخرین فاز از تحولات اندیشه سیاسی در بشر خواند و مدعی شد که همه نظام‌ها در نهایت باید تسلیم این ایدئولوژی شوند، حتی به زور مداخله نظامی. فوکویاما را کسانی در آمریکا «پیامبر نولیبرالیسم» لقب داده‌اند.

فرانسیس فوکویاما

او در مصاحبه اخیر خود با مجله «نیواستیت‌من» در لندن اعترافی بسیار مهم انجام داد. نویسنده مجله نیواستیت‌من از او پرسیده نظرت درباره بازگشت چپ سوسیالیستی در امریکا و انگلیس چیست؟

فوکویاما پاسخ داد:

 "بستگی دارد منظورت از سوسیالیسم چه باشد؟ اگر منظور [اجتماعی‌شدن] مالکیت ابزار تولید باشد، فکر نمی‌کنم سوسیالیسم موفق باشد.

اما اگر منظورت برنامه‌های بازتوزیعی است که تلاش می‌کنند عدم تعادل وسیع میان درآمدها و ثروت‌ها را جبران کنند، بله! فکر می‌کنم نه تنها می‌توانند [به سیاست] برگردند بلکه باید هم برگردند.

فوکویاما گفته این دوره طولانی(سیاست‌های لیبرالیستی اقتصادی) که با ریگان و تاچر شروع شد و طی آن مجموعه‌ای از ایده‌ها درباره مزایای بازار بدون قاعده‌مندی [دولت] اجرا شد، از جهات گوناگون اثرات مخربی داشته است. "

در این‌جا اصلا قصد و مجالی برای چون و چرا درباره «سوسیالیسم» و معایب یا مزایای آن نیست، لیکن اعتراف فوکویاما به «شکست» برنامه‌های نولیبرالیستی و لزوم مداخله دولت‌ها برای جلوگیری از عدم تعادل در ثروت و ایجاد عدالت اقتصادی، یک اعتراف تاریخی و بسیار مهم است.

وقتی این سخنان فوکویاما را در کنار طرح‌های ترامپ برای احیای مفهوم «اقتصاد ملی» در آمریکا و سیاست‌های ضدجهانی‌سازی او می گذاریم، چشم انداز شکست خوردن و آغاز به بایگانی رفتن اندیشه‌های نولیبرالیستی و بازارگرایی افراطی و در یک کلام «تئوری‌های آدام اسمیتی» پیش روی ما قرار می گیرد.

حال با این توضیحات، باید گفت که مثال احمدی‌نژاد و همفکران اقتصادی او در طیف مقابل(امثال آخوندی) مثال آن آدمی است که روز ۲۲ بهمن ماه ۵۷ قصد پیوستن به ساواک را داشت! حال که اقطاب «اقتصاد آزاد» از قبیل آمریکا و بریتانیا در حال معکوس کردن روندهای جهانی‌سازی با خروج از پیمان‌هایی چون نفتا و اتحادیه اروپا هستند، سیاستمدارانی در کشور هستند که با دست‌کم ۲۵ سال تاخیر(اوج ترکتازی نولیبرالیسم در عرصه اقتصاد در میانه دهه ۱۹۹۰ بود) به دنبال اجرای سیاست‌های شکست خورده هستند که در نمونه‌های اصلی موجب شکاف اقتصادی وحشتناک، عدم تعادل شدید در توزیع ثروت، نابودی محیط زیست، بردگی مدرن نیروی کار، فقر و حاشیه‌نشینی گسترده، مهاجرت‌های بزرگ و... شده است.

با سخنان جدید احمدی‌نژاد شاید اکنون بهتر بتوان درک کرد که چرا او چهره علمی چون دکتر «پرویز داوودی» را که یک اقتصاددان معتقد به «اقتصاد اسلامی» بود، با استاندار نمونه دولت هاشمی(محمدرضا رحیمی) در جایگاه معاون اول جایگزین کرد و چطور یکی از شاخص‌ترین مدافعان آزادی اقتصادی «میلتون فریدمن»(بنیانگذار مکتب شیکاگو و پدرخوانده نولیبرالیسم)، یعنی «جمشید پژویان»، به مشاور ارشد اقتصادی احمدی نژاد در دولت دهم تبدیل شد.

پرویز داوودی در کنار احمدی نژاد
محمدرضا رحیمی و محمود احمدی نژاد
جمشید پژویان

آش این «درسگفتار»های اقتصادی احمدی‌نژاد آن‌قدر شور شد که صدای برخی از حامیان او را هم درآورد، چنان که «هاتف خالدی»، از طرفداران سرسخت احمدی‌نژاد در مطلبی با عنوان « مقررات زدایی و عدم تنظیم، راهی که به بیراهه می رسد» در یک کانال تلگرامی نزدیک به احمدی‌نژاد نوشت:

" مثال‌های آقای احمدی نژاد در این ویدیو نشان می دهد که او اگرچه به دنبال حذف بوروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر دولتی است، اما ظاهرا اعتقادی به مقررات دولتی و کنترل هم ندارد. می گوید هر کس خواست برود بقالی بزند و کار تنظیم بر عهده مردم باشد و هر که شکایتی داشت آن وقت دولت خود را درگیر شکایت خواهد کرد!

مسلم است که وضعیت مقررات و قوانین کسب و کار در ایران آشفته است اما راه اصلاح آن از ایده های لیبرالیستی و آزاد کردن بازار نمی گذرد. راهی آزموده شده به نفع کارفرمایان و سرمایه داران و علیه منافع عمومی کارگران... راهی علیه عدالت اجتماعی.."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 67
  • shs IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    چطوریه هیچ کس جلودار این آقا نیست؟دریغ از یک تذکر خشک وخالی هرجا میخواد میره هر حرفی دلش میخواد میزنه و............
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      مثلأ چکار کنند! بگن خفه شو حرف نزن! آن هم در کشوری که انقلاب کرده! حالا بعد از 40 سال ابراز عقیده آن هم رئیس جمهور سابق را جرم می دانیم!
    • امیر IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      چون ایشان اصولگرا هستند.
    • FI ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      15 4
      خب نویسنده محترم ما یا باید لیبرالیسم بپذیریم یا سوسیالیسم. من هم نظر شما سوسیالیسم را می پذیرم. سوسیالیسم یعنی مالیات 90 درصد برای درآمد بالای 15م در شرایط فعلی. آیا اجرا میشود ؟؟ ما مانده ایم بین این دو نظریه و روز به روز وضع اقتصادی بدتر میشود. بله اگر سوسیالیسم اجرا شود و برخی دندان طمع را بکنند ایران با این همه منابع بهشت میشود و اختلاف طبقاتی حداقل. این نوع مدیریت را در کشورهای غربی و بخصوص اسکاندیناوی مشاهده میکنید ولی آقایان راه دزدی را بهتر میشناسند تا اصلاح ....
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      13 13
      تازه خاک بر سر آستین کوتاه هم می پوشه، وامصیبتا وااسلاما... اوهو اوهو اوهو
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    خودتان را خراب نکنید با این تشبیهات احمدی نژاد خراب نمیشود
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      42 37
      احمدی نژاد خراب شده خیلی وقته
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    سایت وزین مشرق! صحبت های اخیر دکتر احمدی نژاد هیچ تفاوتی با اعمال ایشان در دولت نهم ودهم نداشته است. دکتر احمدی نژاد بر آزاد سازی ثروت از اقلیت حاکم بر جامعه (همان گروهی که به 4٪ مشهور بودند) تأکید داشت. به طور مثال هدف ایشان از اجرای قانون هدف مندی رایانه ها این بود که مبلغی که دولت به کالاها می دهد به مردم واگذار کند و مردم مدیریت آن را بر عهده بگیرند؛ نه دولت.
    • حسین IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      30 46
      عجب دوران شده.. اونایی که میومدن تو مشرق احمدی نژاد احمدی نژاد میکردن الان از گفتن اینکه احمدی نژاد اصولگراست(تعداد منفی کامنت امیر) هم اکراه دارن..
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      31 1
      کاربر حسین! وقتی که خود دکتر احمدی نژاد می گوید من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب؛ بلکه جریان سوم یعنی بهار هستم؛ بقیه هم به این امر تأسی می کنند.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      22 0
      کدام اصولگرا! همان اصولگرایی که می گفت یک دوتا شرکت بزرگ نفتی را بدهید به ما اصولگرایان!!!
    • سروش IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      23 42
      آزاد سازی زمینهای دولتی و اراضی ملی و واگذاری به مردم جهت اشتغال و مسکن و کشاورزی چه ایرادی داره؟؟؟
  • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    75 55
    درود بر احمدی نژاد اصول گراها بدون تخریب احمدی نژاد هیچ فایده ای نداره
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    مشرق مثل این که دلت خیلی از احمدی نژاد خونه!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    باز کم اوردین زدین به صحرای کربلا
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    46 68
    تحلیلی عمق و دقیق / ممنون
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    خدا نیامرزه احمدی نژاد رو که تمام گرفتاری های ما گردنشه و پدر این ملت رو درآورد حالات برا ما اقتصاد دان شه. مرگ بر جریان انحرافی مرگ بر ضد ولایت فقیه
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      خدا خودتو نیامرزه
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      در سوء نیت شما همین بس که دولت اخیر که دلار را 19 هزار تومان کرد باعث بدبختی نمی دانی و دلاری که از 1200 تومان، 3500 تومان شد، عامل بدبختی می دانی!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      91 35
      رهبری به ایشان گفتند انقلاب را به ریل اصلی برگرداند. آن وقت شما به ایشان منحرف می گویی! یعنی آنچه که رهبری نظام ندیده شما می بینید!!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      80 24
      انحراف از چی؟ شما اول اسلام را مشخص کنید بعد اعلام نمایید که به این دلیل منحرف شده است. پادگان نیست که دستور بدهید دیگران اطاعت کنند
    • م. ناظر IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      40 8
      جناب۱۲:۲۴ پیشنهاد میکنم به بیانات ۹۲/۴/۲۳ امام خامنه‌ای در آخرین دیدار رسمی با دولت دهم که پس از همهٔ تهمتهای هالهٔ نور و انحراف و ارتباط مشایی با رمال ۴۰۰ ساله و خانه‌نشینی یازده روزه و.... رئیس دولت دهم را ستودند، دقت بفرمایید. در مورد انحراف، سخنان مرحوم هاشمی را که "انحراف هم یادگاری بود که از من ماند" مورد مداقه قرار دهید. توجه شما را به صحبتهای ۸۹/۷/۲ شیمون پرز صهیونیست جلب میکنم که زوزه کشید: باید کاری کنیم که هر کسی از بودن با احمدی‌نژاد شرمسار باشد.
    • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      6 0
      اول اصل پیدا کنید بعد دنبال انحراف بگردید
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    67 4
    اقتصاد اسلامی که نظام بانکی آن ربوی و کسب آن گرانفروشی و شکاف عمیق طبقاتی در اقتصاد و برخورداری از رفاه و مصرف زدگی است - مرحمت فرمائید ملت را مس کنید.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      6 25
      ملت را چی چی کنید؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    32 1
    شرکت های خصوصی به راحتی رشوه میدن دولتی هارم الوده کردن فکر کردن خصوصی ها درست رقابت میکنن هیچ وقت نمیشه با نظارت ضعیف پیشرفت کرد
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    73 25
    محمود احمدی‌نژاد این روزها در کمال آزادی در اقصی نقاط کشور حضور پیدا می کند حتمأ انتظار داشتی بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، رئیس جمهور مردمی در حبس و غل و زنجیر باشد که از آزادانه رفتن ایشان بهت زده شده اید! من نمی دانم م تلقی شما از این دو جمله مقام معظم رهبری کدام شخصیت در این کشور است الف: شما انقلاب را به ریل اصلی برگرداندید(بیانات معظم له در دیدار خداحافظی) ب: یک زمانی انرژی هسته ای حق مسلم ما بود(بیانات اخیر معظم له) چه کسی انقلاب را به ریل اصلی برگرداند؟ و در دوره چه کسی انرژی حق مسلم ما بود؟
    • امیرمسعود IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      36 69
      بله این حرف مقام معظم رهبری است؛ اما در چه زمانی؟ من هر دو بار به احمدی نژاد رای دادم، اما ایشان نه قدر دفاع حضرت آقا و نه قدر رای مردم را دانستند. ایشان ظرفیت لازم برای این همه حمایت رو نداشت و شد بازیچه دست منحرفان. ما آرزو داشتیم ایشان آدمی باشه به دور از توهم، انحراف و دروغ گویی و .... اما ایشان به جای کار برای خدا و مردم توهم قدرت و درست من هستم و بقیه باطل را زد. بله درسته، ایشان هیچ وقت دنبال جمع کردن ذخایر دنیوی نبود و کاملا پاک دست بود اما زمینه دیگری از نفوذ شیطان را مراقبت نکرد و آن عبارت است از اینکه دیگه هیچ کس رو قبول نداشته باشم و جزو نظر کردگان امام زمان هستم ... و بقیه ی انحراف. ای کاش احمدی نژاد سالم می ماند. ای کاش شیطان به او هم از طریق دیگری چیره نمی شد. ای کاش
    • امیر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      14 24
      البته فقط ایشان از حق آزادی برخوردارند.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      51 10
      قابل توجه آقا/خانم 13:13 شما و امثال شما در لبیک به هاشمی احمدی نژاد را از اوایل دوره دوم منحرف نامیدید. حضرت آقا در آخرین دیدار خویش در سال 92 این بیانات را ابراز فرمودند یعنی زمانی که شماها چشم و گوش بسته واژه انحرافی را که هاشمی به خورد شما داده بود به زبان می آوردید. دقت کنید مرداد سال 92 این بیانات ابراز شد.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      45 10
      کاربر امیرمسعود! شما اتهام زدید و به دکتر احمدی نژاد برچسب انحراف زدید. از چی منحرف شده است؟ چه کاری کرده است که این کار به معنای انحراف از خط اصیل انقلاب و اسلام ناب محمدی بوده است؟ هیچ کس تا به حال به این پرسش پاسخ نداده است. در این که دکتر احمدی نژاد و برخی ها سلیقه متقاوتی داشتند شکی نیست. ولی قرار نیست برچسب انحراف به کسی که سلیقه متفاوت از شما داشته باشد زده شود. ثانیا این گونه که شما برای دنیا انسان ها نسخه پیچیده اید به نظرم باید فرشتگان بیایند و دولت را اداره کنند.
  • هادی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    44 12
    جرم احمدی نژاد این بود که فقط ازمشایی حمایت میکرد .الحمدالله اونم برسی کردن اونم بسزای عمل رسید ولی ببینید چند تا مشایی تو دولت فعلی هست که حتی نمیتونید اسمشو بیارید.{ازخداوند بترسید ((وآزاده باشید شماها که رسانه دسستونه))مشرق جان فقط بلدی واسه احمدی نژاد شاخو شونه بکشی ها. میتونی ازوضعیت تاسف بار فعلی که مسبب اصلیش دولت افتضاح طلبه که با نفوذی هاش دارن هم ملکتو چپاول میکنند هم ملتو میمکند.((((انتشار نکن میخام خودت بدونی ))))
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      3 2
      بله! به جرم شمایی رسیدگی شد!
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      13 4
      جرم مشایی این بود که اطلاعاتی بود. همین.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      10 2
      احسنت جرمهایی که برای احمدی نژاد می شمارند برای دولت فعلی ثواب اند دولت فعلی از خطوط قرمز رهبر و دین عبور کرده بعد به احمدی نژاد می گویند انحرافی
    • نادر IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      5 1
      آی گفتیا
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    42 10
    ظاهرا مشرق نشنید که احمدی نژاد گفت با اختصاصی سازی مخالف است نه با خصوصی سازی. آنچه هاشمی و آخوندی انجام دادند اختصاصی سازی بود. با کمک شرکتهای خصولتی. هر چند من اساسا با خود اقتصاد خصوصی و سرمایه داری مخالفم اما نوشته مشرق مصداق بارز بی تقوایی است.
  • FR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    44 3
    یا اشتباه فهمیدید یا در حال دادن آدرس اشتباه وقایسه مع آلفارق هستید..... مصاحبه آقای خلیلیان را در مورد اقتصاد وراه حلهای آن برای کشورمان در تسنیم خواندیم آیا این نوع مردمی کردن اقتصاد با لیبرالیسم امثال آخوندی یکسان است ؟!
  • FR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    15 2
    قیاس مع الفارق....ببخشید اشتباه تایپ شد !
  • محمد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    31 2
    بنظرم ایشون فساد زدایی دیوانی که نزدیک یک قرن کشور رو در گیر کرده مد نظر داشته...و اینکه نقش دولت رو در ارایه برنامه و نقشه جامع تولید و خدمات میدونه که وظیفه ذاتی و مغفول دولت هست میدونن...
  • شاغلام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    33 6
    خود امثال شما مسبب مشکلات الان مملکتید ... مملکتو بدبختی گرفته گیر دادید به احمدی نژاد طرف 6 ساله وزیر سکان دار وزارت راهه امثال شماها براحتی ازش میگذرید و نهایت کارتون این گزارشهاست که تازه عملکرد شخص وزیر نیست به حساب کینه و حدق نسبت به احمدی نزاد اونو گزارش میکنید
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    29 14
    اکثر کسانی که منفی داده اند از سعودی و اسراییل و منافقین و اصلاحطلبان برانداز هستند چون دکتر علیه الیگارشی حاکم قد علم کرده و سایت مشرق هم تقصیر نداره برای زنده ماندن باید از رو حانی سبز ها حمایت کنه ای کاش شرفشان را نمی فروختن
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    23 14
    اکثر کسانی که منفی داده اند از سعودی و اسراییل و منافقین و اصلاحطلبان برانداز هستند
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      8 0
      چه قدر راحت همه رو تکفیر کردی!!
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    32 4
    اشتباه برداشت کردی مشرق!! بهتر بود قبل از انتشار میدادید دو تا اقتصاد خوانده میخوندن. موضوعی که احمدی نژاد مطرح میکنه یه بحث تخصصی تو زمینه مجوزها است که در ایران یکی از بزرگترین مشکلات کسب و کار است و ربطی به سیاست های لیبرالی ندارد.
  • محمدرضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    46 9
    مرد خوبیه ان شاءالله دوباره رییس جمهور بشه
  • بیسیمچی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    10 52
    احمدی نژاد پس از ایران گردی های مکرر و تخمین محبوبیتش در جامعه به این نتیجه رسیده تو قشر حزب اللهی دیگه حنا اش رنگی نداره و برای انتخابات در آینده پیش رو باید بتونه از جبهه گارگزاران و اصلاحات هم کسب رای بکنه. به همین خاطر حرفهای جدیدی رو میزنه که مورد قبول باغی نیز باشه. البته اگه این فرد تایید صلاحیت بشه.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      35 7
      کاربر بیسمچی! به قول اگر حنای احمدی نژاد رنگی نداره پس این همه سروصدا به خاطر هیچ است! قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری
    • حمید NL ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      38 8
      قشر حزب اللهی؟؟ کدوم قشر؟؟ اگر منظورت از حزب اللهی مغزهای خشک شده ای مثل مغز خودته که بله. امثال تو نبایدم احمدی نژاد رو قبول داشته باشین. چون اساسا مغزی برای تحلیل براتون نمونده. هرچه امثال مشرق بلغور کنه بدون خوندن تایید میکنید.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      18 1
      استغفرالله ... این حرف شما مصداق تهمت هست داداش. راهش این نیست، بحث منطقی پاسخ منطقی میخواد نه تهمت و فحش
    • بیسیمچی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      5 8
      احمدی نژاد تمام شد. الان حکم مهره سوخته رو بازی میکنه. محوبیت نداره.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    28 4
    حاکمیت زدایی از اقتصاد نجاتبخش کشور از دست جهولان و خائنان است .
  • هموطن IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    51 2
    سلام به نظرم باید باید به طوری علمی به حرف های ایشون جواب داد نه اینکه هرچی احمدی نژاد گفت بد هست...فقط ما خوبیم الان واقعا نحوه کارایی دولت خیلی خوبه یا ضعف زیادی وجود داره؟ ایا ارز پتروشیمی ها به خوبی وارد بازار شد یا .... آیا گرفتن مجوز معادن و... روال قانونی داره یا مثل افشاگری خبرنگار اصلاح طلب هستش... آیا مردم از نحوه گرفتن مجوزهای کسب و کار راضی هستند ایا مثل بعضی کشورها گرفتن مجوز سریع و بدون بروکراسی اداری هستش ...
  • احمدخواجوند IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    37 5
    برای اینکه به پزمشرقی ها برنخورد ابتدا احمدی نژاد بیاید از مشرقیها اجازه بگیردوسپس برود حرفهای مردم را بزند که تاگله نکنندو نگویند احمدی نژاذآزادانه داردحرف مردم را میزند.ضمنا پیام مردم را ملاحظه فرمودید یعنی ساکت
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    23 7
    اگر نولیبرالیسم بد است که هست سوسیالیسم هم بد است و به معنی آقایی مدیران دولتی بی همه چیز است
  • SE ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    74 3
    مشرق جان. به نظرم اشتباه فاحشی در مورد احمدی نژاد میکنید. قیاس او با امثال آخوندی به هیچ وجه صحیح نمی باشد.احمدی نژاد در همان دوره اول ریاست جمهوری اش صحبت از دولت زدایی از اقتصاد و سپردن کارها به خود مردم که همانا از اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده است میکرد منتها..یعنی اما این آزاد کردن اقتصاد از دید احمدی نژاد با آنچه امثال آخوندی و نیلی و نوبخت میگویند ۱۸۰ درجه با هم در تقابل است. احمدی نژاد در عمل نیز نشان داد منظورش از دولت زدایی در اقتصاد رفاه بهتر برای مردم است هرچند در دو سال آخر بخاطر تحریم ها و کارشکنی های فراوان داخلی! نتوانست این راه را ادامه بدهد. خواهشمندم این نوشته دوستانه بنده را منتشر بفرمائید و دقت بفرمائید که گاهی ظاهر دو حرف مثل هم است ولی معنا و حاصلش دو چیز کاملا متفاوت. به بعبارتی ساده تر دولت زدایی آخوندی و امثالهم در جهت سپردن بنگاههای اقتصادی دولت به خواص و فامیل و هم حزبی هاست ولی دولت زدایی احمدی نژاد در جهت سپردن اقتصاد به دست عموم مردم با حداقل خسارت به منابع و تقویت اقتصادی مردم و بالطبع تقویت پایه های مقبولیت و مشروعیت جمهوری مقدس اسلامی میباشد.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      33 9
      احسنت کاملا با نظر شما موافقم. إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّات
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      43 2
      من هم تقریبا موافقم. در عمل کاری که دولت احمدی نژاد کرد، مسکن مهر داشت و اجرای یارانه نقدی و سهمیه بندی بنزین. فکر میکنم با دقت و بدون تعصب تحلیل نشده.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      5 0
      اتفاقا الانم مشكل "تحريم ها و كارشكنى هاى فراوان داخلى" است
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    68 13
    درود بر احمدی نژاد
  • مبارک IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    47 4
    تصورم اینه که شما عمدا نخواستید حرف ایشون را بفهمید و همه چیز را در اصولگرایی و اصلاح طلبی تفسیر میکنید.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    45 5
    مشرق تا دیروز که رییس جمهور بود ازش حمایت میکردی الان چی شده ، احمدی نژاد هر کی بود یارانه رو راه انداخت ، مسکن مهر رو راه انداخت کدوم رییس جمهور برای مستضعفان کار کرده
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      19 10
      مشرق از سال 87 مبارزه با احمدی نژاد را شروع کرد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    50 5
    دست مشرق درد نکند. حداقل باعث شد بروم یک بار دیگر سخنان دکتر احمدی نژاد را در مورد اقتصاد بخوانم. الحق که لقب جگردارنژاد برازنده این شیرمرد است.
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      5 0
      احسنت. خیلی باحالی..
  • بی نام US ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    61 9
    مشرق چه اصراری داری به نفهمیدن بابا همه مردم موافقن با حرفای احمدی نژاد بس کنید تو رو خدا این حرص و حسادت و بس کنید ب خدا
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    9 1
    علت اینستکه بعد امام خصوصی سازی و سرمایه داری مد شد و سیاستمدران برای سوار شدن بر اسب قدرت مجبورند دم از سیاست های لیبرالیستی واجد کاهش نقش کنترلی دولت در اقتصاد بزنند. این یک مد و ژست سیاسی و اقتصادی است که بعد امام فراگیر شد و بخشی از منجلاب فساد امروز ناشی از آن می باشد. ظاهرا احمدی نژاد هم با همه ادعاهای عدالت گرایانه در دام آن افتاده و آنرا تبیین می نماید. اما واقعیت اینستکه در هیچ جای جهان بدون دخالت موثر دولت و قانون، اقتصادی سرو سامان نیافته است.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    32 11
    جناب نویسنده شوروی سقوط کرد روسیه و چین هم کومونیسم رو گذاشتن کنار شما هم مثل احمدی نژاد بزار کنار اقتصاد مرکز گرا و دستوری محکوم به شکست هست
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      11 3
      با آنکه مشرق در حق احمدی نژاد بی انصافی کرده است اما حرف شما غلط است. سوسیالیسم تنها راه بقای انسانها روی کره زمین است. اقتصاد دستوری هم زمانی شکست می خورد که دستور دهنده ها افرادی فاسد و نالایق باشند و یا قدرت کافی برای اعمال دستورات خود نداشته باشند. نتیجه اقتصاد بازار می شود همین وضع فعلی که می بینید سرمایه دار کارخانه را تعطیل می کند و می فروشد و می رود خارج یا ارز خاصل از صادرات را به کشور بر نمی گرداند تا کمر حاکمیت را بشکند.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    9 9
    در هر صورت احمدی نژاد دارای وجهه مردمی بود. و محبوب ملت بود. از وقتی به اصطلاح تدبیر و امید اومده جزء فرجام برجام و امتیاز دادن های بی مورد به غرب و شرق و تعطیلی انرژی هسته ای و پرتاب ماهواره به فضا و غیره... چیز جدیدی ندیدیم.
  • تازه IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    7 4
    واقعا یک رسانه وزین چطور میتونه احمدی نژاد را در ردیف اخوندی قرار بده؟ این ملیون ها خونه ساخته برای مردم. اون یک اتاق هم نساخته. بسه دیگه کینه ورزی. حرفهای احمدی نژاد کاملا درسته. ضمن اینکه همه همه جای حرفشون نمیتونه غلط باشه. ممکنه حتی اخوندی هم لابلای حرفاش چیز درستی هم بگه. عمل کردن ملاکه.
  • نادر IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    5 9
    جناب مشرق نیوز خود رهبر انقلاب یک ماه پیش در دیدار هیت دولت اومد گفت اینکه اول انقلاب همه اقتصاد رو دولتی کردیم اشتباه بود و الان با درست کردن یک اقتصاد نفتی-دولتی دایناسوری که زیاد می خورده و کمترین بازده کشور قفل شده شما داری از چی دفاع می کنی!؟ اصولا فلسفه اینکه همه بیت المال باید در دست خلیفه باشه و بر اساس عدالت بین همه تقسیم بشه باعث بزرگ شدن یک طبقه زیر متوسط میشه که مدام درجا می زنن این تجربه رو دیگه کسی باور نداره نه در ایران نه روسیه نه چین کومونیسم
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    7 12
    یعنی با اسمان ریسمان بافتن احمدی نژاد حذف نخواهد شد... باید فکری به حال لیبرالهای اصولگرا کرد...
  • مهدي IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    5 0
    همه بايد به پيشرفت جمهوري اسلامي و خدمت به مردم كمك كنند لطفا گزارشي از كارگروه هاي تخصصي و سفر هاي ميداني "دولت سايه" توسط دكتر جليلي انعكاس دهيد.... در واقع انعكاس نظرات بدنه كارشناسي ديده نشده و رويش هاي مردمي و نخبگاني در حوزه هاي علمي صنعتي تجاري و... مي باشد
  • شهاب IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    7 8
    من موندم مشرق هر بار يه جفنگي عليه احمدي‌نژاد يا مشايي و بقايي مينويسه بعد ملت ميان يه تودهني محکم بهش مي‌زنن بعد کانالاي تلگرامي احمدي‌نژادي ازين تودهنيا عکس مي‌گيرن ميذارن تو کانالاشون ولي مشرق آدم نميشه... بابا شما اصولگراها چرا نمي‌فهميد اندک آبروي شما بين مردم هم بخاطر چسبيدنتون به احمدي‌نژاد بود که اونم از بينش بردين و مردم از ترس شما به امثال روحاني پناه بردن راستي اگه حرفاي احمدي‌نژاد ميشه همون مسکن مهر و انرژي هسته‌اي و اينا پس زنده باد احمدي‌نژاد چه اسلامي چه ليبرالي و چه و چه .....
  • لیالی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    2 4
    سلام علیکم به نظر بنده مهمترین خصوصیات وی راباید در کلام امیر بیان یافت انجا که می فرماید ماقصم ظهری الارجلان عالم متهتک وجاهل متنسک هذاینفرعن حقه بتهتکه وهذا یدعو الی الباطل بتنسکه فقط دو شخص کمرم راشکستندعالمی که از انجام گناه ابا یی نداردونادانی احساس دیانت کند...واین نادان به خاطر جهلش مردم رابه سمت باطل می کشاند . واما در پایان انحراف راهی ندارد جزانتحار
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      4 1
      هنوز کسی تا به حال پاسخ نداده است که معیار چی بوده است که مشائی از این معیار منحرف شده است و احمدی نژادی با دفاع از مشائی جریان انحرافی را تقویت نموده است!!
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    11 24
    این چه مردم بیعقلی هست که یه بار احمدی نژاد رو فحش میدن ,یه بار عاشقش میشن ,با مردم کوفه فرقی ندارند!!احمدی نژاد سابقشو پس داده !!!هم تورم بیحد وحصر ,هم هرج ومرج واقع
    • نامرد RO ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      5 3
      یعنی الان هیچکدوم اونا که گفتی نیست یا اینکه چندین برابر بدتر از اون وقت شده !
    • ا IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
      6 11
      به امید روزی که احمدی نژاد برگرده.و چشم دشمناش کور بشه.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      3 0
      اصلاح طلب ها که به کل خیانت کارند ,والآنم بدتر شده ,ولی بین یک ودویی که تقریبا دوروی یه سکه هستند ,فرق میذارید؟؟برید دنبال گزینه های پاک دست تر,عاقل تر,بی حاشیه تر,خدمتگذارتر,نه جنجالی وبیعقل ,هوچی گر!!مردم ما خیلی بد شدند!همین.
  • بی نوا IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    2 9
    اگر لیبرال ها و جانثاران اجنبی می گذاشتند وایشان را هدایت نمی کردند یقینا به جای می رسیدیم تمام کاربنایی جاده سازی ÷یشرفت علمی و... در زمان ایشان اتفاق افتاد که اخیرا در رابطه انرژی هسته های رهبری اشاره داشتند تما م هم وغم اصلاح طلبان دولت و مزدوران بی هویت طرف دار کخدا خودشان که هیچ عرضه ای ندارند فقط می خواهند کارهای انجام شده را وارونه کنند که مردم خوب می داند کی کارکرده
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    1 12
    اکثر کسانی که کامنت گذاشتند سواد اقتصادی ندارند بنده هم خودم اقتصاد دان نیستم لطفا اگه تو مسئله ای تخصص ندارید ابراز وجود نکنید اگه مسئولین نظام به فکر خدمت گزاری به تمامی مردم مخصوصا قشر مستضعف جامعه بودند الان این همه مشکل اقتصادی نداشتیم به خاطر بازی سیاسی افراد مردم باید مشکلات رو تحمل کنند تو رو به خدا بس کنید
  • محمد IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    4 2
    بنده خدا در فیلمش حرف بدی نزده است که!
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    14 0
    میشه بگین اقتصاد فعلی ما چیه لیبرال سرمایه داری نیست
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    9 3
    سعديا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست وقتى مسؤليت برعهده مى گيرند كارى نمى كنند، فقط سخنرانى و مسافرت،،. ، وقتى هم ديگه مسؤليتى ندارند باز هم حرف حرف.... مسافرت!
  • حسن AE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    5 6
    طرفداران به صف شده و کانالیزه شده جریان انحرافی در توهم عمیقی بسر مببرند. از طرفی خود را طرفدار ولایت فقیه میدانند از طرفی میخواهند طبق خطی که از عوامل اصلی این جریان بهشون داده میشه انحرافهای فراوان این جریان را لاپوشانی کنند. چیزی که امکان نداره طولانی بشه و بالاخره باید بر سر این دوراهی ضلالت یکی را انتخاب کنند.
    • علی RO ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      5 1
      نگو جریان انحرافی. بگو جریانی مخالف شما
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      3 2
      کاربر حسن!! شما بفرمایید که معیارتان چی بوده است. بعد احمدی نژاد چکار کرده است که به نظر شما انحراف از معیار اصلی اسلام بوده است. شما اشاره کردید که احمدی نژادی انحراف ها !!!!!!! داشته است. چندتای این انحراف ها را نام ببرید. البته قبل از آن فراموش نکنید که معیارها و اساس ها را نام ببرید تا ما هم به این نگاه شما مبنی بر انحراف برسیم. با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی شود.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      4 0
      اگر قرار باشد به کسانی که یک ایده فکری دارند برچسب کانالیزه و به صف شدن بزنی .... دیگران هم می توانند به شما بگویند پستی (یعنی هر چیزی که برای تو می آید بازش می کنی و بدون تفکر آن را اجرا می کنی.)
  • امین IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    16 11
    مشرق ثابت کرده یک سوسیالیست متعصبی . واقعا تو چه فرقی با مجاهدین خلق داری ؟
  • حسین IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    7 6
    چون امثال مشرق از اقتصاد دولتی و رانتی بهره میبرن مخالف اقتصاد آزاد و مردمی هستن!
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    8 4
    این رویه بطور مخفی از دولت دهم یعنی رئیس جمهور مشائی مغز متفکر احمدی نژاد شروع شده بود خودش هم گفت من احمدی نژاد 84 نیستم و دولت دهم هیچ شباهتی به دولت نهم نداشت دوستان بجای توجیه قدری فکر کنند که چه راهی در پیش بگیرند به آرمان های انقلاب وفادار باشند ابزار قدرت طلبان نشوند من خودم یکی از قربانیان خصوصی سازی بودم
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    2 6
    اگر حرفهای احمدی نزاد غلط است پس بازنگری اصل 44چیست اگر حرف اوغلط است بازنگری اصل 44 یعنی برهم زدن ان اصل.بدشانسی اقای روحانی این بود که اقای هاشمی فوت کرد چون طراح اصلی وپشتیبان اودر برجام مرحوم هاشمی بود.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    10 9
    شما منظور احمدی نژاد را خوب نگرفتید. اصلا دیدگاه ایشان با دیدگاه آخوندی و .. فرق داره. امام هم فرمودند اقتصاد مردم را دست کارمندها ندهید که معنی اش سپردن اقتصاد به خود مردم بود.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      7 0
      کارمند یعنی نماینده دولت که به او قدرت تفویض شده و می تواند کار مردم را طولانی کند، چوب لای چرخ امور بگذارد و اگر فاسد باشد امور مردم را با دریافت باج و زیرمیزی انجام دهد. همه ما با این رفتارها در دستگاه های دولتی آشنا هستیم و معنی آن شفافیت و نظارت دولت نیست. بلکه بوروکراسی اداری غیر راهگشا و ایجاد زمینه فساد در انجام کارهاست. کارمندان این چنینی در حوزه خود خدایی می کنند و چون زندگی و کسب و کار و تحصیل مردم به نظر مساعد آنها بستگی دارد، مردم از ترسشان در مقابل آنها مماشات می کنند...
  • علی حشمتی IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    6 11
    سلام و درود مقاله زیبا و پرمحتوایی بود . اصولا اقتصاد لیبرالیستی راه بجایی نمیبرد و نظارت دولت بر اقتصاد به نفع اقشار محروم و آسیب پذیر ضروریست . احمدی نژاد و دیگر مدافعان اقتصاد آزاد و خصوصی سازی افراطی فقط باعث آسیب و زیان به اساس اقتصاد و اجتماع ایران در این سالها شده اند .
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
      4 1
      فرض شما بر این است که دو اقتصاد وجود دارد: لیبرال و سوسیالیسم. لیبرال چون باعث می شود قله های ثروت در کنار دره های فقر ایجاد شود پس باید به سمت سوسیالیسم رفت. بحث مورد اشاره دکتر احمدی نژاد افتصاد اسلامی است. چیزی که چندین سال استاد حسن عباسی آن را ارائه داده است. پیشنهاد می کنم که دکترینال اقتصاد اسلامی استاد حسن عباسی را یک بار مطالعه نمایید. اگر تمایزی بین این دکترینال و سخنان دکتر احمدی نژاد دیدید اینجا بیان کنید.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    1 0
    فی آذانکم وقرا و فی قلوبکم اکنه عن تفقهوه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    3 1
    متاسفانه وقتی زحمات گذشتگان بر منصب ریاست جمهوری نا دیده گرفته شود وروند مخالفت با دولت های گذشته همچنان ادامه داشته باشد این دور باطلی است که دود آن وقت ووقت در چشم مردم می رود خواهش میکنم که منتقد خوبی باشیم اگر سردار سازندگی بود اگر اصلاحات واقعی بود اگر مسکن مهر به نتیجه می رسید اگر اعتدال به سمت وسوی دیگر نمی رفت همه وهمه در پیشرفت کشور تاثیر گذاربود. زنده باد رهبری که پشت همه دولت ها منصفانه ایستاده است
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    6 0
    بابا جان برو اول بفهم لبرالیسم چیه بعد بفهم احمدی نژاد داره چیه میگه بعد مطلب بنویس.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    3 0
    آمار غیر قابل انتشار یه چیزایی داره میگه هااا. من با ادب و منطق، نقدی داشتم که منتشر نشد. امیدوارم لااقل مطالعه و تامل شده باشه.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    5 21
    در سوداي قدرت، حالا كه مي بينه بگم-بگم جواب نمي ده بلدم-بلدم راه انداخته!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس