داعش

همه‌ی امید نظام سلطه برای به زانو درآوردن ایران، همین «دواعش» هستند که قرار است کاری را که داعش اصلی با همه وحشی‌گری و شقاوت و البته امکانات همه جانبه در میدان نبرد نتوانست انجام دهد، کامل کنند.

سرویس سیاست مشرق - در سال ۱۹۸۲، زمانی که نیروهای نظامی رژیم اشغالگر قدس، جنوب لبنان را اشغال کردند، چندماهی از انتشار یک طرح شیطانی در نشریه‌ای عبری زبان به نام «کیوونیم» گذشته بود. «عودد یینون»، مدیرکل وزرات خارجه رژیم اسراییل، در مقاله‌ای که در فوریه همان سال منتشر کرده بود، ایده پایبندی رژیم صهیونیستی را به توافقات کمپ دیوید، میان مناخیم بگین و یاسر عرفات با میانجیگری جیمی کارتر، زیر سوال می‌برد. در عوض، او پیشنهاد کرد که اسراییل باید روی اضمحلال کشورهای مسلمان از درون، با سرمایه‌گذاری بر گسل‌های نژادی قومی و مذهبی تمرکز کند.

در واقع حمله به لبنان در ۱۹۸۲، فاز اول اجرای این اَبر-پروژه‌ی سیاست خارجی اسراییل برای تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا بود. در سال ۲۰۱۴، بعد از شکست طرح تجزیه عراق، فاز دیگری از این طرح با محوریت یک سازمان تکفیری-تروریستی به نام «داعش» در عراق و سوریه کلید خورد. محور تل‌آویو-واشینگتن-ریاض قصد داشت این بار کار را یکسره کند و طرح معوق و معلق مانده تجزیه کشورهای بزرگ منطقه را با حمایت همه جانیه ی مالی، لجیستیک و تسلیحاتی از تروریسم تکفیری به سرانجام برساند، اما باز هم یک موجودیت اجازه تکمیل این طرح اهریمنی را نداد: جمهوری اسلامی ایران

۷ تریلیون دلار هزینه‌ی آمریکا و متحدانش از ۲۰۰۳ به این سو در منطقه غرب آسیا، با پایمردی و درایت جمهوری اسلامی ایران به باد رفت و پروژه داعش در نهایت فروپاشیده است و نفس‌های آخر را می کشد.

این‌جا بود که طرح جایگزین این محور شرارت واقعی، علیه جمهوری اسلامی ایران کلید خورد که همانا فعال کردن «داعش» در داخل ایران بود، آن هم در هیات و لباسی جدید: تروریسم اقتصادی.

حقیقت آن است که همه‌ی امید نظام سلطه برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران، همین «دواعش» هستند که قرار است کاری را که داعش اصلی با همه وحشی‌گری و شقاوت و البته امکانات همه جانبه در میدان نبرد نتوانست انجام دهد، کامل کنند. «داعشی» های داخلی همان تروریست‌های اقتصادی هستند که با نفوذ و استحاله، گلوگاه‌های اقتصادی مملکت را در اختیار گرفته‌اند تا در میدان نبرد با نظام سلطه، خنجر از پشت بزنند و با گروگان گرفتن معیشت مردم، کشور را به تسلیم وادار کنند.

«داعشی» های وطنی کسانی هستند که با سیاستگذاری‌های غلط، با اصرار و ابرام بر سیاست‌های شکست‌خورده و فاجعه‌بار(که نادرستی و مهلک بودن آن‌ها چندین بار در عمر ۴۰ سال انقلاب ثابت شده)، با نسخه‌گیری از دشمنان قسم خورده این مملکت برای حل مشکلات اقتصادی، چوب حراج بر منابع و منافع ملی زده‌اند و می زنند، در حالی که شاید خود از این «داعشی» بودن آگاه نباشند.

داعشیان وطنی کسانی هستند که با وجود همه‌ی دشمنی‌ها و خباثت‌های آمریکا علیه ملت ایران، در همه این سال‌ها تلاشی نکرده‌اند تا مرجعیت «دلار» آمریکایی را در اقتصاد کشور از بین ببرند. کسانی که دل به حمایت و تمجید نهادهای «بین المللی» (که در سیاسی و و تحت سلطه بودن آن‌ها هیچ کس تردیدی ندارد) سپردند و نسخه‌های به اصطلاح لیبرالیستی برای اقتصاد کشور بستند تا از بازار پول و سرمایه «حاکمیت زدایی» کنند، تا اقتدار نظام را در عرصه اقتصاد بشکنند. داعشی‌های وطنی همان‌ها هستند که با سیاست‌های خود اقشار «مستضعف» را که ولی نعمت و پشتیبان اصلی نظام و انقلاب در کل این ۴۰ سال بوده‌اند و با دادن ۳ شهید و ۴ شهید و حتی ۵ شهید، پای جمهوری اسلامی ایستادند، روز به روز تحت فشار بیشتر قرار می دهند تا با دور کردن آن‌ها از انقلاب، پشتوانه مردمی آن را کم‌رنگ و کم‌رنگ تر کنند تا تسلیم کشور(به خیال خام آن‌ها) راحت‌تر کلید بخورد.

«داعشی» وطنی، حتی اگر به ظاهر و گفتار فرسنگ‌ها با داعش اصلی فاصله داشته باشد، با عملکرد خود کاری می کند که بحران «نقدینگی» تبدیل به یک بمب «درونزا» شود که هر آن از داخل تهدید به انفجار می کند: یک روز در بازار ارز، یک روز در بازار مسکن، یک روز خودرو، یک روز سکه و ...

برای پی بردن به ماهیت این عملکردهای سوء، بی تدبیری‌ها و البته «خیانت‌ها» کافی است تنها به سخنان کارشناسانی رجوع کنیم که از اتفاق ذیل جریان «اصلاح‌طلب» قرار دارند و نامه حمایت از دولت امضاء کرده‌اند. «فرشاد مومنی»، چهره اقتصادی نزدیک به میرحسین موسوی و استاد اقتصاد دانشگاه علامه، درباره ریشه‌های معضلات اقتصادی کنونی مباحث قابل تاملی مطرح می کند. او درباره مرجعیت دلار در اقتصاد یک کشور انقلابی چنین گفته است:

" متاسفانه اقتصاد ایران در شرایط فعلی به شدت دلاریزه شده و وابستگی بیش از حدی به معیار واحد پولی آمریکا دارد.....

در اوضاع کنونی، تقریبا قیمت‌گذاری همه کالاها به قیمت دلار وابسته شده و همه بحران‌های ارزی کشور نیز ناشی از همین وابستگی به دلار است. آما رهایی از این دلاریزه بودن اقتصاد غیرممکن نبوده و البته ضروری است. دلاریزه بودن اقتصاد ایران برخلاف مقاوم‌سازی اقتصاد است و در جهت تاب‌آوری در جنگ اقتصادی، چاره‌ای نیست جز این که به سمت کاهش وابستگی اقتصاد به دلار برویم. "

مومنی به صراحت عملکرد «بانک های خصوصی» را در کشور ما به طرز مشکوکی هم‌جهت با توضیحات و توصیه‌های «ریچارد نفیو» معمار امریکایی تحریم‌های ایران برای بحران‌سازی در کشور می داند:

" هیچ پدیده‌ای به اندازه‌ی طرز عمل بانک‌های خصوصی طی سال‌های اخیر قدرت توضیح دهندگی برای بحران‌های موجود در ایران را نداشته است.  بارها و بارها گفته شده که در دوران خصوصی‌سازی بانک‌ها قیمت تمام شده‌ی پول برای تولیدکنندگان ایران به رقمی حدود ده برابر میانگین جهانی این متغیر رسیده است. بسیار جای تأسف است که نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع ما قدرت یادگیری از خطاهای خود را هم ندارد چه برسد به اینکه تجربه ی دیگران را بخواهد مورد توجه قرار بدهد.

در یک بحث مستقل می‌توان نشان داد که  بانک‌های خصوصی به شیوه‌ای که در ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند؛  چه رانت‌ها و چه سوبسیدهای غیر متعارفی دریافت کرده اند تا به شرایط کنونی رسیده اند که خود این‌ هم یک مسئله‌ی بسیار مشکوک و قابل رسیدگی هست ... من اسم این را «پروژه‌ی حاکمیت‌زدایی از ساختار قدرت در ایران» گذاشته‌ام. نتیجه‌اش این شده است که شما ملاحظه می‌کنید مقام پولی حتی اگر نقص‌ها و کاستی‌ها شبهه‌ناک کنونی را نداشته باشد از اقتدار کافی برای پیشبرد و اعمال سیاست‌های خود در بازار پول عاجز و ناتوان است."

دکتر «وحید شقاقی شهری» ، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی، دو سال پیش در ۱۲ فروردین ۹۵(یعنی هنوز اوضاع بازار ارز و گرانی‌ها به این شکل در نیامده بود) در گفتگویی با نسیم انلاین  درباره «بمب» نقدینگی در اقتصاد کشور که به شدت بحران‌ساز و یک تهدید امنیتی درجه اول است، چنین گفته بود:

" در حال حاضر در اسفند ماه نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر به دلار آنها را محاسبه کنیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار می شود. این به اندازه کل تولید ناخالص داخلی کشور است، زیرا در حال حاضر اقتصاد ایران ۴۱۶ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. حجم نقدینگی معادل تولید داخلی کشور شده و تمام نقدینگی هم در نظام بانکی محصور شده است ...

نظام بانکی ما حجم عظیم نقدینگی هزار هزار را عملا از چرخه واقعی اقتصاد خارج می کند. بانکها هیچ تمایلی به سرمایه گذاری در تولید ندارند. بخش تولید برای حمایت از تولید ساختار بندی نشده است. نظام بانکی درگیر سوداگری شده است زیرا باید سود بالای سی درصد سپرده های مردم را بدهد. پس حتما باید بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد سود آوری داشته باشد تا به سهامداران خودش سود برساند به همین دلیل از سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد طفره می رود. "

«حسین راغفر» ، دیگر اقتصاددان حامی دولت که استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا که گرایش کاری و تخصصی او حوزه فقر و عدالت است، در نشستی در ۲۵ مرداد در موسسه «دین و اقتصاد» در تشریح نامه اخیر ۳۸ اقتصاددان به رییس جمهور، سخنرانی کرد که بخش‌هایی از آن به این قرارند:

" من هنوز معتقد هستم کودتایی در حال وقوع است. یک ماه و نیم پیش که ما از کودتا حرف زدیم، این‌ها مسخره کردند و گفتند این‌ها زبان سیاست را وارد اقتصاد کردند و می‌خواهند مسئله را امنیتی کنند.

بنده عاشق حرف‌هایی که می‌زنم نیستم و همه این حرف‌ها می‌تواند غلط باشد، اما اخطاری است برای منتهی علیه طیفی تفکری که بازار آزاد ترویج می‌کنند و تکرار پدیده‌های شومی که ما در سه دهه‌ی گذشته شاهد آن بودیم ...

اصلی‌ترین مؤلفه‌ فقر و فساد است. ما همزمان از یک طرف شاهد انباشت سرمایه‌های کلان بین گروه خاصی در قدرت هستیم و از سوی دیگر شاهد هستیم که فرآیند بی‌نواسازی جامعه هم شکل می‌گیرد که در آن بخش قابل توجه‌ای از جمعیتی که تاکنون در دوره‌ی جنگ از مواهب حمایت‌های دولت در حوزه‌های عمومی مثل آموزش و بهداشت و یا مسکن مورد حمایت بخش دولت به صورت تعاونی‌های مسکن برخوردار بودند همه‌ی این‌ فرصت‌ها را از دست می دهند. "

آن چیزی که باید در تکمله سخنان این اقتصاددانان اضافه کرد، این است که هسته اولیه «داعش» وطنی در در اقتصاد کشور زمانی کاشته شد که بعد از جنگ، دولتمردان و سیاستگذاران مشتاقانه به آغوش سیاست‌های «نولیبرالی» تجویز شده از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول فرو رفتند و لحظه‌ای با خود نیاندیشیدند که کشوری که یک انقلاب اسلامیِ ضدنظام سلطه و طرفدار مستضعفین را از سر گذرانده، با نسخه‌های تجویز شده از سوی نهادهای وابسته به سردمدار نظام سلطه، به کجا قرار است برسد؟

اقتصاد نولیبرالیستی که دست‌کم سه دهه است در کانون‌های اصلی برنامه ریزی اقتصادی کشور و آکادمی‌های ما سلطه پیدا کرده، علت‌العلل دور شدن کشور از آرمان‌های پاک و اصیل انقلاب اسلامی بود و متاسفانه شاهدیم که امروزه، همان نسخه‌ی غلط و فلاکت‌بار، با شدت و حدّت تمام به صورت سیاست‌هایی چون «شوک درمانی» و «آزادسازی» انفجاری قیمت‌ها در حال اجراست. سردمداران این سیاست‌ها که خود از برکت «خصوصی سازی» ‌های غلط و فاجعه‌بار، شرکت‌های دولتی متعلق به بیت‌المال را به تملک درآوردند و از رانت‌ها و تسهیلات درون حاکمیتی به سرمایه‌های چند صدمیلیاردی رسیدند، نه دیگر وقعی به انقلاب و مستضعفین می گذارند و نه منافع ملی را لحاظ می کنند، چرا که اداره سرمایه‌های چندصد میلیاردی به صورت ناخودآگاه در اولویت ذهنی و فکری ایشان قرار گرفته است.

مشکل اصلی از جایی شروع شد که نگاه سیاستگذاران و دولتمردان ما به جای ان که متوجه مستضعفین و توده‌های مردم به عنوان حامیان و ولی‌نعمتان انقلاب باشد، متوجه حفظ «سرمایه‌های خصوصی» شد و کدام آشنای با مسایل اقتصادی است که نداند همین سه کلمه(حفظ سرمایه‌های خصوصی) شاه بیت کلام نولیبرالیسم است. وقتی حاملان ایده و عمل نولیبرالیسم این‌گونه با سیاست‌های خود، با فشار بر طبقات پایین جامعه، فاصله آن‌ها را با انقلاب بیشتر می کنند، آیا کم‌تر از داعش به کشور ضربه می زنند؟ مگر نه این که هر دوی این‌ها(داعش خارجی و داعش وطنی) اجرا کننده‌ی سیاست‌های شاخه‌های مختلف یک اتاق فکر هستند؟

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از دستور ویژه رهبر انقلاب درباره بازار سکه و ارز/ ابعاد خطرناک خیانت دلالان سکه به اقتصاد کشور

چرا اقتصاددان حامی دولت از «کودتای اقتصادی» می‌گوید؟

بگذارید درباره نولیبرالیستی بودن سیاست‌های دولت، باز به کارشناسان اقتصادی رجوع کنیم. «پرویز صداقت» ، اقتصاددان، در ۷ تیر ۹۶ در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب «تعادل» گفت:

"ایدئولوژی اقتصادی این دولت ایدئولوژی نولیبرالیستی است که آشکارا هدف خودش را تقویت انباشت سرمایه خصوصی قرار داده است؛ با این ادعا که اگر این امر محقق شود در نهایت همه مردم منتفع خواهند شد لذا به نظر می‌رسد دولت همچنان برنامه‌های نولیبرالی را دنبال خواهد کرد اما احتمالا همان‌طور که در اواخر دولت یازدهم شاهد اندکی افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگان بودیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های انتهایی دولت دوازدهم نیز سیاست‌هایی از این دست تکرار شود.......

دستور کار اقتصادی دولت کماکان اجرای سیاست‌های نولیبرالی اقتصادی است، اما باتوجه به شرایط بحرانی که در سطح منطقه و داخلی وجود دارد، منطقی نیست که به سیاست‌های شوک درمانی دست بزند.

نوعی مصلحت‌اندیشی در این دولت وجود دارد اما به‌طور تدریجی سیاست‌های نولیبرالی اقتصادی را اجرا می‌کند و کماکان سیاست‌های پولی و مالی دولت در جهت تقویت منابع مالی طبقه فرادست جامعه خواهد بود، خصوصی‌سازی و کاهش نسبی یارانه‌ها استمرار می‌یابد، اما سیاست‌گذاری در چارچوب شوک درمانی حاد بسیار بعید به نظر می‌رسد. واضح‌تر بگویم دولت آن‌قدر کم‌هوش نیست که بخواهد سیاست‌های اقتصادی مانند سال ۷۴ یا سال ۸۹ را اجرا کند چون در این صورت سیستم درمعرض فروپاشی جدی قرار می‌گیرد."

و البته این مصاحبه مربوط به تیرماه سال گذشته است و احتمالا این کارشناس اقتصادی، با چشمان گشاده از تعجب، شاهد بوده که در چندماهه اخیر، در اوج فشارهای خارجی، به صورت خزنده سیاست‌های «شوک درمانی» نولیبرالیستی(آزادسازی بی محابای قیمت ها، حذف یارانه‌ها، مقررات زدایی از بازار پول و سرمایه، کاهش نظارت دولتی بر بازار و... و.) در حال اجراست.

از دل چنین سیستمی که مجری سیاست‌های دیکته شده از نظام سلطه است، شاهدیم که در عرض چند ماه، به اسم کنترل بازار، ده‌ها تن از ذخایر استراتژیک طلای کشور چوب حراج می خورد و توسط تروریست‌های اقتصادی وابسته به اسراییل و سعودی و امارات از کشور خارج می شود.

یعنی در حالی که همه قدرت‌های اقتصادی بزرگ و نوظهور دنیا در دورانی که توسط اقتصاددانان بین‌الملل دوران افول «هژمونی دلار» نامیده می شود، به دنبال افزایش چشمگیر ذخایر طلای خود هستند، در چند ماه اخیر، با بی درایتی و بی کفایتی محض مسوولان بانک مرکزی، حدود ۶۰ تن از ذخایر راهبردی طلای کشور بدون سقف و محدودیت به صورت سکه در بازار عرضه شد تا مثلا عطش خرید را کم کند، در حالی که بخش عمده(تقریبا تمامی) این ۶۰ تن به جیب مشتی زالوی اقتصادی رفت که هر کدام باسرمایه‌های «سیاه» خود، هزاران قطعه سکه خریدند و بخش بزرگی از آن را از کشور خارج کرده‌اند. [۱] این در حالی است که این زدن چوب حراج به ذخایر طلای کشور، کوچک‌ترین نقشی هم در کاهش قیمت و کاهش عطش خرید کف بازار ایفاء نکرد.

این مساله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در دیدار با اقشار مختلف مردم(۲۲ مرداد) صراحتا به ان اشاره کردند:

" در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم ها ندارد. وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است. نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است."

به هر حال، وقتی اراده‌ی شیطان بزرگ، آمریکا، با بودجه نظامی سرسام آور ۷۰۰ میلیارد دلاری برای تغییر نقشه منطقه و زمین زدن اقتدار جمهوری اسلامی ایران، در برابر اراده پولادین و اخلاص جوانان این مرز و بوم در خارج از مرزها زمنیگیر شده است، باید برای یاران کمکی استکبار در داخل و هسته‌های «داعش» وطنی که مع الاسف در گلوگاه‌های اقتصادی کشور هم رخنه کرده‌اند، چاره‌ای اساسی اندیشید تا بیش از این خنجر از پشت به ملت بزرگ ایران نزنند.

 http://kayhan.ir/fa/news/۱۳۶۴۹۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    28 31
    مسخره بود
    • حسین PL ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      16 3
      مسخره لیبرالهای رذل هستند که مثل طاعون افتادم به جون ایران و اقتصاد و فرهنگ و امنیت و همه چیز کشور را تهدید میکنن
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    40 1
    اعدام تروریسهای اقتصادی یک ضرورت است
  • زیدان مطیری IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    21 14
    چرا نباید بخشی از معاملات رو با ارز دو کشور در هر حال تبادل تجاری انجام بدهیم ؟ یعنی مثلا نفت رو به چین می فروشیم یوان بگیریم ماشین از چین می خریم تومان بدهیم. یا بخشی رو کالا به کالا کنیم. ویا کلا با طلا ونقره و چیزهایی که ارزش درونی دارند معامله کنیم نه با دولار.
    • عمران خان IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      6 3
      منفی دهندگان عشق دولارند، خوب پس دولا شید دولار شید
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      3 3
      از اقتصاد چیزی نمی دونی
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      1 8
      آن وقت چینیها با این ریال چه کنند؟ لابد در زمستان می توانند به جای زغال بسوزانند چون خیلی به صرفه تر است.
    • US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      8 6
      میدونی چرا ؟ چون چین براش هیچ صرفه ای نداره پول بی ارزش و بی ثباته ما رو بگیره بجای طلبش و ما هم برامون ارزش نداره یوان بگیریم فکر میکنی دلار چرا پول جهانیه چون اولا با ارزشه و بدرد ذخیره ارزی بودن میخوره و دوما با ثباته این پیمانهای پولی راه حل مضحک عرزشیاس و تبعات زیادیم برامون داره فک کن معامله میلیارد دلاری با ترکیه کردیم بجای دلار یا یورو میایم لیر میگیریم بعد مثل امثال ارزش لیر ۷۰ درصد افت کرد چه خاکی بریزیم سرمون ؟ اینا آدرسای غلط از سر بیچارگیه حاضرن کشور به فلاکت بیفته اما دست از ضدمردم بودن و لجبازی برندارن و با امربکا رابطه برقرار نکنن که البته خودشونم میدونن لازمش حذف موشک نیست حذف حمایت از شبه نظامیا و دشمنی پرهزینه و بی سود با اسرائیله که هیچ ضرری برای ما نداره
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      1 0
      اقای 11:15 اتفاقا مشکل همینجاست که گفتی در جهانبینی ما و شما ما به اخرت و زندگی پس از مرگ ایمان اوردیم و میدانیم چند روز دیگه که فرصت امتحان ما در این دنیا تمام شد و از دنیا بریم اول بدبختی ما بخاطر حمایت از اسراییل خواهد بود بعنوان مظهر طاغوت و طغیان علیه خدای جهان شما هم مشکل خودته ما که مردیم با امریکای (مروج همجنس بازی و نژاد پرست و.....بقیه اوصافش را فاکتور میگیرم) رابطه برقرار کن و هرچه خواست بله هرچه خواست برایش فراهم کن شاید اگر ارباب پسندید خوش باشی شاید هم مثل خیلی جاها برای فروش اسلحه و غیره ارباب جنگ و خونریزی را برای شما بپسندد
  • عباس IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    16 14
    هنوزم میشه کشور رو درست کرد. صبر کنید تا خرابکاری های دولت روحانی قشنگ معلوم بشه و سختی های شدید به مردم تحمیل بشه تا براحتی جناحی دروغین بنام اصلاح طلب براحتی حذف شود. آنزمانی که مردم فهمیدند اینان وعده سر خرمن دادند فرد جدیدی بیاید، کمر سود بانکی (ربا) را بکشند و در کارخانه ها را باز کند
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    40 10
    رفسنجانی فاتحه کشور خوند
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      6 0
      بلاخره تحمیل این همه رنج وسختی به نام تحریم و به کام داعشی وطنی نتیجه ای جز نابودی باور واعتماد درپی نخواهد داشت و ضربه ای جبران ناپذیر ی که بدبینی رو تقویت و دلسردی و یاس را تزریق میکنند.باید هرچه سریعتر دلسوزان ودوستداران نظام باقدرت واقتدار جلوی این گونه اعمال را گرفته وبه شدت با ان برخورد نمایند.والله خون های زیادی پرداخت شده تا عزت حفظ شه ومردم بی نظیری داریم که گرانبهاترین سرمایه هستند پس نبابد فرصت را ازدست داد و باشدت با مفسدین باید قاطعانه برخوردکرد ودل مردم را شاد کرد.خدایا هرکسی درهرلباسی به این مملکت به این خاک شهید داده به این نظام مقدس و به این مردم تاپای جان ایستاده وفهیم ودوستدارنظام خیانت میکنه به ابروی ولی عصر عج و به عزت سیدالشهدا ع خار وذلیل .محو و نابود بگردان و این مردم بینظیر ایران عزیز را عزتی روز افزون عطا بفرما.انشاالله و روح شهدا را خشنود بفرما به یاری حق تعالی.
    • محمود IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      6 0
      نه تنها با نظر برادر عزیزمان موافق هستم معتقدم که ملت ایران کم کم به رشد و بلوغ فکری می رسد و یا به عبارت دیگر به طور قطع میشود گفت که رسیده است تا تمام خائنین به این کشور و انقلاب و اسلام از اول انقلاب را بازخواست نمایند تا ثروتهای غارت شده و حقوق خود را از دست این غارتگران باز پس بگیرند بر اساس فرمایش مولیمان امیر المومنین حتی اگر مهریه زنانان خود کرده باشند و یا خلخال در پای زنانان خود دور نیست این مهم آماده سازی ظهور یعنی این انشاالله به زودی زود شاهد همگی ان روز را خواهیم دید
  • حسین IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    15 5
    این گند از زمان احمدی نژاد شروع شد که هر کی ... بود بانک ساخت و شروع کرد ایجاد پول بدون پشتوانه و خالی کردن ثروت های کشور و دستکاری در قدرت از این طریق در اینکه جنگ اقتصادی توسط ستون پنجم دشمن سالهاست شروع شده هیچ شکی نیست ولی باید طرف خودی هم شعور داشته باشه با شعار خالی جلوی فتنه و جنگ اقتصادی نمی‌شه ایستاد
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      2 0
      خنده دار بود
  • US ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 0
    دولت روحانی،اقتصاد. کشور را به خاک سیاه نشانده است
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    10 0
    این کشور تا وقتی سیستم نظام سرمایه داری برش حاکم است نمیتونه مستقل و خودکفا باشه. مستقل و خودکفا بودن خیلی فرق داره با ایزوله بودن.
  • محسن IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 25
    داعش وطنی همونهایی هستند که ملیاردها دلار پول نفت رو صرف سوریه و عراق و لبنان کردن
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      3 2
      انقدر سطحی به قضایا نگاه نکن هر بخش بودجه ای داره مساله دفاعی و امنیتی یه بخشه مساله اقتصادی و عمران یه بخش... فرماندهان نظامی ما در عراق و سوریه با همین بودجه 2 درصدی خودشون همه کار دارن می کنن.. اگه یه قسمت از مملکت به دلیل وجود مدیران بی کفایتی که تو انتخابشون کردی نتونستن و دارن پول ملتو تو جیب خوشون و اطرافیانشون می ریزن و با تابعیت گرفتن از آمریکا و کانادا دارن میزنن به چاک اون به امثال قاسم سلیمانی و دیگران ربط نداره اونا دارن کار خودشون رو درست انجام می دن... مگه می تونیم بگیم چون در یه بخشی یه عده خیانت کردن کار جلو نرفته باید بخش های دیگه رو هم از کار بندازیم؟؟؟
  • یحیی IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    6 0
    کشور از درون ویران شده خیلی به خارج ربط نداره ما ایرانیها در خیانت به کشورمون رتبه اول جهانی رو داریم. می خواد خوشتان بیاد یا براتون بیاد والسلام
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 0
    مرگ بر اصلاح طلبان
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      1 1
      ومرگ براصولگرایان
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 0
    حرفهات قشنگه و حرف دل مردمه. ولی کو حرکت؟ همین بی عملی مردمو ناامید میکنه که دیگه کسی نیست به داد مردم برسه.
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 0
    با امضاي كري تضمين است ، باباي مملكتو درآوردن
  • CZ ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    2 1
    داداش این خودروسازیا دست کی هست؟ چرا اینکارا رو می کنید پول جمع کرده بودم ماشین بخرم یهو رفت بالا. چرا بازندگی مردم بازی می کنید؟ فردا گرفتیم وسط خیابون توی راهپیمایی ها زیر باد کتک نگید که روانی بود فلان..
  • سهیل بشردوست DE ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 1
    تمام این مقاله به یک پرسش ساده می انجامد که اگر حکومت کار آمدی داشتید چگونه فساد می توانست شکل بگیرد؟ شکل گیری فساد از نوع ساختار حکومتی تک قطبی است
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    6 8
    چپ و راست همه از هم بدترند همین اوس محمود با 700 میلیارد درآمد نفت چه گلی به سر این مملکت زد حالا درآمد های غیر نفتی هم به کنار. راستی از عم سیف چه خبر ؟
  • محمود IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    5 0
    اقتصادو دولتمردان خراب کردن با بی عرضگی
  • علی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 6
    خودتون رو گول نزنید بانک ها چرا در کشور سرمایه گذاری نمیکنند چون تحریک هستیم تحریم تکنولوژی جدید و تولید قابل رقابت . ما تا با جهان و به خصوص آمریکا رابطه برقرار نکنیم همینه . برجام اگر به سرمایه گذاری آمریکایی ها در ایران می انجامید درست میشد ولی ...
  • اميد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 0
    متاسفانه خيانت و خيانت به كشور.جز هوشياري مردم و اميد به ريشه كن شدن اين افراد و امر به معروف و نهي از منكر همه در هر جايگاهي ، مي تونه اين جريان رو خشك و نابود كنه انشاء الله
  • آیینه واقع نما IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 0
    وضعیت کنونی ناشی از گزینش رانتی و لیاقت زدایی از راس امور از طرف هر دو جناح است. قوه قضائیه راه درست را در پیش گرفته و دیروز چند تا قاضی فاسد حتی با اینکه احکام ضعیفی گرفتند ولی حذف شدند. نقدینگی مثل چاقوی آشپزخانه است اگر به دست بچه بدهی بد است. راه کار پیشنهادی: 0. تبعیض را درمان کنید و دست آقا زاده ها را از جیب ملت بیرون بیاورید. 1. برخلاف سرمایه گذار رانتی از مردم عادی که با سرمایه خودشان نه از جیب ملت مشغول کار آفرینی هستند نترسید 2. بانکهای خصوصی همه توسط خودی های رانتی ایجاد شده اند نه مردم. به مدت 5 سال این خودی ها را مجبور کنید که حق داشتن سود ندارند قبلا به اندازه کافی سود کرده اند. 3. وزرای فعلی و سابق چندین هزار میلیاردی ارزشی 80 درصد ثروت (انشاالله حلال) خود را به دولت وام 5 ساله بدون بهره بدهند. 4. قانون از کجا آورده ای را برای دولتی ها و وابستگان دور و نزدیک و رفقای آنها مثل ح.ب.د فورا تصویب و اجرا کنید 5. اداره مالیات و گمرک پاکسازی بشود و چند نفر مخلص مثل سردار سلیمانی آنجا مسئولیت پیدا بکنند که با جبهه جنگ فرقی ندارد. 6. خرید و فروش پست ها در برخی ادارات گمرک و مالیات و ... مجازات اعدام داشته باشد و اجرا هم بشود. 7. مالیات مستقیم سنگین بر روی مواد خوراکی و مصرفی مضر مانند شکر سفید، نمک، شکلات قهوه ای، چیپس و نوشابه و پفک و لوازم آرایشی و سیگار و ذغال و توتون و تنباکو و... گذاشته بشود و از این راه از میزان بیماری ها کاسته و هزینه های وزارتهای دفاع و بهداشت و ورزش تامین بشود 8. خودرو سازی ها و تیم های فوتبال دولتی فورا به مردم غیر رانتی واگذار کنید 9. نیروگاه های برق و شرکتهای توزیع که غیر قانونی به افراد خصوصی واگذار شد در ازای هیچ فورا پس بگیرید که البته کار قوه قضائیه است. 10. ایرلاین دولتی را تغییر ساختار داده و مشکل سیستم بازنشستگی کمر شکن آن و ازدیاد افراد بی کار در آن حل بشود. 11. در طرح جهادی با تکمیل فرودگاه امام و ... جاده ابریشم هوایی ایجاد کرده و سالانه 20 میلیارد دلار پول نقد بدست بیاورید از خدمات فرودگاهی بدون نگرانی از سقوط سهام ایرلاین های امارات و قطر و تضاربی که با منافع بعضی موجود پر نفوذ داخلی دارد 12. اعتماد مردم را جلب کنید آنگاه مردم شما را از سرمایه گذار خارجی بی نیاز می کنند 13. ایجاد مکانیسم خودکار کشف درآمد افراد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 0
    من هنوز معتقد هستم کودتایی در حال وقوع است. یک ماه و نیم پیش که ما از کودتا حرف زدیم، این‌ها مسخره کردند.سردمداران این سیاست‌ها که خود از برکت «خصوصی سازی» ‌های غلط و فاجعه‌بار، شرکت‌های دولتی متعلق به بیت‌المال را به تملک درآوردند و از رانت‌ها و تسهیلات درون حاکمیتی به سرمایه‌های چند صدمیلیاردی رسیدند، نه دیگر وقعی به انقلاب و مستضعفین می گذارند و نه منافع ملی را لحاظ می کنند، چرا که اداره سرمایه‌های چندصد میلیاردی به صورت ناخودآگاه در اولویت ذهنی و فکری ایشان قرار گرفته است.باید برای یاران کمکی استکبار در داخل و هسته‌های «داعش» وطنی که مع الاسف در گلوگاه‌های اقتصادی کشور هم رخنه کرده‌اند، چاره‌ای اساسی اندیشید تا بیش از این خنجر از پشت به ملت بزرگ ایران نزنند.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 0
    داعشی های وطنی درسته اما داعش یعنی چی داعش برای برپایی ایدئولوژی خودش هر کاری را مباح می شماره با این تعریف چه کسانی بیشتر شبیه داعش هستند؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 14
    سایت مشرق ! اکثریت مردم ایران شماها را بدتر از داعش می دانند و البته شما خودتان را مثل همیشه به خریت زده اید . روز قیامت با سیمای خر محشور می شوید
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 0
    باید مثل رفتگر به جان مملکت افتاد و آشغال های اقتصادی و مفسدین را پاک کرد
  • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    2 0
    خدا پدر و مادر داعش را بیاموزه داعش واقعی کوته فکری و رانتخواری وزرا و دولت و پزشکان خونخوار و پتروشیمیهای مفسد و بانکهای ورشکسته و فولادیهای و دزد و صادراتچیهای زالو صفت وووو در این میان هم ادمهای تو جامع هستن که کم هم نیستن و خون مردم مظلوم و فقیر را توشیشه کردن و حالا قضاوت کنید داعش کی هست این اقایون یا ابو بکر بغدادی بغدادی فقط میکشت این اقایان محترم شرف غرور و شخصیت و ناموس وهمه چیز را میکشن
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    2 0
    خب بگیرید همه شون رو اعدام کنید .منتظر چی هستید؟
  • سامان دشتی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    وال استریت نمیگه چرا دلار وارز کشورها فرو خواهد ریخت بلکه خواهد گفت چه زمانی خواهد فرو خواهد ریخت برای اینکه حتما روزی این ارز بی پشتوانه فرو خواهد ریخت. امان از اون هایی که دلار دلار آوردن کشور و طلا طلا خارج کردن.
  • کریم بیچاره IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    مشرق جان هر کی دوست داری تو هم یک جای سایتت رو اختصاص بده به گرانی دیوانه وار من شهروند چه گناهی کردم که حقوقم 1 میلیون و 600 هزار تومانه وبعد از 8 سال تازه می خواستم ماشین بخرم که با این اوضاع سمند و دنا تو بازار شده 80 تا 100 میلیون تومان باورت میشه ؟؟؟؟؟ به کی بگم به کجا برم ؟ دیوونه شدیم به خدا . حقوقم کفاف 10 روزم رو نمیده اون 20 روز رو مجبورم دو شیفته کار کنم اونوقت از با بودن کنار خانوادم محروم میشم آخه ما چه گناهی کردیم به خدا توی انتخابات چه ریاست جمهوری چه مجلس به اصلح رای دادم اما رای نیاوردند چیکار کنیم ؟؟ یه کاری بکنید. حالا من باز خوبه می تونم از 30 روز رو 10 روزش رو زنده بمونم اما اونی که کار نداره چیکار کنه ؟؟؟؟؟ خواهش میکنم منتشر کن بلکه بهمون رحم کنن مسوولین.
  • حقجو IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    1-اکثرمردم ایران شما مشرق مسلک ها واذناب شما را داعشی میدانند،انتخابات های مختلف درکشوراین مطلب را ثابت کرده که مردم مابه حرفهای مقدس مابانه شما اهمیتی نمیدهند. 2- اگر مرحوم رفسنجانی زنده بود وقدرت داشت ما با همه کشورها بجز رژیم صهیونیستی را بطه خوبی داشتیم.وکشورما امروز این وضع را نداشت. 3-دریک کلام درکشورما جناح اقتدارگرا (اصولگرایان )دنبال جنگ افروزی هستند وکوتاه نمی آیند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس